Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. No niin... toivottavasti moni ei tehnyt tuolla ennätyksiään ? Tilastokelvottomia. Tietenkään kukaan ei ota epäonnistumisesta vastuuta.
  3. HCRD:n organisaatio tarjoilee lapasyöttöjä HM:lle!
  4. Siinä menee neitsyys. Suomi on tosiaan ollut historiassa sellaisena heittokapulana, välillä Venäjän tai Ruotsin. Nyt EU:ssa Saksan. Tarkemmin alusmaana vaikka paperilla meillä pitäisi EU:ssa olla Veto-oikeus ha ha.
  5. Jälkikäteen mittaamalla ei käsittääkseni reittiä enää tilastokelpoiseksi saa vaikka olisi pidempi kuin piti. Tuomo Salonen heitti vielä tämmöstä faktaa:
  6. 38,5 k kohdalla eroa oli vielä 20-25 sekkaa. Kova kilpailija olet! Kova suoritus tolle reitille ja tohon keliin, isot onnittelut!
  7. Liitossa on parempi, kuin yksin. Suomella on jo historiasta kokemuksia, kuinka Suomi-neidon käy isojen herrojen reissussa. Pienten on käsittääkseni hyvä olla pienten kanssa samassa hiekkalaatikossa. Pohjoismainen kauppaliitto esim. saattaisi olla oiva vaihtoehto. Toisaalta; Ruotsilla tai Norjalla ei sellaiseen liittoon ole nyt mitään intressiä. Kuka uskoo, etteivätkö saksalaiset aja aina ensisijaisesti omaa etuaan. Saksalla on niin iso volymi EU ssa, että oman edun ajaminen on vääjäämätöntä. Hyötyvätkö muut maat sitten Saksan menestyksestä ? Yksinkertaistaen : Kyllä, jos tuotannon osaurakointiin pääsevät mukaan. Vastaavasti, kun tuotanto ei enää vedä, niin reunoilta karsitaan aina ensin.
  8. Voe voe. Kannattaako kovan sateen sattuessa laittaa sellainen kertakäyttösadetakki? Hiostaahan se mutta oiskohan kuitenkin parempi kuin pelkkä juoksutakki?
  9. juusok

    Åndalsneslöpet 5K

    Näemmä riittää vauhti tasaisellakin.
  10. Today
  11. Kysymys kuuluukin, että millaisesta EU:sta on valmis eroamaan ? Haitat suuremmat kuin hyödyt on aika pirun pätevä syy. Briteillä on kai jotain tietoa entisenä suurvaltana, jotta nyt ollaan menossa väärään suuntaan? Ne syyt muakin kiinnostaa eikä mitään 7-lehti arvailuja.
  12. Luulisi, että tarkistusmittaamalla 1. ja 2. ryhmien juoksema reitti (tässä tapauksessa ensimmäisten kiintopisteiden väli riittää) saataisiin tilastokelpoisia aikoija. Nopeasti katsoen minkään ikäryhmän palkintosijoille ei kuitenkaan juostu 3. tai myöhemmästä lähtöryhmästä, jossa matka oli n. 60 m lyhyempi.
  13. Kiitos, hyvä vitsi viikon alkuun! @Jimin lailla lisäsin aikoinaan korvaavaa treeniä, lääkärin mielestähän operaatio olisi pitänyt tehdä jo vuonna 2013. Tässä onkin taas kerran hyvä paikka vaahdota kickbike-harjoittelun hyvyydestä. Tiedän tapauksen, jossa polviongelmainen ei voinut polkea pyörällä polvikivun takia, mutta kikkarilla potkiminen onnistui. @Juha Tuomolalla ei onnistunut sitten muistaakseni yhtä hyvin. Oma Kickbike-treenini huipentui sitten vuoteen 2015, jolloin keräsin vuoteen ihan kohtuulliset 7117 km, näköjään juoksua kertyi 501 km ja kävelyä 353 km. Ja se lonkka oli silloin jo ihan paska. Reisiluu oli kääntynyt ulkokiertoon ja siksi pyörällä polkeminen oli aika hankalaa. Mutta potkimaan pystyi. Saavutin myös sinä vuonna Ratareisi-tapahtumassa arvonimen "se Kickbike-kahjo". Jos nyt aloittaisin kikkailua, niin ostaisin tällaisen: https://kickbike.fi/showroom_fi/product-cross-29er.html
  14. Muusa

    NUTS KK 24.-25.5.2019

    Lauantaina ehkä kastutaan? Mulla on tavoitteena päästä 55km maaliin ja mieluiten olla siellä maalissa ennen kuin @HelppoHeikki 🙂
  15. X66

    Suunto Spartan Ultra

    Glonass paransi hiukan tarkkuutta GPS/Glonass-jäljestä päätellen. Kuitenkin ero 21 km matkalla oli vain vajaat 100m enemmän Glonass:in kanssa, eli loppujen lopuksi GPS riittänee yleensä hyvin. Eilen taas sykevyö reistaili vajaan kilometrin, ja ensimmäisen km keskisyke olikin 209. Tilasin toisen vyön rinnakkain käytettäväksi jotta voi tehdä vertailua onko huono yksilö. Molemmat vyöt käytetään joka tapauksessa loppuun. Strava tuli myös käyttöön. Metriikka auttanee juuri juoksupuolella kun muuten Suunto App on pääosin ihan riittävä. Toki movescountin tarkempaa dataa tulee joskus silmäiltyä.
  16. Mulla meni vuodet 2012 ja 2013 lonkkavaivojen kanssa niin, että en pystynyt kilpailemaan, enkä paljon treenaamaakaan. Todennäköisesti suurin syy lonkkavaivoihin oli päivittäinen 8 h istuminen paikallaan, eli käytännössä koko työpäivä ruokatuntia ja kahvitunteja lukuun ottamatta ja lisäksi vamman syntyvaiheessa vaikutti myös liian nopea juoksumäärien kasvattaminen keväällä. Nyt lonkat eivät ole pahasti kipuilleet, mutta yhä edelleen ei pitäisi istua koko päivää paikallaan, vaan käydä välillä vähän kävelemässä tai nostaa pöytää seisontakorkeudelle. Silloin oli töissä Talvivaaran kaivoksella ja eipä siellä mädän kanamunan hajussa ja mustassa pölyssä kovasti kiinnostanut päivisin käydä haukkaamassa raitista ilmaa.
  17. Minulla todettiin nivelrikko lonkassa ja polvessa 2013 tammikuussa. Lisäsin pyöräilyn juoksun rinnalle ja sitä on nyt saman verran kuin juoksua. Ainakin tähän asti on voinut juosta omilla nivelillä
  18. Ilmeisesti vihreillä ja vasemmistolla alkaa olla runsaasti valtaa yleisesti Euroopan sisällä, koska hoplofobian kärki tunkeutuu jo Sveitsiin. En ole EUn hajoamisen kannalla millään muotoa, mutta aika outo episodi tuo Sveitsin taipuminen. Olen kunnioittanut sveitsiläisten ehdottomuutta olla sitoutumatta. Meillä historiallinen ja taloudellinen näkökulmia on kohtalaisen toisenlainen.
  19. Kyllä minä juoksin massan mukana Urheilukatua Lääkärinkadulle ja muistin kyllä, että reittikartassa reitti kääntyy Reijolankadulle. Ajattelin vain, että on tullut viime hetken tietöitä, joiden takia reittiä on muutettu. Nopeasti mitaten matkaa tuli 60 m lisää. Kuvittelisin, että siihen ekaan haaraan olisi voinut laittaa tötsät 0,5 m välein, kun kenenkään ei pitäisi juosta siitä ennen maratonin lähtöä.
  20. On hyötyä. Se on jopa massiivinen. Tärkeää on säännöllisyys ja jatkuva harjoittelu. Oleellista tuossa vähäisen treenin jaksossa on riittävän suuri määrä harjoituskertoja (vaikka olisivat lyhyitä) ja eri harjoituskerroille jaettu ominaisuuksien ylläpito (kestävyys = hieman pidempi lenkki, vauhtikestävyys = lyhyemmät tehokkaat treenit). Tietysti mikäli aikataulu sallii vain pari kolme treeniä niin niissä entistä tärkeämpää miettiä mikä niiden tarkoitus on. Tauon jälkeen on aina vaikeampi aloittaa.
  21. Mitenkäs ihmiskeho toimii tällaisessa tapauksessa: 1. Seuraavat 5-6kk pystyy harjoittelemaan 50-80km/vko tai 5-8h keskimäärin. 2. Sen jälkeen Seuraavat 3-4kk vain 3-4h / vko ja 25-40km arviolta, eli selkeästi kevyemmin. Kysymys kuuluu, että onko tämän hetken kovemmasta harjoittelusta enää ensivuonna mitään hyötyä jäljellä, kun kevät taas koittaa 2020? Vai menikö suurin osa hukkaan, kun harjoittelumäärä tippuu?Tiedän jo etukäteen, että aikataulullisista syistä noin tulee käymäään marras, joulu, tammi ja helmikuulle. J
  22. Sama homma täällä eli lantion hallinnassa puutteita, oikea puoli vahvempi, kuin vasen. Tosin minut analysoi asiansa osaava fyssari ja noin kuukauden kuluttua täsmätreenin ja jumpan aloittamisesta kaikki vaivat poissa. 😄 Eniten harmittaa tässä, että olen vuosien varrella saanut vaikka minkälaisia ohjeita ja selityksiä vaivalle (liian kireät lonkankoukistajat tai pakaralihakset), mutta kaikki aikaisemmat ovat menneet vikaan ja nyt vasta ammattilainen osasi antaa diagnoosin ja täsmätreeni puri nopeammin, kuin ehdin kissaa sanomaan. Heikkoutta lihaksissa tai että oikeat lihakset ei aktivoidu, kuten pitäisi tai puolieroja, kaikki korjattavissa, mutta pitää tietää mitä tekee.
  23. Mulla oli lonkassa/rangassa virheellinen asento joka teki sen, että lonkat rasittui epämääräisellä tavalla. Tein abou 6-9kk:tta aktiivista jumppailua joka lopulta vei ongelman pois. Kuminauhaa sekä keskivartalon hallintaa. Kuten tässä moni sanoi, ongelma on aika moniulotteinen. Yksi juttu mikä selkeesti auttoi oli oikean kohdan rullailu pallolla lonkanseudulta. Sekään ei mikään itsestään selvyys ollut vaan oli monen kokeilun suma. Samalla tavalla meni itselläkin juoksut et aina vasta juoksun jälkeen kipeyty toiselta puolelta.
  24. Muistin muuten eilen illalla teikäläisen lonkan ja erinomaisen juoksu-uran leikkauksen jälkeen, toivottavasti kukaan ei kerinnyt jo ranteitaan avata. Viime viikolla, lonkan kipujen jatkuttua viikon, kävin lekurilla joka heitti ilmaan nivelrikon mahdollisuuden. Musta se tuntui niin loputtomalta vaihtoehdolta, että tein jo ostoslistan uusista harrastusvälineistä, 4 eri tyyppisen fillarin, soutuveneen ja kajakin jälkeen jouduin jo miettimään, että eikö samalla hintaa saisi jo titaanisen MTM-lonkan. No, onneksi selvisin vähemmällä. Ja halvemmalla.
  25. En vetäisisi kumpaakaan rannetta auki nivelrikon takia. Varaosia on saatavilla ja lonkan tekonivelleikkausten onnnistumisprosentti on Suomessa kova. Leikkauksen jälkeen heräämössä morfiini-kännissä oli muuten aika hieno olo, kipu oli poissa ja nauratti - suosittelen jo kokemuksena. Ja jos leikkaus onnistuu, niin sitten se on itsestä kiinni. Minulle laitettiin maaliskuussa 2016 oikeaan lonkkaan tekonivel ja sen jälkeen olen ehtinyt hölkkäillä muutamat maratonit, yhden 6 h ultran ja 2017 Bodominjärven Utraintervallin (piti editoida tänne Bodom jälkikäteen, sitä pyrkii unohtamaan kauheudet). Paloheinämaralla Jouluaattona 2017 lipsahti ihan perushölkkäharjoittelulla aika alle 4 h. Viime kevään alle 3:30-projektihan sitten kusaisi kyllä kintuille komeasti. Kunhan pääsen kesällä Bodomin Ultraintervallissa maaliin, niin sitten lopetan ultrahölmöilyt. Lupaan niin ja kun kun huonoa vitsiä toistaa tarpeeksi monta kertaa, siitä tulee kai hyvä? @Jiou, onko sinulla siis leposärkyä?
  26. Viittaatko tähän Mika Lintilän kommenttiin? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006044746.html
  27. Okei, ja Niskanen syytti järjestäjiä. Olisi lisäksi voinut mainita, että itsekin töppäsi. Hiki ei ainakaan valunut silmiin. Mitä lukee säännöissä jos lukee mitään? Mikä sen parempi jänis kuin pyöräilijä? Haverinen ei varmaan puhunut vain kyseisestä kilpailusta ja sen tapahtumista.
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy