Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Lankutus tuhoo selän se on huono liike. Täälläki satoi kyllä.
  3. Itselläni on ollut tapana jatkaa juoksua viikkotolkulla ongelmien alkaessa ja samalla uskoen, että alkaneen vaivan saisi kuntoutettua harjoittelun ohessa. Viimeksi itb-ongelmien alkaessa jatkoin sitkeästi juoksua ja tein kaikki mahdolliset internetistä löytyneet kuntoutusohjeet, hieronnat, kylmähoidot ja kineesioteippaukset. Minulle on ainoastaan auttanut vain lepo ja mitä nopeammin olen ymmärtänyt lopettaa harjoittelun ja antaa levon korjaa tilanteen sitä nopeammin olen taas päässyt aloittamaan juoksemisen kivuttomasti. Uskon, että varsinkin säännöllisellä voimaharjoittelulla voidaan ennaltaehkäistä monien rasitusvammojen syntymistä, mutta rasitusvammojen syntyessä pitää muistaa myös osata hypätä "telakalle" rohkeasti. Tämä siis vain oma mielipiteeni.
  4. Tänään pidempään crossarilla töiden jälkeen. Banaanin voimalla mentiin kun lounas unohtui kotiin. 2h salilla kevyttä n. 120bpm sykkeillä. Otatin itsestäni ekg:n, enkä todennut olevan esteenä pro-lisenssiin. Annetaan kuitenkin puolueettoman tahon arvioida tuo nauha vielä 😙 Kumma juttu, että vaikka crossarin jälkeen menin kotiin, söin hyvin ja tankkasin, ja vuorossa piti olla super helppoa kevyttä mukavaa ajoa, oli se henkisesti ihan mahottoman tuskaista 😅 No, kun lopulta yli tunnin vatvomisen jälkeen, olisin halunnut jäädä vaan katsomaan tv:tä, menin ajamaan niin pirun helppoahan se oli. Reilu tunti ja reilu 200w n. 120bpm sykkeillä. Huomenna yritetään aamusta ajaa ihan napsu kovempaa ja pidempään, kuten viime viikolla. Jotain 210-220w väliin mahdollisesti ja n. 3h. Päälle sitten iltapäivästä salille Ja uimaan vielä jos jaksaisi. Sunnuntaille sitten ohjelmassa pitempi pyöräily, mutta ei nyt taideta ihan yhtä kovaa ajella kuin viime vkl kuitenkaan. sitten olisikin vielä yksi viikko, tai oikeastaan 6 päivää runtua, ja sitten lyhyt keventely lienee järkevää.
  5. Kyllä se kuntokin voi tuossa ajassa tippua. Miksei vois juosta samoilla sykkeillä kuin ennen flunssaa, mutta hitaammin. Kunnes kunto sallii lujemmat vauhdit.
  6. Kyllä, Olli Ahvenlahti kosketinsoittajana, Nappi Ikonen rummuissa ja Heikki Laurila kitarassa. Laulaja Gregorius on oikeammin Esko Nick -niminen tyyppi. Mukana myös Jari Samulinin tanssiryhmä. Tuo pätkä on viihdeohjelmasta Hepskukkuu, jota esitettiin vuosina 1979 - 1981. Näin kertoi internet...
  7. Pe 5,5 + 5.2km iisiä palauttavaa. Huonosti nukuttu yö ja sekin liian lyhyt.
  8. Torstaina ensin mäkeen, 10 laskua ja noin puoli tuntia aktiiviaikaa. Iltapäivällä hiihtämään. Viikon ainoa päivä kun sää oikeasti suosi. Kiersin normikierroksen lisäksi pienen ekstralenkin tästä syystä. Matkaa yhteensä 32,2 km, aikaa kului 2.14, ks 137 ja ms 160. Kuormittavuus 158. Sunnuntaina meni 26 km lenkkiin suurin piirtein sama aika, ja silloin sykkeet olivat selvästi korkeammat. Keli auttoi nyt, mutta myös tekniikka alkoi pikku hiljaa tuntumaan luontevalta ja rennommalta. Ehdin jopa miettiä painopistettä jalalla, päkiän käyttöä ja suksen painealueita säärikulman lisäksi, sekä ylävartalon liikettä. Tänään oli aamulla aika veltto olo, ja käytin sen hyväksi nukkumalla pitkään ja lisäksi päikkärit. Sen jälkeen lähdettiin perheen kanssa (ml. koira) "aurinkoladulle", jossa koirat sallittu. Aurinkoa ei näkynyt, mutta märkää lunta tuiskusi naamalle kovan tuulen avustuksella. Luistelusuksilla pääsi vähän eteenpäin, mutta muun perheen pertsat olivat paksujen ja tiiviiden lumipaakkujen pohjustamat, eli eteenpäin ei päässyt kuin kävellen. Koira ryntäili innoissaan, tai sitten paniikissa. Ihmeesti tuollainen 8 kg puudelikin jaksaa vetää suksilla olevaa. Kokonaismatkaa kertyi 1 km, keskisyke 90. Harjoituksen kuormittavuus 4. Tuo saattoi olla tämän talven viimeinen hiihto. Hiihdon jälkeen ruokailu ja vähän sen jälkeen uimaan. Kolmesta uintikelpoisesta radasta oli kaksi varattu kilpauimareille, joita oli 3. Jennalla oli oma rata ja kaksi nuorempaa oli toisella radalla. Olihan se silmälle ilo katsoa tasokasta tekemistä. Jäisin kuin tikku paskaan kaikilla matkoilla. Uin yhteensä 2 km, jossa alkuverra, vähän tekniikkaa, joitain maksimivauhtisia vetoja (naapuriradat ehkä vähän innostivat) ja lopuksi kevyttä kelailua. Keskisyke 135, max 163 ja maksimivauhtikin näytti järkevältä, 52 s / 100m, eli noin 13 s 25 m maksimivedossa. Äsken käytiin vielä keilaamassa. Kello ei tunnista sitä urheiluksi, mikä lienee totta. Nyt kello näyttää 7 päivän kuormaksi 1174, ja optimialueen rajat ovat nousseet jo arvoihin 559-1258. Huomenna kohti kotia ja välipäivä urheilusta.
  9. Today
  10. Vettä ja rännän sekasta settiä tuli taivaalta ja tiet oli läpimärät. Laiskotti ja lorvitutti, joten pieni hapottava porrastreeni (ulkona) ja 5 km hölkkä. Oltiin koiran kans uitetut läjät kun kotio päästiin. Ei huvittanu siis pätkän vertaa. Nyt aamuun asti työmaalla. Lankuttaessa kotosalla oikeanpuolen nivusesta ylävattaan vihlo ihan sikana! Aivan ku salilla tehty vattistreeni ois potkinu nyt vastaan :D
  11. lääkäritkin opiskelee melko pitkään..tekevät duunia.. sit joku ITB ..eivät tiedä mitä tehrä....
  12. Reipasta DDR aikaista Trabantin valmistusta. Vähän vasaraa, vääntelyä ja iso Voimamies Horsti: https://tekniikanmaailma.fi/hulvaton-vanha-video-trabantin-tehtaalta-nayttaa-miten-itasaksalaisia-legendaarisia-autoja-koottiin-kasityona-ja-potkimalla-ja-vasaralla/ Puppe koskettimissa? Tää on kyllä huono biisi ja vaatteet on karmeita. Pekka soitteli joo bassoa lapuista ja aika nuori tässä. Miltähän vuodelta video ja ei taida syksyn sävel kilpailusta olla kysymys?
  13. Itse en olisi huolissani. Harjoittelun myötä tullut pieni sykejumi on poistunut elimistöstä ja reeni tauon aikana kroppa muutenkin herkistynyt. Voi olla että menee pari kk siihen että sykkeet taas alempana.
  14. To 20.2.2020 Lepo Pe 21.2. 15,5km@6:20 / 1h38m / vert 400m / HR 139 Siirsin tavanomaisen perjantaipitkiksen sunnuntaille siinä toivossa, että ennusteen lupailema puolipilvinen sää toteutuu ja pääsee juoksemaan leppoisasti päivänvalossa. Tänään sitt (tihku)sateessa ja tuulessa ulkoilureittiä plus sopiva määrä ylimääräisiä nousumetrejä matkalla. Jaloilla kesti hetki heräillä, mutta ehkä nelosesta eteenpäin liike varsin raikasta. Ideana mennä fiiliksen mukaan ja loppua kohden hiljakseen kiristäen, en puskenut mäkiä kovin rajusti, mutta en sitten toisaalta juuri vilkuillut sykettäkään (pysyi näköjään ihan kivoissa luvuissa). Hyvä reissu, hyvä fiilis tästä.
  15. Tässähän kävi kurjasti ja päälle rysähti tosi kipeä poskiontelotulehdus. Tiistaina tyhjennykset erikoislääkärin toimesta, viikon antibioottikuuri ja ensi viikolla uusi operaatio. Minullahan on tähän ikävästi taipumusta, toinen poskiontelo on jo kertaalleen leikattu (tai ehkä porattu olisi parempi ilmaisu). 50km jää siis tänä viikonloppuna juoksematta, onneksi kipu päässä jo helpottanut, joten pienelle hölkälle voisi huomenna mennä. Harmittaa, mutta eipä voi mitään. Uusia suunnitelmia kohti vaan.
  16. Olin flunssassa tammi-helmikuun vaihteessa. Pientä kuumeilua neljä päivää, jonka jälkeen oli sen verran vetämätön olo, että olin varmuuden vuoksi vielä viisi päivää juoksematta. Nyt olen pari viikkoa taas juossut (5 päivänä viikossa), mutta sillä tavoin kevyesti, että joukossa ei ole lainkaan maratonvauhtia nopeampaa eikä erityisen pitkiä harjoitteita. Syke on ollut yleensä noin 6-7 lyöntiä/min normaalia korkeammalla. Aluksi pidin tätä luonnollisena, mutta kun tilanne on ollut kutakuinkin sama toisellakin viikolla, olen alkanut vähän ihmetellä. Kysymykseni ovat lähinnä a) onko muilla vastaavia kokemuksia, ja kuinka pitkään syke on jäänyt koholle b) pitääkö edelleen jatkaa varovaisesti vai voiko ottaa ohjelmaan siihen normaalisti kuuluvia nopeita ja pitkäkestoisia osioita. Juoksen 40-50 km viikossa, yleensä viitenä päivänä. Paria ensimmäistä lenkkiä lukuunottamatta juoksu on sinänsä tuntunut ongelmattomalta, ei mitään erityisiä huolestuneistuutta herättäviä tuntemuksia. Vielä pieni lisäys: Onhan teoriassa mahdollista, että kyse olisi ollut harvinaisen lieveästä influenssasta (ei esim ollut kurkkukipua lainkaan), mutta sitä ei nyt enää jälkikäteen voi tietää.
  17. Seppo

    Suunto 7

    Ei kukaan olisi niin hölmö että menisi sellaista sanomaan. En tiedä paljonko niistä jutuista johtui siitä että illan tähden piti olla Suunto 7. Mulle jäi kuitenkin se kuva, että käyttäjiksi haetaan massoja. Eli ihan tavallisia kuluttajia. He voivat sitten myöhemmin siirtyä Suunto 5:n tyyppisiin urheilijoiden mittareihin. Jos sitä massaa ei onnistuta haalimaan niin sittenhän siinä on pieni ongelma. Mulle jäi henkilökohtaisesti sellainen mielikuva ettei Suunto 9:lle olisi lähi aikoina tulossa seuraajaa. Kasvua ja kannattavuutta haetaan ihan toisenlaisesta käyttäjäkunnasta. Jos sulla on nyt ranteessa Suunto 9 ja tekisi mieli uutta kelloa niin ainoa vaihtoehto on Fenix -sarja. Vantage ei ole lähelläkään ja voi mennä monta kesää ennen kuin ysin seuraaja tulee jos tulee. Voin toki olla väärässäkin, mutta näillä ajatuksilla lähtisin itse ostohousut jalassa kohti sykemittarikauppaa.
  18. Pe 21.2.2020:  Lihaskunto 60 min, keskisyke 93 + Sisäpyörä 60 min, keskisyke 100 Oheistreenipäivä. Aamujumpat toiminnallisen harjoittelun parissa salilla. Illasta sisäpyörää korkealla kadenssilla mutta aika pienellä (140-170 W) vastuksella. Huomenna edessä vähän ajelua syntymäpäiville ja takaisin, mutta koetetaan käydä tekemässä VK-treeni jo heti aamusta pois alta.
  19. To 10,6km 5:37/km s129 (Palautuminen 35% unta 4,5h) -Olipa lyhyt lenkki. Melkein olisi tuntunut oudolta juosta noin vähän, mutta onneksi jalat kipeyty niin hyvin keskiviikon painojen siirtelystä että kymppi oli ihan tarpeeksi. Kahvin voimalla mentiin tämä päivä. Juuri näin. Mitä tulee nukkumiseen niin ei kannata ottaa musta mallia. Suottaa olla ettei pää kestä ultrahommia. Mistäs sen tietää ennen kuin koittaa. Tiiä vaikka nukahdan univelkoineni kannon nokkaan. Herättäkää kun meette ohi 🙂
  20. Poikkeuksellisesti ei joogaa tänään järjestetty:( No matolla sitten 7km PK vauhtista. Jalka oli jotenkin raskas ja tahmea. Nyt kuitenkin iloisesti viikonlopun viettoon joten: Mukavata sellaista kaikille. Tasapuolisesti.
  21. Tänään juoksin 40km lenkin aikaan 3.31. Edellinen ennätys oli 35km, ja viime aikoina olin juossut 30 ja 32km, sekä monta vähintään kahden tunnin lenkkiä. Kun ei oikein jaksa noita tylsiä 10-14km peruslenkkejä juosta ainakaan usein. Kun oli riittävän pitkään juossut, tuli mieleen tämä maratonin juokseminen alle kolmen tunnin. Että miten ihmeessä nämä Juoksufoorumin jäsenet siinä onnistuu. Olisi voinut olla niin, että 40km lenkin aikana asiaan olisi tullut jonkinlaista selvyyttä, mutta näin ei käynyt. Päinvastoin, loppumatkasta askel askeleelta tämän mysteerin ratkaisu tuntui karkaavan yhä kauemmas ulottuviltani. Päättelin sitten näin, että kolme tuntia alittaneet lienevät jonkinlaisia ihmisrodun valioyksilöitä. Oli se slti hyvä saada vaihteeksi tehtyä tällainen juoksuun liittyvä oma ennätys. Aamulla en katsonut tarpeelliseksi syödä aamupalaa, mutta join urheilujuomaa 7dl. Mukana ei ollut kuin noin yksi desilitra juomista, ja sehän ei paljon auta. Lenkin loputtua oli mukava päästä istumaan ja juomaan. Takaisinpäin tullessa oli hyvä myötätuuli.
  22. To 20.2. aamulenkiksi 8,2km @ 5:32, keskisyke 118. Illalla 8,3km @ 5:07, keskisyke 129. Pe 21.2. etäpäivän lounastauolla 16,7km @ 4:47, keskisyke 143. Noin 11km @ 4:58, ja sitten 8x300m/1' vedot, vetojen vauhti tukkoista 3:40-luokkaa. Illalla ennen saunaa palauttava 7km @ 5:24, keskisyke 130. Sykkeen perusteella palauttava oli tarpeen.
  23. Perjantai 21.2.2020 Juoksua 8,1 km/42:16 min, @5:12 min/km, avg 132. Kiihtyvä mattojuoksu @6:40 min/km -> 4:06 min/km. Vauhdin nosto 0,3 - 0,5 km/h aina puolen kilometrin välein. Olipahan mahdottoman helppoa myös loppupuolella, jossa viimeiset täydet kilometrit @4:41, 4:28 ja 4:13 min/km.
  24. Polkujuoksentelua nastareilla 49' 6,6km 7'25/k Hakkarissa. Ihan hauskaa lepopäivän jälkeen ja kerrankin taas pääsi valossa sinne , no hämärässä pois. Nousua 197m kiertelin tosiaan pikkupolkuja mutta poispäin piti tulla isompaa kun valo loppuu kuusikossa. Paikoin jäätä polulla muttei yhtään lunta missään.
  25. Nonni. Iltareeni meni sitten puihin. Eka skipattu harjoitus miesmuistiin. Ei kyllä paha kun pisteet kertyy kyllä näin kevyellä viikolla helposti. Syy se että tässä istutaan vielä URHEILUkoirakliniikan eteisessä. Kaveri on vielä operaatiossa. Taidan olla täälläkin tuosta tappajasepelistä avautunut mutta toistaiseksi riittänyt kaivella pyöränkumeista niitä ulos. Nyt lekuri silpoo koiran anturaa auki jonka sisällä se kivi on. Tiedossa pari viikkoa vähintään saikkua plus haavasulkeisia. Saas nähdä tuleeko kunnolla kuntoon ennen kuin lähdetään tunturiin... Huomenna aamulla uintia ja illalla pyörää. Sunnuntaina FTP testiä ja sit varmaan juoksulenkkiä vanhemman koiran kera.
  26. Perjantai: Tänään tuli vedettyä jo pari vuotta suunnittelemani takapihalenkki. Kotiovelta 50 metriä lähipolulle josta saa sellaisen hauskasen joskin aika lyhyen polkulenkin tehtyä. Reitin kaummainen piste kotiovesta on alle kilometrin päässä ja päätin että höyläilen lenkkiä ainakin puolitoista tuntia. No näin tuli tehtyä. saldona 14.51km@7.12 keskisyke 138. Nousumetrejä 397m. Aika muikea setti ja tuohon lenkkiin mahtuu todella pehmeää niittyä, joenrantaa, kallioita ja neulasbaanaa ja pari metriä juurakkoa 😄
  1. Näytä lisää

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy