Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Ei käy kateeksi. Siitepöly kera plus 20 astetta on ihan riittävän extreme meikäläiselle!
  3. -pyöräily 60min, jotain pientä bpm Kävin vielä talkoopäivän päätteeksi tunteroisen tutustumassa jälleen kerran tuntemattomiin maastoihin. On se kumma, että vaikka kuvittelee kolunneensa lähitienoon ummet ja lammet, niin aina sitä jotain uutta löytyy. Nyt löytyi pari aika messevää ylämäkeä, kait noihin ainaskin 1min tehotestin pystyis ottamaan. Suomessa on vähänlaisesti näitä hyviä pitkiä mäkiä. Saksassa tuli ajeltua jonkin verran rinnettäkin, siellä voipi katsoa minuuttien mukaan soppelin mäen ja voipi jyrkkyydenkin valita oman mielensä mukaan. Löytyy vähän kaikkea. Missä itse asuin oli myös tasaista, se oiskin triatlonistille aika optimaalinen alue, kun helposti saavutettavissa löytyy kaikenlaista maastoa! Unohtui mainita aamupäivän epistolasta pitkästä aikaa kohtaaminen lenkkipolulla @ZeroDiesel kanssa. Tallustettiin viimeiset 250m samaa matkaa, toinen tuli kolmennumeron viikkokilsoilta ja toinen muuten vaan puhki. Mutta samaan suuntaan kuitenkin kaarrettiin ja kotiin astikin selvittiin. Huomenna aattelin nyt sitten käydä jonkun kolmisen tuntia rääpimässä tri-pyörällä, jos vaikka satkun ajaisi kevyehkösti. Maanantaina odottaa sitten varsinainen herkkupala, nimittäin vo2max 5/8. Tätä on vähän kauhulla odotettu. Epistolana on yksinkertainen treeni, ensin 5min maksimitesti, josta palautus 5min ja sen jälkeen 4x4min/4min, jokainen veto aina maksimit, mitä ukosta lähtee. Odotan päätyväni jonnekin 300W tienoille tahi jopa alle. Katsotaan, miten äijän käy.
  4. Suomen osalta tutkimus näyttää noin kolminkertaista määrää: https://www.thl.fi/roko/cov-vaestoserologia/sero_report_weekly.html
  5. Pe melontaa 18,0km, 2:15, noin kympin myötäiseen Öröseen. Ajattelin meloa loppumatkan ulompaa reittiä mutta aallot alkoi tarjoamaan sellaista surffia että meinasi välillä olla vaikeuksia pitää kajakki suunnassa. Hauskaahan se kyllä on, kun kajakki kulkee välillä jotain 11-12 km/h tekemättä mitään... La alkuun noin 5 km kävellen saaressa, tarkoituksena kuvata Obuhovit ja sitten ylämaan-karja joka laiduntaa Örössä. No naudat otti "ritolat" melkein heti kun pääsin kuvaus etäisyydelle. Onneksi Obuhovit oli ankkuroitu tiukasti kallioon. Puolesta päivästä melontaa Yxskäriin jossa näyttäisi olevan riittävästi kyitä ja vielä enemmän hyttysiä. Melontaa vastatuuleen 24 km ja vajaa 4 tuntia. Huomenna kaiketi vain melontaa ja maanantaina melontaa ja matolla jonkin verran.
  6. Tänään
  7. Hyvin näytti testikisa menneen! Toissavuonna Tallinnan pyöräreitillä oli 580 nousumetriä, joten tasaista oli. Nyt näyttää olevan jotain pientä muutosta reitllä, mutta taitaa olla tasaista vieläkin.
  8. La: Illalla 10km/1.07/av127 (36C,50% -> 42C). Nyt alkaa olosuhteiden kanssa olla siinä rajalla, onko enää järkeä hölkätä ulkona
  9. La 30.5.2020 8,6km@5:30 / 47 min / HR 133 Koko päivä pihahommia auringonpaisteessa. Pää kaipasi kuitenkin pientä lenkkiä, joten kuuden jälkeen menoksi. Ei montaa minuuttia tarvinnut liikkua todetakseen, että jalat ovat ihan tyhjät. Kolme varttia kevyesti, ja siinäkin oli vartti liikaa. Hyvin huomasi taas, miltä kropassa tuntuu kun ei päivän mittaan juo tarpeeksi. Huomenna ois ehkä viisasta jättää juoksut väliin, koska tän viikon 15+ tuntia multa-, lapio-, ja pihalaattaprokkista alkaa selvästi tuntua. Saattaa silti olla että aamusta polttelee päästä pihalle. Ehkä tää ratkeaa yöunien laadun ja aamun fiiliksen perusteella.
  10. Ehkä nää luvut kuvaa sopivasti sitä miksi tässä liikutaan allekirjoittaneen rasituksen sietokyvyn rajalla. Pari kuukautta on tullut mentyä mäkeä ihan kohtuullisesti 😉
  11. Duathlon, 28km, 1:06:12, ks 169, ms 177. Juoksu, 5,1km , 21:48, 4:16/km, ks 169, ms 176. Pyörä, 20,4km, 32:47, 37,3km/h, ks 168, ms 172, avg teho 253w, np 257w, if 0.96. Juoksu 2,5km, 10:30, 4:09/km, ks 168,ms 177. Loput ajat meni vaihtoihin eli 1min 7s. Vähän ylipitkä reitti oli. Tehoja sai hyvin irti koneesta, vaikka aamulla oli tukkoinen olo ja yösykkeet oli vielä hieman koholla ja hrv muutaman pykälän normaalia pienempi. Olisin muuten varmaan huomiseen siirtänyt, mutta seurakaveri osallistui kanssa ja sovittiin aloitus 13:00. Eka vitosen aattelin juosta noin kympin vauhtia. Tehot asettui aiemman kympin testin mukaan samoihin ja mietin, että olikohan liian kova aloitus. Pyörä lähti rullaamaan hyvin kuitenkin tämän jälkeen ja ajelin kynnyksen tuntumassa. Alku pätkällä oli mukava myötätuuliosuus ja kääntöpaikalle keskari oli lähes 40km/h ja tehot 0,93. Vastatuuleen puskin hieman kovemmilla tehoilla ja keskari hieman tippui toisella pätkällä. Välillä piti aika paljon tähyillä eteenpäin ja väistellä railoja, kun tuolla reitillä oli melko paljon railoja puolivälissä. Pyörä osuus meni hyvä vointisena ja vikan 2,5km aattelin juosta maksimia. Vähän kovempaa pääsi kuin alku pätkällä, vaikka jalat alkoi toimimaan vasta 1,5km kohdalla. Vika kilsa meni 3:59 tahtia eli vielä sai otettua pientä loppukiriä. Tulos oli ihan ok ja juoksun kynnysvauhdit on oletettavasti kasvaneet. Sprinttitriathlon varmaan menisi alle 1:10. Pyörällä saan lisää vauhtia, jos raskin ostaa aerokiekot (juhannuksen päivystysrahoille hyvä käyttökohde) + ajoasentoon teen pientä säätöä. Im-pyörä menis tämän perusteella johonkin 5:20-5:30. Tallinnan reitti on oletettavasti yhtä tasainen. Uusi ajoasukin tuli korkattua. Pari seuraavaa päivää kevyttä lenkkiä ainoastaan.
  12. Aamupalaksi kaksi keitettyä kananmunaa, pekonia, salaattia. Illan eväinä kanapyöryköitä ja kurkkua.
  13. Mettässä uusien lenkkareiden testaus 5 km. Sitten töihin 15-00. :) Mukavan lämmin viikonloppu tiedossa! Ja onkin jo ollut aamusta asti.
  14. Kuntopiiri perus 50min. Juoksija-lehden vinkeistä 'tehovenytyksistä juoksijan polveen' on ollut apua.
  15. Joo käytiin tilanne nyt valkun kanssa läpi ja käytännössä lepoa ensi perjantaihin saakka. Yksi kevyt 500 nm reeni tiistaina ja maanantaina hieronta. Ihmettä odotellessa 😉
  16. Mieluummin 99% kunnossa ja liiankin palautuneena kuin yhtään väsyneenä, kunto ei taida enää nousta ja kroppa kyllä luulisi heräävän 24h aikana vaikka ylikevyesti treenaisikin nyt. Tään toki taisit tietääkin 🙂
  17. La 30.5 Pyöräilyä 50,6 km vaimon kanssa. Mukavaa.
  18. To 28.5. illalla pitkän työpäivän jälkeen 24km @ 4:43, keskisyke 136. Tarkoitus oli tehdä hitaasti kiihtyvä (pk1-pk2) puolipitkis, mutta menikin liki suoraan pk2:n puolelle. Ensimmäinen pätkä oli vastatuuleen ja kun Garmin ei löytänyt satelliitteja ekaan puoleen tuntiin, sekoilin vauhdin kanssa (eli uskoin kelloa vaikka se näytti aiemmin mitattuihin pätkiin noin 200-300m liian vähän) ja tuli puskettua heti alusta lähtien turhan reippaasti. Oli miten oli, eipä ollut tossu syönnillään, ja väsynyttä oli meno. Toki lie painanut edellispäivän vedot nekin kintuissa. Pe 29.5. aamusta ennen töitä palauttava 7,2km @ 5:27, keskisyke 117. Tarkoituksena oli mennä riittävän rauhallisesti, ja pistinkin yhdessä pidemmässä ylämäessä kävelyksi, kun meinasi sykkeet nousta. Illasta, töiden jälkeen, sitten rauhallinen 11,4km @ 5:20, keskisyke 117. Hiukan oli väsynyttä menoa, mutta tahmean alun jälkeen kroppa heräsi. Ja onhan tää ihan parasta, kun pääsee sopivan lämpimässä lenkkeilemään! La 30.5. pitkis 30,2km @ 5:06, keskisyke 123. Hitaasti kiihtyvä lenkki, eka kymppi @ 5:15 (keskis. 117), toka kymppi @ 5:09 (keskis. 121) ja kolmas @ 4:56 (keskis. 129). Alussa tuntui tuokin vauhti riittävältä, mutta matkan edetessä kapulat hieman kevenivät. 26km jälkeen, kun alkoi meno puuduttamaan, tein lyhyehköt (500m, 300m ja 200m) vedot noin puolimaravauhdilla piristykseksi.
  19. Yksi kuoli, eli vähän alle 1% kaikista sairastuneista, vaikka aika suuri osa oli oireettomia. Tuossa tapauksessa tietysti otos on aika pieni, yksi olisi voinut jäädä kuolemattakin jolloin samasta joukosta voisi vetää ihan eri johtopäätökset. Näyttää siltä, että kuolleiden määrästä voi laskea sen, moniko on sairastunut. Suomessa nyt 316 kuollutta, eli siitä laskien tartuntoja olisi todellisuudessa noin 30-60 tuhatta, jos 0.5-1% kuolee. Diagnosoituja tapauksia samaan aikaan 6826, eli todellisia olisi noin 5 kertaa enemmän. Osuu ihan samaan kuin tuolla laivalla arvioidut.
  20. Pitäisikö tämä tulkita niin, että koronavirus on yleensä harmiton ja huomaamaton virus.
  21. Naisten sarjan juoksijoilla onkin mahdollisuus kilpailla jo toukokuun viimeisenä päivänä. Yleisurheilukausi käyntiin jo sunnuntaina – Vantaalla otetaan varaslähtö Live-streamikin olisi tarjolla. Harmi kun pari hyvää juoksijaa jää pois. Mutta hyvä kun on itse lähdetty järjestämään kisaa eikä jääty vaan odottelemaan. Ja poikkeuslupakin on herunut. Alkaa noita kisoja muutenkin olla jo heti alkukesästä, vaikkakin poikkeusjärjestelyin.
  22. Testasin nyt sormimittauksella, ja kyllä ne sykkeet pyörii siellä 160 paikkeilla mitä kellokin sanoo. Parhaiten huomaan muutoksen pienestäkin ylämäestä, ja jos pyrin pitämään tasaisen 6min/km vauhdin, niin syke nousee samantien 170 tuntumaan, ja laskee sieltä erittäin hitaasti alas vaikka vaihtaisi kävelyyn. Täytynee nyt kokeilla täydellistä treenaustaukoa vaikka viikon verran, ja jos sama meno jatkuu sen jälkeen, niin sitten suunnitella lääkärissä käymistä.
  23. Tänään jalkojen palautuspäivä, mutta laitetaan nyt otsikkoon rohkeasti tavoiteaika kuten suositeltua: @Seppo, lisäätkö otsikkoni lopun KK-83 -21 perään "11h"? Realistinen 12h, mutta ekstrapoloidaan vuodentakaista 55-suoritusta: 7h loppuvaikeuksineen, alku 28km sitten kaiketi helpompaa mutta matka pitkä... Tänään kesäisen päivän kunniaksi ja pihatöiden energialähteeksi maaseutukuplivaa. Salute!
  24. Puijon mäistä ja metsästä motia juoksuun oli teemana 4 viikon ajan. Hengitys- ja verenkiertoelimistö sekä lihaksisto sai myös uudenlaista ärsykettä hyvän annoksen. On mielenkiintoista testata kuinka juoksu alkaa kulkemaan tämmöisen mäkijakson jälkeen. Määrät oli toki vaatimattomia moniin verrattuna, mutta ikämieskatumaratoonarille mäkitreeniä ja nousua kertyi hyvin. Seassa oli ajallisesti pitkiä vk-treenejä, joita oli mukava tehdä. Monella lenkillä seassa oli myös vo2max-nousupätkiä, joissa sykkeet oli luokkaa 190-196, mutta josta vielä pystyi jyrkällä kävellen jatkamaan. Tänään meni juoksu-kävellen 8 nousu-laskua poluilla ja siirtymät. 3. nousulla oli jo vaikeaa, mutta nesteytys auttoi. Viimeinen nousu meni lopulta yllättävän hyvin. Nöyräksi tuo silti veti, ja kutosella alkavaan keskivauhtiin tuolla reitillä ja nousumetreillä, lopun siirtymiä osittain kävellen olen tyytyväinen. 22,51 km @ 6:55/km, 83% HRmax (91% HRmax), 2:35:58, nousua 1145 m. Puijolle nousuja kertyi 17 treenissä yhteensä 70 (125-135 nousumetriä), ja nousua siirtymineen reilut 10 000 m. Kisat juostaan syksymmällä, joten nyt oli hyvä aika tämmöiselle. Nyt on taas motia alkaa mättämään määrää.
  25. La 30.5.2020:  Mäkiharjoitus 30 min 14 sek, 3.39 km@8:55 min/km, keskisyke 154, nousumetrit 500 Pari nousua verraa ja jäähdyttelyä. Siinä välissä piti vetää reipas/kova verttitonni, mutta tänään jäi puolikkaaseen. Loppui vaan miehestä virta ihan totaalisesti viiden nousun kohdilla. Melkoista nuorallatanssia on. Vajaa viikko aikaa 24 h - haasteeseen ja olo aika epävarma.
  1. Näytä lisää
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy