Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Minulla tuo kellon kertoma VO2max on 50 ja aika lähellä se on juoksutuloksiin nähden. Pari pykälää optimistinen ehkä. Tietysti voi olla etten osaa raastaa tarpeeksi. Tuossa gradussa on pohdittu asiaa: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/46237/URN:NBN:fi:jyu-201506082232.pdf?
  3. Today
  4. Wau! Tämä onkin mielenkiintoinen tapa seurata kehitystä. Luulisi sujuvan 800 m ja 1500 metrin juoksut, jos joka viikko vetää tonnin täysillä.
  5. Eilen
  6. Mun mielestä askeleita otetaan jaloilla ja niitä ei voi tulla uidessa tai pyöräilessä. Ymmärrän toki näkökulman ymmärrettävästä yksiköstä. Eikös aktiivisuuden mittaukseen käytetä kuitenkin tietoa suoritetusta aktiviteetista. Eihän tuo nyt voi niin olla, että samalla intensiteetillä tehty maastopyöräily tekee tunnissa 10 000 askelta rynkytyksen vuoksi ja vaikkapa tasainen maantiepyöräily tekee 500 askelta. Miten tätä tietoa voi hyödyntää vertailukelpoisesti aktiivisuuden laskennassa? Polarissahan on se aktiivisuus % juurikin sellainen määre, jossa on koostettu eri lähteistä tuleva data ymmärrettävään muotoon. Vantage ottaa askeleita autollakin ajaessa. Eipä ole pitkään aikaan näin herkkää laitetta ollutkaan. Edit: aloin tässä miettimään, että suhteuttaako Polar aktiviteetin askeleiksi, eli niitä askeleita ei tulekaan sen maastopyöräilyn tärinän vuoksi? Toisin sanoen polar arvioi, että 2 tunnin maastopyöräily on vastannut 20 000 askelta.
  7. Skatepro.fi:stä tilasin, suomenkielinen asiakaspalvelu, vajaa viisi euroa toimituskulut kotiovelle. Loppujäykkyyden arvioin edellisistä suksistani ja painonmuutoksestani, Turnamic-siteen säätömahdollisuus antaa lisäpelivaraa kelin ja elopainon muutoksen suhteen. Asiakaspalvelu varmisti vielä suksen sopivuuden niin etu- kuin jälkikäteen, mistä plussat. Toki pitää tietää onko nettisaitti luotettava vaiko ei, huijaussivustojakin löytyy. Luottokortin käyttö tuo lisäturvaa, kun lisäksi asettaa siihen käyttö- ja maarajaukset.
  8. Varsinaisesti ne askeleet ei tarkoita oikeita askeleita, vaan polar muuttaa kehosi liikkeet jonkinlaiseen ymmärrettävään yksikköön, tässä tapauksessa askeleiksi, joita käytetään apuna laskettaessa päivän tavoitemäärää aktiivisuudessa. Voihan sitten vaikka kuvitella että mikäli olisit kaiken kuluttamasi energiamäärän käyttänyt kävelyyn, niin se olisi sen verran askelia kuin mittari näyttää tms.
  9. Mielenkiintosta. 2500m cooper-tuloksella VO2-max -arvo olisi noilla ym. wikipedian artikkelissa lasketuilla kaavoilla 44-45. 2400m tuloksella taas 42-43,5. Oma tulokseni sijoittuisi kuvitelmieni mukaan johonkin tuohon suuntaan (en ole juossut cooperia aikoihin) eli heitetään vaikka lukemaksi 43. Garminin arpoma VO2-max itselleni on 44. Eli ei pahasti heittoa. Mutta nuo kaikki taulukon ajat ovat aivan utopiaa. Eli kiinnostaisi kyllä, mistä Garmin on nuo lukemat kehitellyt. Arponut? Laittanut tarkoituksella täysin hölynpölyä, jotta kaikki koskaan kisoihin osallistumattomat kuntoilijat voi brassailla näillä lukemilla käytännössä juoksemista vaille valmiina tuloksinaan?
  10. jlep

    Garmin Connect

    Hiihdot näkyy raporteissa kategorian "muu" alla, olettaen, että et ole tehnyt talven aikana muita lajeja joilla ei ole omaa kategoriaa. En kyllä itsekään ymmärrä miksei raporttien suodatuksen lajeissa ole samat lajit mitä kellossakin on valittavissa...
  11. Ticot

    Strava

    Flow näytti mulle ainakin jotain tiedotetta, että ei valitettavasti nyt toimii se automaattisynkkaus.
  12. Minulle Garmin Edge väitti kaksi viikkoa sitten traineritreenin jälkeen, että VO2max olisi 63 ml/kg/min, mutta melko kaukana ovat kaikki suoritukset siitä. Tavoiteaika maratonille ei tällä hetkellä ole todellakaan 2.36. Olisin hyvin tyytyväinen jo tuntia hitaampaan aikaan tällä hetkellä. Luulen, että tuo arvo on vain Garminiin sisäänrakennettua kehumista laitteen ostajalle. Wikipediassa, joka on kaikkein luotettavin lähde ikinä, on vähän erilaisia arvioita: https://fi.wikipedia.org/wiki/Maksimaalinen_hapenottokyky Ei kyllä tuonkaan mukaan olla ihan 63 ml/kg/min tasolla juoksuajoissa.
  13. Pyörämees

    Strava

    Itselläni tänään treeni ei siirtynyt automaattisesti Flowista Stravaan. Kaverilla myös sama juttu eilen ja tänään. Molemmilla eri kellot, mutta sama Flow-palvelu. Itellä ollut vähän yli puoli vuotta Strava ja nyt ekaa kertaa temppuili tiedonsiirto. Oiskohan vaan jokin hetkellinen häikkä? 🤔
  14. Polarin kellolla liikkuessa kerrytät myös askeleita olipa laji mikä tahansa. Eli pyöräily lisää myös päivän askelmäärää. En tiedä, onko tuosta nyt mitään hyötyä tai haittaakaan.
  15. Harva nyt täysi aloittelija on. Jokaisella jonkinlaista juoksutaustaa, mutta aikaa on saattanut vierähtää viime treeneistä. Itse taas aloitin muutaman vuoden tauon jälkeen ja vanhemmiten vanhan tason tavoittaminen on entistä vaikeampaa.. Pk:ta vaan lisää niin vauhtikestävyyskin sieltä tulee.. joskus sitten. Vuoden vaihteesta olen joka viikko kellottanut tuhannen metrin ajan.. täysillä vedän.. ihan mielenkiinnosta niin näen kuinka kehittyy ja mukava piirtää käyrää ruutupaperille. Vielä on käyrä kaareutuva eikä ole lätsähtänyt.. kehitystä tapahtuu siis.
  16. Ei ole kokemusta suksien tai muunkaan kalliimman tuotteen ulkomailta tilaamisesta, joten siihen on jonkinlainen kynnys. Onko tuollaisessa isot rahti- tai muut lisäkustannukset?
  17. Noinhan se menee. Tuo on siis samanlainen lukema kuin operaattoreiden ilmoittama liittymien nopeus eli usein saavuttamattomaksi jäävä teoreettinen maksimi. Paitsi tietysti silloin, kun Garminin arvaus VO2maxista on pielessä! :)
  18. Ei kokemusta Customskista, mutta hommasin pitokarva-Speedmaxit neljällä sadalla kevätalesta jo maaliskuun alkupuoliskolla Tanskasta nettikaupasta. Siteiden kiinnitys itse ilman työkaluja parissa minuutissa, olivat kyseisestä kaupasta nääs loppuneet. Toki pitää arvioida itse loppujäykkyys ja tarkistaa myyjältä löytyykö sopivaa.
  19. Joissain toisessakin ketjussa asiasta oli. Mutta siis garminin ennusteet tulee suoraan kellon arpomasta vo2max-arvosta.
  20. On se minullakin tavoittamatta 3:45 vielä vaikka tavoittelen taas 3:40 aikaa. Riippuu paljon olosuhteistakin nuo viimeiset minuutit. Lähdössä tähtään kyllä alkuvauhdiksi jotain 3:35 vauhtia ja sitten katselen myöhemmin myös sykkeitä onko varaa kiristää vai täytyykö jossain kohtaa löysätä. Alussa minulla tulee jännityslisää sykkeisiin 5-10 pykälää. Aivan lopussa saa sykkeet olla mitä vain kunhan ei pyörrytä. Viime keväänä oli niin lämmin keli jo toukokuussa ja en malttanut juoda tarpeeksi matkalla ja lopussa piti hellittää muutama minuutti (n.4), kun rupesi vintti pimenemään. Niin oli moni muukin lopussa vaikeuksissa, kun sijoitus nousi tuota loppukevennyksestä huolimatta.
  21. Itselleni Tanda ja Ontrail ennustivat molemmat samantyylisiä aikoja (välillä 4:13-4:18 vähän riippuen siitä mitä laitoin kilometrimääräksi). Jos alla olisi täysin ehjä maratontreenikausi ja riittävä määrä pitkiä lenkkejä, niin en pitäisi tuota lainkaan mahdottomana (nyt ne kyllä jäävät haaveeksi). Samaan luokkaan menee myös Pasilta sykerajatestistä saamani ennuste (n. 4:17). Eli ei nuo aivan puutaheinää liene. Toisin kuin Garmininin ennuste, jonka mukaan maratonin pitäisi mennä aikaan 3:45.
  22. Ei näytä kovin yleiseltä tavoitteelta 3.45 nykyään. Itse lähden tätä HCM:stä hakemaan. Ennätyksenä viime syksynä Vantaalla juostu 4.12 (epäoptimaalisen kovalla alkuvauhdilla). Sen jälkeen on massaa kadonnut useampi kilo, välillä vedetty hiilarittomalla ruokavaliolla ja pätkäpaastoten sekä treenattu määrällisesti paljon enemmän ja samalla hitaammin.
  23. Enkka tuli, viikko lähes 127km. Pääsiäisenä to alkaen n. 94km. Kun vetää hissukseen viiden minsan vauhtia tai hitaampaa, voi juosta pitkiksenkin vaikka joka päivä, jalat eivät oikein edes väsy. Ehkä se johtuu Skechersien loistavasta valmennuksesta. Kun on ollut vammaa, eikä voi oikein reipasta juosta, niin hyvä fiilis, että aerobista pohjaa pystyy tekemään ja sää suosii. Kaikki lenkit muuten ulkona tällä viikolla. Missään ei ole Helsinkiä hienompia maisemia nyt.
  24. joukor

    Kevätseuranta

    Sammakoilla ollut kevätbileet.. Täällä kevään ennätys 21;2 C
  25. Sammakonkutua lammikko pullollaan. 🙂
  26. Hyvä ajatus/ehdotus. Mulla on vaan perhe mukana + yksi lainakin kaupan päälle -> en pysty jyräämään yksin aikatauluja. Tän hetken ajatus olisi tulla la-aamun lennolta suoraan messuille, jolloin luokkaa 11:00 meidän lössi olisi pelipaikalla. Jos seurue purnaa matkalaukkujen raahaamisesta, tarvii aktivoida plan B) - eli heitetään kamat ensin majapaikkaan. Messuhallin vieressä on se näkötorni, jolla voi houkutella teinejä mukaan siinäkin tapauksessa. Parempi pitääkin teinit visusti näköetäisyydellä, kun laillisesti alkomahoolin osto on 16v täysin sallittua Saksassa. Ei silti, fiksujahan nää on..
  27. Oon toki juossut aiemmin vastaavia määriä. Viime vuosi meni kuitenkin ihan plörinäksi enkä ole vielä päässyt uudestaan vauhtiin. Sain idean keskusteltuamme kavereiden kanssa Matti Heikkisen valmistautumisesta Seefeldiin. Hänhän sai kunnon nousuun tekemälä kovan määräjakson juuri ennen kisoja. Homma oli etukäteen suunniteltu, mutta suunnitelma syntyi Aktia-cupin tuloksen seurauksena hyvin lyhyessä ajassa. Tänä vuonna olen juossut vasta vähän päälle 1000 km, joten ihan mittava määrän nosto tähän parille viikolle tuli.
  28. Älkää vaan äänestäkö näitä Kansanedustajia, jotka kohta hakee myös eurovaaleihin. Kansan Pettureita oliko niitä joku vajaa 20kpl ? Itse en äänestä Eurovaaleissa ollenkaan siihen on syy.
  1. Näytä lisää


  • Alennus jopa -70% kaikesta treenistä, jalkapallosta, juoksusta ja paljon muuta


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy