Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. JH1

    Kangasala-Jukola 2019

    Muista ankkuriosuudelta yhden juomarastin, joka näkyi rastille kaarrettaessa alempana tien varressa. Ei se kuitenkaan ihan rastilla kuitenkaan ollut ja käsittääkseni juomapisteitä on pyritty viemään pois varsinaisilta rasteilta. Ilmeisesti sun joukkuekaverilla on vain ollut sietämätön jano. 🥛🙂 Monilla saattaa väsymys tehdä sen, että osuuden lopussa ajatus pätkii ja vain maali siintää mielessä...
  3. Käynnissä, ja mukana mös legendaarinen suomalainen. Linkki
  4. Kiitos. 🤩 Olemme panostaneet tuon perhereitin kunnostukseen, jotta kynnys liikkumiseen madaltuisi. pep26km:lla kin vielä aika hyvää ja jaksaville jaloille hyvää baanaa, mutta jo hieman suomausteita. pep57km ja puf171km (pep57km x2) onkin sitten oma maailmansa. 🤪 Monilla on tuonne koko reitille viha/rakkaussuhde. Reitin kosteudesta riippuen elämys on aina omanlainen. Ei muuta ku koklaan, minkä sitten omakseen kokeekin. Super pep tapahtuman puf171km matkalle tulevan Sami Maunosen valmistautuminen jatkuu hyvännäköisesti:
  5. Today
  6. Spica

    Pyöräilykunto

    Njoo, 325w tuntumassa oli ftp pyöräjakson jälkeen ja keväällä tuli uusi määräjakso, ulkona 1500km 2vko aikana, josta oli tarkoitus parin viikon lisällä tarvittaessa vähintään samaan saada ftp jos olisi pudonnut, selvää viitettä ei vielä ollut siinä kohtaa kyllä. Vaan kesäkuun tullen ja vaivojen jälkeen ei ole yhtään liikahtanut pyörä. Keväällä meni kuitenkin varsin leppoisasti mm. 2h @ ~288w sisällä ja 1h >300w. Siten ehkä se 44km/h jää vähän vajaaksi, mutta ensi vuonna sitäkin kovempaa sitten.
  7. puujalka

    Garmin FR735XT

    Juoksudynamiikan saa nykyään myös erillisenä pienenä podina, joka laitetaan kiinni housuihin. Tästä syystä päädyinkin hommaamaan 735XT:n. Se oli halvin, joka tukee running dynamics podia. https://buy.garmin.com/en-US/US/p/561205
  8. Kuulostaa hyvinkin tutulta! Minäkin vedin tuossa pitkän tovin omasta mielestä sellaista normi PK-treeniä, pidin sykkeet mielestäni alhaalla, alle 130-tasolla, mutta kyllä se vain niin on, että tässä 10 vuoden aikana on elimistössä tapahtunut jotakin. Se mitä kaiken järjen mukaan piti alhaisena peruslenkkeilynä on ainakin tässä kunnossa vielä hieman liian kovaa. Olen nyt minäkin laskenut sykkeet tosi alas, 105-115, ja vauhdit on juurikin tuota päälle kutosta. Tuntuma on sellainen, että tästä se lähtee nyt ihan eri tavalla. Että tämä skaalautuu ja määriä voi nostaa turvallisesti. Uskon kyllä, että vauhdit vielä nousevat itsekseen. Itse asiassa, parin vähän pidemmän lenkin syketasolla 105 jälkeen vauhdit jo nousivat n. 30 sek/km samoilla sykkeillä! Jotakin siellä tapahtuu ja nopeasti kunhan ne tehot on kunnon mukaiset. Tsemppiä "kaimalle" maratonille! 🙂
  9. Eilen
  10. Antti N

    Kangasala-Jukola 2019

    Juurikin tuo mainitsemasi viimeinen rasti. Meillä unohti kuudennen osuuden suunnistaja leimata rastilla jonka välittömässä läheisyydessä sijaitsi juomarasti. Tuskinpa tietoisia ansoja. Kiire voi olla yksi syy. Itseltäni jostain käsittämättömästä syystä meinasi unohtua maalileimaus mitä ei ole koskaan aiemmin tapahtunut mutta onneksi "havahduin" viime hetkellä kun alkoi tuntua että "jotain puuttuu".
  11. Tasaisella noin 3.10 km vauhdilla pääsisi omaan kympin ennätykseensä 31.42. Tsemppiä Johannalle!
  12. Jep. Enpä ole ennen ajatellutkaan miten erikoista se on mutta hyvä että tämäkin tuli selväksi. Itsekin juossut parisen tuhatta kilometriä kumisaappaat jalassa aikoinaan ja luuin että se on normaalia. Harmi kun en älynnyt ottaa yhteyttä mediaan.
  13. villea

    Pyöräilykunto

    Laita mielummin 10 W lisää kun vähemmän, ja sitten vastaavasti kovempi vauhti! Kyllähän se pyörä näyttää näin sivusta arvioiden ihan hyvin noinkin kulkevan. Oliko tuo 275 W ennuste pyöräpainotteisemman jakson jälkeen? Ajattelin ensi talvena keskittyä FTP:n nostoharjoituksiin trainerilla, ja sitten kesällä katsoa pysyykö kannettu vesi kaivossa kun ajelee pidempiä lenkkejä.
  14. mä painoin joskus 95kg..eka lenkki 3km..siitä vaan lenkille...2v päästä paino 63-64kg...
  15. Ihan asialliset analyysit on lehden toimittaja saanut kasaan. Aina voi toki kysyä mikä on juoksua, mikä hölkkää, mikä kävelyä tai mikä on jotain ihan muuta. Artikkelin mukainen liikkumisnopeus 9 min/km on kyllä melko haasteellista toteuttaa juosten. Itse olen "harjoitellut" viime viikot Polarin ohjelmalla tavoitteena syksyn Rantamaraton Espoossa. Polarin perustreeni on paljon hitaampaa kuin mihin olen tottunut. Normaalijuoksu tapahtuu ohjelmassa korkeintaan 116 minuuttisykkeellä. Se tarkoittaa itselläni 6-6:30 min/km, joka on ihan siinä rajoilla että laitanko kävelyksi. Esimerkiksi eilinen pitkä lenkki meni 6:29 min/km keskisykkeellä 114. En todellakaan tiedä mitä se oli, mutta ei ainakaan juoksua, ehkä "melkeinhölkkää". Tyydyn tällaisiin etanavauhteihin kahdesta syystä; 1. Pohkeet eivät enää kestäneet normitreeniä. Tällainen hidas etanoiminen näyttää vahvistavan niitä todella hyvin. 2. Peruskestävyystreenit karkasi vähän turhan rasittaviksi kun ikää tuli lisää enkä sopeutunut tilanteeseen ajoissa eikä kehitystä enää tapahtunut. Täytyi lähteä rakentamaan kuntoa ihan pohjamudista. Hidas etanointi näyttää tuottavan tulosta ja Polarin ihmelaskuri kertookin että nyt ollaan 3050 Cooperin ja 3:16 maratonkunnossa. En kyllä luota noihin laskureihin, mutta kunto näyttää kyllä nousevan. Tämän jaarittelun tarkoitus on siis osoittaa että ainakin Polarin ohjelman mukaan on hyvä olla lähes 3000 metrin Cooperkunnossa, jotta voi juosta, tai lähes juosta, peruslenkeillä myös ylämäet. Toisaalta olen vähän yllättynytkin että tällainen hidastelu kehittää varsin hyvin. Ainakin hitaasti eteneminen onnistuu nykyään entistä helpommin 🙂
  16. On kokemusta kuten melkein kaikista JBL:n bluetooth urheilukuullokkeista. Muuten ihan kivat, mutta eivät kestä kovin pitkään aktiivikäytössä. Tuotteessa tosin kahden vuoden takuu, joten saat uudet tilalle tai rahat takaisin kun hajoavat. Vaimon vähemmän aktiivisessa käytössä kestäneet. Itse en ole vielä onnistunut löytämään kuulokkeita, jotka kestäisivät päivittäistä hiki/kosteus/kylmyys -rasitusta muutamaa kuukautta pidempään. Nämä ovat olleet toistaiseksi parhaat: https://www.underarmour.com/en-fi/ua-sport-wireless-react-headphones/pid1349599-019?iid=reczone&iidasset=PRODUCT_ALSO_LIKE-ADOBE_TARGET-PDP1
  17. Onnea projektiin! Mielenkiinnolla seuraan kuten kaikkia projektejasi. Oma kokemus pyöräjutuista: Lähdin muistaakseni 2013 pyöräkauppaan katselemaan jotain pyörää aikalailla takki auki samassa tilanteessa kuin sinä. Oikein mitään en pyöristä tiennyt. Näyteikkunassa oli sitten käytettynä myynnissä hiilikuituinen triathlonpyörä. Testasin kaupassa ja se oli menoa se kun mitat sattui passaamaan. Maksoin siitä varmaan ehkä noin 2000€ (saatan muistaa väärinkin, siitä on niin kauan). Se on kyllä ihan omassa luokassa kun puhutaan triathlonkisassa ajamisesta. Runko on jäykkä kun mikä ja tuntuu kiihtyvänkin ihan eri malliin. Arkimankeli pöllittiin joku aika tuosta eteenpäin ja lähdin ostamaan cycloa. Se oli kyllä oiva peli. Tuli veivattua lähinnä työmatkaa sillä kesät/talvet. Ihan hyvin se etenee loskassa/lumessakin kun vaihtaa nasta-/nappulakumit alle. Sillä tuli vedettyä myös talvella lenkkiä sikäli kun alkoi oksettaa seinän katsominen tripyörällä trainerilla polkiessa. All around pyöräksi cyclo on kyllä lyömätön jos yksi pyörä pitäisi valita. Tämäkin pyörä pöllittiin viime vuonna ja otin korvaajaksi maastopyörän. Maastopyörällä on mukavampi ajaa talvella, mutta onhan se hitaampi sitten kesällä.
  18. Oblomov

    Adidas Adizero Boston

    Olen muutaman vuoden juossut pelkästään (paitsi nastakeleillä) Bostoneilla muistaakseni nelosversiosta lähtien. Ostan aina muutaman parin varastoon. Juoksen melko paljon (100+ km per viikko) Muutokset eri vuosimallien välillä ovat olleet tähän asti melko pieniä. Nyt kuitenkin kun jouduin jokin aika sitten pakosta siirtymään seiskaversioon, oli järkytys melkoinen. Mielestäni kenkä on ihan erilainen. Huomattavasti kiertojäykempi ja lisäksi kokostandardia on muutettu (entinen uk 10 on ehkä uk 10 1/2 Boston 7 mallissa). Onko muilla samanlaisia havaintoja vai olenko vain saanut jostain hankittua "maanantaikappaleet"? Aiemminkin olen havainnut, että saman mallin eri väriversoissa on yllättäen muitakin pieniä eroja.
  19. Onneksi ikä on myös henkinen ”juttu” ✌🏼
  20. Tässä kun hakee yleiskestävyyttä kroppaan sekä muutenkin lihaskuntoa, varsinkin kestovoimaa, niin mielestäni soutaminen on mitä parhampia tapoja sitä tehdä. Henkiselle puolella hyvää treeniä, kun alkaa miehettämään kovasti sekä luulemaan itsestään ihan mahdottomasti liikoja, niin menee vain Consept2 luo ja tekee 60min testisoudun. Alkaa nöyryys tulla takaisin habitukseen, kun tunti on soutuliikettä takana. Hyvin pitkälle aiheutti tämän päivän treeni itsessäni inhon tunteita.
  21. Tuo yllämainittu (liike ei vaikuta nivelruston kulumiseen vaan tulehdus) pitää sinänsä paikkansa, mutta joissakin tapauksissa on myös niin että liike itsessään aiheuttaa niveleen jatkuvan kroonisen tulehdustilan, joka puolestaan aiheuttaa ruston degeneraatiota. Näin on silloin, jos nivelessä on joku biomekaaninen ongelma eli nivel ei toimi kuten sen pitäisi. Kun lähdetään selvittämään nivelen kiputilaa niin aluksi pitäisi juuri tarkastaa nivelen toiminta, ja pyrkiä löytämään ratkaisuja mahdollisiin nivelen virheasentoihin ja biomekaanisiin ongelmiin. Joskus tähän riittää fysioterapia tai osaava kiropraktikko/jäsenkorjaaja, mutta joissakin tapauksissa tarvitaan kirurgin veistä. Kirurgia voidaan tarvita esimerkiksi jos niveleen on päässyt kasvamaan osteofyytti/luupiikki, joka lukitsee niveltä eikä mahdollista normaalien liikeratojen suorittamista ilman nivelen kroonista tulehdustilaa. Mutta toipumusprosessi on mahdollista lähteä käyntiin vasta silloin, kun nivel saadaan "avattua" virheelliset asennot tai luupiikit poistamalla. Vasta tämän jälkeen elintapojen muutoksilla (ruokavalio, lisäravinteet, liikunta ja nivelen oikea rasittaminen) alkaa olla merkitystä.
  22. Jim

    Pyörä-treeni kysymyksiä

    Yksin ajamilleni lenkeille etsin toisinaan RideWithGPS:stä reitin, jota en ole aikaisemmin ajanut. Reitti navigaattoriin. Uusi reitti on aina mielenkiintoista ajaa. Kaikissa HePon reiteissä on puolessa välissä kahvila, joten 100 km reitillekään ei tarvitse kuin yhden vesipullon kun puolessa välissä voi tankata.
  23. spinningtunneilla käyny tasan kerran..siellä tais suurin osa olla naisia... sit kun hiki alko mulla tippuu ..akat alko kitisee et hyi kun hiki haisee... en mä osaa sanoo mis on rentoo porukkaa...aika vaikee musta on rentoutta määrittää jos ei oo face to face..ja mielellään enemmän kuin kerran..tavata siis.. ihmiset mielellään luokittelee toisia ihmisiä ..sanovat jostain ihmisestä oman mielipiteensä...tapaamatta saati että tuntisivat ihmisen...mikä nyt on tietty ihan jees sekin....jos eivät hauku ihmisiä..mitäpä tuollainen hyödyttää...pikku pieruja-kateellisia-kieroja tai muuten mulkkuja on paljon..suuri sydänmisiä- ihmisiä vähemmän... ...off topikkii ..mut näin ...
  24. Pyöräily on siitä vittumainen laji, että ensin tulee eteen se tunne, ettei ole riittäviä varusteita. Etenkin jos erehtyy kysymään joltain lajin harrastajalta tai lukee foorumeja. Ei oikein edes huvita enää lähteä yrittämäänkään pyörän selkään. Seuraavaksi sitten jos sattuu pääsemään sinne lenkille niin vituttaa ne kaikki muut liikenteeseen lähteneet häröilijät (autoilijat, kävelijät, lenkkeilijät, nenäruudussa-seikkailijat ja kuuloke-hemmot).
  25. Baltsu tarkoitin uimista märkäpuvussa. Aika tuskaista on uida sisäaltaassa yhtään pidempää settiä märkkärillä ja ulkonakin kun veden lämpötila ohittaa 20 astetta on ainaskin itsellä hankalampaa uida pidempiä pätkiä, vaikka ne vielä jotenkuten menee jonnekin 24 asteeseen asti. Pari kertaa uinut aurinkoisella helteellä kun pintavesi 24 asteista ja kyllä tuossa ihan järjetön hiki ja kuumuus tulee. Joku 19-21 astetta lähes optimaalisin märkkäriuintiin ainaskin itelle! Pyöräbudjetti on kyllä loputon suo. Kaikkea periaatteessa tarvii ja riippumatta siitä miten kallista on ostanut, niin aina olisi joku parempikin vaihtoehto, joka alkaa houkuttaa enenemissä määrin! Jos miettii ihan puhtaasti matemaattisesti, niin euro/watti suhteessa varmaan järkevimmät hankinnat ovat: -kisapuku -kypärä -tähän älytön lista kaikkea -kisa-/aerokiekot Eli jos operoi rajatulla budjetilla (kukapa ei?), niin tuosta ylhäältä käsin kannattaa aloittaa vauhdin kasvatus kunnon kasvatuksen ohella. Pyöriä tulee ja menee. Kyllä se oikea löytyy, kunnes sitten tajuatkin, että ei se ollutkaan se oikea ja kädessä on kasa euroja. Tuokin geometria on sellainen juttu, jota periaatteessa ei ihmisen mitoista voi päätellä kuin summittaisesti. Osalla on jäykkyyksiä, osalla taas erikoisia ajoasentoja ja näin. Pääasiassa, että olisi vähän liikkumavaraa säädöissä. Jos ei ole paljoa ajanut, vuodessa asento voi muuttua lähes Asta Öhön, joskin ei se todennäköinen skenaario ole. Oma 20 senttiä vielä vaihteisiin. Ihan normaalit shimanon ultegrat on itellä molemmissa pyörissä eikä oo tarvinnut tri-pyörässä ikinä säätää vaihteita. Vaikka ite huollankin 90% pyöriäni, käytän tuon kisapyörän "kisahuollossa" ja noilla säädöillä oon ajanut useamman tuhat kilsaa ilman ongelmia. Nyt vaihdoin takarattaan ja uuden ketjun ja pari satkua ajettua ketju sen verran ilmeisesti venyi, että säätöhommiin joutuu. Takavaihteen säätö on palikkatestitasoa ja ei oo paha rasti edes teoreettiselle fyysikolle, joten etköhän iteki opi sen. Youtube auttaa. Talvella ultegrat ei oo koskaan lakannut kokonaan toimimasta. Pahinta oikeastaan on, kun tulee -15 asteen pakkaset ja työpaikalla on sisäkellari pyörälle. Silloin pyörä pääsee lämpenemään ja jäähtymään jatkuvaan ja saattaa olla jähmeät vaihteet alkuun. Liikaa öljyä pitää tietysti talvella välttää. Pyörän vaihteiden kuntoon auttaa ihan järjettömästi ihan yksinkertainen juttu. Noin 100-200km välein ottaa pyyhkeellä tms. ketjut puhtaiksi rasvasta ja liasta, kestää ehkä minuutin. Ja sitten pikkutipat uutta öljyä, joka sekin otetaan vielä pyyhkeellä pois. Öljyä ei tarvi kuin liitoskohtiin, ite ketju pitäisi ulkopuolelta katsottuna olla täysin puhdas! Tällä kikalla säätää komponentteja ja säädötkin pysyy paremmin kohdillaan, eikä tarvii sitten isommassa huollossa alkaa kaikenlaisia oravia ja sitä isompia eläimiä poistamaan sieltä ketjujen väleistä. En tiiä miten sähkövaihteet sitten pysyy paremmin jiirissä, varmaan niitä ei tarvi tuotakaan vähää säätää. Samalla kuitenkin todettava, että esimerkiksi levyjarrujen ylläpito ei tietääkseni ole yhtä helppoa kuin perinteisten vannejarrujen. Niidenkin säätö on maantiepyörässä kohtuu yksinkertainen projekti! Kyllä se niin on, että pyöräpitkistä parempaa ei olemassa ole. Paitsi ehkä hiihtopitkis hyvissä maisemissa. Ei paljon kelit helteineen haittaa (jos muistaa tankata juomapullot pariin kertaan) ja maisemat vaihtuu vähän eri tavalla. Ite en oo vielä ainaskaan kyllä laisinkaan kyllästynyt noihin! Parhaita on ne, kun tulee satunnaisesti mahdollisuus mennä ihan uusiin ympyröihin, esim. Kuopion ympäri on aivan mahtava reitti Kallavettä hyväillen, jossa voi mennä lossilla Puutossalmen yli. Ite haaveillu joku kerta ottavani junan Turkuun ja ajavani sieltä pois. Tai vois kait sitä ajaa Espoosta mökille Nurmeksen perukoillekin tai oikeastaan mistä tahansa suunnasta kotiin...
  26. tottakai kaikki ..toivottavasti ..toivovat peiposelle hyvää kehitystä ja vielä uran jatkumista.. mutta juoksun realiteetit - oma taso on hyvä pitää mielessä..myös juoksijan ja valmentajan...terkuin kohta 50v "pappa"....💪
  1. Näytä lisää


  • Osta vähintään 69,99 € niin saat 20 % alennusta koko ostokerrasta!


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy