Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. sporticus

    Maastojuoksukengät

    Näistä kuulisin mielelläni lisää, kiinnostava kenkä!
  3. Today
  4. Juoksin ton Vaarojen Maratonin reitin 30. Toukokuuta, suht lammin keli (oiskohan ollut 14-18 astetta), juoksu-aika oli 6t20min, ja pari pienta paussia paalle (kokonais-aika 6t50min). Vetta oli mukana : 2 x 600ml lotkoa edessa, 2x 500ml repussa lisaksi.Veden tankkasin kerran, Kiviniemen tilalla (2t20 juoksu ajan jalkeen), ja olin juonut puolitoista lotkoa (eli vajaan litran). Kiviniemessa join viela 500ml (?) kun taytin lotkoja. Kisan lopussa oli vesi melkein loppu, ehka yhdesta 500ml lotkosta oli yli puolet jaljella. Eli hyvin meni, en joutunut karvistelemaan. Olin myos juonut kunnolla jo edellisesta paivasta, ja ennen lahtoa join viela n. puoli-litraa. Muonan puolella, tuli syotya: - 6 GU-Geelia - 1 pakkaus Clif Blokseja - 1 pieni pakkaus pahkina+rusina sekoitusta (rupesi makea tympimaan, pahkinat on suolaisia, ja rusinat hyvia, ja pureskelu virkistaa jostain syysta) - 1 Geisha patukka (suklaa on vaan hyvaa !). Olisi varmaan pitanyt syoda enemman, mutta en aloittanut heti syomista, vasta ehka 1-1.5 tunnin jalkeen. Olin syonyt hyvin (mutta en varsinaisesti tankannut) jo edellisena paivana, ja tunnin-pari ennen aloittamista. Pari kuukautta ton jalkeen juoksin KK83 reitin, ja silloin olin huolellisempi ruuan kanssa, soin ensimaisen tunnin jalkeen n. joka 30min, yhden geelin (ja sitten valilla suklaata, pahkinoita, mustikka-piirakkaa...). Urheilu-juomia en kayta. Tosta lotkojen tayttamisesta: jos ei halua hirveesti kantaa, voisi myos ajatella vesi-filtterin kayttoa: esim. Katadyn BeFree ei paljoakaan paina, ja se puhdistaa tehokkaasti. En nyt silla mutavetta joisi, mutta kylla uskaltaisin purosta juoda, jos ei ihan elukan raato siina lillu. Myrkkyja se ei poista, vaan biologiset aineet. Jokainen juo omalla riskilla.
  5. Laama

    Adidas Adizero Boston

    Onko kukaan bongannut pääkaupunkiseudulla Boston 8 kenkää muussa kuin mustassa värissä hyllyssä? Oranssi "Solar red" kiinnostaisi omasta mielestä tylsän mustan sijasta, mutta ainut paikka mistä tuota onnistun löytämään on Addun oma web store 😞 Aikaisemmalla Boston versiolla olen nyt melkein kaikki lenkit juossut ja itselle hyväksi kengäksi todennut niin ei viitsisi lähteä hirveästi muita kenkiä edes testaamaan.
  6. kimmoke

    Hyvä biisi

    Oho, se violetti ESP Kirk Hammett Signature ihan kiva hinta: https://www.musamaailma.fi/esp-kh-2-purple-sparkle-sahkokitara.html Noi halvemmat LTD on vielä inhimillisissä hinnoissa. Tuossa ruohoa saa kesätöissä leikata jos melkein 4k€ kitaran ostaisi. Tietysti, kun kotona asustaa niin onnistuuhan se. Itsekin ostelin tavaraa ihan surutta 80-luvulla esim. 21" Sony trinitron. Se perhana maksoi silloin 5000mk, jos en nyt ihan väärin muista. Nythän saa 500€ 50" teräväpiirtotelkkaria. Laitetaan nyt Metallicaa ja biisi jota itsekin kuuntelen ja joskus soitellut harjoituskappaleena (ei enää):
  7. Hjälp taidan kasata suorituspaineita itselleni. Ja toki ihan turhaan - maailma ei kaadu vaikka juoksisin huonosti. Mutta tokihan sitä olisi kiva tehdä mahdollisimman hyvä juoksu. Hylkään nyt ne jänikset ja askartelen vauhdinjakorannekkeen ja katson, kestääkö kunto. Viimeksi tuntui että jouduin tekemään tyhmiä kiripinkoja sen takia, että jäniksemme eivät pysähtyneet (tai hidastaneet) juomapisteille ollenkaan ja sitten sain aina juosta heidät kiinni, ohitellen toki jengiä epätaloudellisesti pitkin poikin kierrellen.
  8. Mä kysäisin RH:lta mun testituloksista ja sain mielestäni asiallisen ja hyvän vastauksen. Viestissä ihmettelin mm. matalaa aerobista kynnystä suhteessa taustaani ja laajantuntuista VK-aluetta. "Moikka! Aerobisen kynnyksesi kohdalla on todennäköisesti pientä määritysongelmaa, johtuen mahdollisesti siitä että kevyttehoista juoksua ei ole kertynyt vaikka PK-tehoista tekemistä on muuten kertynytkin. Myös kynnysten asettuminen suhteessa toisiinsa viittaa tällaiseen, joten sopivalla PK-harjoittelulla tilanne korjaantunee merkittävästi jo muutamien kuukausien aikana. Vauhdin ja sykkeen suhde toisiinsa ei ole aivan yksiselitteinen asia kun verrataan testiolosuhteita ja tavallisia lenkkejä. On siis aika normaalia että kevyitä lenkkejä pystyy toteuttamaan PK-sykkeillä kovemmalla vauhdilla kuin testitulos osoittaa. Suosittelen seuraamaan sykkeitä ja etenemään sen mukaan. Kysymys aerobisen kynnyksen sykearvon korkeudesta on osittain sidottu yleiseen syketasojen korkeuteen, mutta arviota voi tietysti tehdä myös suhteessa ylempään kynnykseen jne. Tässä näkyy sama asia mikä muutenkin painaa aerobista kynnystä, sillä määritys osuu varsin matalaksi tällä kertaa. Syy voi hyvin olla ylempänä mainittu harjoitustehojen osuminen hiukan hassusti aerobiseen kynnykseen nähden, mutta tärkeämpää tietysti on se miten asia vaikuttaa käytännössä. Helppo veikkaus on se, että sopivalla harjoittelulla aerobinen kynnys tulee nousemaan sykearvon ja vauhdin osalta jo lähitulevaisuudessa, mutta silti käytännön harjoittelussa on mielestäni tärkeää aktivoida riittävän laajaa PK-sykeskaalaa. Toisaalta lienee paikallaan ottaa testi uusiksi muutaman kuukauden päästä - erityisesti jos/kun sykerajat eivät vaikuta enää vastaavan tilannetta totuudenmukaisesti."
  9. Jeps. Sulkapallosta en lajina tiedä oikein kakkaakaan kun aletaan oikein kilpailullisella tasolla pelaamaan. Mutta tällä lailla nojatuoli(sulkapallo)valmentajana spekuloisin että keskisin tapa mitata mitä tarvitsee kehittää olisi kaiketi seurata vaikkapa harjoituspelin aikana alkaako intensiteetti tippua, yksi tapa kai olisi teettää joku 20m (?) sprintti tai vastaavaa pitkin peliä ja seurata juoksuaikojen mahdollista tippumista. Tai ehkä sarja hyppyjä tai jotakin ja seurata pituuden muutoksia. Eli säilyykö kyky tuottaa tehoa läpi pelin vai alkaako tippua? Jos intensiteetti alkaa tippua niin sitten pitäisi kehittää kestävyydessä jotakin, ja luulen että Pertun linkittämä teksti pyöräilystä on paras vastaus tähän aiheeseen, eli anaerobista kynnystä pitäisi kohottaa. Jos taas nopeus 20m pysyy liki samana tai hyppymatkat riittävinä niin kestävyyttä kehittämällä ei kamalasti hyödy mitään, koska kestävyys on jo lajin vaatimalla tasolla... Tai sitten kykyä tuottaa huipputehoa pitäisi nostaa, koska pullonkaula kenties on enemmänkin siellä.
  10. MikkoVe

    Garmin Connect

    Mutta VO2max lasketaan muistaakseni vanhemmissa ja uudemmissa eri tavalla. Uusissa kuumuus ja korkeus (altitude) otetaan huomioon. Runalyzella treenejä tarkastellessa Garminin laskema arvo muuten näkyy tarkemmin eli parin desimaalin tarkkuudella. Lisäarvo jää kuitenkin pieneksi, sillä ainakin itsellä ko. arvo pysyy aika hyvin vakiona treenistä toiseen. Runalyze puolestaan laskee oman efektiivisen VO2max arvonsa, joka elää treenistä toiseen. Se poikkeaa useilla pykälillä Garminin arvosta. Eli siis, VO2max on karkea arvio, jonka päälle rakennetaan vielä toinen arvaus siitä miten se muuttuu eri matkoilla ajaksi. Sepon ei siis kannata vaipua synkkyyteen yli 3h ennusteen takia! 😉
  11. Miska

    Garmin Connect

    5k: 18:26 10k: 38:14 puolikas: 1:24:34 Mara: 2:56:32 Nakojaan mulla on tismalleen sama VO2 max arvaus kun @LauriH:lla, ja ajatkin samat. Joten joo, ihan VO2max:iin perustuu toi race pace. Jos mun "ennatyksia" katsotaan, niin: 5k: ehka 18:32 (mutta saattaa olla GPS:n hyppays) 10k: 42:41 1/2 mara: 1:38 mara: 4:01 Eivat siis ole kilpailutuloksia, vaan ihan noin vaan juostuja. Maraa voisin varmaan parantaa, jos huvittais ihan siihen ryhtya. 1/2 maraa voisin varmaan vahan parantaa (en lahtenyt heti paahtamaan kunnon tahtia, 5-10 minsaa lammittelin ensin - eli juoksin jotain 6min/km vauhtia). Muista en tieda, en ole niihin harjoitullut, kello vaan joskus ilmoittaa etta hei, nyt tuli uusi enkka. Mika on musta kiva ominaisuus.
  12. Huikea ketju. @paavonurmin soisi osallistuvan näihin keskusteluihin yhä. Tekee kyllä vaikutuksen argumenteillaan.
  13. LauriH

    Garmin Connect

    Minulle VO2max on nyt 56 ja muuten tulee samat ajat paitsi puokille 1:24.34 ja maratonille 2:56:32. Käytössä 935. Aika jännä.
  14. Ehkä tosiaan juoksufoorumille hieman erikoinen kommentti että juoksuharjoittelu hidastaa.. varmaan jollain sulkis tai muulla mailapelifoorumilla hiffattaisiin helpommin, mitä tuolla tarkoitetaan.
  15. Kyllä, ja siksi laitoinkin että "tietyn rajan jälkeen" juoksukunnon kehitys ei enää tuo etua sulkikseen. Tietysti kestävyys, kuten muutkin ominaisuudet, kannattaa olla sellaisessa kuosissa, ettei se rajoita selkeästi pelitasoa. Se onko cooper 3400, 3600 tai 4000 ei sinänsä ole oleellista. Tai nouseeko penkistä 80, 120 vai 150 kg. No joo, melkoisia itsestäänselvyyksiä, mutta ehkä se pointti voisi olla se, että kovin pitkään ei välttämättä kannata panostaa yksittäisen ominaisuuden parantamiseen muiden osa-alueiden kustannuksella jos isoimmat tavoitteet on siellä sulkiksen puolella.
  16. MikkoVe

    Garmin Connect

    Tuo on parempi, muttei sekään ihan toimi, kun antaa liikaa painoa hyvin pitkille lenkeille. 100 km matalamman sykkeen juoksusta sain n. 130 % lisää marakuntoa. En usko ko. juoksun parantaneen kovinkaan paljon kykyäni maratonraastoon.
  17. Näin on. Esim. Ben Johnson juoksi n. 60 km/vuosi. Kaarlo Maaninka 12000 km/v.
  18. Ote linkkaamastani ketjusta: Paavo Nurmi: Palaan vielä seuraaviin asioihin. Suoranaista "roskaa" ja valehtelua ovat seuraavat coppertesti Sami Elopuro (4020) fakta 3470m.
  19. Tuossa sitä keskustelua: https://www.juoksufoorumi.fi/topic/4375-4000-m-cooper/?page=4
  20. Miska

    Garmin Connect

    Mulla se antaa VO2 max 56, joten ei se ainakaan ainoastaan tota muuttujaa katso... Jannaa muuten, etta noita arvoja ei nakojaan saa Connectissa ollenkaan, ne loytyvat ainoastaan kellosta.
  21. Tavallaan olet oikeassa mutta kestävyyden pettäessä kaikki edellämainitut ominaisuudet kärsivät rankasti. Juoksukunto taas tuntuu korreloivan hyvin kestävyyteen... Pitäisin todennäköisenä että Elopuron tulos on ihan oikein eikä urbaanilegendaa, vaikka en asiasta henkilökohtaisesti tiedä. Itse törmäsin myös kyseiseen artikkeliin.
  22. Voi olla urbaanilegendaakin...tosin lahjakkaalle urheilijalle ei mahdoton. 4000 m taitaa vastata noin 15.30 tulosta vitosella. Sillä oltiin muutama vuosi takaperin piirikunnallisissa ns joukonjatkona.
  23. Mitenkäs laajalle tämä 'fyysinen kantti' on ajatuksena levinnyt? Olen ruvennut vähitellen syyttämään huonoa kuntoa kun pää on pettänyt 🙂
  24. Tästä aikoinaan keskusteltiin foorumilla. Lopputulos taisi olla, että urbaanilegendaa tuo yli 4000 metrin cooper. Hiihtäjistä siihen pystyy nyt ehkä Iivo, muut eivät ole lähelläkään.
  25. Tuossa hyvä poiminta Benin linkkaamasta jutusta: Hän ei millään tavoin tuputa omia treenejään muille, vaan korostaa nimenomaan oman fysiikkatreeninsä suurta henkistä merkitystä hänelle. Hänelle fyysiset treenit olivat samalla henkisen valmennuksen treenejä. ”Treenasin kolmasti päivässä. Tyypillinen päivä alkoi 90 minuutin lajiharjoitteella, jota seurasi lounaan ja lepotauon jälkeen toinen 90 minuutin lajiharjoitus, joka oli usein peliharjoitus. Ja sitten illalla oli vielä 45–60 minuutin palauttava lenkki tai muu sopiva aerobinen harjoitus.” Tänä päivänä on enempi muodissa hakea henkistä kovuutta urheilupsykologin sohvalta.
  26. Ei nyt ihan suoraan liity aiheeseen, mutta kun nyt tuli mieleen... Sami Elopuro oli palloilijaksi kohtuullisen hyvä juoksija. Muistelin noin 3800 m tulosta, mutta Squash lehden mukaan jopa 4030 m olisi parhaimillaan mennyt. http://www.squash.fi/lehti/wp-content/uploads/2014/3/Squashlehti_3_2014_netti.pdf
  27. Varmaan vastasi vain fysiikkavalmennuksesta, koska ei Nitti tietääkseni mikään palloilija ole koskaan ollut. Hän valmensi triathlonistien lisäksi myös esim. Pertti Karppista viimeisiin olympialaisiin. Heillä meni kuitenkin homma jotenkin pieleen, kun Pertti oli ennen olympialaisia korkeanpaikanleirillä, eikä se oikein hänelle toiminut, eikä sitä oltu paljon tai yhtään sitä ennen kokeiltu. Nitti teki pitkän urakan yleisurheiluvalmennuksen puolella ainakin 60-luvulta alkaen. Nitti oli vielä ehdottomampi mielipiteissään kuin minä, vaikka minäkin aika jääräpää olen.
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy