Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. tonipk

    garmin hrm-run sykevyö

    Harmillista että näin yleinen ongelma kyseessä näemmä. Onko jollain perusmalli temppuillut vai koskeeko nimenomaan run/tri vöitä..?
  3. Mulla on pari vyötä temppuillut tuolla tavalla. Power kauppa myöntää tai ainakin myönsi sykevöille 2 vuoden takuun. En ole jaksanut hirveästi kikkailla, jos ei paraiton vaihto tai irroitus ole auttanut sekoiluun, niin vuonon mennyt vaihtoon. Tämä uusi ehkä noin vuoden vanha vyö ei vielä ole temppuillut. Kavereilla on ollut kanssa samaa vikaa, eli taitaa olla kohtuullisen yleistä.
  4. Tänään
  5. Joo tämä "tempojuoksu" tarkoittaa vähän mitä sattuu, riippuen keneltä sitä kysytään. Jack Danielsin kirjassa tempojuoksu on 20-60 min tasavauhtinen harjoitus, jonka teho vaihtelee riippuen treenin pituudesta, laktaattikynnykseltä (20 min) maratonvauhtiin (60 min). Eliittijuoksijalla se 20min tempo on lähellä 1/2-maratonia, mutta kuolevaisilla se on huomattavasti hitaampi vauhti, puhumattakaan sitten pidemmästä treenistä. Hyvänä päivänä tuo tuntuu ihan kivalta, huonona päivänä 20 min laktaattikynnyksellä on tekemätön paikka. Näin määriteltynä Danielsin "tempoon" sisältyy siis kaikenlaista, kynnystreenistä aina maratontreeniin. Ja on siellä näitä T-tehoja myös intervalleina. Ymmärrän asian niin, että se on lopulta aika sama tekeekö esim: - 3x10 @T - 20 min @T - 60 min @M Samaa fysiologista mekanismia siinä kehitetään. Vaihtelua tarvitaan lähinnä pääkopan kannalta. Ei samaa junnausta jaksa viikkotolkulla.
  6. Eilen
  7. cyclingpowerlab -sivustolla, jota ei taida enää olla, oli tämmöiset kaavat: Cd=0.7 A=0.0293*L^0.725 * m^0.425 + 0.0604 missä L on kuskin pituus metreinä ja m paino kiloina. Saan omilla mitoilla noilla noin CdA = 0.231 mikä lienee melko realistinen. Tuuli vaikuttaa todellisiin tehoihin paljon ja mäetkin aika paljon. Jos niitä ei ota huomioon, niin vauhdin ja tehon perusteella laskettu CdA voi näyttää paljon isommalta. Kitkahan tuohon ei vaikuta, sen osuus pitää laskea myös ensin tehoista pois.
  8. 4.6. päivällä taukovenyttelyjä yms. yhteensä puolisen tuntia. Illalla seuran uintitreeneihin ensimmäistä kertaa 12 viikkoon. Olipa hauskaa nähdä tuttuja. 5 kertaa kävin yhteensä Kilossa uimassa tauon aikana, ja vähän se piti tuntumaa yllä. Tänään 2,5 km yhteensä, vähän sekauintia ja eri vauhtialueille jaettuja satasia kokonaisina ja pilkottuina. Huomenna aamusta hierojalle, muuten suunnitelmissa välipäivä.
  9. Mulla nyt menossa kolmas vyö. Ensimmäinen meni rikki kohtuu joutuisaan tahtiin, siinä oli varmaan joku ihan tekninen vika ja tietysti meni takuuseen. Toinen kesti vajaat kaksi vuotta ja sitten alkoi näyttämään 300 bpm sykkeitä. Oli mennyt jostain kosteus sisään ja patteri sitten hapettanut sen näköiseksi, etten alkanut kotikorjaamaan. Kolmas nyt ollut about vuoden käytössä. Optimitilanteessa menisi vajaan kahden vuoden käytön jälkeen rikki -> uusi takuuseen.
  10. Herppa

    garmin hrm-run sykevyö

    Reilun vuojen käytä jälkee alko vyö temppuileen. Ennen jokaista reeniä piti käyttää paristo väärin päi ja sillä sit yleensä vyö löyty. Laitoin garminille tästä viestii ja totesivat että näyttää siltä että vyö on tullu tiensä päähän ja lähettivät uuen tilalle. Toivottavasti uus vyö kestää pitempään.
  11. Aurajoen yöjuoksu siirrettiin 21.8., Paavo Nurmi Marathonia edeltävälle päivälle.
  12. Torstai 4.6.2020 Juoksua 15,1 km/1 h 29 min, @5:55 min/km, avg 126. Kevyttä juoksua. Rauhallisempi vauhti ei hakkaa kylkiluissa ihan niin pahasti kuin reippaampi, mutta ei tämä herkkua ole. Vauhdinpito oli tällä kertaa poikkeuksellisen onnistunut.
  13. Ei ole Alisasta kuulunut, mutta lyhyen videon on tehnyt kisaan valmistautumisesta. Videon päivämäärä on tuore, mutta mahtaako video olla tuore, kun Alisa on niin nuoren näköinen Alisa Vainio Näin valmistaudut juoksupäivään
  14. En löytänyt Casion sykemittarillisista malleista keskustelua, niin avaan erillisen ketjun näille. Itsellä tuli mahdollisuus päästä tutustumaan tähän ja jos jotain sattuu kyseinen malli kiinnostamaan, niin tein tuosta omalle tubekanavalle lyhyen arvostelun. Itse olen enempi vapaa-ajan liikkuja kuin HC-urheilija, joten arvostelu tehty tuon pohjalta. Mukana myös hieman vertailua Polar Igniten ja tämän sykemittauksesta joissa molemmissa oli omat eroavaisuutensa. Arvostelu youtubessa:
  15. Lampsin lenkkiin liittyen ajankohtaiset asiat löytyy: https://m.facebook.com/lampsinlenkki/?ref=bookmarks https://www.instagram.com/lampsinlenkki/ Ottakaahan seurantaan niin saatte tuoreimmat tiedot ja järjestäjien iskuryhmä pääsee pyöräilemään.
  16. vähän fillarilla... ei käryy paljo meni aikaa...tai matkaa...ilta päivästä puu hommia.. monet tääl maalla lämmittää mökkinsä puulla..sähkö maksaakin niin paljon...
  17. @JujupToki tasaisella pitkälti p on kova sana, mutta kumpuilevassakin maastossa p/m on ihan hyvä olla kunnossa. Mutta. Enemmän silti väittäisin, että suurimmalla osalla, joilla m on varsin pieni, on myös A aika pieni, joka CdAssa merkkaa paljon ja on se johon voidaan vaikuttaa. Itselläni kisasetupissa CdA on luokkaa 0.198 ollut, tempossa jopa vähän vähemmän, täydellä matkalla hieman enemmän kuin puolikkaalla. Siten jos P on sama, mutta mun CdA on 2/3 jopa toisen lukemista, vauhtierokin on varsin reipas. @AnttiSnJuu näinhän se on, että 0.80 pitäisi olla teoriassa mahdollista. Tietysti fakta on, että jokainen prosentti ylöspäin, vaikka aikaa sheivaakin, lisää enemmän riskiä mennä yhtään huonompana päivänä rajan yli jo ennen juoksua. Siksi 1-2% alle optimin voi olla hyödyllisempää säästää juoksuun.
  18. hatapa

    garmin hrm-run sykevyö

    Muistaakseni 3½ vuotta on ollut tuo HRM- vyö käytössä eikä mitään ongelmia. Huuhtelen vyön aina käytön jälkeen juoksevan veden alla ja kuivaan sen myös. Ainoa ongelma on yhden paristonvaihdon yhteydessä yhdestä ruuvinreiästä menneet kierteet. Liikaan en mielestäni kiristänyt, mutta tyhjää se ruuvi nykyään pyörii.
  19. Ke 3.6.2020 Pilates 60 min, muuten iisisti. To 4.6.2020 16,3km@4:51 / 1h19m / HR 148 Toisten päiväkirjoista inspiroituneena testiin kiihtyvä PK - VK1 - VK2 - vr. Segmentit näin: 4,3km@5:20, HR 132, max 146 5,0km@4:38, HR 151, max 158 5,0km@4:16, HR 165, max 173 2,0km vr Ekat kaksi osiota tulivat vallan nätisti, kovempi VK vähän tahmeammin. Alkoiko sitten siitepöly vaikuttaa hengitykseen enemmän tehojen noustessa, tai toki jo ihan se, että tuohon pätkään osuu pari "isompaa" nousua ja muutenkin vähän ylämäkivoittoista. Toisaalta sekin pätkä tuli ok omaan tasoon nähden, tuskin olen vitosta juuri tuota kovempaa juossut koskaan.
  20. Just eilen katselin itsekin Juoksijalehden kilpailukalenteria. Elokuun puolivälissä on pääkaupunkiseudulla 10km kisoja ainakin 15.8. Haaga Run ja sitten 22.8. Helsinki Maratonin yhteydessä järkätään myös puolimara ja 10km.
  21. Tietysti yksi asia, josta on apua on P/m. Vaikka tasaisella teorian mukaan kulkeekin pyörä teholla, niin näytä mulle yksikin tasainen tienpätkä Suomesta (joo, en oo ajellu pohjanmaalla)! Eli käytännössä kuitenkin pyöräkin kulkee tilanteesta riippuen enemmän ja vähemmän P/m. Tietty asento ja vermeet vaikuttaa jonkin verran, aika paljonkin, mutta kyllä se Lancea mukaillen on enemmän osastoa "It's not about the bike". @Spica voisi "taulukoiden" mukaan ajella IM matkan varmaan lähemmäs 0.8 IFllä. Se alkaa olemaan jo sitten enemmän Lionel Sanders -tasoa toki ja riskeeraa sitä kautta juoksua. Mutta noin puhtaasti TSS laskien se voisi olla ihan järkyvyyden nimissä mahdollista! Toki realismi on aina jotain muuta kuin taulukosta katsottu luku, joten aina oma kokemus menee näissä edelle...
  22. Olisinko viimeksi vuosi sitten ostanut uuden vyön, en muista että se olisi ryppyillyt, nyt pari kertaa siihen vaihtanut pariston ja siinä yhteydessä aina automaattisesti tehnyt tuon resetoinnin. Edellinen vyö muistaakseni temppuili useammin. Tuntuu se google-hakujen perusteella olevan melko yleinen ongelma, moni on sen kanssa tuskaillut ja useimpia on tuo resetointi-kikka vissiin auttanut. Jos sekään ei auta niin sitten on aika uusia koko roska.
  23. Kestävyysuoksussa on karkeasti lajiteltuna neljä erilaista harjoitetta. On kevyt lenkki, jonka tarkoitus on kehittää peruskestävyyttä ja lisätä jalkojen iskunkestävyyttä. Sitten on kynnysharjoitus, jossa nostetaan vauhtia anaerobisella kynnyksellä (en tiedä mikä sinun yläkynnys on, mutta juoksit varmaan melko lähelle kynnysvauhtia tuon 5km, jos kerran hengästytti kovasti ja olit lopussa kuitti). Nämä ovat yleensä erilaisia vetoja kestoltaan 5-20min ja tehtynä yhdessä tai useammassa osassa. Kolmantena harjoituksena voidaan pitää vo2max juoksua, jossa juostaan yleensä 3-6min toistoja noin 4-6 kertaa. Tarkoituksena kehittää maksimihapenottoa. Neljänneksi suoritukseksi lasken sitten tempojuoksun, joka tarkoittaa minun terminologiassa jotain noin maratonvauhtista kevyempää selvästi kuin kynnysjuoksu. Ja tällä kehitetään yleistä jaksamista kovemmassa vauhdissa muun muassa lihaskestävyyden kautta. Tempojuoksu voi olla yhtäjaksoinen 20-40min pätkä, tai pidempikin jos mennään kevyemmin. Puolimaratonia silmällä pitäen näistä tärkeimpiä ovat sitten juuri tuo kynnysjuoksu ja tietysti kevyet lenkit ja se tempojuoksu. Ehkä kisan kynnyksellä myös vo2max treenillä voi tehdä ihmeitä aikaan, riippuen kuitenkin monesta eri muuttujasta. Puolikkaalle voi tehdä myös omaa tavoitevauhtia eli napsun alle kynnystreenien vauhdin - sekin toki kehittää kynnystä ihan kivasti vielä. Huiput esim. vetää puolikkaan valmistavissa treeneissä vaikkapa 3x4km/1km, jossa 4km pätkät aavistuksen kovempaa kuin puolikkaan vauhti ja 1km sitten selvästi reippaammin kuin kevyttä vauhtia. Vastaava voisi olla joku 10km puolikkaan vauhtia. Kovin paljon tuota kovempia ei treeneissä tarviikaan vedellä, kyllä se sitten vähän levänneenä ja latautuneena kisafiilareissa menee yllättävän kovakin treenivauhti kevyellä tuntumalla! Toinen aspekti asiassa on se, että pitäisikö harjoitella tavoitevauhdilla vai oman tason mukaisella vauhdilla? Tämä on sitten taas näitä "se vähän riippuu" juttuja. Jos tavoitevauhti ja taso ovat hyvin lähellä toisiaan, parempi haastaa jo pidemmän aikaa itseään ja juosta tavoitevauhdin mukaan. Ja tietysti mitä lähempänä kisaa ollaan, sitä lähempänä pitäisi tavoitevauhdin olla omaa tasoa, tai muussa tapauksessa tavoitevauhtia on tarkastettava kohti sen hetkistä tasoa! Sun tapauksessa, jos kisa on syksyllä, harjoittelisin vielä enemmän oman tason mukaan, vaikka nyt 1-2kk. Ja sitten 2-3kk sen tavoitevauhdin mukaisesti. Tekisin ehkä yhden tempojuoksun ja yhden kynnystreenin nyt oman tason mukaisesti ja kohti kisaa valmistavaa jaksoa mentäessä toivon mukaan tavoitevauhti alkaa tuntumaan huomattavasti helpommalle ja voi siirtyä vaikkapa kynnystreeniin/tavoitevauhtisiin ja vo2max treeniin ja tällä kunnon pitäisi odotuksien mukaan aika hyvin sitten nousta juuri kisan alla. Ehkä lisäisin vielä sen, että siinä missä nyt yleisharjoittelussa voi tehdä kovia treenejä jonkin verran väsyneenäkin ja haastaa itseään sitä kautta, niin lähempänä kisaa kannattaa tehdä kovat harjoitukset edellä eli kevyesti muu ohjelma ja kovat treenit sitten niin laadukkaasti kuin mahdollista. Keskittyminen perusjyystöstä niihin yksittäisiin koviin harjoituksiin.
  24. Euc Extremé

    Polar Grit X

    Ostin sitten kuitenkin tämän. Ollut tyytyväinen. Isompaa kokoa en ole käytössä huomannut. Iloinen ylläri oli, kun kertoo paljonko reeni on kuluttanut hiilareita, rasvaa ja proteiinia. Pystyy paremmin hahmottamaan mitä syö. Surullinen ylläri on heikko värinä. Eihän sitä touhutessa huomaa ollenkaa. Eikä hälyääntä kuule mitenkää.
  25. Jos kolme tuntia riittää, eikä äänellä ole niin väliä, niin maanantaina olisi tällaisia: silvercrest langattomat nappikuulokkeet Voihan ne olla hyvätkin?!
  26. To 4.6 Polkujuoksua 17.05km@6.35 keskisyke 134. Nousumetrejä 325. Kevyttä menoa äänikirjaa kuunnellen. Meinasin juosta nuorisojoukon kumoon kun rymistelin yhdeltä kalliolta alas. Onneksi kukaan ei loukkaantunut pari sekuntia myöhemmin kun olisin tullut sieltä alas niin olis kolahtanut.
  27. Juoksua reilu 14km@ 5:19/km sis. 30min tempojuoksua + muutamat ruskot,keskisykkeet 144. Pari yötä on nukuttu huonosti kuumuuden takia. Siirryin keskiyöllä herättyäni olkkariin nukkumaan teranssin ovi auki. 9,5h unet tuli lopulta nukuttua eli otettiin edelliset päivät kiinni. Hieman tukkoinen oli olo aamulla , mutta ei mitään pahempaa. Pef-arvot oli normaalit eli siitepölystä todennäköisesti johtuu. Otan pienen allergialääkekuurin. Lämpöä oli 17 aikaan töiden päätyttyä +24, joten jätin koirat suosiolla matkasta. Sykkeet oli reilusti korkeammat kuumuudesta ja vetoavun puutteesta johtuen. Lenkin agenda oli 10min verraa, 4x15s ruskot 2,5 minuutin lähdöin, 30min tempojuoksu noin 150 sykkeellä ja sama rusko setti plus verrat päälle. Alkuun kevyttä juoksu 5:30-5:40 tuntumassa ja sykkeet oli 130-140 eli 15 lyöntiä normaalia korkeammat. Tempo-osuus oli tarkoitus juosta 4:55-4:30 vauhtia. Keskivauhti oli 4:55/km eli alapäässä ja keskisyke 152; tehotkin normaalia 15-20w pienemmät. Kuulostelin kroppaa ja meno tuntui hyvältä, joten vedin setin normaalisti. Lenkillä tajusin, että pölyä on aika paljon myös ilmassa, mikä varmaan yskityttää ja tuo tukkoisuuden tunnetta. Loppuverra meni käytännössä im-sykkeillä ja tulipahan testattua, että kuumassa pystyy juoksemaan 5:30-5:40/ vauhdeilla eli im maraton pitäisi mennä helposti alle 4h.
  28. tonipk

    garmin hrm-run sykevyö

    no teinpäs tuon resetoinnin vyöhön ja vaihdoin samalla nyt patterinkin vielä, kun sattui olemaan sellainen tuolla laatikossa. heti löytyi kelloon vyö. onko tämä miten yleinen ongelma? ja miten tämä olisi vältettävissä? tosi inhottava juttu jos tätä pitää myötään resetoida... Kiitos tästä vinkistä jokatapauksessa sinulle!
  1. Näytä lisää
  • Our picks

    • Post in Mattojuoksun 50km matkan ME yritys menossa
      Tänään tuo tuore ennätys yritetään rikkoa huippusuunnistaja Matthias Kyburzin toimesta klo 18:30 alkaen: 
       
       
        • Thanks
    • Testissä Jaybird Vista -kuulokkeet
      Uutta testiä pukkaa. Tällä kertaa Jaybird Vista -kuulokkeet. Omasta mielestä parhaat kuulokkeet mitä on tullu tähän mennessä testattua. 
       
      https://www.juoksufoorumi.fi/testit/testissä-jaybird-vista/
       

       
        • Like
      • 0 vastausta
    • Lindgren & Sihvonen: Vieraana hiihtäjä Matti Heikkinen
      Areenasta löytyy podcastina alla oleva:
       
      "Nelinkertainen arvokisamitalisti ja vuoden 2011 maastohiihdon maailmanmestari Matti Heikkinen päätti pitkän uransa keväällä 2019. Kivikasvoinen ”Happo” Heikkinen tunnettiin kestävyysurheilijana poikkeuksellisesta maitohapon sietokyvystään ja lukuisista hämärän rajamaille päättyneistä kilpailusuorituksistaan.
       
      Uransa aikana harvasanaisesti julkisuudessa esiintynyt Heikkinen on nyt omien sanojensa mukaan ”herännyt talviuniltaan” osallistuakseen ministeri Lauri Tarastin selvitystyöhön erillisen huippu-urheilulain tarpeesta. Miksi Heikkisen mielestä Suomeen tarvittaisiin huippu-urheilulakia ja mistä siinä säädettäisiin? Minkä takia kauppatieteiden kandidaatintyötään Jyväskylän yliopistossa valmisteleva ex-hiihtäjä on kokenut asian itselleen tärkeäksi? Millaisin toimin Heikkisen mukaan huippu-urheilijoiden taloudelliset resurssit tulisi turvata?
       
      Väittelyissä ampumahiihdon menestysnäkymät, 8-vuotiaan Kalle Rovanperän rallikokemukset sekä maastohiihdon massalähdöt."
       
      https://areena.yle.fi/1-50463816
        • Thanks
        • Like
      • 0 vastausta
    • Mattojuoksun 50km matkan ME yritys menossa
      Saksalainen Florian Neuschwander yrittää parhaillaan rikkoa 50km mattojuoksun ME:n 2:59:03. 
       
      Live video FB:n puolella: 
       
        • Like
      • 51 vastausta
    • Post in 13. ENDURANCE 24h 22.-23.2.2020
      Huhhuh. Suomen ja Irlannin ennätykset tulossa. Hienoa PRää lajille.
       
      AE pistelee 200! Onnittelut!
        • Like
  • Seuraa keskusteluja helpommin

    Avaa oma tunnuksesi
  • Paikalla yhteensä   20 Jäsentä, 0 Anonymous, 43 Vierasta (See full list)

  • Käyttäjätilastot

    11 977
    Jäseniä
    458
    Eniten paikalla
    Tuomas Kaihlavirta
    Uusin jäsen
    Tuomas Kaihlavirta
    Liittyi
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy