Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. toi riippuu siitä, minkä matkan harjoituksia tekee. Jos tähtää maratonille, niin määrää voi tehdä enemmän, mutta jos aidosti satsaa lyhyemmälle matkalle, niin sen saa menemään pienemmällä määrällä ja kovemmilla vauhdeilla. 2013 juoksin ton ekan kerran. Keväällä ei mennyt vielä kymppi alle 40 min, kesäkuussa se meni jo 38.xx, heinäkuussa helteessä mäkisessä maastossa puolikas meni 1.26.xx ja elokuussa mara 3.03.xx. Seuraavana maaliskuussa puolikas meni jo 1.23.xx vaikken kevennellyt ollenkaan, vaan juoksin harjoitusviikon päätteeksi osana maratreeniä. Tosin kroppa ei siitä puolikkaasta toipunutkaan ja mara meni pilalle jo 6 km jälkeen. Mä en ollut ennen tuota 1.26 tulosta juossut oikein puolikasta kunnolla, koska pari vuotta aiemmin kun olin Varalassa, tulin yöllä kipeäksi hotellissa ja jo alkumatkasta oli niin huono olo, että mietin pääsenkö maaliin. Loppuaika oli silloin joku 1.40 eli vaikea sanoa, mikä puolikkaan tulos vähäisemmällä treenillä olisi ollut, jos olisin ollut terveenä. Joka tapauksessa en usko, että missään tapauksessa 1.30 alitukseen vaaditaan yli 2000 km vuodessa, jos juoksee järkeviä vauhteja. Enemmän se on harjoitusvauhdeista kuin määrästä kiinni.
  3. Seppo

    Suunto 5

    Suunto julkaisi tänään uuden Suunto 5 -sykemittarin: https://www.suunto.com/fi-fi/Tuotteet/Urheilulaitteet-ulkoiluun/suunto-5/suunto-5-burgundy-copper/ Hinta 349e ja saatavilla 4.6. lähtien. -Mukana uusi Sonyn GPS siru joka säästää virtaa -Suunto 9:stä tuttu Endurance mode mukana jolla toiminta-aika jopa 40h
  4. Today
  5. Baltsu

    Hyvä biisi

    mitä se sellainen liikunta on? Joskus keskivartalotunnilla on sanottu, että saa tehdä musiikin tahtiin, mutta se on jotenkin kumma, kun siellä on sitten soinut joku laulu, missä ei ole mitään tahtia. Eikö silloin pitäisi olla joku rummuttamassa, jos tahtia halutaan? En mä ainakaan tajua, että jos joku laulaa jotain poppia, niin miten siitä pitäisi tietää kuinka nopeasti jotain liikettä tehdään. En ole itseasiassa oikein edes varma, miksi ryhmäliikuntatunneilla on musaa. Kerran kävin viikon bootcamp-treeneissä ja siellä ei ollut mitään musiikkia. Silti pystyttiin treenaamaan. Eihän lenkilläkään ole koskaan mitään orkesteria tai bändiä ja silti juoksu kulkee. Jotenkin musiikkiliikunta kuulostaa omituiselta.
  6. ja jos on nortti palanut nuorena, niin sekin vaikuttaa yhä.
  7. Rinnekin tuossa Näkkäläjärven touhuja kiirehti setvimään.Mitäs sitä, nuoren tyhmyyksiä. Anteeksi vaan ja onnea.Eikä haitaa vaikka Näkkäläjärvi valehteli eli muisti väärin saamansa rikostuomion. Hyvä sossu kuiteskin on kyllä. Näyttää olevan muuten sossuilla nuo yksittäistapaukset oikein vallitseva käytäntö. Sotkuja sossuilla kyllä piisaa. Ykisttäistapauksia siis 😉 ja johtoa myöten. http://www.superhiiri.fi/?p=147
  8. Just tuossa aiemmin linkkasin tämän jutun ja näyttäisi kulkevan edelleen yli viiskymppisenäkin vanhasta muistista. Kovaa juoksi, kun ohitti minut. Olin maratonilla ja Heikki puolikkaalla. Lähellekkään tuonkaltaista juoksuvoimaa kun saisi omiin koipiin. Nuorukaisena juossut puolikkaan 1:13 ja nytkin näyttäisi menevän alle 1:18, https://www.karjalainen.fi/urheilu/item/192893 http://www.racetecresults.com/myresults.aspx?uid=16587-141-2-83411
  9. Baltsu

    Skechers juoksukengät ?

    Täällä halvemmalla, nyt vielä joku tarjous: https://www.sportamore.fi/tuote/174196-skechers-go-run-max-road-m-blaorange
  10. Meinaatteko että viisikymppisenä auttaisi jotenkin se mitä vauhtia on 18-vuotiaana juossut? Vaikea uskoa..
  11. Baltsu

    Skechers juoksukengät ?

    Razor 3 on huippukenkä, mutta sitä ei saa mistään Euroopasta, paitsi jostain paikasta Kreikassa. Kukaan ei Suomessa osaa sanoa, saavatko niitä tai koska. Saatavuus on tosi rajoitettua, koska Jenkeissä kun tulee uusi väri, se menee melkein heti. Skechers.fi on Skechersin verkkokauppa. Toimii Tanskasta käsin, mutta sivut ovat suomenkieliset. Kengät saa halutessaan palauttaa myös vaikkapa niiden liikkeeseen, vaikka olisi verkosta tilattu. Sportamore myy verkossa myöskin joitain malleja. Tämä voi olla lähimpänä sitä mitä haet. Oikeasti tuon mallin kokonimi on GOrun Max Road 3 Ultra https://www.skechers.fi/mens-go-run-max-road-55208blor Itse en ole tuota kokeillut, mutta aika kevyt se on. Siitäkin tulee syksyllä Hyper Burst -välipohjalla uusi versio 4. Tosin ei siitäkään mitään hajua, koska se on sitten Euroopassa. Mua kiinnostaa periaatteessa kaikki mallit, mihin se Hyper tulee. Speed 6, Speed Elite, Razor 3, Ride 8 jne. Ehkä Go Run 7, mikä on jo Skechersin sivuilla saatavilla, ei kiinnosta, koska tuntuu, etten saisi jalkaani tarpeeksi tiukasti sinne, kun se on vähän kumman mallinen. Tästä näkee millainen Max Road 4 tulee olemaan: https://www.roadrunningreview.com/es/Skechers-GOrun-Max-Road-4/REVIEW--100533.html
  12. Myynnissä pari kertaa käytetyt uudenkarheat Asicsen GT-2000 7 juoksukengät. Harmikseni aavistuksen liian pienet itselleni. Koko 43,5 (US 9,5 UK 8,5) Hinta 95€ Paketti postiin tai nouto Jyväskylästä
  13. Lauri Marjamäki nyt ei ollut kovin onnistunut ja toisaalta nyky-Ranska on huonompi kuin silloin. Parhaat nimet ovat nyt pois. Se oli muuten huvittavaa eilen, että ilmeisesti Suomi-pelistä väsynyt Ranska meni putoamaan A-sarjasta häviämällä Britannialle jatkoajalla, vaikka johti jo 3-0. Toisessa lohkossa Itävalta putosi, vaikka se oli lepuuttanut kaikkia avainmiehiä edellisessä pelissä ja kisojen heittopussi Italia säilyi. Asiantuntijoiden mukaan murskatappiot häviävät kunhan Britaniasta ja Italiasta päästään eroon, Italia kuulemma jopa kuuluisi 3. sarjatasolle 1B-kisoihin. Niin vain molemmat säilyivät. Mitä tulee vielä Anttilaan niin pointtini on se, että oikein heikkoa vastustajaa vastaan ei tarvita perinteistä nelosketjua, sillä omalla luisteluvoimalla ja hyökkäyspelillä pystytään ratkaisemaan ottelut. Lisäksi tuossa Ranska-pelissä se nelosketju oli omassa päässä kyllä pari kertaa todellisissa vaikeuksissa, joten eivät he esittäneet mitään erityistä puolustusosaamista. En minä varsinaisesti siitä hänen pelaamisestaan mitenkään huolissani ole, vaan totesin vain, että hän oli ihan tarpeeton noin huonoa vastustajaa vastaan. Olisi voinut olla katsomossa, koska liike, eivätkä taidot riittäneet siihen, miten kevyttä vastustajaa olisi pitänyt käsitellä. Suomalaisvalmentajilla ei ole oikein koskaan ollut muutenkaan tapana peluuttaa neloskentän jätkiä erityisesti alivoimassa, vaan kärkipelaajia kuten jotain Granlundia tai aikanaan Ville Peltosta peluutetaan yleensä alivoimassakin. Jos Barkov olisi kisoissa, niin hän pelaisi alivoimallakin eniten. Osin se johtuu siitä, että he ovat myös parhaita pelaajia puolustamaan ja ryöstämään vastustajalta kiekkoa, mutta osittain vähän tyhmää. Olen pitänyt sellaisen pelaajan kuin mitä joku Petteri Wirtanen on, olemassaoloa joukkueelle tärkeänä, koska hän voi pelata juuri nimen omaan alivoimia korkealla tasolla. Ehkä Tyrväistä on tässä joukkueessa ajateltu siihen rooliin, mutta jotenkin tuntuu, ettei hänen tasonsa oikein kv. peleissä riitä. Suomi vs. Söde -matsia en tänään näe, koska ATK:lta pelit eivät tule ilmaiseksi.
  14. Mä oon samaa mieltä. Itsellä kun oli sydänlihastulehdus ja sen seurauksena makoilin pari vuotta, luulin sen fyysisen kunnon romahtavan, mutta se lihaskunnon romahdus tuli totaalisena yllätyksenä. Liikunnan aloittaminen oli vaikeinta juuri sen takia, kun jalat eivät tuon jälkeen kestäneet juuri mitään. Jo pelkästään se, että tekee jotain hyötyliikuntaa, auttaa siihen verrattuna, että makoilee sängyssä tai sohvalla. Aloitusviestiin sanoisin, että ehdottomasti kannattaa nyt treenata se, mitä aikataulut antavat myöten ja miettiä tulevaisuutta myöhemmin. Jos nyt harjoittelee paljon, niin siihen tottuu ja voi olla hankala palata vähäisempään määrään. Silloin kannattaa miettiä, voisko väleihin lisätä jotain lyhyitä vaikkapa puolen tunnin lenkkejä. Skipata joskus lounas ja käydä juoksemassa, jättää televisio-ohjelma väliin ja käydä juoksemassa tms. Jos oikein haluaa niin vuorokaudesta alkaakin löytyä sellaisia spotteja, joissa voisi ainakin lyhyen lenkin tehdä. Silloin kertyy äkkiä vaikkapa 20 kilsaa viikossa lisää.
  15. Siinähän sitä tulee juostessa. Ja onhan siinä monta mutkaa matkassa, mutta siis ei se samanlaista hoipertelua ja hapuilua ole vaikka olisi kuinka pitkä tauko välissä. Nopeasti se tuntuma löytyy. Suurin ongelma pitkässä tauossa on lihaskunnon ja kestävyyden romahtaminen. Vaikka tekniikka toimisikin ja happikin kulkisi, paikat ei vaan kestä vielä pitkään aikaan, ja sehän tuo sitten vielä ylimääräisen jännitysmomentin.
  16. Aika rajua Saksan SPD n nuorten osaston Junoksen toiminta EU vaalien alla Berliinissä. Väkivallan avulla haluavat ns. kansallismieliset EU n alueella ” kuriin.” Pesäpallomaila kädessä nyt. Mitä tulee Saksasta seuraavaksi ? Lähde : FB
  17. Yksi puhe, kuin sökössä! Miksi edes kysyt?
  18. Mää koitin ukemia eteenpäin ja Judosta on nyt n. 43v aikaa. Hyvin oli vielä muistissa ja jälkeenpäin ei paikkojakaan särkenyt, joten onnistunut kokeilu 😎.
  19. Sebastian Aho oli muuten kaksi vuotta sitten MM-kisoissa ottamassa Ranskalta kuokkaan 5 - 1! Laitetaanko tuo kuitenkin Lauri Marjamäen piikkiin? Mikä se on Marko Anttilan ja neloskentän rooli Suomen joukkueessa? Jalonenhan on käyttänyt heitä vastustajan ykköskenttää vastaan aina kun on mahdollista. Anttilan peliaika on hiukan liian suuri isoksi mieheksi ja se on näkynyt hänen terävyydessään useamman pelin jälkeen. Hän pelaa hyvin paljon alivoimaa. Nelosen peli myös huononi, kun Lammikko loukkaantui. Plusmiinus-tilastossa Anttilalla on kuitenkin + 3. Tulosyksiköiden (1. - 3. kentät) suorittamisesta olisin kyllä enemmän huolissani. Tilastoista näkee mielenkiintoisia asioita, nimittäin Suomi on kolmanneksi paras joukkue av:lla, jäähyjä Suomi on ottanut toiseksi vähiten. Nämä kertovat joukkueesta hyvää. Aloitustilastoissa Ilomäki 68,85% (3.), Tyrväinen 67,14% (4.) ja Manninen 59,53% (18.) - en olisi uskonut. Vieläkö @GrigoriSoiros luottaa Suomen voittavan mestaruuden?
  20. Noinhan se muuten olikin. Nuorempana kun treenasin Jutsua, niin kuulin että kroppa muistaa ukemin vielä 10 vuoden kuluttua. Pitääpä siis nurtsilla kokeilla pehmeää kaatumista naapureiden iloksi. 😀
  21. hardy

    Skechers juoksukengät ?

    Myykö joku Suomessa Skechersiä verkossa? Tai mistä tilata ulkomailta? Itselläni ollut vuosia jo Go Run Ultria käytössä, mutta niitä ei tunnu löytyvän enää. Olisiko joku uusi malli korvannut ne...
  22. Voiman puute voi tietysti vaikeuttaa aiemman juoksutekniikan saavuttamista. Mutta sitten vain hankkimaan voimaa. Juoksija-lehdessä kirjoitettiin muuten hiljattain että muutaman kuukauden tauko (kesä) voimaharjoittelusta on tosi paha. Se meni jotenkin että jos haluaa juoksuun lisävauhtia ja päättää panostaa voimaharjoitteluun, ei ole syytä pitää taukoa missään vaiheessa, koska voimatasot palaavat lähtötasolle eikä voima eikä näin ollen juoksija kehity. Se oli se juttu, josta täälläkin on ketju, jossa pohdittiin milloin on syytä siirtyä pyramidimallista polarisoituun. Muuten mielestäni hyvä juttu mutta mainittu kohta oli kummallinen.
  23. puujalka

    Skechers juoksukengät ?

    Selvennyksenä sen varalta, että ei tule väärinymmärrystä. Bostonit ei ole siis kovat siinä mielessä, että ei olisi metsätielle vaimennusta tms. vaan ne yksinkertaisesti ei toimineet hyvin jos oli paksuja juuria, kiviä, tai runkoja joiden yli piti loikkia. Kenkien pohja tuntui kokonaisuudessaan jotenkin joustamattomalta ja kömpelöltä siihen hommaan. Sama kenkä taas toimii tasaisella alustalla kuin unelma.
  24. Käsitykseni ja kokemukseni mukaan koko loppuelämän. Jos on oikein pitkä tauko välissä (kuten itselläni n. 8 vuotta), juoksutekniikka palailee parissa kuukaudessa. Onhan se merkittävä ero siihen, että se sama tekniikka on hioutunut aikaisemmin vuosien kuluessa. Aerobinen kuntokin palailee todella paljon nopeammin pitkänkin tauon jälkeen. Näitä kokemuksia vastaan ei voi kun nauraa lämpimästi sille nuoremmalle kaverille joka aikoinaan hermoili jonkun viikon flunssatauon takia.
  25. Eilen
  26. Joo on tieteellisestikin todistettu Ns. Lihasmuisti. Liittyy myös hermoston toimintaan. Vanha "kova" taso on helpompi saavuttaa uudestaan. Treeni ei siinä mielessä mene koskaan hukkaan. Välillä voi ja pitääkin tehdä kevyempiä viikkoja.
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy