Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Itsellä nyt ollut noin puoli vuotta käytössä AfterShokz luujohde kuulokkeet. Ei ehkä täydellisin äänenlaatu mutta näillä kuulee musan ja äänet mitä ympärillä tapahtuu. Pyöräillessä, toimistotyössä, juoksussa loistavat ja erittäin mukavat päällä. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/52500/jmvqx/Aftershokz-Trekz-Air-luujohdekuulokkeet-Midnight-Blue
  3. Itse käytän JBL langattomia sankakuulokkeita, olisko malli ollut 55, joissa kuppi tulee korvan ympäri. Tosin alkavat 25 lämmössä parin tunnin jälkeen hiostamaan aika reippaasti. Toiset on Bosen in-earit, jotka pysyvät yllättävän hyvin korvissa pitemmilläkin lenkeillä ja äänen laatu on ihan jotain muuta JBL:ään verrattuna, mut toki hintalappukin on moninkertainen. Ainoa miinus bosessa on, että akku kestää vain 3-4 tuntia. Esim meikäläisen maratoonia ei akku kestää kokonaan.
  4. Itse olen sankakuulokkeista pitänyt eniten Kossin Porta Pro mallista. Puoliavoin malli antaa hieman ääntä lävitse ja autot ja pyörät kuulee paremmin kuin kuppi- tai nappikuulokkeilla. Lisäksi ovat kevyet. Ainut valitettava asia on, että tuo langaton malli on minusta aika suolaisen hintainen eli sen noin 70€. Valitettavasti bt-lähettimiä ei ole myynnissä kuten 3v sitten oli. Nykyisen lankamallin ongelma on, että varsinkin nopeammilla lenkeillä liitin ottaa osumaa ja tästä seuraa joko biisin vaihtoja tai äänen voimakkuuden laskemista tai molempia joka ärsyttää kesken intervallin.
  5. Today
  6. Tässä mielenkiintoinen näkökulma ruston kulumiseen tai rustovaurioon liittyen: https://www.coach-logic.com/blog/overcame-arthritis-rugby-player/?fbclid=IwAR2mTUz54oF3JYZU0l40E9S6RchJeeOrrryXYTymPQtztA6UCp2qxh3eI8o Lyhyt tiivistelmä: Kaveri oli 53-vuotiaana mennyt lääkärille pahojen polvikipujen takia. Magneetti oli paljastanut pahan nivelrikon polvessa, suurin osa polven rustosta oli kulunut pois. Lääkärin mukaan kaverille joudutaan asentamaan piakkoin tekonivel. Lisäksi lääkäri oli määrännyt tulehduskipulääkekuurin. Kaveri ei suostunut alistumaan lääkärin tuomioon vaan halusi löytää toisen ratkaisun. Ensiksi hän selvitti, että tulehduskipulääke ei ole pysyvä ratkaisu nivelrikon hoitoon. Se voi tuoda lyhytaikaisen helpotuksen, mutta pidemmällä aikavälillä tulehduskipulääke vain pahentaa ongelmaa, ja lääkettä pitää ottaa ajan myötä vain suurempia ja suurempia määriä jotta kivut helpottavat. Hän alkoi hoitaa ongelmaa toisin keinoin, kuten ruokavalion muutoksella (tietyistä ruoista luopuminen ja tiettyjen ravintolisien lisääminen ruokavalioon). Olennaista on ruokavalion kautta vähentää tulehdusta nivelessä, koska tulehdus (ei liike!) on se joka aiheuttaa ruston degeneraatiota ja kulumista. Toinen iso havainto oli liikkeen ja kompression vaikutus rustoon. Hän oli löytänyt netistä tutkimuksen, jossa rustosolujen uusiutumista tutkittiin. Rustosolut oli tutkimuksessa alistettu kovan paineen alaiseksi, ja tulos oli se että kova paine parantaa rustosolujen kykyä uusiutua 1,5-kertaiseksi normaaliin verrattuna. Toisin sanoen, sitten kun nivelen tulehdus on saatu hallintaan, voidaan nivelruston kykyä uusiutua edesauttaa voimakkaalla tärähdys-tyyppisellä liikunnalla, kuten juoksulla tai tämän kaverin tapauksessa rugbyllä. Hän tosiaan aloitti 53-vuotiaana rugbyn pelaamisen. Tällainen havainto on tietysti täysin päinvastainen virallisen lääketieteen ja käypähoito-suositusten kanssa, jotka suosittavat nivelrikkopotilailla vain uinnin ja pyöräilyn kaltaista kevyttä liikuntaa. Mutta Jyväskylän yliopistossa muutama vuosi sitten tehdyn tutkimuksen mukaan päädyttii samankaltaiseen havaintoon. Siinä ryhmä alkavasta polven nivelrikosta kärsiviä 50-65 vuotiaita naisia altistettiin vuoden ajan aerobic-tyyppiselle hyppelyjä ja nopeita suunnanmuutoksia sisältävälle liikunnalle, ja vuoden jälkeen kontrolliryhmän naisten polven ruston tilanne oli hieman parantunut, ei heikentynyt! Tällä jutun kaverilla oli onnellinen loppu. Hän pystyi jatkamaan rugby-harrastustaan vuosia ja on edelleen 70-vuotiaana siinä tilanteessa, että pärjää polven kanssa hyvin eikä tekonivel-leikkausta ole tarvinnut edes harkita.
  7. Muistelen, että selän ja vissiin jonkun ylikunnonkin kanssa oli ongelmia. Tilastoista selviää, että 2014 oli vielä joitain startteja ja sen jälkeen DNF kertaalleen vuonna 2018 kasilta ja 2019 hallista 200 metriltä. Vuodelta 2011 oleva noteeraus 53.44on edelleen17-vuotiaiden SE ja se on myös hänen ennätyksensä. Sehän olisi tänäkin vuonna kotimainen kärkitulos aika selkeällä marginaalilla.
  8. Hyvin pelaa juostessa enkä koe että ne hiostaa
  9. Noista ite kyllä kaatuisin ehdottoman selkeästi ensimmäiseen. Jälkimmäinen alkaa olla jo kisatason vehjes, onhan se hieno ja varmasti eturauhanen kovettuu ajellessa ja sähkönäppäimiä painellessa, mutta onko mitään perusteltua syytä tuohon parin tontun upgradeen? Ketuttaa vaan enemmän, kun ekan kerran vedät sillä lipat! Tuttu tunne kyllä, ettei tiedä mitä haluaa. Senhän oikeastaan taisinkin iskeä ensimmäisenä vinkkinä, että käytännössä pakossa joudut ostamaan kaks pyörää kuitenkin. Nyt jos ostat tuon ajatuksen kotiuttelet tuon "halvan" Rosen tai vastaavan ja ajelet sillä siihen asti kunnes alkaa tri-pyörän hankinta olemaan ajankohtainen ja siihen sitten kunnon panostus, kun tietää mitä tarkalleen hakee! Vielä pari lisävinkkiä pyörähommiin: -tehopolkimet/mittaus lähes "välttämätön" (ihan oikeesti, on rahansa arvoinen ostos! Hinnat lähtien ~700€) -lähes välttämätön harjoitusvastus (talvella/keväällä/syksyllä intervalleja vääntämään, Hinnat lähtien 3-400€) -tarviiko kiekot? (vauhtia saa lisää kisakiekoilla - kohtuullisiin pitää varata noin 1000-1500€ tahi halvemmalla käytettyjä) -kisa-asu, kengät, polkimet, vararenkaat, "huoltopakki", satulalaukku, yms yms (pakollisesta lisäsälästä helposti parin satkun ostokset!) Eikös se perinteinen sanonta ole, että keho tottuu 8 viikossa muuttuneeseen harjoitusvasteeseen? Itellä kyllä kesti uinnin kanssa enemmänkin 8 kuukautta, että sai edes jonkinasteisen kyvyn vetää 3-4 krt/vko oikeata uintiharjoittelua eli kynnysuinteja ja muita settejä. Uintiihan tulee sitten jossain vaiheessa aiheelliseksi etsiä märkkäri. Tuokin on omanlaisensa talkoot, jota kannattaa miettiä jo nyt. Firmoilla ja kaupoilla ja messuilla on yleensä tarjolla N kpl eri märkkärivalmistajien pukuja ja siellä pääsee niitä myös kokeilemaan. Tuossa on kohtuu oleellista, että se puku sopii omaan kehoon. Nythän on parhaita aikoja vetää uintireenejä ulkona, kohta alkaa olemaan jo turhan kuumat kelit siihen, mutta onneks Suomen kesä ei oo pitkä...
  10. Olen nyt n. kuukauden käyttänyt Vantage M:ää niin voin kirjotella omia kokemuksiani. - Näyttö on himmeä, etenkin jos sitä koittaa katsoa aurinkolaseilla sisätiloissa / autossa. Mutta yleisesti ottaen tämä ei itseäni ole haitannut, himmeydellä saavutettu parempi akun kesto on sen arvoista. - En ole tätä tarkkaillut. Mutta "aktiviteetti" jota kello mittaa ei ole siis oikeita askelia vaan "virtuaaliaskeleita" jotta eri urheilutavoilla voi saavuttaa 100% päivätargetin eikä ole pakko kävellä sen eteen. Eli onko tämä väärinymmärrys kävelyaskeleita mittaavalta? - Aktiivisuusmittauksen "ankaruuteen" voi itse vaikuttaa valitsemalla oman tasonsa 1-3 väliltä. Itse valitsin 2 ja nyt kello näyttää jo 116% (tänään 10km juoksu + 6km leppoisaa pyöräilyä), iltaan mennessä tullee sen verran kävelyitä että ollaan 140-160% tasolla. Toki jos päivä ei sisällä mitään varsinaista aktiviteettia vain kaupassakäynnin tms. niin prosentit jää vajaiksi mutta se lienee tarkoituskin. - Sykkeen mittaus ranteesta ei nykytekniikoilla toimi tarkasti millään kellolla kuin optimitilanteissa. Itselläni normi juoksulenkeillä sykkeet tuntuvat tulevan oikein mutta esim. mäkivedoissa nousevat viiveellä / ovat liian alhaiset. Samoin pyöräillessä sykkeet näyttävät todellista alempaa, kädet paikoillaan alaspäin veri ei ehkä samalla tavalla kierrä? Pitkähihaisella paidalla voisi toimia paremmin, testailen kunhan kelit viilenevät. Mutta kokonaisuutena uskoisin vantagen sykemittauksen olevan markkinoiden parhaimpia ja itselleni juoksulenkeille toimii tarpeeksi tarkasti. - GPS tarkkuutteen olen itse erittäin tyytyväinen. Yksi vakiolenkkini on vantagella mitattuna n. 2% lyhyempi kuin iPhone + Strava yhdistelmällä mutta epäilen että iPhone näyttää liian pitkää matkaa ja vantage on oikeassa. Kartalla ei näy oikomisia ja mikä tärkeämpää mitat pysyvät lenkkien välillä samoina. - Pidän kelloa yleensä yölläkin kädessä mutta en ole unidataa katsellut eli tähän en osaa kommentoida. - Ei kaikki valikot ihan silmänräpäyksessä avaudu mutta mitään käyttöä haittaavaa jähmeyttä en ole huomannut. Pari lisäpointtia vielä: - Näytön naarmuuntuminen: Tästä olen lukenut kommentteja, mutta itselläni ei ainakaan vielä kuukauden aktiivisen käytön jälkeen näy mitään naarmuja. Metsissä juoksen mutta en ole kellon kanssa vielä kaatuillut, sitä odotellessa 😉 - Akun kesto: Erittäin hyvä. 8 päivän käytön jälkeen (sis. 6h juoksua + 4h pyöräilyä) akkua oli jäljellä 22%, eli kerran viikossa lataaminen rittää hyvin. Omasta Vantage M:stäni maksoin giganttiin 195e ja tyytyväinen olen.
  11. Itse tartuin tuohon Powerin tarjoukseen kun tuosta Turun Hansan Powerista löytyi suoraan hyllystä 179€ hintaan. Aikansa kutakin, nyt M400 sai jäädä eläkkeelle. Tämä näyttääkin pelkästään paremmalta mutta eiköhän salille pidä H7 pukea ylle edelleen - kokeillaan ja katsotaan miten siellä rannesykemittari pysyy perässä mutta yleisestikin pidemmän aikaa halunnut tämän M:n hankkia... Kaksi kertaa ollut jo ostoskorissa talven aikana muttei siihen 279€ hintaan voinut päivitystä perustella itselleen - nyt oli ihan passeli tapaus.
  12. Just. Ostin Vantagen nimenomaan sen takia, että siihen tulisi ominaisuuksia eikä vuoden välein uutta mallia niin kuin Suunto tekee.
  13. Niinhän ne onkin. Ja samaa sanoo Polarin asiakaspalvelu kun tein palautteen sykerajoista kun niitä ei saa käyttöön ilman suunniteltua harjoitetta.
  14. Mie olen kipuilua tän pyörä asian kanssa ihan huolella. En oikeen pysty päättämään minkälaisen pyörän ostaisin. Tässä olisi varteenotettava vaihtoehto 1300 eurolla. Sitten kuitenkin yritän itselleni valehdella että olisi järkevämpää ostaa tälläinen peli. Hintaeroa on ihan helkkaristi, mutta käsittääkseni noi sähkövaihtajat olisivat huolettoman käyttää. En osaa kyllä sanoa pystynkö valehtelemaan omatuntoni hiljaiseksi ja tuhlatakseni ~3500 euroa pyörään, ja etsiä vielä ensi talveksi lisää pätäkkää aika-ajopyörään. Muuten treenit ovat olleet vain sekavaa lätystelyä. Salilla olen käynyt vahvistamassa uinti- sekä pyöräilylihaksia 2-3krt/vko, uimassa olen yrittänyt käydä 2-3 krt/vko ja soutanut olen 2krt/vko. Sitten päivittäin käynyt jonkinlaista juoksunomaista liikehdintää suht kevyellä teholla. Kroppa on hieman ihmeissään tästä harjoittelurytmin muutoksesta, mutta eiköhän alkane muutaman eli n. 6 vkon jälkeen jo sopeutua. Eilen ainakin uidessa kramppaili pohkeet niin taajaan, että tänään kävelykin on koskenut.
  15. X66

    Projektina matka

    Mulla on yksivaihteinen työmatkapyöränä ja onhan se yksinkertainen ja helppo huoltaa. Valitettavasti nykyiset yksivaihteiset ovat niin huonoa laatua että natinat ja kolinat käyvät hermoon (mukamas ruotsalainen pyörä). Napavaihteissa puolestaan on se tyyppiongelma että ne kondensoivat pakkasella vaihteisiin ja tämän vuoksi napavaihteet pitäisi pitää hyvässä öljyssä. Käytännössä ympärivuotinen työmatkapyöräily tarkoittaa sitä että noin 5-6 kk on nastat alla jään vuoksi ja talvella voi olla muutama todella hankala viikko lumen takia (ei aina). Lisäksi tulee sade- ja kurakelit vaihtelevasti ja pyörä tuppaa olemaan enemmän tai vähemmän ravassa.
  16. Jos juokset niin M voi olla hyvä ostos. Jos allasuintiin etsit kelloa niin ei ole hyvä, ei tunnista uintityyliä eikä aina lähellekkään uituja matkoja. Myös sykkeet on välillä mitä sattuu uidessa. Jos etsit salille tai voimisteluun kelloa niin ei tämä oikein sinnekkään sovellu, lähes kaikissa liikkeissä mitä teet nopeaa tai puristat paljon niin tuo syke on todella kaukana todellisesta.
  17. Ei näin. Kun siis tuolla väitettiin, että jos kunto on huono, ei saa juosta, vaan pitää sauvakävellä tai joogata tai harjoittaa jotakin muuta liikuntaa. Minä taas väitin, että se juoksukunto tulee nimenomaan juoksemalla. Alussa kunto on huono, mutta sitten se on hyvä. Näin.
  18. Jos juosta saa vasta sub 2h 1/2 kunnossa, niin monelle haastavaa aloittaa harrastus?
  19. -Näytön himmeyttä en ole kokenut ongelmaksi -Haamuaskeleet? Mittari muuttaa kaikenlaisen liikkeen askeleiksi, vaikka et varsinaisesti kävelisikään -Aktiivisuutta en seuraa -Sykkeen mittaus toimii pk-lenkeillä kiitettävästi, vk-lenkeillä miten sattuu (juostessa) -GPS:n oikaisuja en ole huomannut sen enempää kuin muillakaan mittareilla -En mittaa unta -Valikot on ihan loogisia ja käteviä kun ne oppii Tuohon hintaan ihan ok peli.
  20. Ainakin minulle tämä kilpailu/asia on nyt selvä. Johan yhtä kilpailua pyöriteltiin foorumilla riittävästi. Tuon lisäksi huonoa tuuria kierroslaskennan kanssa. Sinulla on varmasti sisäpiirin tietoa. Onko Johanna tavoittelemassa paikkaa syksyn Dohan MM-kisoihin?
  21. Lieneekö Mörön ura kansainvälisellä huipulla tai sen tuntumassa jo ohi? Saavutti hän toki pari em-finaalipaikkaa ja paranteli se-lukemia. Mihin muuten katosi lupaava 400 metrin juoksija Ella Räsänen?
  22. Hiukan näkökulmaa tähän, oma viimeisin Cooper 2600m, 1/2-maraton menee PK2:lla alle kahden tunnin, joku aika sitten VR 2k+VK 8k muodossa 10k yhteensä 51 min. Lähtötaso 1.5 kk juoksuharjoittelulla 6 vuotta sitten oli Cooper 2835m ja sen jälkeen olen kehittänyt lähinnä peruskestävyyttä ultrahiihtoon.
  23. En todellakaan ole urheilija, mutta kommentoin silti. Minusta näyttö ei ole liian himmeä, jos vaivautuu painamaan valon päälle napista. Automaattivalaisu pitäisi silti olla käyttäjän itsensä säädettävissä kirkkaammaksi, se on kieltämättä aika himmeä. Haamuaskeleet eivät kiinnosta pennin vertaa. Mulle harrastaminen ei ole jonkun numeromäärän saavuttamista. Jos liikun liian vähän, tiedän sen ilman kelloakin. Sama pätee aktiivisuuden ja unen mittaamiseen. Mulla on sykemittari kädessä kun olen lenkillä, sitten se otetaan pois. Mutta älkää antako mielipiteideni hämätä. Ymmärrän täysin, jos joku saa motivaationsa noista aktiivisuusjutuista. Ja jos niissä on korjattavaa, siitä kannattaa reklamoida Polaria ihan suoraan. Sama koskee yleistä käyttökokemusta valikoiden yms. kohdalla. Joskus palaute voi mennä perillekin, jos sitä tulee tarpeeksi tai jos se on muuten vaan hyvin argumentoitu. Ainakin tuohon tavoitteiden ankaruuksiin Polar taisi vastatakin jotain. Sykkeen mittauksen (ranteesta, sykevyö käsittääkseni luotettava) epätarkkuuden luulisi taas häiritsevän enemmän kilpaurheilijoita tai kriittisimpiä kuntoilijoita. Mulle se ei merkkaa ihan niin paljon. Kunhan virheet ovat vähäisiä eivätkä niitä törkeitä virhemittauksia, joihin edelliset kelloni syyllistyivät useasti kipurajan ylittäen. GPS ei mulla oikaise, pikemminkin päinvastoin. Ekalla kilsalla kotitalon nurkalla tulee ylimääräisiä mutkia ja kilometrihälytys värisee useasti ekan kerran aivan liian aikaisin. Tuon kanssa pystyn elämään, koska se on enemmän ympäristön kuin kellon syytä. Samat ongelmat olivat edellisilläkin kelloilla. Summa summarum, Vantage M on ollut mulle mieluisin urheilukello tähän asti. Plussia on aika paljon miinuksia enemmän, joten suosittelen kyllä ainakin harkitsemaan vakavasti. Suurimpana plussana hyvin toiminut rannemittaus ja muuten vaan riittävät ominaisuudet omiin tarpeisiin. Se rannemittaus on kuitenkin myös yksilöllinen juttu. Vaimollani on tullut ihan selviä virhemittauksiakin omalla kellollaan (sama malli), mutta syytä emme ole analysoineet sen kummemmin. Totesimme vain, että seurataan tilannetta tarvittaessa. Ei ole kuitenkaan ollut toistuva ongelma. Vantage V:n ominaisuudet sitten taas viittaavat ihan kilpaurheilijan tarpeisiin räätälöidyiltä.
  24. @Baltsu, http://www.fillarifoorumi.fi/forum/ on paikka missä keskustellaan pyöräilystä. Sitä paitsi siellä on paljon rennonpaa jengiä kuin täällä.
  25. Jujup

    Puolimaraton alle 1.40

    Ilmoittaudutaan tähän ketjuun. Tavoite on päästä Joroisilla alle 1:40 uinti + pyörä "lämmittelyiden jälkeen". Testaan myöhemmin elokuussa, paljonko nykykunnolla normaali puolimaraton menisi. Ehkä saattaisi päästä jopa alle 1:35. Aiempi ennätys on 1:52, joten parissa vuodessa ihan hyvää kehitystä. Painoa varmaan pystyn vielä ainakin 10kg ottamaan pois, joten ilmaisia minuuttejakin tuosta saa pois.
  26. Se kyllä karsii harrastajia, kun junioreissa vähän väliä kasvaa heittovälineiden paino, aitakorkeus ja aitojen välit. Aikuisten sarjoihin ei sitten jatketa enää. Jää enää ne parhaat jäljelle. Ketään ei kiinnosta kiskoa kahden kilon kiekkoa jotain 15-30 metriä. Mutta se nyt vaan on näin ja on ennenkin ollut. Voi siirtyä yleisurheilusta saliharrastajaksi tai hölkkätapahtumiin.
  27. Baltsu

    Yleisurheilukausi 2019

    itse olin ennen sitä mieltä, että naisten aitojen korkeutta pitäisi nostaa, jotta se olisi vertailukelpoista miesten vastaavien lajien kanssa. 400m aidoissa esim. osalla ei ole edes mitään aitomistekniikkaa. Ongelma on vain se, että niitä pitkäsäärisiä, nopeita aitureita olisi liian vähän, kun nopeat naiset ovat monesti kuitenkin aika lyhyitä. Lajin suosion kannalta muutosta ei kannata tehdä. Loppujen lopuksi onko sillä väliä, onko miesten ja naisten lajit keskenään samanlaisia. Olennaisempaa on se, kuinka paljon lajissa on harrastajia maailmalla, jotta kisoista saadaan laadukkaita, tiukkoja ja mielenkiintoisia. Kotimaassa puolestaan tuo aitureiden suuri määrä saattaa saada naiset ja tytötkin kiinnostumaan yleisurheilun seuraamisesta ja harrastamisesta, mikä on hyvä asia. Suomi on ollut liikaa keihäänheiton ja painin varassa. On hyvä, että tuli uusia lajeja, jotka ovat esillä. Paljon kivempi se on, että aitajuoksusta kirjoitetaan kuin naisnyrkkeilystä tai miesten vapaaottelusta. En pidä niistä lajeista ollenkaan. niin no, minä en ryhdy tuon tason pohdiskeluun. Nuoret heittäjäthän ovat sanoneet, että kevyemmällä keihäällä on teknisesti vaikeampi heittää kuin miesten keihäällä. Eikä se miesten keihään taso ole mikään ongelma, vaan ongelma on naisten puolella. Jos heitetään vain 50 metriin, on jossain vika, eikä se ole säännöissä. En myöskään ymmärrä, mitä hyötyä tulisi siitä, että aitamatka olisi lyhyempi. Ainakaan Suomessa ei ole kovinkaan paljon räjähtävillä ominaisuuksilla varustettuja tyyppejä. En ainakaan muista, että 60m halleissa olisi tullut mitään merkittävää menestystä. Lyhyt aitaväli on myöskin paljon haastavampi eri tuuliolosuhteissa, erityisesti pitkille urheilijoille. Elmo Lakan taso on kyllä muutenkin tällä hetkellä ihan riittävä, jotta pika-aitoja jaksaa katsoa. Loppujen lopuksi, kun jotain Eliittikisoja katsoo, sillä ei ole niin suurta merkitystä, juokseeko joku 13.60 vai 13.40. Oskari Mörön loukkaantumisvuodet kyllä harmittaa. 3 vuotta sitten mies oli reilun kympän päässä em-mitalista lyöden jopa Warholmin. Nyt hän on varmaan 4 sekuntia norskia hitaampi.
  1. Näytä lisää


  • Osta vähintään 69,99 € niin saat 20 % alennusta koko ostokerrasta!


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy