Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Kun kevään pääkisa eli NUTS Karhunkierros peruuntui, katsoin heti, mikä on Suomi-juoksun tila, mutta sekin oli ymmärrettävistä syistä peruttu. Ovat olleet niin lähekkäin, ettei molempia ole kannattanut yrittää juosta. Lisäsin nyt tuloslistalle omani (10:10:29). Satasen väliaika oli 9:14 paikkeilla GPS-jäljen mukaan. Matkassa on kymppi bonusta, koska reitiksi valikoitui pk-seudun kuntien yhteinen Reitti2000-ulkoilureitti. Tämän hetken Fastest Known Timen kirjautin sille reitille tuonne amerikkalaisen firman ylläpitämään palveluun, jonne on ilmestynyt korona-aikaan paljon suorituksia eri maista. Eskelinen ja Karppinen ennättivät ensimmäisen tuon juoksemaan ja kirjaamaan, mutta ajatus oli minulla ollut jo pitkään. Varusteet, energiat ja lyhyt kuvaus tuossa: https://tuomas.maisala.net/home/reitti2000-juosten-fkt
  3. Aamusta 7km pk vauhtinen lenkki. Oli sen verran vilpoista että sormikkaat oli ihan hyvä valinta:) Oikein nautinnollinen harjoite:)
  4. ete

    Kotirataultra 2020

    Tuli juostua, en kehdannut jättää väliin, kun tuli tänne jo ilmottauduttua. Kaikenlaista puuhaa olisi kyllä ollut, eikä ole pitkiksiä juuri tullut tehtyä. Aikaa menikin sitten yli 6 h. Mutta joo, kyllä perusterve äijä juoksee ultran, jos tulee siitä tyhmyyksissään etukäteen ilmoittaneeksi.
  5. X66

    Ti 2.6.

    Rullahiihto 25 km. Hieno iltakeli, yleensä valitsenkin viikon parhaat säät näihin hiihtoihin. Alussa meno oli tosi ryytynyttä ja sykkeet koholla. Vertailukohtana oli viime viikon harjoitus vastaavissa oloissa. Kääntöpaikalle tulin selvästi hitaammin ja hiukan korkeammilla keskisykkeillä. Sitten alkoi tasurityöntö ylämäkeen tuntua helpolta ja tätä hyvää fiilistä kesti koko paluusuunta. Loppujen lopuksi lenkki kesti yhtä kauan kuin edellinen ja pykälää pienemmällä keskisykkeellä. Veikkaan että kyseessä oli jokin energia-aineenvaihduntaan liittyvä juttu, tällaista sattuu aina välillä muttei yleensä näin isolla kontrastilla.
  6. Tänään
  7. Yyteri Maraton 6.6. Eilen kynnystreeni, 20 min + 10 min 2 minuutin 10 sekunnin palautuksella. Keskivauhdit 3:55 ja 3:56. Ihan hyvin tuli. Nyt sitten pitäisi malttaa olla sen kummemmin juoksematta ennen lauantaita. Lyhyillä hölkillä toki käyn. Tänään voisi kuitenkin olla ihan täyden levon päivä.
  8. Su kevyt 10 km Ma lepo Ti VK 6 x 8 min( n. 1.8 km )/ pal.2 min , 4.33, 4.31, 4.30, 4,26, 4,22 ja 4.16 min/km. Lisäksi radalla 12 min 200m/pal.100 m kävely Eilen oli ensimmäiset Corona ajan jälkeiset juoksuporukkamme yhteistreenit Väinölänniemellä. Alkuun Kallaveden rannoilla 8 min. vetoja VK alueella. Sen jälkeen radalla suht kovia, mutta rentoja 200 m vetoja kävelypalautuksella. Kohtuullisen hyvä kulku, mutta ei ihan niin hyvä, kuin Iivo Niskasella joka oli myös treenailemassa samaan aikaan.
  9. Nyt uskallan jo julistaa: yli puoli vuotta jatkuneet vasemman jalan lonkka/pakara/takareisiongelmat ovat voiton puolella. Näyttää siis siltä, että viimeisin työhypoteesini takareiden kiristelystä osui oikeaan. Tänä aamuna oli ensimmäinen aamulenkki ties kuinka pitkään aikaan kun vasen jalka ei vinkunut käytännössä ollenkaan. Oikeastaan Sunnuntain shokkihoito oli se ratkaiseva askel tilanteen aukeamiselle. Toki voi olla, että jo pari viikkoa päivittäin jatkuneet kuntouttavat jumpatkin vaikuttavat, mutta tunsin kyllä jo Sunnuntaina kun annoin palaa alamäkiin täysin EVVK-asenteella, että tätä se jalka kaipaa. Ja mikä se "tätä" nyt sitten oikeastaan on? Kun antaa mennä alamäkeen täysillä, kaksi seikkaa tulee mieleen päällimmäisenä: etureidet saa kunnon runtua, ja lantio aukenee. En ihmettelisi, vaikka tuo jälkimmäinen on ratkaiseva tekijä tässä. Fast forward jonnekin Marraskuun pimeisiin iltoihin. Ihmettelin kun lonkankoukistajat olivat niin pirun jäykät ja omituisen tuntuiset. No en tietenkään tehnyt asialle mitään, lisäsin vain määrää. Muutaman viikon kuluttua sitten Joulukuun loppupuolella alkoi vasen lonkka valittamaan, ja sitä itkuvirttähän olette saaneet halutessanne lukea. Kipuilut ovat siirtyneet enemmän lonkasta pakaraan, ja välillä takareiden yläosaan, ja takaisin. Yhdessä vaiheessa vasen nilkkakin oli niin kipeä, että piti ontua lenkeillä. Milloin missäkin. Kävin fyssareilla ja hieronnassa, ja kyllähän niistä apua on ollut, mutta aina vaivat ovat tulleet takaisin entistä ehompana. Eihän ne ole osanneet ehdottaa mitään korjaavia juttuja, koska ne ovat lopulta niin itsestään selviä, että ei kai kukaan voinut edes ajatella että mä en niitä jo olisi tehnyt (lisää niistä alla). No Sunnuntain jälkeen perse oli kipeämpi kuin koskaan, ja linkutin koko loppupäivän. Maanantaina jalka oli jo aika hyvä, ja Tiistain vedoissa jo lähes priimaa. Tänään ei ole enää valittanut oikeastaan ollenkaan. Toki oletan, että vaivat vielä tekevät paluuta jossakin välissä, mutta kyllähän tässä on tapahtunut selkeä parannus. Ja en muuten ihmettelisi jos olisin välttynyt kaikelta paskalta jos olisin kiinnittänyt jo Marraskuussa huomiota lonkan liikkuvuuteen. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa jne. Doh. Oikeastaan asia on päivänselvä: jos lonkankoukistajat ovat jumissa, se vetää juoksun "istuvaan" asentoon, ja tietäähän sen mitä siitä seuraa. Alaselkä ylirasittuu, pakara ylirasittuu, takareidet saa ylimääräistä aktivaatiota. Koko takaketju häiriintyy. Kun sitä sitten jauhaa kuukausitolkulla, niin eihän se tilanne voi mihinkään edetä itsekseen. Olenkin nyt ottanut ohjelmaan ensimmäisen ihan oikean venytysliikkeen: lenkkien jälkeen lonkankoukistajien rauhallista venyttelyä muutama minuutti. Tuntuu siltä, että juoksusta tuli irtonaisempaa "yhdessä yössä". Vaikka tilanne ei olisikaan ohi vielä tällä, on ainakin tullut taas opittua uusia asioita.
  10. markkuj

    Skiket ja Skikkaus

    Niin tuossa CT1 sauvan tasapaino ja hallittavuus on huippuluokkaa noin kevyeksi. Mahdollisesti vähemmän vakaissa, itselläkin oli yksi exel, joka huojui tuulessa sinne sun tänne, niin sauvan pääkin voi helpommin hakeutua sinne jalkojen väliin.
  11. Mietin itse samaa, tuo tiepätkä oli tylsä ja liikenteen takia jopa piti varoa ja juosta ihan tien reunassa. Tämä kulkuyhteys ei ole kovin vanha vielä. Kymmenisen vuotta enintään? Pieniä linjauksien korjauksia reitille on tehty, esim. Salmea juuri ennen ja jälkeen. Yleisesti mielestäni hyvin vähällä huomiolla tuo koko reitti on ollut ottaen huomioon, että se sai oman yhtenäisen merkinnän koko reitin läpi ja nimeämisen ja erityispainatuksen ulkoilukarttoihin. Kenties nyt 22.9.2020 voisi 20v kohdalla olla aika jakaa reitti kahtia tai päivittää versio 2020:een johtaen se kävelyversio enemmän pienempiä polkuja pitkin. Monta pätkää voisi erottaa reitti2000:n nykymuotoisessa pyöräversiossa ja sitten uuden reitti2020:n "polkujuoksuversiossa" toisistaan.
  12. markkuj

    Skiket ja Skikkaus

    Niin se pienen iskaripumpun käyttö on hieman hankalaa. Käytän yleensä vain, jos pitää yksi pyörä pumpata. Renkaissakin on yksilöeroja, mitkä tyhjenee nopeammin.. Jos kaikki neljä pitää pumpata, käytän Ryobin minikompressoria. Jossain näkyi yleissuositus, että iskarilla 7,5 baria ja kompressorilla 8 baariin, kun siitä lähtee enemmän ilmaa ulosvetäisyssä. Iskarin 8 baria, hmm puhkeaako jo kumi venttiilin kohdalta joskus. On varmaan kyllä meno vielä sutjakampaa asfaltilla. Sauvoina on Swixin CT1. Ostin joskus CT2 uudemman mallin, jossa piti olla lähes yhtä hyvät speksit kuin vanhassa CT1, mutta olivat kyllä pettymys. Niin sitä vaan tottuu aina parempaan . Olen vaihtanut niihin Exelin joustosomman. Ne on hiljaisemmat asfaltilla.
  13. Tähän on pakko lisätä, että sama koskee kyllä kasvisruokavaliotakin. Jos syö monipuolisesti kaikenlaisia rehuja, on mahdoton saada liian vähän proteiinia, ja kokonaisuudessaan aminohappojakauma on täydellinen. Se on sitten eri asia, jos syö liian yksipuolisesti, vaikka pelkkää riisiä. Tässä mielessä sekasyöjä pääsee vähemmällä päänvaivalla. Mutta ei se vegeilykään mitään rakettitiedettä ole. Minä olen tällainen osa-aikavegaani, syön vegenä ehkä puolet vuodesta. Eikä koskaan ole takuulla tullut mitään ongelmia protskujen kanssa. Sen sijaan lihapainotteinen sekasyönti johtaa minulla hyvinkin helposti hiilarivajeeseen, ja sitä kautta jaksamattomuuteen.
  14. Eilinen taisi olla ensimmäinen "virallinen" palkkari koskaan minulla, eli en kai sellaista minäkään välttämättä tarvitse, mutta kyllä se aika hyödylliseltä vaikutti. Eilenhän siis treenin jälkeen kävin vielä kaupoilla, sitten automatka kotiin, suihkut jne. Jos vielä ruoka ei ole valmiina kipoissa mikroon laitettavaksi, aikaa palaisi ihan liikaa. No tuon mällin jälkeen ei tehnyt tiukkaakaan, ja jatkoin sitten vielä reippaasti töitäkin, ja illalla tuli tylsää, joten ajelin pihassa nurmea. Kyllä sillä selvästi oli vaikutusta. En usko, että tällainen palkkari vaikuttaisi mitenkään oleellisesti palautumiseen sinänsä, siis siihen, että lihakset ja sidekudokset olisi taas iskussa seuraavaan treeniin, mutta kyllä se selvästi vaikuttaa yleiseen jaksamiseen. Joskus sitä on kovien tai pitkien treenien jälkeen aika koomassa, jota yritän nyt sitten vähän korjailla näillä.
  15. Eilen
  16. Juu tuossa kohtaa menee ison varpaan jänne joka on helppo todeta liikuttamalla varvasta ja pitämällä peukaloa tuossa rastin kohdalla. Inhottava vaiva, koska on tosi tärkeä liikkumisen kannalta yleensäkin. Turvotusta, kun ei ole niin kaippa se kylmällä ja levolla ja konservatiivisella hoidolla tulee kuntoon. Itellä se johti 1kk juoksutaukoon. edit.Eikös tuo firestarterin kuva ole sisäsyrjältä ja oikea jalka?
  17. ryypätään, matkustellaan, n....., ajellaan autoilla varsinkin lyhyet matkat.... lennetään lentokoneilla, matkustetaan junilla- laivoilla..ja tullaan kotiin...onko kaikki sen väärtti..? pieni on suurta..suuri on pientä...mistä mä mitään tiedän...elämä loppuu joskus sen mä tiedän...tiesin sen 5-6 vanhana ja itkin silloin...
  18. juhanahm

    "Telakalla"

    tänään ranne sitten aamulla leikattiin. kipsi kädessä juoksentelin ennen viime viikolla yhteensä 4 kertaa hyvinkin kevyesti. selvästi sykkeet oli lenkeillä yläkantissa sellaiset 7-10 lyöntiä. pään kannalta kuitenkin tärkeitä lenkkejä. ranne leikattiin siis aamulla ja juurikin äsken puudutus alkoi hiipumaan, jotta kättä edes kykenee liikuttamaa. nyt ei tullut kipsiä vaan sidos viikoksi.. tämä viikko siis rauhallisesti. mitään huippausta pahoinvointia yms ei esiintynyt ja muumitkaan eivät karanneet laaksosta sen enempää
  19. Aamulenkki 11 km: aluksi verrytellen 1,4 km ja sitten reipasta vauhtia 7,7 km 33 minuuttiin + n. 2 km verryttelyä. Aurinkoista ja +15 astetta. Oli kyllä hienoa antaa mennä vähän reippaammin kesäisessä aamussa.
  20. näyttääkö ne äly härpäkkeet missä korona ..tai joku muu virus- tauti on ? mitä enemmän ihmiset liikkuu..mitä vähemmän huolehditaan hygieniasta.. sen tietää mitä seuraa...Italias joskus Roomas ukko teki ruokaa kadulla..joku ruoka tippu maahan ukko nosti sen takas muiden safkojen sekaan...hygienia ? järkeä.. muita ihmisiä kohtaan ? onko sitä järkeä ...?
  21. Joku aika sitten valitettiin, että lentoliikenteen monimutkaisuuden (?) takia kellojen siirtelyä ei voi lopettaa, tarvitaan vähintään kolmen vuoden siirtymäaika, mutta nythän sen päätöksen voisi tehdä saman tien, koska lentoliikennettä on niin vähän.
  22. Mut jos on 20- 30v.. voi viel tehä duunia ja reenaa sen kaks kertaa päiväs ..jos jaksaa..onko siinä mitään järkeä ? en osaa sanoa...Afrikkalaiset pokkaa kuitenkin isois kisois mitallit.. ja rahat..reenaa siinä sitten...no omaks iloksi...mitäköhän ns. personal coutsit ois mulle suositellu aikonaan..kun pisimmät aamu lenkit oli 20-25km..n.05-06..aikaan.. ja ilta 10km..about..siin välis 8h "aikuisten " hiekka laatikolla.. et syö nyt hiilareita protskuu..ja rasvaa.... mähän söin kuin hevonen siihe aikaan...no..elämä on onneksi..jihaa...
  23. 30min kehonpaino perus. Huomenna odotettavissa juoksua.
  24. Toukokuun liikut http://nivala66.blogspot.com/2020/06/toukokuu-2020.html?m=1
  25. Pitäisi saada traineriin generaattori jolla ladata läppäri, niin hoituisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
  26. 1.6. välipäivä, eli 25*10 leukaa ja puolisen tuntia venyttelyitä, rullailuja ym. 2.6. päivällä erilaisia lankutuksia 12*1 min. Päivällisen jälkeen tri pyörällä 53 km normilenkki, vauhtia 27,1 km, keskiteho 141 W, NP 187W, ks 136, ms 175. Tempo 17.3 km, 37,47 km/h, keskiteho 233, NP 237, ks 165 ja ms tuo 175. Tempo taisi mennä aika selvästi ennätysvauhtia, mihin ehkä auttoi pieni tuuli idästä päin. Länsituuli hidastaa tuolla reitillä. Pari kertaa on mennyt muutaman watin korkeammilla tehoilla. Tuulen lisäksi nyt oli aika lähellä kisavarustusta vermeet, tosin irtohihat päällä ja rungossa vielä ylimääräinen juomapulloteline. Pyörää ei ole huollettu pariin vuoteen, ja ketjuihin olen vain lisännyt Bilteman ketjusprayta, joten siinä voisi olla pieni tehostamisen paikka vielä. Aerodynamiikkaa parantavat säärisuojat oli toki päällä luomassa professionaalista vaikutelmaa. Tuosta pitäisi vielä vähän pystyä tehoja nostamaan, vaikka tuntui kyllä nytkin, että oman lenkin jälkeen Nupurin ja Veikkolan välisellä tieosuudella oli luultavasti hapesta kulutettu merkittävä osa.
  27. Sen takia, mulla on Stryd. Pitää sitten unohtaa pyöräilyt ja keskittyä vain juoksemiseen. Saapi kilsat ylös. Mutta jos verkko on alhaalla, eikä sitä dataa saa minnekään kellosta niin entäs sitten? Multa löytyy latauskaapeli, jolla saa datan koneelle, josta löytyy WKO. Voi sitten pyöritellä maailmanloppua odotellessa tehokäyriä ja muita olennaisuuksia niin sanotusti datan äärellä sen aikaa kuin akku kestää.
  28. Tämä on ehdottomasti pahin asia: Jos gps -satelliitit tuhoutuvat niin ei saa vauhteja urheillessa tarkasteltua kellosta, treenidataa ei saa rekisteröityä täydellisesti, eikä treenejä silloin ole oikeastaan edes suoritettu!
  1. Näytä lisää
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy