Jump to content
Juoksufoorumi.fi




Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Niin, tosin kyseinen tutkimus ei osoita että tuolla tavalla todella tulisi tartuntoja vaan ainostaan että se olisi teoreettisesti mahdollista koska viruspartikkeli voisi noin säilyä ilmassa. Käytännössä kuitenkin näyttää siltä että tartuntoja ei kuitenkaan kovin helposti noissa ohimenevissä kontakteissa tule ainakaan jos oirehtivat ihmiset ymmärtävät pysyä kotona.
  3. 27.5 keskiviikko Polkujuoksua 15.98km@6.50 keskisyke 133, nousumetrejä 364m. Hyvä lenkki tassut liikkuivat kevyesti.
  4. Tänään radiossa (Yle) kerrottiin suomalaistutkimuksesta, jonka mukaan koronavirus ei nyt niin hirveän tehokkaasti leviä sitten kuitenkaan. Sanottiin että jopa neljän metrin päähän voi virus levitä, jos joku yskii tai aivastaa. Onko se sitten pitkä matka... no ei oikeastaan. Tutkimuksen mukaan kolmisen tuntia virus pysyy elossa ilmassa, eli ei nyt erityisen pitkään. Ja että "melko paljon virusta" pitää hengittää saadakseen tartunnan. Eli pitää oleskella samoissa tiloissa. Jo aiemmin oli todettu, että erilaisilla pinnoilla se virus kuolee melko pian, eikä kovin helposti tartu pintojen kautta. Mutta onhan sen takia todistetusti monet joutuneet sairaalaan ja mullan alle.
  5. Voin myös keskittyä tuottamaan analysoitavia kaasuja.
  6. Onhan se hyvä juttu, kun tällainen iso tähti on kiinnostunut juoksemisesta. Vaikkei siitä välttämättä makseta mitään. Ehkä siitä on henkilöbrändin rakentamisessa ja vaatebisneksessä hyötyä, kun on esillä myös kesäaikaan, muutenkin kun hiihdon merkeissä. Olikohan täällä foorumilla jossakin jo mainittu, että myös Ebba Andersson oli hyvä juoksija. 18-vuotiaana 3000m 9.29. Juoksija-lehdessä vaan kerrottiin joskus, että ollut mm. samassa nuorten Ruotsi-ottelussa Alisa Vainion kanssa (saman ikäisiä). Tilastopajassa näkyy, että 15-vuotiaana 2000m 6.35. 3000m 16v 9.50 ja 17v 9.41. Nykyään voisi olla jopa paremmassa kunnossa kuin 18-vuotiaana. Mutta hiihto oli ihan hyvä valinta sekin.
  7. Tänään
  8. Nyt kun kesä alkaa niin nestehukkahan se on nopein ja varmin tapa kantata. Se tulee vielä jännästi hivuttaen ettei välttämättä tajuakaan mikä mielialaa vie alas. Taitaa olla jopa tyypillisempää ottaa liian vähän nestettä kuin liian vähän energiaa mukaan. Nestehukka on kuitenkin vaarallisempi tapa harjoitella tätä henkistä puolta.
  9. Ja voi myös koko vuoden kanttaukset tarvittaessa selitellä tuolla insuliinipiikillä kun söi koko päivän geeliä sohvalla "tieteen nimissä".
  10. Kuulostaa tärkeälle ja eritoten tarpeelliselle roolille. Jos vielä makaamiselta ehtii fidduilemaan "mitäs läksitte idiootit" -tyyppisesti, niin entistä parempi!
  11. nana73

    Mikä mittari minulle?

    Jotenkin tuntuu että nämä ranteesta mittaavat sykekellot on niin ihmisyksilöstä kiinni että pelaako mittaus ranteesta vai ei? Suosittelisin kokeilemaan vaikka oikeasti toimiiko se ostajalla, jos ei toimi niin palauttaa kauppaan! Itsellä ei pelannut Polar M ranteesta oikein mitenkään, varsinkin uinnissa ja voimistelussa+ salilla ihan mitä sattuu oli lukemat. Palasin takaisin Polar V800+ OH-1 olkasykerannekkeen kanssa, ei pelaa oikein vedessä mitenkään! Nyt kierrossa Vantage V ja H-10 sykevyö. Juoksussa noi kaikki kyllä pelittää ihan ok lukemia mutta muissa lajeissa niin ja näin.. Kannattaa ostaa/ kokeilla ja sitten vasta oikeasti ostaa se kello mikä toimii kysyjälle siihen lajiin mitä treenaa. Muistaakseni Gigantti ja Power nyt ainakin antaa takuun että jos ei toimi niin voi palauttaa kauppaan takaisin. Garminista ei kokemuksia ole ranteesta mittaavana, Suunnon (oisko ollut Baro?) kellosta kaveri sanoo että uinnissa on "kujalla" sykkeet. Testiä siis suosittelen, vasta sitten kaupat lukkoon.
  12. Ma 8.2 km@ 5.45 mn/km Ti polulla 10.6 km@ 5.36 min/km Ke 9.02 km @ 4.38 min/km Eilen taisi olla elämäni eka polkulenkki parin kaverin kanssa. Vauhti oli mulle ihan reipasta polulle. Tänään oli jalat vähän kipeät ensikosketukssta polkuiluun. Tänään hieman kiihtyvä reippaampi, jossa keskisyke kynnysten puolivälissä.
  13. perttu

    Särkylääkkeet

    Hyvä pointti, noilla seuduin se voi hyvinkin olla, etenkin jos on ns. reisityrä niin ei välttämättä huomaakaan mitään pattia. Eikä mene ohi odottelemalla tai särkylääkkeillä. Voi se tietysti olla muutakin, mutta ilman muuta kannattaa käydä lääkärissä jos vaiva ei parane ja haittaa tekemistä.
  14. Joka Sunnuntai putoaa sen 2,5-3 kiloa täällä, mutta on jo viimeistään Tiistaina tullut takaisin
  15. Tämä on minusta jokakeväinen juttu. Mutta tänä keväänä / kesänä on pistänyt silmään nuoriso, joka käy lenkille (huippujuttu!) pukeutuneena kevyttoppatakkiin (!), samaan aikaan kun itsellä pelkkä paita päällä. Mutta, tosiaan voihan se painoa hetkellisesti pudottaa, jos hikoilee nestettä oikein kunnolla.
  16. X66

    Ke 27.5.

    Juoksu 5 km. Piti päästä tuntemaan iltapäivän lämpö. Kaikkien lumikuurojen jälkeen tämäkin toukokuu on taittunut kesäksi!
  17. Ti 26.5. Juoksu 8,8 km / 54 min Otin ohjelmaan hieman kovempaa juoksua, 8 x 3 minuutin vedot 90 sekunnin palautuksella. Alkulämmöt olivat heikommanlaiset, joten lisäsin alunperin sunnitellun kuuden vedon päälle pari lämmittelyvetoa. Ensimmäinen varsinainen veto oli vielä tarkoitus ottaa "lämmittelyn" kannalta ja se meni 5.11 min/km vauhdilla. Tämän jälkeen seuraavan vedon tavoitteena 4.5x ja siitä pari seuraavaa aina noin 10 sek vauhtia lisää. Tuossa onnistuinkin hyvin: 4.54, 4.42 & 4.31 Toiseksi viimeiseen vetoon lähdin ajatuksella kova rento ilman kellon katsomista (4.18) ja viimeinen sitten kovaa mutta ei verenmaku suussa (3.58). Eli varsin hyvin nousujohteisesti onnistunut harjoitus. Sykealueilla liikuttiin niin, että 4.31 vedon maksimi kävi muutaman lyönnin vk2-alueella, vikalla setillä pääsin sitten anakynnyksen yli. Hyvin huomaa ettei ole tottunut vauhteihin. 4.30 vauhti menee vielä ihan ok, mutta nosto tuonne nelosen alle on jos sitten vähän happaman oloista. Kaipa se siitä jos näitä ohjelmassa pitää ja niitä vielä säännöllisesti tekee 😄
  18. Tätä olen hämmästellyt suuresti itsekin! Kun en somea/iltalehtiä juuri seuraa, niin välillä käynyt mielessä onko jossakin huuhaa mediassa annettu painonpudotusvinkiksi, että kannattaa hikoilla helteelläkin lenkillä palttoo päällä?
  19. Spica

    Särkylääkkeet

    Suosittelisin arviota ammattilaisella, kun varsin oikeaoppiselta vaikuttava omahoito ei tehoa ja olet lepoakin melko hyvin ilm. saanut sille annettua ilman vastetta. Tuskin enää 2kk jälkeen tulehduskipulääkkeet mitään parantaa, ne voi AKUUTISSA vaivassa auttaa helpottamalla kudosturvotusta/tulehdusta ja siten nopeuttaa paranemista, mutta ei enää tässä vaiheessa todennäköisesti, kun 2kk ikäinen vaiva. Ellei nyt olisi reumaattinen tmv sisäsyntyinen tulehdussairaus, mutta eipä siltä kuulosta. Nyt auttaa siis kipuun.
  20. Otsikkoon liittyen, minä ymmärrän kanttaamisen enemmän henkiseksi tapahtumaksi kun meno hyytyy osittain edellä mainittujen fysiologisten tai muiden syiden johdosta. Siihen voi vaikuttaa sekin, jos huomaa että matkaa on vielä enemmän jäljellä kuin kuvitteli, tai lopussa onkin järjetön mäki jota ei aiemmin huomannut tms. Henkistä romahdusta ei kannata harjoitella, koska siitä voi tulla tapa. Vähän kuin nyrkkeilijä harjoittelisi tyrmätyksi tulemista. Se mitä ehkä kannattaa harjoitella on pitkä ja energiaa kuluttava harjoitus ilman kanttaamista, joko ravintoa nauttien tai ilman. Minä voin tulla vertailuryhmään makaamaan 6 h sohvalla mutta syömään saman verran geelejä.
  21. Viittasin tuolla hölmöilyllä ketjun aloittajaan, eli treenata tarkoituksella hyvin vähillä energiavaroilla, niin että "kanttaa" hiilareiden loppumiseen. Itsekin olen joskus polkenut 100 km pelkällä vedellä, kuten sanoin olen rohkean ja hölmöltäkin kuulostavan treenaamisen puolesta puhuja, kunhan se vaan ajoitetaan niin, ettei siitä ole liikaa haittaa. Tuosta teidän mahdollisesta testistä, jos edetään tasaisella sykkeellä, niin todennäköisesti vauhti vähän hidastuu loppua kohti ja mahdollisesti rasvojen osuus kulutetusta energiasta hieman kasvaa, koska elimistön hh-varat hupenee ja mahdollisesti elimistö oppii hh-varojen huvetessa käyttämään enemmän rasvoja, jotta syke pysyy samalla tasolla. Voin olla väärässä. Teidän pitää vaan osata valita sellainen syketaso, jolla 6 tuntia jaksaa touhuta, kuitenkin niin, että kovin paljon ei jää voimia käyttämättä. Silläkin on ehkä jotain merkitystä pyrkiikö koko 6 h tankkaamaan hh-energiaa niin paljon kuin kroppa vetää, vai syökö vaan sen mikä helposti imeytyy.
  22. Onhan noista ollut jo näyttöä: kun on heijastuksia , niin eivät vain useammat satelliitit, vaan myös useammat verkot (taajuudet) auttavat. Kiitos noista lisistä, ehkä ne antaisivat lisätarkkuutta, en tiedä (en tunne teknologiaan yhdistämistä riittävästi, enkä tiedä kuinka kaukana nämä ovat). Tuollainen 3-verkon, kolmen taajuuden GPS ei kuitenkaan ole mitään scifiä. Ne ovat peruskalaa kiinalaisissa kännyköissä. Ongelma on, kuten totesit, akkubudjetti. Hyvin ovat kuitenkin sirut koko ajan muuttuneet vähävirtaisemmiksi (viimeisen 10+v aikana). Kellokokoon/budjettiin mahtuva MAG ei taida olla todellisuutta ihan vielä lähivuosina (?).
  23. Voisiko kyseessä olla nivustyrä silloin lääkäri on oikea paikka
  24. Tuohon balanssiin vaikuttaa myös alusta jossa juoksu tapahtuu. Polkujuoksussa lukemissa voi olla isompaakin eroa. Ratajuoksussa jos kantataan aina vasemmalle tulee eroa jne.
  25. Haluaisin yrittää tätä 24tunnin kävelyhaastetta, vaikea löytää järkevää treeniohjelmaa, joten mietin onko järkevää koittaa puolimaratoonin ohjelmalla? Aikaa 2-3 kuukautta. https://youtu.be/fRguWQGcKVM
  26. Oiva peruskunto-ohje päivän Hesarista: "Tärkeää on harrastaa liikuntaa säännöllisesti. Oli keli mikä tahansa, niin lähtee kolme kertaa viikossa pitkälle, matalatehoiselle lenkille, jossa menee omaa vauhtia" - majuri Jari Utriainen . Juttu käsitteli Pauli Kiurun kuntotestiä.
  1. Näytä lisää
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy