Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Pottonen

    Hyvä biisi

    Olisiko vähän sama asia, jos lukisin blogiasi, niin lukisin vain otsikot?
  3. Baltsu

    Hyvä biisi

    Voi olla, että löydän, mutta minä en kyllä ole avannut näitä tämän ketjun videoita. Luen yleensä vain kuvatekstit.
  4. Pottonen

    Hyvä biisi

    Yleensä musiikissa on tahti (jostain free-jazzista sitä ei oikein aina löydy) ja kai sinä ainakin tuosta yo. musiikista löydät sen. Sitten siellä on se ohjaaja, joka näyttää vielä esimerkkiliikkeet. Omituisinta kai on se, että minä olin se ohjaaja.
  5. Hän kävi Suomessa 1960-luvun alussa mutta käsittääkseni 60-luvun lopulla alkanut Suomen kestävyysjuoksun nousu pohjautui enemmänkin Lydiardin antamiin vaikutteisiin. On toki silti Igloinkin metodeilla juostu kovaa.
  6. hardy

    Skechers juoksukengät ?

    Kiitos Baltsu. Ehdinkin nämä kengät jo tilaamaan (juuri samaisesta linkistä/kaupasta).
  7. Today
  8. Onko kukaan perehtynyt enemmän unkarilaisen valmentajan Mihaly Igloi:n harjoitusmalliin interevalleista? https://josephfullerrunning.wordpress.com/igloi-method/ Taisi käydä Suomessakin valmentamassa 70-luvulla ns. lupaavien juoksijoiden valmennusryhmää.
  9. Tarkki

    Suunto 5

    Eilen oli kuvia, missä kellotaulussa luki "fitness level". Onkohan tässä sitä vai ei? Linkin takana olevassa Suunnon sivustossa ei ole tästä mainintaa. Eli onko Firsbeatin analytiikkaa vai ei? Olen turhautunut, kun Suunto 9:ssä ei ole sitäkään, ja halvemmassa Suunto 3:ssa on. 600 euroa maksavassa kellossa olettaisi olevan enemmän toiminnallisuuksia.
  10. Baltsu

    Suunto 5

    Sivuilla lukee, että se on kompakti. En tajua mitä sillä määritelmällä haetaan, kun spekseiltään 46mm 66g se on täsmälleen samankokoinen kuin vaikkapa Vantage V. On monia kevyempiä kelloja ja myöskin pienempiä kuten Coros Apexin 42mm versio.
  11. Tarkki

    Suunto 5

    Tulihan se julki. Meinasin jo eilen postata, kun tuo video oli jo vuotanut ulos! Ajattelin kuitenkin säästää julkaisun virallisille tahoille! 😄
  12. AnttiSn

    Hoka One One

    Nyt hiili-äksistä tiukka kysymys. Onko nuo puhtaasti vain ja ainoastaan asvalttikengät vai soveltuuko myös kovemmalle hiekka-alustalle? Itsellä olisi etsinnässä kahdet eri kengät. Toiset pitäisi olla normaaleille pk-lenkeille ja ylipäätään pitkään juoksuun sopivat kengät (tähän olen kaavaillut clifton wideja, nykyään käytössä cliftonit). Toiset sitten pitäisi olla vähän reippaampiin vk-lenkkeihin ja kisajuoksuihin (20-40km) sopivat yksilöt. Osa kisoista on hiekka-alustalla ja mäkisessä maastossa, joten ihan kauheasti ei saisi hiekalla lipsua. Tuohon jälkimmäiseen olin ajatellut hiili-äksiä, jos niissä yhtään pitoa ois. Jos taas ei ole, voisin kuvitella ostavani pelkästään asvaltille sopivat vk/kisakengät ja sitten juosta hiekka-alustojen kisailut noilla cliftoneilla...
  13. Jos kasvisruoka olis tällaista, voisin siirtyä kasvissyöjäksi vaikka heti! 😄
  14. toi riippuu siitä, minkä matkan harjoituksia tekee. Jos tähtää maratonille, niin määrää voi tehdä enemmän, mutta jos aidosti satsaa lyhyemmälle matkalle, niin sen saa menemään pienemmällä määrällä ja kovemmilla vauhdeilla. 2013 juoksin ton ekan kerran. Keväällä ei mennyt vielä kymppi alle 40 min, kesäkuussa se meni jo 38.xx, heinäkuussa helteessä mäkisessä maastossa puolikas meni 1.26.xx ja elokuussa mara 3.03.xx. Seuraavana maaliskuussa puolikas meni jo 1.23.xx vaikken kevennellyt ollenkaan, vaan juoksin harjoitusviikon päätteeksi osana maratreeniä. Tosin kroppa ei siitä puolikkaasta toipunutkaan ja mara meni pilalle jo 6 km jälkeen. Mä en ollut ennen tuota 1.26 tulosta juossut oikein puolikasta kunnolla, koska pari vuotta aiemmin kun olin Varalassa, tulin yöllä kipeäksi hotellissa ja jo alkumatkasta oli niin huono olo, että mietin pääsenkö maaliin. Loppuaika oli silloin joku 1.40 eli vaikea sanoa, mikä puolikkaan tulos vähäisemmällä treenillä olisi ollut, jos olisin ollut terveenä. Joka tapauksessa en usko, että missään tapauksessa 1.30 alitukseen vaaditaan yli 2000 km vuodessa, jos juoksee järkeviä vauhteja. Enemmän se on harjoitusvauhdeista kuin määrästä kiinni.
  15. Seppo

    Suunto 5

    Suunto julkaisi tänään uuden Suunto 5 -sykemittarin: https://www.suunto.com/fi-fi/Tuotteet/Urheilulaitteet-ulkoiluun/suunto-5/suunto-5-burgundy-copper/ Hinta 349e ja saatavilla 4.6. lähtien. -Mukana uusi Sonyn GPS siru joka säästää virtaa -Suunto 9:stä tuttu Endurance mode mukana jolla toiminta-aika jopa 40h
  16. Baltsu

    Hyvä biisi

    mitä se sellainen liikunta on? Joskus keskivartalotunnilla on sanottu, että saa tehdä musiikin tahtiin, mutta se on jotenkin kumma, kun siellä on sitten soinut joku laulu, missä ei ole mitään tahtia. Eikö silloin pitäisi olla joku rummuttamassa, jos tahtia halutaan? En mä ainakaan tajua, että jos joku laulaa jotain poppia, niin miten siitä pitäisi tietää kuinka nopeasti jotain liikettä tehdään. En ole itseasiassa oikein edes varma, miksi ryhmäliikuntatunneilla on musaa. Kerran kävin viikon bootcamp-treeneissä ja siellä ei ollut mitään musiikkia. Silti pystyttiin treenaamaan. Eihän lenkilläkään ole koskaan mitään orkesteria tai bändiä ja silti juoksu kulkee. Jotenkin musiikkiliikunta kuulostaa omituiselta.
  17. ja jos on nortti palanut nuorena, niin sekin vaikuttaa yhä.
  18. Rinnekin tuossa Näkkäläjärven touhuja kiirehti setvimään.Mitäs sitä, nuoren tyhmyyksiä. Anteeksi vaan ja onnea.Eikä haitaa vaikka Näkkäläjärvi valehteli eli muisti väärin saamansa rikostuomion. Hyvä sossu kuiteskin on kyllä. Näyttää olevan muuten sossuilla nuo yksittäistapaukset oikein vallitseva käytäntö. Sotkuja sossuilla kyllä piisaa. Ykisttäistapauksia siis 😉 ja johtoa myöten. http://www.superhiiri.fi/?p=147
  19. Just tuossa aiemmin linkkasin tämän jutun ja näyttäisi kulkevan edelleen yli viiskymppisenäkin vanhasta muistista. Kovaa juoksi, kun ohitti minut. Olin maratonilla ja Heikki puolikkaalla. Lähellekkään tuonkaltaista juoksuvoimaa kun saisi omiin koipiin. Nuorukaisena juossut puolikkaan 1:13 ja nytkin näyttäisi menevän alle 1:18, https://www.karjalainen.fi/urheilu/item/192893 http://www.racetecresults.com/myresults.aspx?uid=16587-141-2-83411
  20. Baltsu

    Skechers juoksukengät ?

    Täällä halvemmalla, nyt vielä joku tarjous: https://www.sportamore.fi/tuote/174196-skechers-go-run-max-road-m-blaorange
  21. Meinaatteko että viisikymppisenä auttaisi jotenkin se mitä vauhtia on 18-vuotiaana juossut? Vaikea uskoa..
  22. Baltsu

    Skechers juoksukengät ?

    Razor 3 on huippukenkä, mutta sitä ei saa mistään Euroopasta, paitsi jostain paikasta Kreikassa. Kukaan ei Suomessa osaa sanoa, saavatko niitä tai koska. Saatavuus on tosi rajoitettua, koska Jenkeissä kun tulee uusi väri, se menee melkein heti. Skechers.fi on Skechersin verkkokauppa. Toimii Tanskasta käsin, mutta sivut ovat suomenkieliset. Kengät saa halutessaan palauttaa myös vaikkapa niiden liikkeeseen, vaikka olisi verkosta tilattu. Sportamore myy verkossa myöskin joitain malleja. Tämä voi olla lähimpänä sitä mitä haet. Oikeasti tuon mallin kokonimi on GOrun Max Road 3 Ultra https://www.skechers.fi/mens-go-run-max-road-55208blor Itse en ole tuota kokeillut, mutta aika kevyt se on. Siitäkin tulee syksyllä Hyper Burst -välipohjalla uusi versio 4. Tosin ei siitäkään mitään hajua, koska se on sitten Euroopassa. Mua kiinnostaa periaatteessa kaikki mallit, mihin se Hyper tulee. Speed 6, Speed Elite, Razor 3, Ride 8 jne. Ehkä Go Run 7, mikä on jo Skechersin sivuilla saatavilla, ei kiinnosta, koska tuntuu, etten saisi jalkaani tarpeeksi tiukasti sinne, kun se on vähän kumman mallinen. Tästä näkee millainen Max Road 4 tulee olemaan: https://www.roadrunningreview.com/es/Skechers-GOrun-Max-Road-4/REVIEW--100533.html
  23. Myynnissä pari kertaa käytetyt uudenkarheat Asicsen GT-2000 7 juoksukengät. Harmikseni aavistuksen liian pienet itselleni. Koko 43,5 (US 9,5 UK 8,5) Hinta 95€ Paketti postiin tai nouto Jyväskylästä
  24. Lauri Marjamäki nyt ei ollut kovin onnistunut ja toisaalta nyky-Ranska on huonompi kuin silloin. Parhaat nimet ovat nyt pois. Se oli muuten huvittavaa eilen, että ilmeisesti Suomi-pelistä väsynyt Ranska meni putoamaan A-sarjasta häviämällä Britannialle jatkoajalla, vaikka johti jo 3-0. Toisessa lohkossa Itävalta putosi, vaikka se oli lepuuttanut kaikkia avainmiehiä edellisessä pelissä ja kisojen heittopussi Italia säilyi. Asiantuntijoiden mukaan murskatappiot häviävät kunhan Britaniasta ja Italiasta päästään eroon, Italia kuulemma jopa kuuluisi 3. sarjatasolle 1B-kisoihin. Niin vain molemmat säilyivät. Mitä tulee vielä Anttilaan niin pointtini on se, että oikein heikkoa vastustajaa vastaan ei tarvita perinteistä nelosketjua, sillä omalla luisteluvoimalla ja hyökkäyspelillä pystytään ratkaisemaan ottelut. Lisäksi tuossa Ranska-pelissä se nelosketju oli omassa päässä kyllä pari kertaa todellisissa vaikeuksissa, joten eivät he esittäneet mitään erityistä puolustusosaamista. En minä varsinaisesti siitä hänen pelaamisestaan mitenkään huolissani ole, vaan totesin vain, että hän oli ihan tarpeeton noin huonoa vastustajaa vastaan. Olisi voinut olla katsomossa, koska liike, eivätkä taidot riittäneet siihen, miten kevyttä vastustajaa olisi pitänyt käsitellä. Suomalaisvalmentajilla ei ole oikein koskaan ollut muutenkaan tapana peluuttaa neloskentän jätkiä erityisesti alivoimassa, vaan kärkipelaajia kuten jotain Granlundia tai aikanaan Ville Peltosta peluutetaan yleensä alivoimassakin. Jos Barkov olisi kisoissa, niin hän pelaisi alivoimallakin eniten. Osin se johtuu siitä, että he ovat myös parhaita pelaajia puolustamaan ja ryöstämään vastustajalta kiekkoa, mutta osittain vähän tyhmää. Olen pitänyt sellaisen pelaajan kuin mitä joku Petteri Wirtanen on, olemassaoloa joukkueelle tärkeänä, koska hän voi pelata juuri nimen omaan alivoimia korkealla tasolla. Ehkä Tyrväistä on tässä joukkueessa ajateltu siihen rooliin, mutta jotenkin tuntuu, ettei hänen tasonsa oikein kv. peleissä riitä. Suomi vs. Söde -matsia en tänään näe, koska ATK:lta pelit eivät tule ilmaiseksi.
  25. Mä oon samaa mieltä. Itsellä kun oli sydänlihastulehdus ja sen seurauksena makoilin pari vuotta, luulin sen fyysisen kunnon romahtavan, mutta se lihaskunnon romahdus tuli totaalisena yllätyksenä. Liikunnan aloittaminen oli vaikeinta juuri sen takia, kun jalat eivät tuon jälkeen kestäneet juuri mitään. Jo pelkästään se, että tekee jotain hyötyliikuntaa, auttaa siihen verrattuna, että makoilee sängyssä tai sohvalla. Aloitusviestiin sanoisin, että ehdottomasti kannattaa nyt treenata se, mitä aikataulut antavat myöten ja miettiä tulevaisuutta myöhemmin. Jos nyt harjoittelee paljon, niin siihen tottuu ja voi olla hankala palata vähäisempään määrään. Silloin kannattaa miettiä, voisko väleihin lisätä jotain lyhyitä vaikkapa puolen tunnin lenkkejä. Skipata joskus lounas ja käydä juoksemassa, jättää televisio-ohjelma väliin ja käydä juoksemassa tms. Jos oikein haluaa niin vuorokaudesta alkaakin löytyä sellaisia spotteja, joissa voisi ainakin lyhyen lenkin tehdä. Silloin kertyy äkkiä vaikkapa 20 kilsaa viikossa lisää.
  26. Siinähän sitä tulee juostessa. Ja onhan siinä monta mutkaa matkassa, mutta siis ei se samanlaista hoipertelua ja hapuilua ole vaikka olisi kuinka pitkä tauko välissä. Nopeasti se tuntuma löytyy. Suurin ongelma pitkässä tauossa on lihaskunnon ja kestävyyden romahtaminen. Vaikka tekniikka toimisikin ja happikin kulkisi, paikat ei vaan kestä vielä pitkään aikaan, ja sehän tuo sitten vielä ylimääräisen jännitysmomentin.
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy