Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Tänään
  3. Eilen
  4. Ensi viikolla Etelän Paratiisissa poistuvat kaikki maan sisäiset Korona rajoitukset! Urheilutapahtumat, festarit, yökerhot ja muut vastaavat OK ilman rajoitusia. Rajat pysyvät kiinni muilta paitsi maan taloudelle tärkeille tahoille kuten Hollywood elokuvien tuotantoryhmille ja Amerikan Cup purjehtijoille (kahden viikon karanteeni pakollinen).
  5. Tuolla kuntotasolla pitäisi kyllä jaksaa polkea ihan tavallistakin maastopyörää...
  6. Ettei vaan avustus pilaa hyvää treeniä? No ajat niin kauas kuin avustus riittää ja sitten poljet takaisin 🤔
  7. On se alusta muhkurainen, että ottaa jalkoihin toisella tavalla ja saa katsella kyllä mihin astuu. No pitänee huomenna ottaa lepopäivä liikunnasta. Onneksi on vain yksi työkeikka, Kyllä jos olisin sen viimeisenkin minuutin juossut enkä maannut nurmikolla, niin olisin sen +3200 juossut, en vain viitsinyt. Toki joskus täytyy konetta Kiusata, joskus taas ei. Tänään oli se ei
  8. -30min pyörä, 110 bpm -uinti 35min, ~1500m -28min pyörä, 113 bpm Tänään onnistuin jopa pääsemään hallin sisälle ja altaaseen asti. Pääosin uin radalla yksin, joten ei ollut ruuhkaa. Pahimoilleenkin kolme henkeä, jota kesti ehkä kaksi minuuttia. Yhtäkään ohitusta en tehnyt, eikä minua kertaakaan ohitettu. Uinti itsessään oli sitä itseään. Posit: en hukkunut, ei ole mitenkään erityisen vaikeata uida ja se tuntuu kohtuu mielekkäälle. Negat: uinnissa mättää about kaikki! Nyt tein sellaisen varovaisen testiuinnin, missä mennään. Otin muutamia satasia "CSS-vauhtia" ja ne meni kaikki kuin mitoitetusti aikaan 1.42/100m. Sehän tarkoittaa, että olisin noin 5s/100m perässä siihen, mihin jäätiin. Ei se pahalta kuulosta! Mutta toinen probleemi on se, että noita satkuja pystyi latomaan ainaskin sen 15kpl 10-15s tauolla ja nyt niitä pystyisi ehkä latomaan korkeintaan viisi kappaletta. Eli sekä nopeus että kestävyys puuttuu, ei pahakaan rasti siis. Uintikunto tulee minulla vain uimalla, tietysti muukin aerobinen auttaa, mutta kyllä se tekniikka on sen verran ohkaista, että uimalla sitä vauhtia saa aikaan parhaiten. Mullahan on nyt ihan ihkaoma valmentajakin, ollut jo pari kuukautta kohta. En oo paljon tuosta tänne kirjoitellut, mutta sovittiin, että mennään sellaisella mentor-hengellä, jossa listailen omia harjoituksia ja valmentaja antaa niihin kommentteja. Hyvin on toiminut ja huomannut on, että vähän se lisää motia kyllä suorittaa etenkin kovat treenit, kun on "vastuussa" muullekin kuin juoksufoorumille. Jokatapauksessa seuraava iso juttu tässä projektissa on se, että sovittiin uinnin kuvauksesta ja tekniikkavalmennuksesta. Se tulee toivottavasti avittamaan pääsemään nopeammin takaisin vanhaan uintikuntoon. Aion kyllä myös uida ihan reippaasti, huomenna seuraavan kerran todennäköisesti! Nyt iltasella pistin vielä ostohousut jalkaan ja lopetin ikuisuuden kestäneen vehkauksen sillä rintamalla. Mulla on ajokengät numeron liian pienet, ja en oo 100% tyytyväinen tuohon kypärään, jonka viime kesänä ostin. Rudy project Boost 01 on ihan hyvä kypärä, mutta siinä on omassa käytössä kaksi ongelmaa, jotka ehkä liittyvät toisiinsa. Ne ovat 1) kypärä ei täysin sovi minun kaaliin, eli se joko painaa ikävästi niskaa, ohimoja tai ei pysy kunnolla päässä, ja 2) en saa mukavaa näkökenttää pidettyä yllä. Eli vaikka kiristäisin kypärän, niin tuppaa tulemaan yläreuna näköalueelle aika pahasti. Ja tämä korostuu, kun kypärä kippaa silmille, jos ajelee pidempää matkaa ja löysää vähän kiristystä. Niinpä kokeilen ainaskin uutta kypärää. Otin nyt testiin sitten Giron Aerohead potan, katsotaan miten se sopii kupoliin ja millainen on näkökenttä. Samalla ostin ne uudet kengät ja koska ostohousut oli jalassa, niin otin pari kiloa urkkajuomaa ja päälle vielä myös testiin kengänsuojat ala GripGrap raceaero. En tiiä saako noita edes kisassa käytettyä, mutta se selviää testaamalla. Voip olla, ettei saa jalkaan vaihtoalueella tai se etu, minkä noista saa häviää niitä jalkaan kiskoessa. Taas köyhtyi kivasti, uudet lenkkaritkin ois kohta hommattava, kun entiset alkaa olemaan läpijuostut...
  9. Onkohan tuo ravihevosena raviradalla vaikeampaa juosta kuin tartanilla? Luulisi olevan. Ite en kyllä palatumattomilla jaloilla juoksisi. On se kuntokilpajuoksijalle 3km+ aina ok suoritus. Levänneillä jaloilla varmaan radalla 3200-3300?
  10. Vähän sekavia nuo termit ja näköjään vaikeita noi nivusvaivat muutenkin selvittää. Hyvä kun mainitsit ton meralgia paresthetican. Mitä nyt olen vähän lueskellut, niin aika hyvin tosiaan täsmäävät oireet. Tunnottomuutta tai kutinaa ei ole, mutta särkee tasaisesti ja jomottaa etu/sivureisi. Esim. äsken kävin ihan kevyesti alle tunnin pyöräilemässä, enkä huomannut minkäänlaisia tunteita missään, ei lihasheikkoutta, kireyttä tai mitään, mutta vähän aikaa kun istuin kotona niin alkoi jomottava särky. Yleensä liikkuessa ja voimaillessa tuntuu paremmalta, mutta jos esim. istun pitkään niin noustessa tuntuu huonommalta. Myös aamuisin pelottaa nousta ylös, kun silloin usein tuntuu pahimmalta ja menee päivä mukavasti pilalle heti ensimmäisellä askeleella. Jossakin sanottiin kohtuulliseksi paranemisajaksi puoli vuotta (https://bulevardinklinikka.fi/wp-content/uploads/2013/06/Alaraajan-hermopinteet.pdf) mutta joskus taas annetaan ymmärtää että olisi nopeastikin hoidettavissa. Taisi kesä mennä sitten siinä, ainakin juoksun osalta... Pitää selvittää kuinka paljon mitään korvaavaakaan kannattaa tehdä, jos se vain pitkittää ongelmaa, vaikka mitään kipuja ei liikkuessa olisikaan. Mutta joo tosiaan, kyllä näistä selvitään! Sitten vain järkevää tekemistä puhtaalta pöydältä. Kunto romahtaa aika kivasti, mutta ei saa ahdistua... Ja pahoittelut siitä, kun täällä kaappaan kaikki vammaketjut näillä omilla vuodatuksilla... 🙄
  11. Ke 3.6.2020:  Mäkiharjoitus 27 min 12 sek, 2.42 km@11:13 min/km, keskisyke 133, nousumetrit 347 Viisi nousua Mustaa vähän vaihtelevilla vauhdeilla. Saisi kelit kyllä viilentyä perjantaille. Ei toimi kroppa nyt yhtään näissä lämmöissä tai vissiin muutenkaan. No huollossakin tarvitaan väkeä 😉
  12. kimmoke

    Nike Pegasus

    Runners World ei kovasti kehuneet noita uusimpia. Paitsi hinta suht' edullinen. Mulle 34 oli liian kiikkerät.
  13. Taas oli sarjassa tyhmyys, ehkä kauden paras. Lähdin juokseen teivo - cooperia illasta. Erittäin järkevää eilisten vetojen takia, jalat ihan jökissä ja palautuminen kesken. No uusi ennätys sekä ajallisesti että matkallisesti, harva on juossut sen 11minuuttin, mutta minäpä tein se sekä juoksin 3005metriä joka on cooper ennätykseni. Eli lopetin kesken juoksemisen heti 3kierroksen jälkeen. Edellisestä onkin aikaa 19 vuotta ja 10kuukkautta, silloin nautin koko 12min ajan matkaa 2950m. Tänään maksimisykkeet 170 ja vauhti 3:39, joten ei irtoa koneesta tehoa kuten pitäisi. Kamala pöly oli raviradalla. Onneksi ei ollut sitä itteään radan pinnassa. Kyllä sen minuutin olisi kärvistellyt mutta en viitsinyt kiusata mukavaa miestä. Yhteensä tänään 6,7km
  14. juhanahm

    Nike Pegasus

    huomenna pitäisi myyjän mukaan olla stadiumissa uusi pegasus hyllyssä. Intersportin alennus lippu tuli kotia, joten josko saisi myös interistä
  15. Laitat vain GPS -jäljen ja muut datat tänne niin me lasketaan.
  16. Hyvä perustelu ihan kaikkeen on myös, että "koska mä voin".
  17. Nuo intervallitreenit pitäisi auttaa juuri tuohon hyytymisen pelkoon, kun juoksee kovaa ja yhä uudestaan huomaa (tiedostamatta) että ei lopulta hyytynytkään kun tuli taukovaihe. Jossain väitettiin, että se olisi yksi syy, miksi ne ovat usein niin tehokkaita.
  18. Iltalenkki 10.4 km. Ensimmäinen vitonen oli ihan hirveän raskas, ei kannattaisi syödä puolikasta pizzaa ennen lenkkiä.
  19. Hakumpul

    Polar Grit X

    Katsoitko jo puhelimen sovelluksesta tai Flow palvelussa netissä? Molemmista löytyy ainakin itselläni.
  20. huh huh

    Cooper

    Cooperin testistä puheen ollen: raja 2600m, tulos tai ulos. Kadettikurssin johtaja ei anna armoa korkeakoulun hakijoille Cooperin testissä: "Absurdia, ettei tästä selvitä" Vähän hassua kun tuossa ammatissa ei tarvita minkäänlaista kuntoa, mutta koulutusvaiheessa sitä tarvitaan.
  21. Tein noita päivän mittaan niin, että sarjojen välillä oli aina kunnon tauot. Täytyy sanoa, että viimeisissä seteissä 10 toistoa alkoi jo tuntua vaikkei ihan maksimi ollut. Tuo taitaa kertoa myös kehon rakenteesta, eli melko vähän rasvaa ja lihakset ainakin pyöräilyn kannalta väärässä paikassa. Leuanveto on myös sellainen laji, että tietyn voima/paino suhteen alapuolella ei onnistu oikein ollenkaan, mutta kun se paranee vähän, niin meneekin jo aika monta. 3.6. kiihtyvävauhtinen lenkki 10,3 km. Vauhti kiihtyi 5.33 -> 3.58/km. Alussa oli tasaista, sitten mäkiä ja tuo viimeinen km taas aika tasaista. Koko matkan keskivauhti 4:45/km, ks 155, ms 179. Aika saman tyyppinen harjoitus kuin eilen pyörällä, eilen tosin vähän tasavauhtisempi mutta samoja sykealueita kutkuteltiin varsinaisessa teho-osassa. Eipä kai se hirveästi haittaa jos samaa ominaisuutta treenaa kahtena päivänä peräkkäin eri lajeilla. Kello ilmoitti, että VO2max olisi tämän päivän perusteella "ylivertainen", eli 53 ml/kg/min. Ei tuo arvo niin ylivertaiselta vaikuta, mutta ainahan tuollainen kellon ilmoitus hivelee. Nyt kello on sitä mieltä, että 5 km menisi 19:56, 10 km 42:10, puolikas 1:36:05 ja maraton 3:36:03. Eivät varmaan hirveän kaukana ole todellisuudesta, mutta ainakin kympin ja puolikkaan ajoista toivoisin pienen siivun saavani pois. Vitosella VO2max rajoittaa ja maratonilla jalkojen kestävyys luultavasti vielä. Pienellä virittelyllä voisi olla jo lähes kohtuullisessa kunnossa jos Lahden 1/2 IM olisi järjestetty alkuperäisen suunnitelman mukaan tämän kuun lopussa, vaikka treeni ei nyt ole sattuneesta syystä siihen varsinaisesti tähdännytkään. Tänään on näköjään myös kansainvälinen juoksupäivä, joten osuipa tämä treeni sopivaan päivään. Huomenna olisi "halaa kissaasi" -päivä, ja sunnuntaina "suklaajäätelön päivä": http://www.webcal.fi/fi-FI/popup.php?content=eventlist&cid=31 Meillä on vain koira, mutta suklaajäätelöä saattaa löytyä.
  22. Joo, ehkä käytin sitten vääränlaista liimaa ja liian vähän, mutta ei pysynyt ollenkaan kiinni. Mutta sitten muistin, että minullahan on vanha, edellisen kellon mukana (FR610) tullut sykevyö tallella ja ehyt, joten senpä otin uudelleen käyttöön ja toimii siis hyvin. Kiinnostaa vaan vastaisuuden varalle, että mistähän noita muutaman euron vöitä löytyy, jos täällä semmoista voi ääneen sanoa? Itse en löytänyt pelkkää vyötä ja maksoikin n. 60e. Se on ainakin semmoinen summa, että jos on mahdollista korjata, niin sitä yritän, ennen kuin ostan uuden?
  23. liteoni

    Polar Grit X

    Vaikka Grit X mittaa sykevälivaihtelua ja sykettä öisin, niin eikö tosiaan mistään saa käyrää tästä? Oura-sormuksessa näkee esim. yön sykkeen käyrän ja käyrän muodosta voi päätellä onko palautuminen ollut hyvää vai ei. Samoin jos sykevälivaihtelu nousee vasta loppuyöstä, on palautuminen huonompaa. Tämä olisi kyllä kiva ominaisuus saada tähänkin laitteeseen.
  24. Kiitos kysymästä, taisinkin jo löytää ratkaisun ongelmaani, nimittäin vanhasta Sourcen juomarepusta sainkin ihan hyvän juoksurepun jättämällä rakon pois ja modaamalla hihnoja. En kuitenkaan pysty editoimaan/poistamaan ilmoitusta..
  25. Keskiviikko 3.6.2020 Juoksua 8 km/39:01 min, @4:52 min/km, avg 148. Lyhyehkön kevyt reipastelu, joka kulki muuten ihan asiallisesti, mutta sunnuntaipannutuksessa tuli sen verran osumaa kylkiluihin, että valehtelisin, jos väittäisin, ettei haittaa yhtään. Hengittäminen sujuu ihan ok, kun ei kovin syvään vetele, mutta juoksun iskutus on todella kivuliasta. No, eiköhän tähän tekemällä totu.
  26. Keskiviikko 3.6. Kahden treenin päivä. Aluksi 9,60km @4:54 ja toinen 9,92km @6:26. Jälkimmäisessä treenissä kävin juoksemassa vähäsen mäkeä huhtiniemen vanhassa mäkihyppy mäessä. 5 kertaa tuli vedettyä tällä kertaa. Pitäisi välillä tehdä tuotakin kunnolla.
  27. Ma 1.6. Fillari 12km duunimatkat, muuten lepo. Ti duunista kotio juosten mutkan kautta. Ekan kilsa aikana oli sukka huonosti ja spiebelt liian löysällä ja ponnarikin huonosti. Kokosin hetken itseäni ja jatkoin matkaa. Kiihtyvä 15km@5.30, vikat kilsat vitosen tietämille. Reittinä vielä aika ylämäkivoittoinen. Hyvä fiilis kotona. Ke fillaria yht 32km. Aamulla 6km, duunista ison mutkan kautta kotiin 26km (1h15min). Hiki tuli ja pääsin kuin pääsinkin flowtilaan, mihin oon luullu että voin päästä vaan juostessa. Ja välillä kävellessä. Joskus myös enempi matkaa uidessani. Tavallisella mammafillarilla se on aika magee juttu! Kotona vielä punttia takapihalla, kyykyt ei ihan niin hyvin tänään lähteny (lue vähän hapotti...). Penkki, kulmis, hartioita, vatsat, kyykyt, berberiä, selkää. Tunnin setti, piti lopettaa kun oli niin nälkä.
  1. Näytä lisää
  • Our picks

    • Post in Mattojuoksun 50km matkan ME yritys menossa
      Tänään tuo tuore ennätys yritetään rikkoa huippusuunnistaja Matthias Kyburzin toimesta klo 18:30 alkaen: 
       
       
        • Thanks
    • Testissä Jaybird Vista -kuulokkeet
      Uutta testiä pukkaa. Tällä kertaa Jaybird Vista -kuulokkeet. Omasta mielestä parhaat kuulokkeet mitä on tullu tähän mennessä testattua. 
       
      https://www.juoksufoorumi.fi/testit/testissä-jaybird-vista/
       

       
        • Like
      • 0 vastausta
    • Lindgren & Sihvonen: Vieraana hiihtäjä Matti Heikkinen
      Areenasta löytyy podcastina alla oleva:
       
      "Nelinkertainen arvokisamitalisti ja vuoden 2011 maastohiihdon maailmanmestari Matti Heikkinen päätti pitkän uransa keväällä 2019. Kivikasvoinen ”Happo” Heikkinen tunnettiin kestävyysurheilijana poikkeuksellisesta maitohapon sietokyvystään ja lukuisista hämärän rajamaille päättyneistä kilpailusuorituksistaan.
       
      Uransa aikana harvasanaisesti julkisuudessa esiintynyt Heikkinen on nyt omien sanojensa mukaan ”herännyt talviuniltaan” osallistuakseen ministeri Lauri Tarastin selvitystyöhön erillisen huippu-urheilulain tarpeesta. Miksi Heikkisen mielestä Suomeen tarvittaisiin huippu-urheilulakia ja mistä siinä säädettäisiin? Minkä takia kauppatieteiden kandidaatintyötään Jyväskylän yliopistossa valmisteleva ex-hiihtäjä on kokenut asian itselleen tärkeäksi? Millaisin toimin Heikkisen mukaan huippu-urheilijoiden taloudelliset resurssit tulisi turvata?
       
      Väittelyissä ampumahiihdon menestysnäkymät, 8-vuotiaan Kalle Rovanperän rallikokemukset sekä maastohiihdon massalähdöt."
       
      https://areena.yle.fi/1-50463816
        • Thanks
        • Like
      • 0 vastausta
    • Mattojuoksun 50km matkan ME yritys menossa
      Saksalainen Florian Neuschwander yrittää parhaillaan rikkoa 50km mattojuoksun ME:n 2:59:03. 
       
      Live video FB:n puolella: 
       
        • Like
      • 51 vastausta
    • Post in 13. ENDURANCE 24h 22.-23.2.2020
      Huhhuh. Suomen ja Irlannin ennätykset tulossa. Hienoa PRää lajille.
       
      AE pistelee 200! Onnittelut!
        • Like
  • Seuraa keskusteluja helpommin

    Avaa oma tunnuksesi
  • Paikalla yhteensä   3 Jäsentä, 0 Anonymous, 28 Vierasta (See full list)

  • Käyttäjätilastot

    11 974
    Jäseniä
    458
    Eniten paikalla
    Jani1
    Uusin jäsen
    Jani1
    Liittyi
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy