Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Käppyrät ovat aika viitteellisiä. Kyllä se Vantaakin ihan samalta korkeudelta alkaa kuin mihin päättyy, toisin kuin tuossa graafissa.
  3. Mites KK:n nousut? Tuossa Bodom Trailin alalenkillähän ei ole paljoakaan nousua tai yhtään vaikeampaa osuutta - onko KK siis pelkkää rullausta ja naatiskelua... Loppunousut kai pahoi tönkkösuolatuille jaloille? Kyselee nimimerkki Liian vähän treenannut
  4. Kampanjaa pukkaa... Super PEP 2019 -tapahtumaan 30.4. mennessä ilmoittautuneet osallistuu lukuisiin arvontapalkintoihin! Nyt on hyvä tilaisuus laittaa ilmo sisään! 👍🤠 https://www.facebook.com/pyssymakiextreme/
  5. Today
  6. Toisaalta onko isompi maratontapahtuma edes kilpailu suurimmalle osalle? Luulen, että ei. Mukava olla mukana, kerätä osallistumismitali ja saa paidan. No ehkä monet yrittää ennätystään (tavallaan oma kilpailu tietäen ettei itse tapahtumassa sijoitu korkealle) tai sitten juoksee muuten vaan saaden mitalin ja paidan (kuten itse). Molemmat ajathan (brutto ja netto) saa ja netto on kyllä se oikea aika ainakin minulle. Taitaa olla tavalliset harrastelijat ja oikeat kilpailijat aika lailla eri ryhmä juoksutapahtumissa. Olihan Helsinki Spring Marathonissakin osallistumäärät aika hyvällä tasolla ja tavalliset harrastajat kun tulevat paikalle niin juoksutapahtuma pyörii jatkossakin (tapahtumien osallistujakadosta oli aikasemmin juttua toisessa otsikossa).
  7. Kakkosen kaltaista ei ole karhulla. Tai jos on niin 200m. Ensimmäisillä kerroilla kellossa reittikartta. Nyt tietenkin menee jo silmät kiinnikin kun sen juossut päälle sata kertaa.
  8. Tuolla puheenvuoroissa ( US ) on käsitelty jo aiemmin SDP ssä toiminutta niinsanottua ” lelukauppiasta ” , tämä kauppias sitten tuomittiinkin rikoksistaan vankilaan. ( 19 syytettä ) Nyt näyttää siltä, että SDP on saanut riveihinsä uuden uljaan kansanedustajan. Hussein Al-taen. Sananvapauden lukuun tästä kaverista ei ainakaan US n palstalla saa infoa lähdetietoineen julkaista, eli miehen omia kommentteja somesta. Eletään vapaan sanan yhteiskunnassa. Salaamalla taas kerran kummallisuuksia ei lisätä ainakaan avoimuutta, mutta sensuroinnin motiivit herättävät heti lisäkysymyksiä ja saavat asiat kummaliseen valoon. Ottamatta kantaa sen tarkemmin tuon kansanedustajan edesottamuksiin hämmästyttää kyllä kovasti jos nuo jutuissa mainitut tiedot ovatkin totta ? Toivottavasti SDP n vaikutusvaltainen johto oikaisee mahdolliset väärinkäsitykset ja esittää vastaavasti myös faktat ao. tapauksesta. Juttu on sen verran raskas. En toki halua uskoa, että demarit tukevat missään muodossa antsemitismiä tai muitakaan uskonnollisten sekopäiden ja hörhöjen järjettömyyksiä. Kansanedustajan on ehdottomasti nautittava kansalaisluottamusta ja oltava myös luottamuksen arvoinen. http://tonivoutilainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/274716-sensuuri-iski ( oheisen linkin takaa pääsee asian julkaisseen blogistin omalle saitille. )
  9. Wauchti

    NUTS KK 24.-25.5.2019

    Pari kertaa olen perusmatkan vaeltanut, kummallakin kerralla ilman sauvoja. Tänä vuonna tosin jää väliin. Ensimmäisellä kerralla sauvoista olisi ollut hyötyä lähinnä loppupuolen alamäissä, koska toinen jalkapöytä turposi palloksi ja alamäet olivat aika tuskallisia. Paluumatkalla niistä voi olla hyötyä myös mutaisissa kohdissa kostealla kelillä, kun suuri joukko lyhyempien matkojen juoksijoita on tarponnut paikat aikamoiseksi velliksi. Kärkijuoksijoilla ei ole tässä samassa määrin ongelmaa, koska ehtivät ennen lyhytmatkalaisia. Näin siis oli ensimmäisellä kerralla. Viime vuonna oli taas oli kuivaa eivätkä jalat turvonneet tavanomaista enemmän, jolloin mitään isompaa hyöytä sauvoista ei olisi ollut. Ehkä jotain lopun ylämäissä. Ainahan sauvat voi kantaa mukana varmuuden vuoksi. Jos tulee jalkaongelmaa tai alamäet menee tuskaisiksi tms niin ne voivat nousta arvoon arvaamattomaan. Kenkiä en ole kisassa vaihtanut eikä ole ollut tarvettakaan. Eipä tainnut olla dropbageissäkään. Jos keli on erityisen kostea ja lisäksi viileä, niin vedenpitävät sukat voivat olla hyvä valinta. En niitä KK:lla käyttänyt, mutta ensimmäisellä kerralla olisivat kyllä olleet loistavat. Viime vuonna minulla taisi jo sellaiset olla olemassa, mutta en laittanut päälle, kun oli sen verran kuivaa ja lämmintä. Yhdessä toisessa kisassa viime vuonna käytin ja jalat säilyivät kuivina yhteen joen ylitykseen asti 100km paikkeille. Niin syviä kahluita ei KK:lla pitäisi olla tai sitten keli on jo tosi hurja, kunhan valitsee pitempivartiset sukat. Ja vaikka joen ylityksessä hieman vettä pääsi yläkautta sisälle, niin jalat olivat silti lämpimämmät kuin normisukilla. Jalat olen yleensä nytemmin rasvanut tavallisella jalkarasvalla ottaen kuurin ennen kisaa ja sitten ainakin kahteen kertaan kisapäivänä. On yleensä riittänyt hyvin.
  10. Meilahdessakin painavat rojut roikkuivat itselläni kaulassa. Ei kivaa, kun joka huoneessa ja käytävällä oli monitorit, josta näki oman sykkeen. Ei yhtään kivaa, kun yritti hiipiä mahdollisimman hiljaa vessaan ja syke näytti 160. Mulla kesti sydänlihastulehduksen jälkeen 3 vuotta, että pelot katosivat. Kun oli tyyliin melkein puoli vuotta käyty usein EKG-testeissä, niin sitä oli oppinut luulemaan kaikenlaista. Heti jos tuntui jossain jotain, niin luuli, että joku on vialla. Kerran sain autoillessa sellaisen hyperventilointikohtauksen, että ajoin saman tien Meilahteen, eivätkä löytäneet mitään. Nousi sellainen tuskan hiki takaraivoon vähän väliä. Se oli vaikea aloittaa kevyttäkään liikuntaa tuon takia. Sitten lopulta meni syksyllä vatsan ja ruokatorven seinämät pahasti tulehtuneeseen tilaan ja se kesti seuraavan talven. Tuon jälkeen vastustuskyky oli jo niin huono, että jouduin jälkitautien kierteeseen. Aika meni kuin humauksessa ja yht'äkkiä huomasin, että oho 2 vuotta on mennyt sairastellessa.
  11. Baltsu

    NUTS KK 24.-25.5.2019

    en ole kilpailemassa, vaan tietopaketti on polkujuoksuun nollasta. Polkujuoksu under construction -termin alla. Ehket ole perehtynyt asiasta käytyyn aiempaan keskusteluun mortti-ketjussa. Siis sellaista polkujuoksua, missä ei ole verttiä. Jos tulee nousumetrejä niin saa tulla, eikä niitä lasketa tai rehvastella kapakassa asiasta. Nythän siis kerätään vasta asiantuntija-arvioita, eikä tehdä mitään päätöksiä. Polkujuoksumaastonkin olen löytänyt Uutelasta. Se on niin lähellä Vuosaaren metroasemaa, että tottumatonkin voi lähteä sinne. Ei tartte minnekään hevonkuuseen mennä tai pohtia, onko lunta vai eikö.
  12. juusok

    NUTS KK 24.-25.5.2019

    Silloinhan se juuri on helppoa, ei häiritse oma subjektiivinen kokemus liikaa 🙂 Toisaalta sanoisin, että juuri hänelle ko kisa voisi olla silmiä avaava ja suhtautumista muuttava kokemus. Useammalla tavalla kuin yhdellä.
  13. en ole päässyt vielä, mutta se asia on työn alla. Se on parhaita ns. edullisia kenkiä, ovh 110 Euroopassa. Näin sen ensimmäistä kertaa joskus marraskuussa ja suoraan sanoen harmitti, ettei sellainen korallinvärinen tullut kuin naisille. Se olisi ollut muy bueno. Kenkä kiinnostaa samoin kuin yksi toinen Reebok. Mulla on tietynlainen oletus siitä, että se mitä Reebok tekee nyt, on se tie, mitä adidas tulee tekemään myöhemmin. Reebokin kengät ovat tällä hetkellä tietyllä tavalla adidasta edellä ja se on mielenkiintoista seurata mitä tapahtuu addun puolella seuraavan vuoden sisällä. Floatride Fastissa oli Pebax-välipohja niin kuin Vaporflyissa tai Pegasus Turbossa (puoliksi), mutta tässä Floatride Energyssa pitäisi olla TPU-välipohja niin kuin Boost on, mutta kevyempi. Mä en tiedä miten se on mahdollista, koska TPU on yleensä painava. Esim. Sauconyssa se EVERUN on todella painavaa ja sen takia sitä on kevyemmissä kengissä vain ohut kerros. Nyt sanotaan, että välipohja on kokonaan TPU:ta ja se on kevyt. Sitä mietti väkisin, että onko se sitten jotenkin harva rakenteeltaan, mutta väittävät, että se on todella responsiivinen eikä vaimennus kuulemma häviä käytössä, vaan on kestävä, joten yhdistelmä on hämmentävä. Se pitäisi nähdä ennen kuin uskoo. Se on joka tapauksessa yksi tämän vuoden kiinnostavin uutuus kaikki merkit mukaan lukien. Sillä voi juosta kuulemma kaiken tyyppiset lenkit ratavedoista pitkiksiin asti. Mitä tulee kokoihin, niin tietojeni mukaan ne ovat isoa kokoa. Mä olen ajatellut mitata viivottimella Reebokin ohjeiden mukaan. Luulin alun perin, että mitoitus olisi sama kuin adidaksella, kun se on adidaksen omistama merkki, mutta se ei kuulemma ole ollenkaan niin.
  14. Bodom ykkönen = se 12 km "alempi" lenkki? Kakkonen on mielestäsi liian teknistä KK-verrattuna?
  15. Tällä hetkellä Forumin Stadiumissa Ville Sauconylta. Kiertää kuulemma ympäri Suomea. Huikea osaaminen hänellä kehonhallinnasta juoksussa. Eli jos on yhtään epäselvyyttä kenkätarpeista, niin hän kyllä osaa selittää. Eilinen functional move tunti avasi silmät kuinka tärkeätä on tasapaino, yhden jalan liikkeet ja kehonhallinta juurikin yhdellä jalalla. Nyt tämän keskustelun jälkeen tuli selväksi, että jos haluan oikeasti oppia juoksemaan hyvin, pitäisi mennä tanssitunneille.
  16. Mukavahan se tuollainen iso mittari olisi. Mutta itse en käytä sitä, koska haluan ajaa harjoituksissa samalla set-upilla kuin kilpailussa ja kisassa taasen minimalismi rules - tarvitsen matkan, ajan, sykkeen ja (keskiarvoistetut) watit. Nämä saa vaikka kelloonkin yhdelle näytölle näkyviin (tai kuten itselle 5km välein kierroksista ka-watit ja kesto). Kellon voi pyöräyttää ranteessa ympäri, joten on aeroasennossa juurikin silmien edessä. Juoksuun siirryttäessä pyöräyttää kätevästi juoksuun päästyä ympäri, tai voihan sitä noinkin juostessa katsella itse asiassa toimii ihan yhtä "hyvin". Uidessa pidän jo valmiiksi käännettynä märkkärin alla. Tällöin vaihdoissa ei tarvitse ainaskaan elektroniikan kanssa säätää mitään!
  17. Jim

    Pyörä-treeni kysymyksiä

    Kuten @AnttiSnmainitsi, voi käyttää pelkkää kelloa. Tai erillistä mittaria tai kumpaakin, kuten itse käytän Alla oma settini. Noita siirrän maantie- ja Cyclocrosspyörien välillä. Jos lähden pelkästään kauppapyörällä ja haluan mittarin, otan mukaan pelkän Ambitin. Noita telineitä kellolle saa mistä vain Itsellä kaikki liikunta menee Movescountiin, mutta pyöräilyssä Garmin on hyvä mittari ja kun sinne menee pyöräilyt, on siellä hieman Movescounttia paremmat tehoanalyysit Käytän navigointiin enemmän Ambittia kuin Garmin Edgeä. Sitä Ambitin viivaa on helppo seurata.
  18. lataatko noista reiteistä karttafilet kelloon vai käytkö jotenkin ulkomuistista siellä kiertämässä?
  19. vmaksi

    NUTS KK 24.-25.5.2019

    Tähän omatkin vastaukset: - Jos sauvoja ei ole käyttänyt, niin en Kuusamoon ottaisi. Hyötyä lähinnä paluumatkalla, jos totaalinen hyytymys iskee. Jos jaksaa edes auttavasti hölkätä, niin enemmän haittaa. - Rasvaan varpaat aina. Valkovaseliinilla. En muista milloin olisi tullut viimeksi rakkoja muualle kuin kynsien alle. - En ole vielä koskaan vaihtanut kenkiä/sukkia kesken kisan. Tähän pätee projektimiehen vanha sananlasku: "Älä koske toimivaan järjestelmään." Eri asia sitten, jos on ongelmia jo ollut. - Omat rakkoviritykset ja rasvat kannattaa olla Oulangan dropbagissa. Sen ohi menet kahdesti. Hautajärvellä on järjestäjänkin puolesta hyvät palvelut. Älä yliammu dropbageja, laita vain oikeasti tarvittava tavara ja suunnittele täydennykset etukäteen. Huoltoihin ei saa jäädä asumaan 😉 EDIT: Viime vuonna 83 km kisassa mulla ei ollut dropbagia ollenkaan. Kaikki energia alusta asti kannossa.
  20. Taktiikka toimii joskus, varsinkin silloin kun on kunnossa, mutta joskus tuo ei toimi. Toimi karhunkierroksella vuonna 2017 84km matkalla (sija 3.), mutta 2018 ei toiminut 53km matkalla (DNF). Varsinkin tuo välikuolema ja siitä yli pääseminen on suoraan verrannollinen kuntoon. Vuonna 2018 kunto ei kestänyt välikuolemaa, sieltä ei enää saatu energioita ylös. Sen sijaan 2017 kesti hyvin. Karhunkierrosta ajatellen jos olisin PK-seudulta niin kävisin juoksemassa joko Bodom Trailin ykkösosuutta tai Sipoonkorpi trailia. Vastaa melko hyvin korkeuseroiltaan ja vaativuuksiltaan Karhunkierroksen vaikeimpia pätkiä.
  21. No kuten yltä voit lukea, minulle mittari=kello+polkimet. Samalla tavalla siitä kellon näytöstä näkee vauhdit, matkat, ajat, sykkeet, reitin, watit ja kaiken muunkin tarvittavan ja tarpeettoman. Sulta varmasti löytyy kello, joten miksi et käyttäisi sitä? Mittareita löytyy sitten varmaan tuhannen erilaista mallia, sisältäen versiot ilman ja gepsin kanssa. Tässä esimerkiksi läpileikkaus garminin edge-mallistoon: https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/garmin-edge-bike-computers-buyers-guide-to-all-the-models/
  22. Anaerobinen kynnys eli lactate threshold on se, jolloin maitohappoa alkaa kertyä eksponentiaalisesti, minkä vuoksi se ei enää poistu. Se on se vauhti karkeasti sanottuna, mitä jaksaa juosta tunnin. Eli jos tunnissa pystyy juoksemaan vaikkapa 15 kilsaa, niin silloin se anaerobinen kynnysvauhti on 4 min/km ja perusharjoituksena yleensä kerran viikossa juostava vähintä 20 minuutin tempo tuolla vauhdilla. Hyvin usein juostaan tuolla tasolla 6 tai 8 kilsaa sitä vauhtia. en kaikkiin noihin pysty vastaamaan, mutta on syynsä miksi pitkien matkojenkin vauhtikestävyyttä varten tehdään myös lyhyttä ylivauhtista juoksua ihan lähtien 100m spurteista. Syynä on se, että kovavauhtinen juoksu parantaa juoksutekniikkaa, juoksun taloudellisuutta ja tuo lisää juoksuvoimaa. Olennaisinta toki esim. maratonia ajatellen on se, että pystyy ylläpitämään sitä kisavauhtia mahdollisimman hyvin ja silloin jotain 92-108% kisavauhtista olevalla skaalalla juostaan aika paljon suhteessa esim. kovempiin vetoihin.
  23. käveltiin joskus 82km 3 päivään..iso karhun kierros Ruka n.8h päiviä..oisko ollu 1 totaali lepo..sit jo kyvyttä... täytys tsekkaa hatjoitus päivä krjasta...
  24. en puhu kellosta, vaan pyörän mittarista. Haluan kaupunkipyörään mittarin. Vertaa sitä auton mittariin. Se on siis sellainen missä näkyy aika, nopeus, matkamittari ja trippi. Niissä ei ole yleensä GPS:ää, mutta kysyn, mikä mittari olisi sellainen, missä olisi myös GPS. Mulla oli sellainen langaton mittari jo joskus 1991 eli se teknologia ei ole hirveän uutta. Se mahdollisuus, että olisi myös GPS ja dataa saisi nettiin, olisi uudempi juttu.
  25. En tiiä minkälainen kello sulla on, mutta itellä ihan perus garmin forerunner ja kotona pukiessa päälle isken pyöräilyn päälle, ja viimeistään satulaan istuessa näyttää vihreätä valoa gepsin suhteen. Tämä toimii oikein mainiosti, kun muistaa parittaa kellon vaikka koti-wifiin, josta kello käy automaagisesti aina kotona ollessa hakemassa uudet satelliittien sijainnit ja samalla päivittyy myös, ah niin tärkeä, trainingpeak sun muut härpäkkeet. Ulkona jos näpäyttää harjoituksen tulille, niin ehkä viis sekuntia kestää löytää satelliitit. Kello on nyt yli vuoden vanha, käyttö sisältää yli tuhat tuntia loggausta eli eipä nuo asiat siihen satelliittien löytymiseen kyllä vaikuta. Ainut etu anturissa mielestäni on kadenssi, mutta senkin tiedon saan itse wattipolkimista. Näinpä datankeräykseen riittää urheilukello plus polkimet. Isompi pyöräilymittari olisi vaihtoehto, mutta se on enemmän luxusta kuin välttämätöntä.
  1. Näytä lisää


  • Alennus jopa -70% kaikesta treenistä, jalkapallosta, juoksusta ja paljon muuta


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy