Jump to content
Juoksufoorumi.fi




Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Ma 25.5.2020 4 km lämpöjä + 6*1km (2 min kävely) + 2 km vr Yht. 12,8km@5:16 / 67 min / HR 142 Kynnystasot käytännön koetukseen osa 2, tonnin vedot. Asfaltti, Rinconit, aurinkoa, kohtalaista tuulta. Alkuun lämpöjä rennosti kiihdyttäen, sitt 6×1000m, välissä 2 minuutin kävelypalautukset. Parilliset kohtalaiseen vastatuuleen. (aika, keskisyke, max) 4:01 / 152 / 161 4:04 / 157 / 165 3:56 / 158 / 167 3:57 / 160 / 169 3:54 / 159 / 169 3:50 / 162 / 171 Oikein hyvä harjoitus, mainio fiilis. Tasotestin pohjalta nostin näiden tehoja pykälän, sillä idealla että anakynnys on jossain 164-165 tienoilla, tuloksena oman juoksuhistoriani "paras" vetosetti. Kynnyksistä vielä sen verran, että mitä enemmän näistä luen, sitä viitteellisempinä kynnykset näen. Ei sillä että oisin niihin aiemminkaan absoluuttisina suhtautunut, mutta aiemmat ketjut sekä @Lasinilkk@ ja @Aerkank huomiot yllä lisäsivät taas ymmärrystä. Mun työhypoteesi on nyt sellainen, että kynnykset huitelevat todennäköisesti muutaman pykälän testipalautteessa saatuja 151/167 alempana, ehkä jossain 146-147 / 164-165. Nämä tuntemusten pohjalta, ja lienevät riittävän tarkat mun harjoittelun tueksi. Seurannassa edelleen joka tapauksessa. Asiallinen ketju kynnyksistä viime syksyltä muuten tässä.
  3. Tahallaan väärin ymmärtäminen ja saivartelu on vitsikästä tällä foorumilla. Mutta itse asiasta sanoisin että ei kai se oikeasti niin tarkkaa ole. Liikkuu ja hölkkäilee monipuolisesti, välillä hiljempaa ja välillä kovempaa. Eikä kävelylenkeissäkään mitään väärää ole. Kunto ja juoksukunto kyllä paranevat, ja kunnon noustessa voi alkaa miettimään treeniohjelmien tarkempaa ohjelmointia.
  4. Ei selitä täysin. Esim. Hollannissakaan ei ole paljoa ylipainoisia List_of_countries_by_body_mass_index
  5. X66

    Päivän kevennys

    Eikä ainoastaan polvi... https://www.hs.fi/fingerpori/car-2000006515168.html
  6. Onko muillakin kokemusta työpaikan koronaepidemiasta? Siis sellaisesta jossa suurin osa porukasta sairastuu Covid-19-tautiin? Onko teidänkin koronaepidemiassa oireettomina säilyneillä ollut aikaisemmin talvella flunssia tai influenssia? Minkälaisia? Siis meinaan että en varmasti ole ainoa koronalle ns. risti-immuuni ja siksi olisi kiva tietää vastaavanlaisista tapauksista.
  7. Tänään
  8. Sunnuntaina ihan ok fiilis reilu 3h pyöräilyä, 224w/120bpm Tänään ihan kevyttä, mutta määrää tulikin enemmän kuin aluksi ajattelin, kun kipaisin ylimääräisen 8km lenkin reittiin. Juoksua reilu 27km, n. 5.20/km vauhdilla, sykkeet sopivat 116bpm. Illemmasta pyörällä 80min kevyttä 221w/118bpm. Jalat tuntui ihan tosi hyviltä, joten sopii koputtaa puuta. Tällä viikolla painotus kuitenkin vähän enemmän määrään edellisen viikon tehojen takia. Huomenna lisää kevyttä, ja keskiviikkona sitten taas kovempaa.
  9. 25.5. Tänään pääsi tripyörä kesälaitumille. Tuntuipa taas aluksi huteralta menopeliltä ilman trainerikiinnitystä, mutta aika äkkiä siihen sitten tottui. Matkaa taittui 53 km, 26,9 km/h, ks 136, ms 173, keskiteho 140W, NP 177. Standardilenkki Veikkolaan pääosin hyvin kevyttä pyörittelyä. Matkan keskellä Nupuri-Veikkola testipätkä 17,3 km vauhtia 35,15 km/h, keskiteho 205W, NP 211W. Testipätkän keskisyke 153. Oli tarkoitus ajella NP 200 teholla, mutta vähän karkasi. Tuota testipätkää on hauskaa verrata aiempiin lenkkeihin, kun samalta pätkältä on dataa jo pidemmältä ajalta. Juuri ennen viime vuoden Turku Challengea ajoin sen 2 pykälää alemmalla keskisykkeellä ja 3 W kovemmalla teholla, eli aika lähellä ollaan. Vauhtia oli kuitenkin 1 km/h enemmän. Joko silloin oli vauhdikkaampi keli, tai pyörä kaipaisi nyt huoltoa. Tai molempia. Viimeksi pyörä oli huollossa juuri ennen tuota lenkkiä. Silloin taisi olla myös normi pyöräilypaitaa tiukempi tri asu päällä. Viime vuoden kesäkuussa taas meni 32,9 km/h keskisykkeellä 150 ja teholla 205W. Tuohon nähden taas aika paljon kovempaa kulki samalla teholla. Tänään lisäksi taukojuppina 8*10 leukaa ja 8*1 min lankutukset.
  10. Pitäisikö mennä rasituskokeeseen ja maskin kanssa polkea vaikka 6h ja juosta sen päälle pari tuntia, ja verrata tuloksia siihen että tuoreena käy rasituskokeessa ja ajaa 1h/2h/3h all-out tai muuta. Saisi kaasut ja aineenvaihduntaa selville, mitä poltetaan ja kuinka paljon.
  11. No joo.. ei auttanut sit italian poikii..eikä tyttöi...
  12. Tässä haettiin juurikin takaa peruskestävyyttä. Peruskestävyyttä juoksussa. Kasvaako peruskestävyys juoksussa, vaikka syke olisi pääsääntöisesti korkeammalla kuin peruskestävyys-sykealue?
  13. PaHa

    Suunto Ambit3

    Hihihi... sehän selvisikin, kun pakotti laiteohjelmiston päivityksen. Piti ihan Suunnolle soittaa, että älysin tämän tehdä 😁
  14. Hep. Mulla oli tuossa kantaluun ja pohjeluun välisen nivelsiteen alapuolella pieni irtopalanen. Mentiin (tai kirurgi meni) sisään päiväkirurgisesti sen jänteen läpi, pitkittäissuuntaisesti tilaa tehden. Kävelin pois itse samana päivänä kuin operaatio oli ja kaksi päivää varovasti painoa varasin (huom, ei keppejä eikä mitään muuta kuin tulehduskipulääkettä). Tuon jälkeen sitten aloin enemmän ja vähemmän normaalisti kävellä ja käyttää jalkaa. Siihen aikaan en juossut säännöllisesti, mutta muutaman viikon kuluttua operaatiosta kävin muistaakseni jo varovasti lenkillä - suoraan juokseminen ei sattunut, käännöksissä pieniä tuntemuksia. Muistaakseni noin 3kk kuluttua pystyi tekemään normaalia jalkapalloharjoittelua! Ei tuo kovin paha ollut omalla kohdalla, ja korjasi täysin nilkassa olleet kiputilat ja turvotukset etten sanoisi lopullisesti. Oli ilmeisen varmasti tullut sinne nilkan nyrjäytyksen yhteydessä eikä tullut sitten kuntoon normikonstein, niin lopulta piti mennä ottamaan magneettikuvat sitten...
  15. Ma 25.5.2020:  Mäkiharjoitus 1 h 18 min 19 sek, 5.37 km@14:35 min/km, keskisyke 123, nousumetrit 1008 Tänään jo sen verran parempi olotila, että uskalsin tehdä kevyttä mäkeä illasta. Lihakset tuntui ihan hyvältä ja vikaan viiteen kiekkaan kiihdytin ihan pikkaisen, niin vastettakin tuntui löytyvän. Tästä vaan varovasti kohti vielä muutamaa valmistavaa harjoitusta.
  16. Peruskunnolla ei sinänsä ole mitään tekemistä juoksemisen kanssa. Entisvanhaan ihmisillä oli rautainen peruskunto, kun painettiin kuutena päivänä viikossa kellonympärys maatalous- ja metsähommia käsityönä.
  17. Ma 25.5 Viikko käyntiin duunin jälkeen suoraan punttien kolistelulla ja vatsoilla. Penkkiä lukuunottamatta kulki ihan kivasti. Tässä nyt taottu tuota koko kropan settiä about kolmesti viikossa ja jos ei voimaa olekaan kamalasti tarttunut niin peilistähän tuon muutoksen jo huomaa. Tosin myös vaa'alla kun turhan paljon näyttää. Lauantaina oli jo 84.9kg mikä kyllä ihan liikaa jos yrittää juostakin, tänään kyllä maltillisemmat lukemat. Täytyy pähkäillä jos kesäkuulta vaihtais 2-jakoselle ja 5x5 tyylillä tjsp.
  18. Onko kenelläkään osteokondriittia (irrallinen luupalanen) nilkan telaluussa? Olen lukenut niin paljon kauhutarinoita leikkausten epäonnistumisista, että hirvittää edes ajatella koko asiaa. Onko keneltäkään leikattu palasta pois tai tietääkö kukaan ketään, jolle kyseinen operaatio olisi tehty? Kauanko leikkauksesta toipumiseen meni ja pystyikö juoksemisen pariin palaamaan?? Tietääkö kukaan hyvää ortopedia, joka tietäisi hyvin osteokondriiteista ja niiden hoidosta?
  19. Varmaan riippuu lähtökohdista. Jos on tankkailtu hyvin, on sitä varastoa noin 90min ajaksi tai vähän reiluksikin, jos menee kevyesti. Eli sitten ne kolme geeliä jo kohtuu merkittävästi jatkaa tuota ikkunaa, jossa hiilareita on käytössä reilusti yli kahteen tuntiin. Jos taas lähdetään "tyhjänä", niin eihän kolme geeliä ole juur mitään. Ultrahommiin liittyen satuin juuri äsken kuuntelemaan mielenkiintoisen podcastin liittyen ketjun aiheeseen. Eli siihen, mitä tapahtuu, kun on liikuttu ~10h, mitä pitäisi syödä ja miten keho ylipäätään toimii aineenvaihdunnallisesti. Tutkimustieto kertoo, että ei harmainta aavistustakaan. Kokemusperäinen tieto sanoo, että monet ultraajat kokee makean (=sokeri=hiilarit) etovaksi sitä enenevissä määrin, mitä matkaa kertyy ja toisaalta taas suolaisen/rasvaisen (=perunalastut=rasvaa+hiilaria) huomattavasti helpommin lähestyttäväksi. Tämä on likimain täysin vastakohtaisesti siihen perusajatukseen, että keho kaipaa nimenomaan sisään lisää sokeria! Luontoäiti on sen verran fiksun tehnyt meidän kehosta, että lähtökohtaisesti siis kuvittelisi makeansietämättömyydellä olevan fysiologinen tarkoitus. Tästä herääkin mielenkiintoisia tutkimuskysymyksiä, kuten: i) Miten aineenvaihdunta toimii 10h urheilusuorituksen jälkeen vs. levänneenä? ii) Onko perinteinen tehomalli (eli kynnykset ja niiden mukaan tehty aineenvaihdunta) ylipäätään sovellettavissa muuhun kuin levänneeseen tilaan/ensimmäiseen ~3h ajan? Voisiko olla mahdollista, että pidempään liikkumisen seurauksena keho alkaa automaattisesti käyttämään yhä tehokkaammin pelkkiä rasvoja?
  20. PK@15km@1h25min09sek@5min40sek@117 Erittäin mieleinen ongelma lenkillä kun pitkähihainen paita oli liikaa. Lämmintä, sujuvaa ja rentouttavaa ja tämän ulkoilun myötä viikko hienosti käyntiin. Lenkillä nähtyä: talvirenkailla varusteltu auto, aasialaistyyppinen skootteriperhe missä Mummo ajoi, tytär takapenkillä ja pieni lapsi X-asennossa mainittujen väliin likistettynä. Kypärää ei kenelläkään, tosin vauhti about 6 km/h.
  21. Ma 25.5 Pyöräilyä 50,6km avg. 29,6 km/h. Ensimmäinen lämpimämpi päivä, tarkeni lyhythihaisessa paidassa ja lyhyissä pyöräilyhousuissa. Välillä kävi veden päältä kylmä tuuli, joka oli aina tietysti vastainen.
  22. Kaunista, kesäistä, lämmintä alkanutta viikkoa! :) Fillarilla duuniin ja pvällä työvuoron lomassa tunti liikunta(vapaata); salilla. 30 min fillarointi sisäfillarilla, päälle penkki- ja kyykkytreeni ja lopuksi venyttelyt. Ihanaa oli käydä salillakin pitkän tauon jälkeen - avattiin taas meilläkin tää työpaikan sali. Puolisen tuntia ja fillarilla töistä himaan.
  23. Ma: Aamupyörä 35min, kuntopiiri 15min. Illalla 15.8km/1.39/132. Ensin tuli vettä ja sitten hiekkaa. Lopussa helpotti.
  24. Onko takuuta jäljellä ja kuinka vanha kello on? Pelittääkö hyvin, vikoja?
  25. Onko takuuta jäljellä ja kuinka vanha kello on? Pelittääkö hyvin, ilman vikoja?
  26. Reilun kahden tunnin lenkeillä en yleensä ota mitään, en edes vettä. Peruslenkit ovat kaikki yli 1.5h, mutta harjoittelenkin ylipitkään retkeilyyn, joka on eri energiankäyttöalueella kuin maraton. Molemmissa touhuissa toki kanttaa kun hiilarit loppuvat, mutta maratonilla se on toistakymmentä tuntia aiemmin. Maksimiteho rajoittuu siis hiilarien + rasvan polttoon suhteessa käytettyyn aikaan. Maratonilla pääsee hyvän matkaa kehon omilla energiavarastoilla, mutta maratontehoilla hiilarien käyttö on myös runsasta. Pitkän matkan triathlon-kavereilla lienee tarkempia laskelmia tehoista, hyötysuhteesta, energian tankkaamisesta ja käytöstä 😉 Katso muuten toinen ketju:Juoksutreeni vähillä hiilihydraateilla
  27. Kuinka paljon se on placeboa ja kuinka paljon energiaa lähinnä aivoille ottaa 3 geeliä vaikka 30km juoksussa? 80kg kaveri kuluttaa karkeasti 2400kcal tuollaisen aikana ja 3 geeliä on 300kcal karkeasti. Eli reilu 10%. Eniten varmaan aivot hyötyy ja ehkä se pieni hh auttaa rasvanpoltossakin buustina. Liekkö geeneissä, mutta mulla ei oo koskaan ollut ongelmaa lähteä juoksemaan pitkää pk lenkkiä aamulla veden voimalla, 2-3h. Ihan yhtä hyvin mennyt kuin geelien kanssa. Joita en kyllä juostessa juuri käytä, kun tuntuu, ettei tarvitse. Vk-juoksussa ehkä sitten aivoille taas, ja kisoissa. Selvästi pidemmät suoritukset sitten on kivoja lisäenergialla (5-8h).
  1. Näytä lisää
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy