Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Me Koillis-Helsingissä asuvat periaatteen miehet etenemme Areenalla mieluummin kahdeksikkoa, kielloista huolimatta. Ja kun oikein muistelin, niin olenhan mie itsekin ollut tuolla Tampereella muutaman kerran. Tunnussanat vai mitä hästäkkejä ne nykyisin on "Make, lopeta jo", "Make, hyvältä näyttää" ja "Soittakaa ambulanssi"... Tulkitsen @joukor kommenttisi niin, että aiot osallistua!
  3. Minäkin jouduin alussa pyöräilemään ja kävelemään, kun jalat eivät vielä kestäneet juoksua kuutta tuntia viikossa. Ylipainoa ei ollut, mutta muuten yli kuuskymppisellä ukolla ei vaan kestäneet alussa. Kolme juoksukertaa ja kolme muuta treeniä viikossa. Sitten vähitellen lisäsin juoksukertojen lukumäärää. Sykkeetkin oli alussa parikymmentä pykälää ylempänä kuin nykyään. Puolentoista vuoden verran taisi kestää tuo alkuvaihe, jonka jälkeen juoksin ekan kilpailun, maratonin alle 4 tuntia. Kolmen vuoden jälkeen voi sitten juosta jo kuusi kertaa viikossa ja yli sadan kilomerin verran ilman ongelmia ja korvaavia ei tarvinnut käyttää. Matalasykkeisillä pitkillä lenkeillä kävelen vieläkin jyrkimmät ylämäet. Talvella hiihtelen matalasykkeisiä. Maratonille valmistavilla reippaammilla kiihtyvillä pitkiksillä (30 km) en kävele. Nyt pitäisi opetella vielä raastamaan lyhyemmillä matkoilla.
  4. Today
  5. Aloittajalla menee väkisinkin VK:n puolelle jos nyt ylipäätään meinaa juosta, mutta ei tämä vaihe kovinkaan pitkään kestä. En siis minäkään suosittelisi aloittamaan sykemittarin orjana, mutta sykemittaria silmäillen, ja mahdollisimman nopeasti siirtymään sykealueelle. Suurin ongelma on ylipaino. Jos on paljon massaa, ei ole millään tavalla terveellistä vain juosta rennosti VK:ta joka ikinen lenkki. Veikkaan, että juoksukouluissa on paljon ylipainoisia, eikä siinä oikein voi muuta ohjetta antaa kuin mennä mahdollisimman alhaisilla sykkeillä. Olisi täysin vastuutonta opettaa mitään muuta. Tietysti se oikea tie olisi aluksi pudottaa pois suurin osa ylipainosta ja aloittaa sitten vasta varsinainen juokseminen, mutta ihmiset nyt tekevät mitä haluavat.
  6. Eilen
  7. Olisko ollut niin, että silloin saavutetaan jo max tilavuus per lyönti.
  8. Oikeassa olet. Fysiologiset muutokset vaativat tietty tapahtuakseen riittävästi määrää.
  9. Edes Espoolaiset eivät eksy reitiltä Pirkkahallia kiertäessä edes ilman navigaattoria. 😎 Tosi Espoolainen juoksee ultransa tietysti Areenalla, jossa riittää, että kiertää rataa oikean suuntaan.
  10. Onkohan se just Daniels, joka on kova Easy Pacen puolestapuhuja. Joltakin hänen videoltaan muistan sen, että sydän tekee jo 60 %:ssa maksimisykkeestä yhtä paljon töitä ja siis kehittyy yhtä paljon kuin täysillä vetäessä. Jotenkin noin. Nyt kun kirjoitin tuon niin kuulostaa kyllä vähän oudolta.
  11. Jonkunlainen harhaluulo tuokin, että hitaasti juoksemalla ei pysty kehittämään juoksuvauhtia. Nyt puhutaan kuitenkin kestävyysjuoksusta. Tiettävästi hiljaa juokseminen saa aikaan fysiologisia muutoksia kehossa, jotka vaikuttaa jopa maksimihapenottoon varsinkin aloittelijalla. Mm. hiussuoniston kasvaminen ja solutasolla aineenvaihdunnan tehostuminen saa aikaan sen, että keho pystyy kuljettamaan tehokkaammin ravinteita ja happea soluille ja toisaalta kuona-aineita kuten hiilidioksidia pois. Parantunut taloudellisuus on toki sekin vauhtia parantava tekijä.
  12. Ehkä se mimmi pystyi juoksemaan 5.45 tahtia, kun oli fiksusti rakentanut hitailla vauhdeilla pohjat kuntoon! 😉
  13. Myyn Salomonin kevyet vedenpitävät kisasadehousut, koko L, ostettu lokakuussa ja juostu yksi erittäin tyytyväinen lenkki nollakelin vesisateessa. Vaikkapa polku-ultrien pakolliseksi varusteeksi. Myyn tarpeettomana koska ostin pienemmät ja tiukemmat S/Lab-housutkin ja laihduin :-). Housut Vantaalla, myynti mieluiten naamatusten jotta pääset sovittamaan. Hintapyyntö 70 euroa, yhteydenotot yv:llä. Sportamoren tuotekuvaus (tarjous 79,90): https://www.sportamore.fi/tuote/155781-salomon-bonatti-race-wp-pant-m-svart "Bonatti Race Waterproof Pant superkevyet, vedenpitävät housut, jotka on suunniteltu selviämään pitempien juoksumatkojen vaatimuksista. Housut ovat minimalistiset, joten ne vievät vain pienen tilan. Teipatut saumat suojaavat säältä ja tuulelta monen tunnin ajan." Varuste.netin sivuilta tuotekuvaus (hinta 79,90): "Vedenpitävät, teipatuilla saumoilla varustetut naurettavan kevyet juoksuhousut, jotka on suunniteltu ultramatkoille antamaan suojaa rankoilta olosuhteilta. Kevyin 2.5-kerroksinen kuori, jonka Salomon on tehnyt. Näissä pöksyissä ei ole mitään turhaa, ei taskuja tai muuta bulkkia, joka taas tarkoittaa äärimmäistä keveyttä ja pakkaantuvuutta. Nämä byysat pakkaantuvat niin pieneen, että ne mahtuvat kämmenelle. Ihan oikeasti. Bonatti Race WP Pantit on siis fiksua ottaa mukaan ihan melkeinpä lenkille kuin lenkille, erityisesti polkujuoksuhommissa, kun eivät vie käytännössä lainkaan tilaa. Mukava vetää veden- ja tuulenpitävää kerrosta päälle sateen yllättäessä tai vaikkapa nilkan nyrjähtäessä, kun kotiin on vielä kosolti matkaa.Vesipilariarvo ja hengittävyys ovat 10k / 10k, täyttää siis useimpien vuorijuoksujen pakollisten vedenpitävien housujen kriteerit. Joustava vyötärönauha pitää housut mukavasti mutta varmasti paikallaan. Veden- ja tuulenpitävät Vesipilari- ja hengittävyys 10k / 10k Teipatut saumat 2.5-kerroksinen kuori Täyttää useimpien vuori- ja polkujuoksujen pakollisten vedenpitävien housujen kriteerit"
  14. Juurikin näin. Hitaasti juoksemalla bensatankki kasvaa ja kulutuskin pienenee, mutta koneeseen ei tule lisää hevosvoimia.
  15. catpaps

    Helsinki10 27.4.2019

    Mukana ollaan jos terveyttä lauantaille asti piisaa. Taas tutusti 40min jänöjussina juoksututun kanssa porhalletaan. Vauhti on sen verta raju, mutta koitellaan silti jutustella ja kannustaa kaikin keinoin. Toivottavasti on paljon taas väkeä vitjassa, niin on kiva mennä ja puuskutella porukassa. Kiva tapahtuma tämä minusta on ja jos kunto on huipussaan, ei varmaan mikään hassumpi paikka kokeilla ennätystä.
  16. Verratkaapa Aku Partasen instakuvaan. Kumpi meistä on kävelijä? Piru en pysy edes pystyssä kävelyasennossa.
  17. No tavallaan pitää paikkansa. Hiljaa juoksemalla tulee hidas juoksija ja kovaa juoksemalla tulee nopea. Pelätä ei tietenkään pidä mitään. Mua todella ärsyttää yksi akka (painaa kai 45kg päälle 60v) juoksee aina samalla nopeudella ja samalla raahustustekniikalla, karmea etukeno, päkiöillä ja kädet ei tee mitään, paitsi roikkuu sivulla. Tekisi mieli välillä potkia perseelle ja kysyä eikö muita ole kuin ykkösvaihde ? Ei mitään riskinottoa tuollaisessa eli ei kehitystä.
  18. Olin syyskuussa yhden mimmin kanssa lenkillä, joka juoksee juoksukoulussa jotain 7 min/km. No me juostiin joku 15 kilsaa ehkä 5.45 min/km eikä hän vaikuttanut olevan hengästynyt. Mutta Turussa tosiaan joku urpo laittaa hölkkäämään hitaasti. Ne on ihan huijareita niissä juoksukouluissa.
  19. Sen takia juoksukerhojen ohjeet aloittelijoille juosta hiljaa ovat virheellisiä. Tulee ainakin tunnin huonompia aikoja maralla, kun pelkäävät sykemittaria ja luulevat, että pitää kävellä.
  20. Siksi, kun se toimii. Hienosäätöä tarvitaan sitten vain VK ja MK alueilla, niiden määrissä aloittelija versus huippu-urheilija. Ei tehdä yksinkertaisesta liian monimutkaista, kun se ei hyödytä mitään.
  21. Snakster

    Helsinki10 27.4.2019

    Pitäis tulla, mutta vähän on lentsuinen olo, joten saas nähä. Eiköhän sitä aina kympin jaksa...
  22. Miksi? Tämä lukee joka paikassa totuutena, mutta itse en ole tuosta ollenkaan vakuuttunut kun kyseessä on aloittelija tai harrastaja. Huippu-urheilijan tai muuten paljon treenaavan kohdalla en tuota epäile. Aloittelijan kohdalla jokainen treeni kehittää motoriikkaa, tekniikkaa, hermotusta, kimmoisuutta ja siten tuovat juoksuun vauhtia ja taloudellisuutta. Itse ainakin uskon noiden ominaisuuksien kehittyvän juoksemalla reipasta vauhtia, joka kyllä tarkoittaa aloittelijalla ja harrastajalla kovempaa kuin PK. Noiden ominaisuuksien kehittäminen mahdollistaa kovemmat vauhdit, joiden päälle kehittää kestävyyttä.
  23. Arsi 69

    Skiket ja Skikkaus

    Skike kausi avattu tänään Oulussa oli jo kiitettävästi puhdistettu pyöräteitä ja hieno keli.
  24. Vantage M: Ei kyllä kovin helposti tuu 100% aktiivisuus täyteen vaikka on ykköstaso valittuna. Tää pihtaa tota aktiivisuutta, A370 antoi helpommin prossia. Sain nyt itsekin tehtyä kausisuunnittelun kautta parit suosikkiharjoitukset, käytin intervallitoimintoa että sain sykerajat laitettua. Saako tossa intervallissa jotenkin hypättyä seuraavaan vaiheeseen? Laitoin esim. alkukävely 5min, sitten sykealue toiseen että ilmoittaa korkeammat ylä- ja alarajat. Mulla on tapana kävellä myös lenkin lopussa hetki, mutta enhän mä osaa määrittää aikaa tai matkaa tuohon kun se riippuu päivästä. Eli onko tossa joku ohitus seuraavaan settiin vai meneekö loppukävelyt sitten vaan kellon täristessä liian alhaista sykettä? Kokeilin myös ihan intervallitreeniä syöttää mutta ei siihen näköjään kannata laittaa sykealueita kauheen tarkkaan kun kello ilmoittelee sitten koko ajan että olen väärällä alueella kun ei se niin nopeasti laske/nouse samalla kellonlyömällä kun vauhti muuttuu. Kätevämpi varmaan käyttää tota valmiina olevaa toimintoa intervalleissa. On tää silti kyllä aika ihana.
  25. kimmoke

    Helsinki10 27.4.2019

    Ettekös tee oo menossa? Menossa jonnekin, tulossa jostakin. No, tuskin Suomen kielioppia kovin moni osaakaan. Itekään mikään mestari... Tälläinen tapahtuma kiinnostaa valitettavasti kevätallergiat ja nyt toipuminen pumpusta estävät. 10km on raastoa parhaimmillaan. Hyvä kympin aika toimii vähän joka matkalla.
  26. kimmoke

    juoksukenkien ominaisuuksia

    Nyt löytyi vihdoinkin sopivat, NB M1080 V9 uusin malli ? Fresh Foam UK12 339gr nauhoineen XXL Lahti. Turkoosinsiniset. Valmistajien ilmoittamat kenkien painot valehtelee, kuten VW päästö-ja kulutusmittaukset. Koskaan ei ole sama, kun ite mittaa. Ominaisuutena, ehkä paras kantakuppi mihin oon törmännyt. Sirolle kantapäälle. Se kaartuu eteenpäin ehkä 60 asteen kulmassa. Ei nouse kantapää ylöspäin. Rullaavuus liikkeessä juostessa mahtavan tuntuinen meni ittestään. 0.5 numeroa isommat, kuin omat NB1500V3. Samankin valmistajan numerot voi heittää tuon verran. Eikä sitä numeroa se antaa vain suunnan sovitin taas jalkaa kengän pohjallisen päälle. https://www.fleetfeet.com/blog/shoe-review-new-balance-1080-v9 Siis metriäkään en ole juossut kuin liikkeessä laitan jossain vaiheessa raporttia. Aika painavat, mutta onhan sitä itselläkin elopainoa joten vaimennusta saa olla. Noihin tuli vielä se 4€ suojakäsittely joka pitäisi 4kk toimia. Edit. Unohtui vielä mainita, että pohjassa on värikoodatut isku/paine-alueet. Enpä ole tuollaista ennen nähnyt. Siksi kai hintakin 159€ Heh heh.
  27. Aloittelija nyt kehittyy nopeasti vaikka juoksisi väärin päin. Vauhdeilla ei ole silloin mitään merkitystä. Huonon kunnon takia se tosiaan aloittelevalla juoksijalle menee helposti VK:n puolelle. PK: pitäisi, kuitenkin olla se 80-85% kokonaismäärästä.
  28. ostaisin HCR 2019 osallistumisoikeus Terveisin Elena 040 764 74 29
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy