Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Ilta on hämärtänyt ja on siellä valot. Taitaa olla kisan paras meininki päällä ennen puoltayötä. Itse olen jo palauttavissa.. etätsempit!
  3. Tänään
  4. 8.2 km Ruissalon maisemissa. Lenkin päälle uusien ulkokuntolaitteiden testausta. Vaikuttivat aika hyviltä ja jämäköiltä.
  5. Pe 5.6 Polkujuoksu 12,35km@7.01 keskisyke 135. Nousumetrejä 263m. Määrä alkaa vähän painamaan jaloissa. Huomenna pitkis ja sunnuntaina 2 tunnin sprintti roga. Sitten lepäillään töiden merkeissä muutama päivä. @isi Onko Espoossa keskiviikkona kimppalenkkiä? Olen näillä näkymin sillä suunnalla ensi viikon.
  6. Reitti on ihan hyvässä kunnossa, mutta vettä on tullut koko päivän. Kova reissu on edessä perusmatkalaisilla. Oma moti riitti Rukalta Basecamppiin.
  7. Aina silloin tällöin tälläkin palstalla näkee sellaisia ihmisiä jotka arvostelee toisia. En tiedä ovatko ressukan näköisiä:)
  8. Pe 5.6.2020 30,4km@5:30 /:2h47m / vert 220m / HR 138 Tällä ois nyt päästy Hautajärveltä Oulangalle. Siellä ois voinut syödä pari vihreää kuulaa, juoda mukillisen urheilujuomaa ja päiväkahviksi tarkoitetun Oat Latten, täyttää lötköt vedellä, kenties siirtää nippu geelejä dropbagistä reppuun, ja olikohan vielä jotain. Sitten taas menoksi ja nautiskelemaan Oulangan jälkeen tulevista baanoista ja jokitörmän näkymistä. Toivottavasti mielikuvien sijaan todellisuutta vajaan vuoden päästä. Ok pitkis, alkuun tihkusateessa, loppuun puolipilvisessä ja kosteassa illassa. Varsin raikas jalka about 25 kisaan saakka, sitten alkoi tulla nälkä ja jano.
  9. Torstaina 10 km sis. kaksi yksittäistä kisavauhtista kilometriä, 4:03 ja 4:08. Tuo 4:10 on vähän vaikea vauhti löytää, kun se ei ole oikein kovaa mutta ei myöskään hitaasti. Onnistuin eilen myös lyömään pikkuvarpaani todella kipeästi sängynjalkaan, tuli vertakin aivan kunnolla. Varvas oli kipeä vielä tänään aamulla, mutta päivän mittaan kipu on hellittänyt. Tuskin tuosta huomenna haittaa on. Tänään 3 kilometrin shakeout. Olen syönyt tällä viikolla paljon, mutta silti kisapaino on varmaan alhaisin ever. Jopa vähän jännittää huominen, vaikka tämän kisan juokseminen oli vain päähänpisto. No, sen voin luvata, että puolikkaan ennätys tulee.
  10. kas kas kotinurkilla tapahtuu aika myöhään huomasin eli nyt saas nähä onko kiinnoistuneita tuttuja https://www.facebook.com/pages/category/Sports-Event/Impivaaran-viesti-2020-104119131302506/
  11. Lepo _ tai kevyt päivä..sit vetoja, kovempi vk tai kisaan...👍
  12. Lyhyesti voin jotain kirjoitella, kun olen nyt vain kännykän varassa ja joka viides kirjain menee viereiseen. Karrikoidusti olen sitä mietä, että siinä vaiheessa kun alkaa ottamaan iän oikein reilusti huomioon harjoitusmäärien ja tehojen keventämisenä ja lepopäivien lisäämisenä, niin on viimeistään syytä siirtyä ikämiehiin ja hyväksyä tulostason putoaminen. Kovasta treenistä huolimatta tulostaso laskee parasta ennen päiväyksen jälkeen, riippuen etenkin suorituksen pituudesta ja omasta treenitaustasta. Itse rimpuilin vielä 50 vuotiaaksi treenaten suunnilleen all time high määriä ja niin paljon tehoa, kun järkevästi pystyi. Sitten kun määrät ja tehot väheni, niin tulostasokin on pudonnut. Lyhemmillä matkoilla, eli vaikka maratonilla hapenottokyvyn lasku iän myötä on jo selvästi näkynyt jo vuosia sitten. Määrien pitäminen korkealla tasolla oli v 2016 mahdollista senkin puoleen, että laji oli ultrajuoksu ja ultratriathlon, jolloin määrillä oli paljon merkitystä kisasuorituksenkin kannalta. Jos nyt pitäisi yrittää mahdollisimman kovaa maratontulosta, unohtaen kaiken muun harjoittelun, kuten hiihdon ja uinnin, niin varmaan juoksisin noin 80-150 km viikossa pääosin pk lenkkejä, jotta palautumiskyky ja jalkojen vammakesto paranee. Kuitenkin se 5 min/km treenivauhti ei paljon alle 3.20 tulokseen riittäisi. Siitä alaspäin tulostaso olisi enempi kiinni tehojen määrästä ja laadusta. Tässä iässä ja kaukana ennätystasosta tuskin kuitenkaan viitsisin tai edes pystyisin harjoittelemaan niin kovaa kuin 20-30 vuotta sitten, joten täysivauhtinen treeni olisi kuitenkin pääosin vain lähes täysvauhtista, eikä edes kovin hapokasta. Kirjan opastukset treenimäärän vähentämisestä tehojen takia ei oikein saa peukkuaminulta, jos kyseessä on tuntien suoritus. Ehkä lyhyemmissä juoksuissa 800-1500 m voisi olla ihan perusteltua vähentää määrää, jotta saa enemmän tehoa, mutta pitemmillä matkoilla ja pitemmissä vauhtikestävyystreeneissä määrien pysyvämpi laiminlyönti johtaa huonompaan harjoitettavuuteen ja palautumiskykyyn.
  13. Pe 5.6 Juoksua 12km @ 5:26 Vesisateessa happirikas lenkkikeli. Muuten hyvä kulku, mutta jalat jotenkin väsyneet.
  14. Ovat vieneet dropboxit huoltopaikoille etukäteen. Instagramissa julkaistujen kuvien perusteella lunta ei näyttäisi juurikaan enää olevan.
  15. Avovesikelaus 1,5km @ 2:07/100m. Kevyttä palauttelua iltaan.
  16. Mites nuo juoksijat mahtavat itseään huoltaa tuolla perusmatkalla? Ovatko saaneet kavereita mukaan pistämään huoltopaikkoja pystyyn vai syövätkö pelkkää lunta? Ja paljonkohan sitä lunta mahtaa reitillä olla... Tämä on kyllä jäätävää settiä kaikin puolin.
  17. Voi hyvin ollakin, että joku nystyrä meni oikeaan asentoon. Jokatapauksessa selkeä tehonnosto 10W verran 325W -> 335W tuossa tapahtui ja syke ei millään tapaa reagoinut. Äkkiseltään voisi sanoa, että fiksumpi olisi juossut alusta asti lujempaa, mutta eihän tässä ollut tarkoituskaan juosta "täysiä". Ehkä oon enemmän tehnyt juoksua tuolla lähempänä 4 kuin 4.16/km? -kevyehkö jooga 45min Sen verran tuli damagea kuitenkin jalkoihin, että varotoimenpiteenä vain kävely lenkura ja siihen päälle joogailua. Huominen ohjelma meni myös vähän uusiksi, kun näyttää tulevan esteripäivää ja lisäksi tulee vieraita. Noh, sopii kyllä noinkin. Käyn aamupäivällä pidempään uimassa varmaan pk-vetoja mitassa 200-500m, jos vaikka jonkun yli 3km saisi kasaan. Ja iltasella toivon mukaan sitten joku pyöräily. Sunnuntaina ajattelin ajaa vähän reilummin, jos vaikka joku 150km. Pääsee testaamaan uusia vermeitä, jotka saapui tänään. Ainaskin kengät menee jalkaan, joka oli suurin huoli. Kohta testailen vielä kypärää. Täytyy kyllä sanoa, että käsittämättömän nopea toimitus Dresden -> Espoo, alle kahdessa vuorokaudessa tilauksesta kamat kotona, kiitos bike24!
  18. Kymmenen henkilöä lähti omatoimisesti perusmatkalle tänään klo 14. GPS-seuranta heillä pystyssä: http://www.tulospalvelu.fi/gps/2020nutskk/ Mä otan omatoimisen puolikkaan Nuuksiossa huomenna eli 83km, joku sopiva alkuverralenkki 13km ja päälle Nuuksio Classic ultra 70km - jos tuntuu, että jalat jaksavat. Tuota on helppo lyhentää. Voipi olla, ettei merkkaamattomalla reitillä ja paikoin varsin teknisellä polulla kulje 6min/km keskivauhtia, vaikka noin yleisesti tuntuu ihan hyvältä jaloissa. Kevyt viikko ollut ihan tarkoituksella. Viikko ehtii kulua viime la Reitti 2000 110km juoksusta.
  19. Kulmuni sitten otti ja lähti. Ei tule ikävä.
  20. Ke: Lepo, FG-kierros 20 reikää To: PK@10km@56min06sek@5min36sek@124 Pe: PK@7,71km@40min46sek@5min17sek@128 Kaksi kevytjalkaista hölkkää joilla viikkokm nyt kasassa 44. Tavoitteena toistaa viime viikon määrä 101 km ja sunnuntaina lepo. Kyllä. Laskutoimitus osoittaa notta prkl huomenna edessä elämäni ensimmäinen määritelmällisesti hyväksyttävä ultrajuoksu 57 km. Kummasti tuo mielessä pyörii vaikka vauhti rauhallinen, kondis hyvä ja seura mainio. ”Ja puita!” sanois Burgermies🥴
  21. 30m + fillarilla pitkästä aikaa..vettä sato ekat 15 minsaa, sit sade loppu..loppu syke 108..kevyt...👍 kyl se kannattaa vetää perus mättöön tehojakin mukaan..vaik nyt oiskin jo 40 _50 +..huomen ois tarkoitus vetää viikon toinen teho reeni. 😎
  22. No joo, aikanaan tällä foorumillakin sitä kovasti arvosteltiin, ja kyllä minä myös kokeilin sitä jonkin aikaa. Kyllästyin parissa kuukaudessa siihen tasapaksuun VK:n veivaamiseen ja lopetin ohjelman.
  23. Oli viimeinen työpäivä ennen kesälomaa. Juoksutauko vaikutti myös palautumiseen. Aiemmin kun kävi päivällä lenkillä, oli palautunut seuraavana aamuna. Nyt pari viimeistä lenkkiä vaatinut ylimääräisen päivän palautumiseen. Toisaalta juoksusta katosi myös rentous, mikä varmasti lisäsi kuormitusta. Hieroja diagnisoi polvivaivan juurisyyksi hieman liian etukenon juoksuasennon. Vasen lonkka oli jumissa ja sitä kautta rentous oli vaikea saavuttaa lenkillä. Asento voi korjautua itsestään, nyt kun pinteet on vapautettu. Lenkillä pitää nyt kiinnittää huomiota pystympään juoksuasentoon, eli katse horisonttiin. Aiemmin lähdin liian ahneesti keräämään kilometrejä, kellon suosittelemat Kardio voima ja kevyt -harjoitukset vaihdoin/valitsin pelkkää juoksua. Suositteli tekemään kevyet kävelynä kellon suosituksen mukaan. Voimat aloin jo itse tekemään kehonpaino perus yms.kellon suosittelemat voimatreenit. Hyvä asia on se, että ko.hieroja avasi vastaanoton koronarajoitusten höllentyessä ja aikoi olla jäämättä eläkkeelle koskaan.
  24. No mä juoksin Holmenin ohjelmalla 10km 36..mukautettuna tietty 10km .melko iäkkäänä...no onhan tuostakin jo aikaa...itse asiassa en paljoo hävinny nuorempana juoksemaan kympin aikaan.
  25. 50v maailman ennätys on kova.14.52+ .en tiedä miten on reenanna, mut avain reenit luultavasti melkoista haipakkaa...😁
  26. Kiitos kommenteista @AnttiSn ja @puujalka. En ole missään kynnystesteissä koskaan käynyt, niin en osaa tarkkaan sanoa missä kynnykset varsinkaan juoksussa menee. Tuntuman/sykkeen mukaan tuo eilinen 5km veto meni kyllä yläkynnyksellä ja lopussa jo varmaan ylikin. Tutkailin noita Jack Danielsin taulukoita ja jos oikein tulkitsin niin 1:30 puolimaraton antaisi VDOT 51 ja T-vauhdiksi 4:11, joka aika lailla eilisen vauhti. No tämän hetkinen kunto kuitenkin arviolta lähempänä VDOT 46-47, jolloin T-vauhti olisi n. 4:30 ja M 4:50, jotka tuntuvat aika kohdallaan oleville. Syksyn kisaan (lokakuun alkuun) tosiaan olisi tähtäin tässä projektissa. Eli n. 4kk vielä aikaa. Ainakin kuukauden tässä mennään siis vielä varmaan aika perustekemisellä. Suunnitelmissa/toiveissa olisi löytää joku hyvä 8-12viikon valmistava ohjelma, jolla saisi kuntopiikin kohdalleen. Pe 5.6 Viime yönä tuli nukuttua heikommin, niin täytyi ottaa Kevyt päivä taas. Pyöräilyä cyclolla pikkusateessa 72,62km @ 105bpm. Lisäksi kävelyä ja lyhyet lihaskunnot. Nyt illalla reilut voisilmät puuroon ja palautuen viikonloppuun.
  1. Näytä lisää
  • Our picks

    • Post in Mattojuoksun 50km matkan ME yritys menossa
      Tänään tuo tuore ennätys yritetään rikkoa huippusuunnistaja Matthias Kyburzin toimesta klo 18:30 alkaen: 
       
       
        • Thanks
    • Testissä Jaybird Vista -kuulokkeet
      Uutta testiä pukkaa. Tällä kertaa Jaybird Vista -kuulokkeet. Omasta mielestä parhaat kuulokkeet mitä on tullu tähän mennessä testattua. 
       
      https://www.juoksufoorumi.fi/testit/testissä-jaybird-vista/
       

       
        • Like
      • 0 vastausta
    • Lindgren & Sihvonen: Vieraana hiihtäjä Matti Heikkinen
      Areenasta löytyy podcastina alla oleva:
       
      "Nelinkertainen arvokisamitalisti ja vuoden 2011 maastohiihdon maailmanmestari Matti Heikkinen päätti pitkän uransa keväällä 2019. Kivikasvoinen ”Happo” Heikkinen tunnettiin kestävyysurheilijana poikkeuksellisesta maitohapon sietokyvystään ja lukuisista hämärän rajamaille päättyneistä kilpailusuorituksistaan.
       
      Uransa aikana harvasanaisesti julkisuudessa esiintynyt Heikkinen on nyt omien sanojensa mukaan ”herännyt talviuniltaan” osallistuakseen ministeri Lauri Tarastin selvitystyöhön erillisen huippu-urheilulain tarpeesta. Miksi Heikkisen mielestä Suomeen tarvittaisiin huippu-urheilulakia ja mistä siinä säädettäisiin? Minkä takia kauppatieteiden kandidaatintyötään Jyväskylän yliopistossa valmisteleva ex-hiihtäjä on kokenut asian itselleen tärkeäksi? Millaisin toimin Heikkisen mukaan huippu-urheilijoiden taloudelliset resurssit tulisi turvata?
       
      Väittelyissä ampumahiihdon menestysnäkymät, 8-vuotiaan Kalle Rovanperän rallikokemukset sekä maastohiihdon massalähdöt."
       
      https://areena.yle.fi/1-50463816
        • Thanks
        • Like
      • 0 vastausta
    • Mattojuoksun 50km matkan ME yritys menossa
      Saksalainen Florian Neuschwander yrittää parhaillaan rikkoa 50km mattojuoksun ME:n 2:59:03. 
       
      Live video FB:n puolella: 
       
        • Like
      • 51 vastausta
    • Post in 13. ENDURANCE 24h 22.-23.2.2020
      Huhhuh. Suomen ja Irlannin ennätykset tulossa. Hienoa PRää lajille.
       
      AE pistelee 200! Onnittelut!
        • Like
  • Seuraa keskusteluja helpommin

    Avaa oma tunnuksesi
  • Paikalla yhteensä   14 Jäsentä, 2 Anonymous, 59 Vierasta (See full list)

  • Käyttäjätilastot

    11 978
    Jäseniä
    458
    Eniten paikalla
    SteveEller
    Uusin jäsen
    SteveEller
    Liittyi
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy