Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Eilen
  2. Urheilukirurgi Tom Margham kirjoittaa täällä mielenkiintoista asiaa: https://www.versusarthritis.org/about-arthritis/your-experiences/your-questions-answered/your-questions-on-walking-and-running/ Nopea suomennus: Nivelissä on meneillään jatkuva "kulumisen ja korjaamisen" prosessi. Terveessä nivelessä tämä prosessi on tasapainossa, mutta esim. vamman tai lihasten heikkouden takia tasapaino heilahtaa enemmän kulumisen puolelle, mikä taas johtaa kipuun ja muutoksiin nivelessä, joita tyypillisesti nähdään nivelrikossa.Puuttumalla lihasten heikkouteen tai epänormaaliin nivelen kuormitukseen tämä tasapaino voidaan jälleen saavuttaa, jolloin nivel alkaa korjaamaan itseään. Tiivistettynä - nivelrikko ei ole useimmiten krooninen tila, ja ongelmiin puuttumilla nivelrikkoon liittyvät ongelmat voidaan selvittää. Tämähän tietysti poikkeaa täysin siitä, mitä suomalaisen ortopedian edustajat sanovat nivelrikon oireista kärsiville epätoivoisille potilaille. Ortopedit masentavat nivelrikosta kärsivät potilaat sanomalla näille, että tilanteesi on lopullinen ja oireiden pahentumista voidaan korkeintaan viivästyttää, mutta ei estää. Eikä paranemisesta ole enää mitään toivoa. Et voi enää juosta, hyppiä, pelata tennistä tai vaeltaa Lapissa. Aktiivinen elämäsi on ohi. Tämä aiheuttaa monissa ns. nocebo-vaikutuksen (joka on placebo-vaikutuksen vastakohta). Potilas alkaa itsekin uskoa lääkärin tuomioon, masentuu ja jää sohvan pohjalla makaamaan, eikä itse proaktiivisesti pyri korjaamaan ongelmiaan, koska ei lääkärin tuomion takia usko että niitä voi korjata. Mutta tiedän itse tutkimani ja lukemani perusteella, että nivelrikosta voidaan toipua takaisin aktiiviseen elämään, jos ihminen on valmis tekemään riittävästi oikeita asioita (ja välttämään vääriä asioita) sen eteen. Boldasin tiivistelmästä kohdan epänormaali nivelen kuormitus. Tämä on läheisesti tekemisissä lihasten epätasapainotilan kanssa, koska lihasten epätasapaino on juuri se tekijä joka aiheuttaa niveleen epänormaalia kuormitusta. Toinen merkittävä syy epänormaaliin nivelen kuormitukseen on esim. murtumasta aiheutunut luutuminen väärään asentoon. Itse uskon tällä hetkellä vahvasti, että epänormaali nivelen kuormitus on suurin syy nivelrikolle. Nivel on tarkoitettu kestämään läpi elämän kovaakin käyttöä ilman että se kuluu, mutta jos niveleen eri syiden takia (tapaturma, työ joka altistaa virheasennoille) kohdistuu pitkäkestoista epänormaalia kuormitusta, alkaa nivel kulua. Mutta jos nivelen epänormaalia kuormitusta aiheuttavat tekijät saadaan korjattua, on nivelellä hyvä mahdollisuus korjaantua. Esimerkiksi nimimerkki @Jimkertoi tässä ketjussa aiemmin, että lääkäri oli todennut hänellä polven nivelrikon, mutta oikeanlaisen kuntoutuksen kautta hän pääsi eroon oireistaan, ja hän pystyy taas juoksemaan pitkiä matkoja. Todennäköisesti hänen polvessaan voitolle päässyt kulumisprosessi joutui väistymään korjaavan prosessin tieltä, kun nivelen väärä kuormitus saatiin kuntoon. Uskon, että omalla kohdallani tilanne on myös tämän kaltainen, mutta en ole ainakaan vielä onnistunut kääntämään tilannetta voiton puolelle, vaikka tilanne on nyt parempi kuin mitä se oli vaikka kesäkuussa, ja kesäkuussa se oli myös parempi kuin mitä se oli vaikka maaliskuussa. En pysty vielä juoksemaan edes 3 km matkaa, ja pitkien matkojen kävelykin tuottaa hankaluuksia. Mutta oikeaan suuntaan tilanne on kuitenkin mennyt koko ajan, koska esim. maaliskuussa en pystynyt kävelemään edes korttelia ympäri (alle 1 km matka) ilman erittäin suuria hankaluuksia. Silloinhan jouduin turvautumaan jopa keppeihin ja ortoosiin. Nyt pystyn kävelemään kuitenkin jo metsässä useita kilometrejä ja hölkkäämään varovasti. Tämä on parantanut elämänlaatua merkittävästi, mutta tyytyväinen ei tähän voi olla, varsinkin kun ikää on vasta 41 ja elettävää aktiivista elämää pitäisi olla jäljellä vielä muutama vuosikymmen. Helmikuun magneetissa todetun rustovaurion tilanne olisi mielenkiintoista tietää, että onko se oireiden helpottamisesta huolimatta kuitenkin edelleen radiologisesti samassa tilassa, vai onko kuvassa nähtävissä parannusta. Mutta ehkä on turha vielä nyt uutta magneettia miettiä, varsinkin kun sen joutuisi varmasti maksamaan omasta pussista. Vakuutushan ei magneettia tietenkään tulisi tässä tilanteessa korvaamaan. Ainakin tässä prosessin aikana on oppinut paljon uusia asioita ja toivottavasti viisastunut omien rajojen suhteen. Nilkkamurtuma on vakava vamma, eikä sen kanssa voi leikkiä kuten itse tein, kun aloitin intervallijuoksut vain vajaa 6kk murtuman jälkeen. Enää en tuota virhettä aio toistaa.
  3. Varpaillenousut kun ovat hitaita niin niissä työ on vähintään kymmeniä kertoja pidempi ja tulee mm. happamoitumista lihassoluihin joka tuntuu väsymyksenä. Mutta samalla tulee myös paljon harjoitusta jänteelle ja lihakselle mikä on hyvä. Nuo isometriset on vielä tehokkaita kehittämään lihasta ja samalla jännettä, mutta ei kovin lajispesifejä juoksuun. Kun on tehnyt noita vahvistuksia jonkin aikaa ja jänne on kivuton niin varovaisia juoksuja, tai ehkä ihan kevyellä teholla jännehyppelyä (hyppynaru tms) sarjoina tms. joka tuo sitä lajinomaisempaa kimmoisuutta voisi olla hyvä. Nuo "hyvin matalatehoiset plyometriset" treenit pidempinä sarjoina voi olla ihan hyviä just totuttamaan lihaksia ja jänteitä hieman esim. ennen juoksun aloitusta.
  4. Suht halvalla saa toimivatkin palvelut, esim. Nebulalta.
  5. Spud

    Helsinki Marathon 25.8.2018

    Myös yksi 81v maratonturisti ohjattiin lopulta Oodiin, kun netistä ei löytänyt hakemalla tietoa. Miten muistelen, että myös viime vuonna oli sivujen kanssa ongelmia? Noh ehkä ensi vuonna sitten. 😀
  6. Tänä vuonna olisin ehkä lähtenyt katsojaksi mutta kun kisan sivu oli alhaalla koko kisapäivän ja facebookki aamulla tivasi kirjautumista että olisi löytynyt kisan aikataulu niin eipä tarvinut lähteä. Ehkä ensi vuonna!
  7. Suomenruotsalaisia jääkiekkoilijoitahan on ollut ja on paljonkin. Viimeaikaisista menestyjistä esim MM-kultajoukkueen Kevin Lankinen sekä U20 MM-kultajoukkueen Anton Lundell. Lähivuosien maajoukkuepelaajista tulee lisäksi mieleen esim Toni Söderholm. Pohjanmaalta tulevista ainakin tällä hetkellä pelaavat Pietarsaaresta lähtöisin olevat Erik ja Filip Riska. Joissan määrin tähän voisi laskea myös Leo Komarovin, vaikka juuret ovat muualla. Hän kuitenkin varttui ruotsinkielisellä Pohjanmaalla ja sai kiekko-oppinsakin (ja koulusivistyksen) ruotsiksi Uudessakaarlepyyssä ja Pietarsaaressa. Näin äkkiä muutamia mainitakseni.
  8. Kuminauhatreenissä vastusta voi säätää sillä, kuinka tiukalle sen nauhan vetää käsillä. Ja jos ollaan kuntouttamassa kipeää akillesta, niin ehkä kuormitusta ei tarvitsekaan olla yhtä paljoa kuin juostessa. Mietin vielä vastuksen suuruutta siltä kannalta, että sata varpaillenousua yhdellä jalalla tuntuu paljon raskaammalta kuin sata askelta juoksua, vaikka juoksussa tuleekin suuremmat voimat. Ero voisi johtua kontaktin nopeudesta: juostessa voima tulee akillesjänteen elastisuudesta, varpaillenousussa tai kuminauhajumpassa voima tulee pohjelihaksesta.
  9. juhanahm

    Nike Air Zoom Vomero

    Glycerin vaati minulla aika pitkän sisäänajon siis noin 80-100km. Vomero ei vaadi juuri mitään. Tuo uusi vomere tuntuu vähän turhan nopealta hitaille pitkiksille. Toki heti jos juoksee pitkiksen vähän nopeammin Vomero 14 toimii hyvin. Tuo Glycerinin olisi tarkoitus korvata Vomero 13. Henkisesti pitää alkaa etsimään uutta 24h kenkää.
  10. Järjestäjällä saa olla mielipiteensä, tämä on vapaa maa. Säännöthän on olemassa, mutta tosiaan kun ei ole rakennettua byrokratiaa niin niitä ei voi velvoittaa noudattamaan. Hämmästyttää kyllä pientä kulkijaa. http://www.trailrunning.fi/bttf-tapahtumien-kilpailusaannot/
  11. Järjestäjän mielestä tällaisia sääntöjä ei tarvitse noudattaa tällaisissa epävirallisissa kisoissa kun "polkujuoksulla ei ole lajiliittoa".
  12. Yksi syy lienee, että siirtymää joukkuelajeihin, varsinkin jääkiekkoon, ei liene suomenruotsalaisilla tapahtunut samassa suhteessa kuin suomenkielisillä. Esim. ei tule hirveästi mieleen suomenruotsalaisia (etenkään Pohjanmaalta kotoisin olevia) jääkiekkoilijoita.
  13. Ei helvetti mitä meininkiä taas 😄 Kunnon hupiukot taas kisoja järjestämässä ja ilmeisesti kaverit juoksemassa?
  14. Baltsu

    Nike Air Zoom Vomero

    Sain matchaamaan nämä uudet Vomerot aika hyvin tähän asukokonaisuuteen. Jopa etumuksen harmaa karhu osuu aika hyvin minusta kenkien nauhojen väritykseen. Harmittaa se, että menin ostamaan aikanaan noita paitoja kaksi kappaletta, mutta shortseja vain yhdet. Täytyy löytää samanväriset punaiset shortsit jostain, vaikkeivat olisikaan Nikelta. Siinä mielessä kyllä tämä on hyvä Vomeron väri, kun sitä punaista on sivussakin. Yhdet shortsit vain pitää tosiaan saada vielä samassa värisävyssä. Olen tehnyt aiemmin toisten kenkien kanssa, että näitä paitoja olen pitänyt myös turkoosin väristen shortsien kanssa.
  15. Hieman hämmästyttäviä nämä tapaukset kun yleinen sääntöjen tulkinta on ollut tietääkseni tähän saakka, että jos reitiltä harhautuu niin pitää palata samaan kohtaan ja jatkaa sitten matkaa. Kaikissa muissa tapauksissa on toimittu väärin. Tässä on nyt vuoden sisään ollut jos jonkinlaista sekoilua hyvitysminuuttien ja nyt ilmeisesti järjestäjän antaman "ekstralenkin" kanssa tai sitten on tulkittu ettei pummi olisi kuitenkaan vaikuttanut lopputulokseen. Ehkä olen tylsä nihilisti, mutta mielestäni näissä sääntöjen sovelluksissa mennään aika vaarallisille vesille. Keep it simple. Polkujuoksulla on tietty reitti ja se on juostava kokonaan alkuperäisten merkintöjen mukaan. Piste.
  16. Ainakin fb:ssa luin kommentin, että olisi mennyt sekaisin reitillä, mutta teknisesti juossut kuulemma reitin kokonaisuudessaan, tosin eri järjestyksessä (???) Ja ilmeisesti kommentoijan järjestäjältä saamien tietojen mukaan aika ylimielisesti suhtauduttu asiaan. Saa nähdä.
  17. Loppujen lopuksi aika paljon suomenruotsalaisia juoksijoita Suomessa näkyvillä ja kisoissa. Mistähän johtuu? Mutta ihan hyvä ruotsiottelu menossa.
  18. hatapa

    Cooper

    Joskus on tuollaisia Cooper-väliaikoja ilmoitettukin.
  19. Miesten 52km matkalla voittajalla ei ole 15,7 km väliaikaa?? Onkohan siellä juostu jotenkin luovasti, vai mikä lie syy? https://online4.tulospalvelu.fi/tulokset-new/fi/2019_himos/dem/tilanne/1/0/
  20. Kuntoliikkuja

    Cooper

    Niin, kenttäkuuluttajahan voisi kympin ja vitosen aikana ilmoittaa 12 minuutin kohdalla "Cooper-tuloksen" (ja kympillä ehkä myös 24 minuutin kohdalla, eli kaksi cooperia putkeen). Ehkä se tosiaan hieman havainnollistaisi tavalliselle penkkiurheilijalle miten kovaa pitää juosta vaikkapa 30 minuutin kympin tulokseen.
  21. Ben!

    Cooper

    Cooper voisi olla Kalevan Kisoissa vaikka täytelajina, niin saataisiin hieman suhteutettua noita tuloksia. Nyt kun kympillä kärki juoksee 30 minuutin pintaan eli 2.5 x 4000 metrin Coopperin putkeen, kommentit on yleensä suht vähätteleviä. Sitten kun Sami Jauhojärvi juoksee Coopperin 3520 metriä...”paineli hurjaa vauhtia” ”juoksi kovan tuloksen”. Ja selvyyden vuoksi 3520 on ihan kelpo tulos, mutta esim 2.24 maratoonarit juoksee sen 12 min väliaikana.
  22. perttu

    Jalkapallon EM 2020

    Maanantaina Kanerva sitten valitsee joukkueen tärkeisiin ja lopuunmyyttyihin syyskuun alun kotiotteluihin ja ainakin mukana on Pukki joka juuri taas iski maalin ja syötti toisen jo ekalla puoliajalla, tällä kertaa Chelsean verkkoon... Erinomainen tilanne ja Rivekin totesi juuri että on positiivinen ongelma kun pelaajat ovat kerrankin kunnossa.
  23. juusok

    Tulossa Garmin 945

    Viitsisikö joku testata tätä kulutusta omalla 945:llaan, ennenkuin reklamoin asiasta Garminille? Noissa minun juoksuissa tuntuu olevan aika lailla 5+%/h kulutus, mikä on aivan liikaa jos kellon pitäisi kestää 36h, silloin kulutus pitäisi olla reilusti alle 3%/h... Joskus mennyt 4.x %/h, mutta ei koskaan alle 4. Rannemittaus päällä ja GPS+Glonass, täytynee tehdä testilenkki pelkkä GPS ja katsoa vaikutusta. Rannemittauksesta en nyt mielellään luopuisi, kun se vihdoin vuosien odotuksen jälkeen alkanut toimia! No parin viikon päästä tullee vietettyä 12-13h lenkillä, niin silloin näkee lopullisesti onko tästä mihinkään. Mitähän kaikkea pitäisi säätää pois, jotta patterikesto optimaalinen? Ainakin BT ja wifi -synkkaukset jne helpot, mutta muuta?
  24. Oon nyt pyöräillyt tämän telakkajakson eli kahdesta viikosta 12pv pyörällä. "Diagnoosini" tuosta omasta kantapääkivusta rasvatyynyn tulehdus. Sijainti ja kivun pistemäinen paikka juuri tuossa kohtaa kantapään taka-alaosassa. Tällä hetkellä tuntuu jo lupaavalta, käyn myös huomenna pienen testihölkän. Pyöräilystä koetan nyt saada jatkossakin vähän vaihtelua hölkkään. Mutta katsotaan ny miten käy, olen tämän pyöräilylupauksen itselleni antanut aiemminkin 🙂
  25. Pexrun

    Hoka One One

    Järkyttävä aukko juoksutiedoissasi mutta jelpataan nyt vähän; kaveri tunnetaan forkalla nimimerkillä @PA.
  26. Tunnistatteko foorumistia? Oli kovassa vauhdissa. Kärkipään kahinoissa. Sut on nähty @Snakster
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy