Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Jim

    Movescount

    Nythän Suunto on jo tiedottanut, että Movescountista tiputetaan ominaisuuksia yksi kerralla pois ja jäljelle jää lähinnä Ambitin ja Traversen asetusten säädöt. Tarkoittanee, että Kännykkä sovellus on keskeinen alusta eli Suunto tukee jatkossa enemmän SOME-tyylistä käyttöä, jossa itse liikunnan analysointi ei ole keskeistä vaan vaikka kuvien lähettäminen muiden nähtäväksi. Itse taidan siirtyä Polariin
  3. Polkuja ja ahonlaitaa reilut 10 km. Se on sitten kesä! Oikke hyvät viikonloput kaikille!
  4. Tänään
  5. -juoksu 11km, sis. 5km kovempaa Tänään piti sitten väkisin käydä tuulettamassa vielä keuhkoja, kuten eilen illalla vähän ajattelin. Yö oli huono, keskisyke +5bpm ja HRV recovery pisteet melkein pykälän alle normaalin. En tiiä mistä johtui, ei vaan saanut kunnolla nukuttua! Mutta kuitenkin aattelin, että käydään rykimässä se 5km keskiteholla ~360W, niin saapi pois kuleksimasta eikä tuolla teholla pitäisi edes olla täyttä kärsimystä, kun ajattelen sen olevan noin kympin teho. Alkuverrojen jälkeen työstämään. Reitti oli sellainen jännä kiekura, jossa tänään oli 1km alamäkeen myötätuuleen ja noin 4km vastaiseen about tasaista. Normaalisti tuo 4km on AINA myötäiseen. Eka kilsa menikin suunnitelmaa alemmalla teholla 3.37 ja sitten 3.50 (368W, ave 163bpm), 3.53 (366W, 165bpm), 4.00 (363W, 165bpm), 4.00 (366W, 166bpm). Viimeisellä kilsalla mukana 10s pysähdys autojen väistön osalta. Eli kokonaisuutena 19.30 ja liikkeessä 19.19 (aiempi PB oli muuten 20.20 jossain puolikkaan yhteydessä suoritettuna). Sykkeet sen 3-5bpm normaalia korkeammalla, ja henki ei kulkenut ei edes vähän alusta. Heti kun mentiin siihen kympin vauhtiin ja kovempaan hengitykseen, niin alkoi kerryttää limaa ja kohta oli röörit tukossa. Sitten joutui yskimään ja räkimään. Ei hyvä. Mutta ainaskin on hyvä (teko)syy, miksi ei juuri nyt kulje! Ainahan se on tätä samaa itselläni kesän alussa ja pahimmillaan aikana. Täytyy nyt lisätä taas lääkitys maksimiin... Päivä menee taloyhtiön talkoissa puuhastellen, ja ehkä iltasella lyhkänen pyörälenkki vielä. Huomisesta en osaa sanoa sitten yhtikäs mitään vielä tänään!
  6. Pe 29.5 Juoksua 11,2 km @ 5:30. Kävin tarkastamassa viereisen kuntopolun kunnon. Hyvin oli kuivunut ja juostavissa. Alkuun tuli vähän vettä, mutta sitten pilvet väistyivät ja aurinko alkoi paistelemaan. Kulku alussa keveä, askel alkoi matkan varrella painamaan. Joskus näinkin päin. Eilen tuli ilmoitus, että Kaldoaivi Ultra Trail tapahtuma siirretään ensi vuoteen. Harmi juttu. Oltiin ilmoittauduttu 260km maantiepyöräilyyn. Ensi vuonna sitten. Tai voisihan sen tehdä myös omatoimisesti. Vähän pännii kun suunnitelmat muuttuu koko ajan. Vähän kyllä ihmettelen, että Tukholman maratonia ollaan vieläkin täysillä järjestämässä. Kyse kuitenkin tosi mittavasta tapahtumasta, johon olisi tulossa väkeä ympäri maailmaa. Eikä tuo tilanne Ruotsissa nyt dramaattisesti ole parantumassa.
  7. Lauantai 30.5 Jyväskylässä hotelli paviljongin pihasta lähtee oikein mukavat lenkkireitit jyväsjärven kiertelyyn. Kävin hölkkäilemässä 21,7km@5.48 keskisyke 132.
  8. Lauantai 30.5. Aamusta 20,01km @5:25. 2000km tuli tälle vuodelle juoksua täyteen.
  9. Iltamyöhään kävin cresenttiä ulkoiluttamassa, eli pyöräilemässä. 75min 29,7km 125l/min keskisyke. Parin lenkin perusteella ei ole minun laji tuo pyöräily. Harjoituksessa olisi pitänyt syke olla tunnin välillä 132-151, ei mennyt kuin hetkittäin ja pienikin alamäki tai risteys niin heti tippuu syke alas. Suomeksi sanottuna aika amatööri siinä lajissa. Työkaveri harrastaa pyöräilyä ja pitää taas juoksemista aivan liian rankkana.
  10. Aarnikotkan polku (Vieremä-Talaskankaan pohjoinen parkkipaikka). 45,2km. 6:26h. 8,32/km. Nousua 617m. Karmea reissu! Reitti oli kyllä merkattu, ainakin jotenkuten (pari pientä pummia). Polkua ei metsässä/ hakkuuaukeilla, metsäkoneurissa käytännössä ollut. Meni puskissa ihan kävelyksi. Vastapainoksi oli pitkiä pätkiä hiekka-/sorateitä. Olin aika väsynyt päästessäni Jyleikönkankaalle; varsinkin kun viimeiseen puoleen tuntiin en ollut oikein juonut. En voi suositella Aarnikotkan polun juoksemista (enkä oikein kävelemistäkään) kellekään 😬. No, paitsi ruumiillisena, erityisesti henkisen kantin harjoituksena, oli onnistunut.
  11. Stockholms mara vaarassa peruuntua 5.9. Kirjoittaa SVT Toistaiseksi max. henkilömäärä tapahtumissa on 50 ja matkustusaika ei saa ylittää kahta tuntia. Ruotsin terveysviranomainen ilmoittaa ensi viikolla tulevista rajoituksista kesäksi. Kesän loppumisajankohta on myös epäselvä. Pitkäjänteisen suunnitelman puuttuminen vaikeuttaa toimintaa ja aiheuttaa taloudellisia huolia järjestäjille ja peruuntumisvaarassa ovat myös mm ssa nämä suurtapahtumat : Tjejmilen, Göteborgsvarvet, Vätternrundan. Ruotsin komsumentverket edellyttää järjestäjien palauttavan ilmoittautumismaksut. Tähän ei seuroilla ole SVT n jutun mukaan varaa, koska toimintaa tehdään ns. nollakatteella. Moni järjestävä seura on nyt vaarassa mennä konkkaan, tai voi joutua lopettamaan toiminnan.
  12. Mitä sä lähdit hakee näillä vedoilla, kun 30s skaala? Ja jos kaksi ekaa ottaa pois, on siinäkin silti vikaan neljään 15s skaala - mulle toi olis sama kuin aloittaisi maratonvauhtia kaksi ekaa, sit puolikkaan vauhtia ja kiristäen et vika vitosen vauhtia, karkeasti. Kahden minuutin palautus taas ei sovi kuvioon silloin. Mut sykkeiden perusteella oot skaalannut sen enemmän kympistä 1500m vetoon tjs?
  13. Omatoimisia 800-1500m kisavetoja muutama ? Kesäkuussa kerta viikkoon tjs, niin juhannuksen jälkeen on tatsia?
  14. Kilpailukalenteri alkaa jo olemaan valmis. Yrityksiä ei sitten lopulta montaa tule tälle kesälle: 11.6. 1500m Kuusankoski 28.6. 1500m Lohja 6.7. 5000m Mikkeli 23.7. 5000m Vantaa Kilpailuja ei nyt alkukesästä ole kovin montaa, ja niistäkin vähistä täytyy yrittää löytää piiritason, tai korkeintaan aluetason kisat, että ei tulisi varvatuksi jo tonnivitosella.
  15. Eilen
  16. Tänään pyörällä n 30min lämmittelyä sisällä ja 5min juoksua ulkona duathlonia varten. 5km juoksu 17.13 + vaihto hidas 1.42 (pyörä autosta jne) + 20km pyöräily 27.52 (aika löysästi otin, kun juoksuun halusi tänään panostaa) + vaihto sama hidas 1.41 + 5km juoksu 17.04 Loppuun 4km verra. Juoksu tuntui hyvältä ja tuntui, että jäi vähän varastoonkin. 2km lopussa n. 3.20/km. Varmaan kympin tulokseen vähän jäi ilmaa, kun nyt vitoset meni vähintään yhtä kovaa ja kovempaa. Lupaa ihan hyvää. Viikonloppuna sitten enää pari pyöräilyä ja yksi juoksu ja katsotaan kävisikö uimassa, tai siis lähinnä kastautumassa. Ehkä beachiä myös huomenna.
  17. Eipä sillä niin väliä missä se tehtäisiin, yhtä (epä)tarkasti niitä varmaan mitataan. Monissa "nopeissa" reiteissä on pientä alimatkaa etenkin pyörällä, on se sitten 176 tai 178km tmv. On toki täysimittaisia ja jopa vähän ylikin olevia. Uskoisin mittaavani vähintään riittävän tarkasti 🙂 mitään virallista se:tä ei tietenkään ole, kun ei ole virallisia reittejäkään eikä niitä tarkistusmitata, kuten ei tarvikaan. Kelit, profiilit ja kaikki vaihtelee kisojen ja vuosien välillä paljon jo muutenkin joka vaikuttaa eniten.
  18. Pe 29.5.2020 25,4km@5:42 / 2h25m / HR 130 Olihan taistelua tää pitkis. Jalka kepeä, sykkeet alkuun ok, mutta jossain puolen tunnin tienoilla vatsa alkoi häiritä. Sitkeästi yltyvä vatsakipu jatkui sitten miltei loppuun asti. Matkalla mietin että pitäiskö koittaa kävelyä, heittäytyä makuulle, käydä sikiöasentoon vai työntää sormet kurkkuun. En tehnyt mitään noista, kunhan juoksin. Totesin hankalammissa vaiheissa, että jonkun kerran tää iskee jossain Oulangan takamailla, ja sieltäkin pitää tulla pois. Mulla on hyvin harvoin mitään vastaavia, mutta tulipahan tätäkin nyt harjoiteltua. Tiedä sitten liittyikö tähän, mutta puolivälin jälkeen sykkeet putosivat vähitellen sellaiset 5-10 pykälää tavallista alemmas. Ihan normikäyrää sinänsä, ylämäessä nousee ja alamäessä putoaa. Running index tän myötä hulppean ylhäällä linjaan nähden, taitaa jäädä anomaliaksi.
  19. Tänään tuli taivallettua omatoiminen Suomi-juoksu omalla reitillä. Reittinä aiemmin täällä mainitsemani Lieto-Tarvasjoki-Marttila-Koski TL-Marttila-Tarvasjoki-Lieto. Vajaat 12 tuntia ja 102 kilometriä silkkaa nautintoa. 😉😁 https://connect.garmin.com/modern/activity/5008382278
  20. Enpä sanoisi että Polarin RI olisi suoraan VO2max. Se voi pikemminkin olla joku suhdeluku joka kertoo hapenkäytön juoksunopeuden ja sykkeen suhteena eli käytännössä juoksun (energia)taloudellisuuden. Itselläni RI nousee huimasti mitä hitaammin juoksen eli sitä taloudellisempaa dieselveturini puksuttaa. Olen juossut varsin maltillisilla sykkeillä joten taloudellisuus onkin huipussaan sillä rasitustasolla millä eniten treenaa. Itse lasken ns juoksuetenemän käänteislukua eli kuinka monta kertaa sydän pumppaa kilometriä kohden. Tämä luku korreloi melkoisen hyvin Polarin Running Indexin kanssa. Omat VK-lenkin RI-lukemat ovat samaa luokkaa kuin sulla, iisak, mutta pk lenkkien RI on selvästi korkeampi ( noin 70 ). Luulen tämän johtuvan nimenomaan meikäläisen paremmasta peruskestävyydestä verrattuna vauhtikestävyyteen. Toki VK pitää saada paremmaksi ennen kisoja, mutta niihin on aikaa treenata. Juoksukellojen laskennallista dataa ei todellakaan kannata arvioida absoluuttisina lukemina vaan suhteuttaa ne omiin aikaisempiin treeneihin sekä seurata eri syketasojen lukujen muutoksia. Luvut kertovat varsin kätevästi kehittyykö kunto ja millä vauhtitasoilla on eniten heikkouksia. Kellojen arvioimat Vmaxit sekä maratonennusteet kannattaa jättää omaan arvoonsa ja katsoa käytännössä onko niistä mihinkään. Itselläni ainakin Polarin RI-lukeman perusteella ennustettu maratonaika on ihan pielessä. Se johtuu siitä että Polar käyttää kaikkia treenejä ennustamiseen. Oikeampi arvio tulisi kun käyttäisi vain maratonvauhtisia treenejä. Sen voi toki tehdä itse 🙂
  21. Mistä @perttu on onkinut noin mustan mulk.....? (sori oli pakko)
  22. Perjantaihölkkä 8.1 km. Kylläpäs oli taas tuulinen keli!
  23. Varmasti on riittävän lämmin, kun kerran jäitä ei ole enää. Se vaan aina riippuu siitä, keneltä kysytään. Nyt käynyt Kauniaisten mutalammikossa ja tänään Kuusijärvellä. Molemmissa aika samea vesi ja matalia lätäkköjä, ihan reippaasti kylmemmässäkin pystyn kyllä uimaan. Uskoisin, että Kuusijärvi oli jotain 17-19 astetta jopa (ihan puhdas arvio, ei tieto). Eiköhän tuota Bodomissakin vois käydä kokeilemassa, jos Oittaan rannalle enää mahtuu! Iltasella tein "sovitusti" pienen kävelyrundin ja siihen perään 45min joogajumppaa, joka oli tänään enemmän koko kehon painolla voimailua. Ja voimaahan kertyy, kun oli kilo ylimääräistä sushin muodossa "tangossa". Huomenna ajattelin sitten repäistä ihan ex tempore 5km tempojuoksun. Miksi? No kun näyttää sää sellaiselle ja ehkä kuntokin, ettei la-su ole mitään asiaa puolikasta juosta. Joten jos maanantaina kävisi, ja silloin olisi nyt la vielä hyvä tehdä tuollainen lyhyempi terävämpi. Ja pitäisi kait sitä taas alkaa treenaillakin! Työrintamalla on melko mielenkiintoista. Jotenkin sitä vaan kaikenlaista rypästä kertyy. Justiinsa tuossa vartti sitten olin (ja olen vieläkin) puuhastelin kolmella eri supertietokoneella, saksalaisella, italialaisella ja suomalaisella. Kaikilla ajossa eri koodit ja siten kolmea eri tutkimuslinjaa tässä edistetään yhtäaikaisesti. Ens viikolla tulee kesäteekkarit, kohta ois muutamien miljoonien rahoituskuvioista hakemusrundi ja sen lisäksi Suomeen ois mahdollista saada monen kymmenen miljoonan EU-rahoitus (jos menee läpi on kaikkien aikojen suurin projekti Helsingin Yliopistolla, eli voidaan kait sanoa ihan kohtuu isosta asiasta on kyse), josta kans ens viikolla suunnittelua (joskin ite lähinnä statistin roolissa).
  24. Jaahas nyt tuli sitten päätös SwissPeaksista. Pari lyhintä matkaa perutaan, mutta tuo pääkisa SwissPeaks 360 pidetään, joskin hieman lyhennettynä. Kisamatka tulee olemaan noin 280 km, joten kyllä siinäkin taapertamista on. Uudeksi tavoitteeksi voinee ottaa vaikka 75 h. Kesän alppileiri kyllä peruuntui, joten tuonne joutuu lähtemään ilman tuntumaa korkeammasta ilmanalasta. Silti varmaan ihan hyvä askel kohti pidempiä kisoja ja erittäin tarpeellinen kokemus ennen Spine Racea tammikuussa 2021. Eipähän mennyt kevään verttiblokki hukkaan. Nyt fokus kohti Mustavuorta 😉
  25. Jokohan Bodomkin olisi ensi viikolla sopivan lämpöinen uimiseen?
  26. 29.5. Juoksua 12,6 km. Lähtiessä oli jotenkin tukkoinen olo, jalat vähän kipeät ja ruoka ei oikein tuntunut laskeutuneen. Tarkoitus oli juosta 6*1 km vedot 2 min tauolla. Alussa lämmöt päälle ja vähän koordinaatioita. Ajattelin olla itselleni armelias tahmean olon johdosta ja juosta vedot kiristyen maltillisilla 4:30 - 4:05 vauhdeilla. Toteutuma oli 4:25.3 / 18.2 / 10.8 / 5.1 / 3:59.0 / 55.2. ja vetojen maksimisykkeet 163 / 166 / 170 / 171 / 174 / 177, eli parin ensimmäisen jälkeen ainakin selvästi anaerobisella puolella. Voi olla että oli jo alussa ainakin lähellä kynnystä, syke vain ei ehdi nousta noin lyhyissä vedoissa. Ensimmäisessä vähän vastatuulta ja toisessa myötätuulta, mutta sitten tyyntyi. Joskus aikoinaan ihmettelin kun kokeneemmat urheilijat kertoivat, että lenkillä meno aukesi vasta monen kilometrin jälkeen ja ajattelin että mitä ihmeen horinaa, silloinhan alkaa juuri väsyä. Nyt käy itselle aika usein niin että jos on jotain jumituksia pohjalla, pitää saada kone ensin kunnolla lämpimäksi ennen kuin tuntuu askel etenevän. Siinä suhteessa ollaan siis siirrytty aiemmin hämmästeltyjen kokeneiden urheilijoiden joukkoon, mutta vauhdit ovat kyllä pysyneet lähempänä niitä kokemattomampia.
  27. Pe 29.5.2020:  Mäkiharjoitus 41 min 46 sek, 2.86 km@14:34 min/km, keskisyke 127, nousumetrit 528 Sorolan lyhyt iltamäki. Yllättävän hiostava ilma. Huomenna pitäisi tehdä viimeinen valmistava harjoitus Mustassa.
  1. Näytä lisää
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy