Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Jim

    Pyörä-treeni kysymyksiä

    Jep, itsekin keskustelen pyöräilystä enemmän fillarifoorumilla. Toki koska pyöräily tukee juoksua, voisi tälläkin foorumilla keskustella siitä muuallakin, kuin Triathlonin alla. Mitä @Baltsu kysymyksiin, niin itse pyöräilen aina kehä 3:n ulkopuolelle maantiepyörällä. RideWithGPS palvelussa on paljon reittejä, joita mm. Helsingin Polkupyöräilijät käyttävät (hakusana HePo) http://ridewithgps.com Esim. lentokentän ympäri on suosittu https://ridewithgps.com/trips/2093345 Toki Kehä 3:a pääsee myös lännestä itään kohtuullisen hyvin. Jos haluaa lyhyen reissun ja puoleen väliin kahvipaikan, niin käy vaikka Shell Lahnuksessa Vihdintiellä HePolla on kaikenlaisia lenkkejä eri tasoisille https://hepo.fi/toiminta/lenkit/
  3. Kokonaisuutenaan alkaa kuulostamaan ihanan kalliille tälläinen projekti 😀 Varsinkin ku tässä vatuloidessani tuo halvempi vaihtoehto kerkesi mennä nenän edestä 🙄 Oma moka, mitäs tässä vatuloi ja nenää kaivelee.. Periaatteessa tälläisestä treenaamisesta olen vaihteeksi kyllä digannut, vaikka ei vielä pyöräilyä ole mukana. Mieluummin näillä keleillä lähtisi ajelee vaikka 5h-6h pitkää lenkkiä kuin juoksee jotain 35-38km lenkuraa. Varmaan ensimmäisen pitkän pyörälenkin jälkeen tämäkin mielipide muuttuu.
  4. jep mutta kyllähän sitä saa polkujuoksussa käyttää myös kumisaappaita, varsinaista jalkinepakkoa tai -koodia ei ole 🙂
  5. Luulen että baltsu viittaa ketjun juoksutähden hölkkiin kumisaappaat jalassa.
  6. Harmi vaan että siinä lajissa edes maajoukkueeseen pääsy tekisi tiukkaa joten suosittelen pysymään rata- ja maastojuoksun parissa jossa on odotettavissa huomattavasti kovempaa tulosta. Sinänsä hyvää treeniä juoksijalle (y) Ja myöskin mielenkiintoinen olympialaji. MM-tasollahan polkujuoksu on jo lajina. Siinä ei taida Suomen naiset tällä hetkellä 100 parhaan joukkoon päästä ainakaan kovin moni.
  7. Power mainostaa 35 eurolla JBL Reflect Contour -mallista bt-nappikuuloketta urheilukäyttöön. Onko tuollaisesta kokemuksia? Vaikka ovat ns. langattomat kuulokkeet, nappien välissä juoksee varsin pitkä lanka, jossa on jokin säätölaite keskellä.
  8. Today
  9. Tuollaisilla joku veti keväällä Karhunkierroksella. Pysyi korvat kuivina, muuten en olisi ymmärtänyt.
  10. Niin siis selvyydeksi ollaan harvinaisen samaa mieltä asiasta 🙂 En muuten oikein mitenkään käsitä, ettei muka pysty juoksemaan 06:30 - 07:30 vauhteja. Siis aivan varmasti pystyy kuka tahasa, kun vaan lyhentää sitä askelta ja menee rennosti. Ei varmaan haittaisi opetella... Kyseessä kuitenkin vauhti, jonka käveleminen on jo aika haastavaa ainakin normaalimittaiselle. Tuolla lenkillä näkee aika usein sellaista gasellipomppomista, jossa maksimoidaan jokaisen askeleen pituus ja mahdollisimman matala kadenssi. Mitähän sillä haetaan takaa?
  11. Itsellä nyt ollut noin puoli vuotta käytössä AfterShokz luujohde kuulokkeet. Ei ehkä täydellisin äänenlaatu mutta näillä kuulee musan ja äänet mitä ympärillä tapahtuu. Pyöräillessä, toimistotyössä, juoksussa loistavat ja erittäin mukavat päällä. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/52500/jmvqx/Aftershokz-Trekz-Air-luujohdekuulokkeet-Midnight-Blue
  12. Baltsu

    Yleisurheilukausi 2019

    Ella Räsäsestä on tehty Oulun ammattikorkeakoululaisten toimesta näköjään videohaastattelu Youtubeen https://www.youtube.com/watch?v=vqrO8SVUyNM
  13. Itse käytän JBL langattomia sankakuulokkeita, olisko malli ollut 55, joissa kuppi tulee korvan ympäri. Tosin alkavat 25 lämmössä parin tunnin jälkeen hiostamaan aika reippaasti. Toiset on Bosen in-earit, jotka pysyvät yllättävän hyvin korvissa pitemmilläkin lenkeillä ja äänen laatu on ihan jotain muuta JBL:ään verrattuna, mut toki hintalappukin on moninkertainen. Ainoa miinus bosessa on, että akku kestää vain 3-4 tuntia. Esim meikäläisen maratoonia ei akku kestää kokonaan.
  14. Itse olen sankakuulokkeista pitänyt eniten Kossin Porta Pro mallista. Puoliavoin malli antaa hieman ääntä lävitse ja autot ja pyörät kuulee paremmin kuin kuppi- tai nappikuulokkeilla. Lisäksi ovat kevyet. Ainut valitettava asia on, että tuo langaton malli on minusta aika suolaisen hintainen eli sen noin 70€. Valitettavasti bt-lähettimiä ei ole myynnissä kuten 3v sitten oli. Nykyisen lankamallin ongelma on, että varsinkin nopeammilla lenkeillä liitin ottaa osumaa ja tästä seuraa joko biisin vaihtoja tai äänen voimakkuuden laskemista tai molempia joka ärsyttää kesken intervallin.
  15. Tässä mielenkiintoinen näkökulma ruston kulumiseen tai rustovaurioon liittyen: https://www.coach-logic.com/blog/overcame-arthritis-rugby-player/?fbclid=IwAR2mTUz54oF3JYZU0l40E9S6RchJeeOrrryXYTymPQtztA6UCp2qxh3eI8o Lyhyt tiivistelmä: Kaveri oli 53-vuotiaana mennyt lääkärille pahojen polvikipujen takia. Magneetti oli paljastanut pahan nivelrikon polvessa, suurin osa polven rustosta oli kulunut pois. Lääkärin mukaan kaverille joudutaan asentamaan piakkoin tekonivel. Lisäksi lääkäri oli määrännyt tulehduskipulääkekuurin. Kaveri ei suostunut alistumaan lääkärin tuomioon vaan halusi löytää toisen ratkaisun. Ensiksi hän selvitti, että tulehduskipulääke ei ole pysyvä ratkaisu nivelrikon hoitoon. Se voi tuoda lyhytaikaisen helpotuksen, mutta pidemmällä aikavälillä tulehduskipulääke vain pahentaa ongelmaa, ja lääkettä pitää ottaa ajan myötä vain suurempia ja suurempia määriä jotta kivut helpottavat. Hän alkoi hoitaa ongelmaa toisin keinoin, kuten ruokavalion muutoksella (tietyistä ruoista luopuminen ja tiettyjen ravintolisien lisääminen ruokavalioon). Olennaista on ruokavalion kautta vähentää tulehdusta nivelessä, koska tulehdus (ei liike!) on se joka aiheuttaa ruston degeneraatiota ja kulumista. Toinen iso havainto oli liikkeen ja kompression vaikutus rustoon. Hän oli löytänyt netistä tutkimuksen, jossa rustosolujen uusiutumista tutkittiin. Rustosolut oli tutkimuksessa alistettu kovan paineen alaiseksi, ja tulos oli se että kova paine parantaa rustosolujen kykyä uusiutua 1,5-kertaiseksi normaaliin verrattuna. Toisin sanoen, sitten kun nivelen tulehdus on saatu hallintaan, voidaan nivelruston kykyä uusiutua edesauttaa voimakkaalla tärähdys-tyyppisellä liikunnalla, kuten juoksulla tai tämän kaverin tapauksessa rugbyllä. Hän tosiaan aloitti 53-vuotiaana rugbyn pelaamisen. Tällainen havainto on tietysti täysin päinvastainen virallisen lääketieteen ja käypähoito-suositusten kanssa, jotka suosittavat nivelrikkopotilailla vain uinnin ja pyöräilyn kaltaista kevyttä liikuntaa. Mutta Jyväskylän yliopistossa muutama vuosi sitten tehdyn tutkimuksen mukaan päädyttii samankaltaiseen havaintoon. Siinä ryhmä alkavasta polven nivelrikosta kärsiviä 50-65 vuotiaita naisia altistettiin vuoden ajan aerobic-tyyppiselle hyppelyjä ja nopeita suunnanmuutoksia sisältävälle liikunnalle, ja vuoden jälkeen kontrolliryhmän naisten polven ruston tilanne oli hieman parantunut, ei heikentynyt! Tällä jutun kaverilla oli onnellinen loppu. Hän pystyi jatkamaan rugby-harrastustaan vuosia ja on edelleen 70-vuotiaana siinä tilanteessa, että pärjää polven kanssa hyvin eikä tekonivel-leikkausta ole tarvinnut edes harkita.
  16. Muistelen, että selän ja vissiin jonkun ylikunnonkin kanssa oli ongelmia. Tilastoista selviää, että 2014 oli vielä joitain startteja ja sen jälkeen DNF kertaalleen vuonna 2018 kasilta ja 2019 hallista 200 metriltä. Vuodelta 2011 oleva noteeraus 53.44on edelleen17-vuotiaiden SE ja se on myös hänen ennätyksensä. Sehän olisi tänäkin vuonna kotimainen kärkitulos aika selkeällä marginaalilla.
  17. Hyvin pelaa juostessa enkä koe että ne hiostaa
  18. Miten uintiin voi olla liian kuuma keli ulkona kun hyvin harvoin veden lämpötila on korkeampi kuin hallissa? Viime kesänä oli kerran Hietsussa veden lämpötila 26C ja se on hyvin poikkeuksellista, niin tapahtuu vain pari krt sadassa vuodessa ja silloinkin vesi viileni seuraavaksi päiväksi. Nyt taitaa olla joku 17-19C. Hallissakin on 25 tai 27C ja kyllä siellä uidaan.
  19. Noista ite kyllä kaatuisin ehdottoman selkeästi ensimmäiseen. Jälkimmäinen alkaa olla jo kisatason vehjes, onhan se hieno ja varmasti eturauhanen kovettuu ajellessa ja sähkönäppäimiä painellessa, mutta onko mitään perusteltua syytä tuohon parin tontun upgradeen? Ketuttaa vaan enemmän, kun ekan kerran vedät sillä lipat! Tuttu tunne kyllä, ettei tiedä mitä haluaa. Senhän oikeastaan taisinkin iskeä ensimmäisenä vinkkinä, että käytännössä pakossa joudut ostamaan kaks pyörää kuitenkin. Nyt jos ostat tuon ajatuksen kotiuttelet tuon "halvan" Rosen tai vastaavan ja ajelet sillä siihen asti kunnes alkaa tri-pyörän hankinta olemaan ajankohtainen ja siihen sitten kunnon panostus, kun tietää mitä tarkalleen hakee! Vielä pari lisävinkkiä pyörähommiin: -tehopolkimet/mittaus lähes "välttämätön" (ihan oikeesti, on rahansa arvoinen ostos! Hinnat lähtien ~700€) -lähes välttämätön harjoitusvastus (talvella/keväällä/syksyllä intervalleja vääntämään, Hinnat lähtien 3-400€) -tarviiko kiekot? (vauhtia saa lisää kisakiekoilla - kohtuullisiin pitää varata noin 1000-1500€ tahi halvemmalla käytettyjä) -kisa-asu, kengät, polkimet, vararenkaat, "huoltopakki", satulalaukku, yms yms (pakollisesta lisäsälästä helposti parin satkun ostokset!) Eikös se perinteinen sanonta ole, että keho tottuu 8 viikossa muuttuneeseen harjoitusvasteeseen? Itellä kyllä kesti uinnin kanssa enemmänkin 8 kuukautta, että sai edes jonkinasteisen kyvyn vetää 3-4 krt/vko oikeata uintiharjoittelua eli kynnysuinteja ja muita settejä. Uintiihan tulee sitten jossain vaiheessa aiheelliseksi etsiä märkkäri. Tuokin on omanlaisensa talkoot, jota kannattaa miettiä jo nyt. Firmoilla ja kaupoilla ja messuilla on yleensä tarjolla N kpl eri märkkärivalmistajien pukuja ja siellä pääsee niitä myös kokeilemaan. Tuossa on kohtuu oleellista, että se puku sopii omaan kehoon. Nythän on parhaita aikoja vetää uintireenejä ulkona, kohta alkaa olemaan jo turhan kuumat kelit siihen, mutta onneks Suomen kesä ei oo pitkä...
  20. Strava muokkaa sitä saatua dataa. Ei se omalla kohdallani Polar+Strava yhdistelmällä paljon muuta tulosta verrattuna pelkkään Polariin, ehkä 0,01km yleensä eroa lenkin kokonaispituudessa maksimissaan, mutta aikaa Strava lyhentää. Se leikkaa ilmeisesti pois ne ajat, jolloin on seisty paikallaan, eikä ole liikuttu mihinkään.
  21. Olen nyt n. kuukauden käyttänyt Vantage M:ää niin voin kirjotella omia kokemuksiani. - Näyttö on himmeä, etenkin jos sitä koittaa katsoa aurinkolaseilla sisätiloissa / autossa. Mutta yleisesti ottaen tämä ei itseäni ole haitannut, himmeydellä saavutettu parempi akun kesto on sen arvoista. - En ole tätä tarkkaillut. Mutta "aktiviteetti" jota kello mittaa ei ole siis oikeita askelia vaan "virtuaaliaskeleita" jotta eri urheilutavoilla voi saavuttaa 100% päivätargetin eikä ole pakko kävellä sen eteen. Eli onko tämä väärinymmärrys kävelyaskeleita mittaavalta? - Aktiivisuusmittauksen "ankaruuteen" voi itse vaikuttaa valitsemalla oman tasonsa 1-3 väliltä. Itse valitsin 2 ja nyt kello näyttää jo 116% (tänään 10km juoksu + 6km leppoisaa pyöräilyä), iltaan mennessä tullee sen verran kävelyitä että ollaan 140-160% tasolla. Toki jos päivä ei sisällä mitään varsinaista aktiviteettia vain kaupassakäynnin tms. niin prosentit jää vajaiksi mutta se lienee tarkoituskin. - Sykkeen mittaus ranteesta ei nykytekniikoilla toimi tarkasti millään kellolla kuin optimitilanteissa. Itselläni normi juoksulenkeillä sykkeet tuntuvat tulevan oikein mutta esim. mäkivedoissa nousevat viiveellä / ovat liian alhaiset. Samoin pyöräillessä sykkeet näyttävät todellista alempaa, kädet paikoillaan alaspäin veri ei ehkä samalla tavalla kierrä? Pitkähihaisella paidalla voisi toimia paremmin, testailen kunhan kelit viilenevät. Mutta kokonaisuutena uskoisin vantagen sykemittauksen olevan markkinoiden parhaimpia ja itselleni juoksulenkeille toimii tarpeeksi tarkasti. - GPS tarkkuutteen olen itse erittäin tyytyväinen. Yksi vakiolenkkini on vantagella mitattuna n. 2% lyhyempi kuin iPhone + Strava yhdistelmällä mutta epäilen että iPhone näyttää liian pitkää matkaa ja vantage on oikeassa. Kartalla ei näy oikomisia ja mikä tärkeämpää mitat pysyvät lenkkien välillä samoina. - Pidän kelloa yleensä yölläkin kädessä mutta en ole unidataa katsellut eli tähän en osaa kommentoida. - Ei kaikki valikot ihan silmänräpäyksessä avaudu mutta mitään käyttöä haittaavaa jähmeyttä en ole huomannut. Pari lisäpointtia vielä: - Näytön naarmuuntuminen: Tästä olen lukenut kommentteja, mutta itselläni ei ainakaan vielä kuukauden aktiivisen käytön jälkeen näy mitään naarmuja. Metsissä juoksen mutta en ole kellon kanssa vielä kaatuillut, sitä odotellessa 😉 - Akun kesto: Erittäin hyvä. 8 päivän käytön jälkeen (sis. 6h juoksua + 4h pyöräilyä) akkua oli jäljellä 22%, eli kerran viikossa lataaminen rittää hyvin. Omasta Vantage M:stäni maksoin giganttiin 195e ja tyytyväinen olen.
  22. Voihan siinä tulla henkinen luovuttaminen, jos kierrokset on laskettu väärin ja tavoite karkasi. Samoinhan Seppo luovutti HCM:llä ja Valido HHM:llä. Joskus juoksija ei vain jaksa rutistaa loppuun sata lasissa. Yhden kisan perusteella aika vaikea vetää sen suurempia johtopäätöksiä.
  23. Itse tartuin tuohon Powerin tarjoukseen kun tuosta Turun Hansan Powerista löytyi suoraan hyllystä 179€ hintaan. Aikansa kutakin, nyt M400 sai jäädä eläkkeelle. Tämä näyttääkin pelkästään paremmalta mutta eiköhän salille pidä H7 pukea ylle edelleen - kokeillaan ja katsotaan miten siellä rannesykemittari pysyy perässä mutta yleisestikin pidemmän aikaa halunnut tämän M:n hankkia... Kaksi kertaa ollut jo ostoskorissa talven aikana muttei siihen 279€ hintaan voinut päivitystä perustella itselleen - nyt oli ihan passeli tapaus.
  24. Just. Ostin Vantagen nimenomaan sen takia, että siihen tulisi ominaisuuksia eikä vuoden välein uutta mallia niin kuin Suunto tekee.
  25. Niinhän ne onkin. Ja samaa sanoo Polarin asiakaspalvelu kun tein palautteen sykerajoista kun niitä ei saa käyttöön ilman suunniteltua harjoitetta.
  26. Mie olen kipuilua tän pyörä asian kanssa ihan huolella. En oikeen pysty päättämään minkälaisen pyörän ostaisin. Tässä olisi varteenotettava vaihtoehto 1300 eurolla. Sitten kuitenkin yritän itselleni valehdella että olisi järkevämpää ostaa tälläinen peli. Hintaeroa on ihan helkkaristi, mutta käsittääkseni noi sähkövaihtajat olisivat huolettoman käyttää. En osaa kyllä sanoa pystynkö valehtelemaan omatuntoni hiljaiseksi ja tuhlatakseni ~3500 euroa pyörään, ja etsiä vielä ensi talveksi lisää pätäkkää aika-ajopyörään. Muuten treenit ovat olleet vain sekavaa lätystelyä. Salilla olen käynyt vahvistamassa uinti- sekä pyöräilylihaksia 2-3krt/vko, uimassa olen yrittänyt käydä 2-3 krt/vko ja soutanut olen 2krt/vko. Sitten päivittäin käynyt jonkinlaista juoksunomaista liikehdintää suht kevyellä teholla. Kroppa on hieman ihmeissään tästä harjoittelurytmin muutoksesta, mutta eiköhän alkane muutaman eli n. 6 vkon jälkeen jo sopeutua. Eilen ainakin uidessa kramppaili pohkeet niin taajaan, että tänään kävelykin on koskenut.
  1. Näytä lisää


  • Osta vähintään 69,99 € niin saat 20 % alennusta koko ostokerrasta!


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy