Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Yksi juttu, mitä salilla teen on pohkeet (pohjeprässi ja suorin jaloin tehtävä liike). Näillä sain kuntoutettua akillesvaivan pois (tänä vuonna Juoksija-lehdessä tästä juttua) ja jatkossakin aion pitää pohkeiden voimatasosta huolta, ettei vaivat enää palaisi. Jos siis on yhtään pohje-/akillesvaivoja, kannattaa ainakin pohjetreenit ottaa mukaan (myös esim. hyppynaruhyppyä ja ns aktiivikävelyä kannattaa tehdä).
  3. Tulipa lueskeltua tämän ketjun kokemuksia ja aika syvissä vesissä ovat monet käyneet. Itse narahdin tähän nyt sitten kahden peräjälkeisen ultran seurauksena (joo ei varmaan yllätys näin jälkikäteen ajatellen). UTMBn palautuminen ei vaan tapahtunut ja varovainenkin lenkkeily meni pieleen kisojen välissä. Syketasot viuhuivat taivaissa. Lepoahan siinä tuli lopulta ihan kunnolla mutta sekään ei riittänyt vaikka käytännössä lopetin juoksemisen. Jos tekisin jotain toisin: ei ollut tosiaankaan hyvä idea edes startata Kreikassa vajaat 4 viikkoa UTMBstä. Luulen että tuosta 103km hellehölkästä (jossa vedin itseni ihan loppuun siitä mitä ehkä oli vielä jäljellä) palaudutaan vielä jokunen tovi vaikka kolme viikkoa on nyt takana. 2-3 päivän välein kokeilen kevyttä hölkkää tällä hetkellä. Ei onnistu. Otetaan opiksi.
  4. Eli ilmeisesti unen seuranta on sinulla toiminut päivityksen jälkeen normaalisti. Jostain syystä itsellä tökkii ja kaikki entinen data hävisi ja viime yöstä ei ainakaan tullut mitään tietoa.
  5. Itse mietin ihan samaa parin yön perusteella Vantage Veen käyttäjänä, että tarviiko tehdä enää ortoa erikseen. Täytyypä seurailla kertyvää dataa.
  6. Today
  7. joukor

    Garmin Connect

    Kokeillin tyotakin, mutta eipä. Sain kuitenkin pelaamaan hiukan eri tavalla : Valitsin vasemmasta UP napista Navigointi / reitit ja tallennettu matka. Lienee manuaalissakin noin selitetty ? En vaan osannut nähtävästi lukea...-) Pelaa ja kello viestittää jos juoksee ohi reitin. ihan kätevä ominaisuus, etenkin matkoilla.
  8. Vantaalla lauantaina meni 3.41 h ja n.30 km saakka 3.30 h vauhdissa. Sitten jalat olikin paskana , joten oli ihan mukava sen jälkeen kävellä leppoisassa syksyisessä säässä maisemia ihaillen maaliin. Vantaa näytti siinä vitutuksessa mainettaan paremmalle. Lisää treeniä ja ensi vuonna sitten alle 3.30 h.
  9. Itselläni on käytössä Ignite, mutta varmaan aika pitkälti sama softa siellä pyörii unen seurannassa. On ollut useasti ongelmia, vaikka kello on ollut yöllä napakasti ranteessa. Minun kohdallani Nightly Recharge on tehnyt ortostaattisen testin tarpeettomaksi.
  10. Spica

    Yleisurheilukausi 2019

    Aika hiljaista tulee olemaan viimeiset valmistautumiset heille, jotka kisaavat mahdollisesti Sapporossa kisojen loppupuolella. Tuskin valmistautuvat Tokiossa kuitenkaan, pitkä matka ja ilmaston pieni ero. Luulisin, että toinen maraton ja toinen pitkä kävely ainakin ollee kisojen loppupuolella, toiset alkupuolella. En toki tiedä, miten noin muuten Tokiossa pidettäessäpääsisivät olympiahumuun mukaan, luulisi että edes jotenkin.
  11. perttu

    Yleisurheilukausi 2019

    No nyt olympiamaraton on ilmeisesti siirretty kisakaupunki Tokiosta Sapporoon toiselle puolelle maata...ettei olisi liian kuuma silloin ja siellä missä kisat on päätetty pitää.
  12. Niin, saattaa hän olla vähän turhan isokokoinen 100km matkalle, joku kevyempi voisi olla tyyppinä sopivampi. Eikä tietysti ole tottunut juoksemaan kisoja joiden kesto on kuudesta tunnista moneen kuukauteen. Laskurin mukaan hän voisi juosta 100km vähän alle 5.50 eli 3.30/kilometri. Mutta eipä tuota nyt hirmu tarkkana arviona voi pitää. Maratontulos oli muuten yhtä kova kuin 1500m 3.16, 3000m 6.59,5, 5000m 12.17 tai 10000m 25.30. Ehkä tuossa vaiheessa alkoi laskurinkin laskelmat vähän heittää, kun kukaan ei ennen ollut juossut yhtä kovaa.
  13. Onko muilla päivityksen jälkeen ollut unen seurannassa ongelmia? Minulla lukee, ettei tallennettuja tietoja. Sykkeen seuranta on kyllä päällä, joka on edellytyksenä asiassa. Päivitys myöskin hävitti kaikki aikaisemmat tiedot unen seurannasta.
  14. Tuskin se haittaa, jos jaksotat tekemisesi fiksusti. Lopulta tärkeintä, että tekeminen on mukavaa ja tuolla tavalla ei käy treenitkään yksitoikkoisiksi. Tuossahan pitää jaksottaa tekemistä eri tavoitteita ajatellen ja antaa kropalle riittävästi lepoa eri tavoitteiden välillä. Jos maratonajan parannus tärkeää, niin hyvä pitää pieni määrä reipasta juoksua viikko-ohjelmassa läpi kauden vaihtuvista kisatavoitteista huolimatta. Itsellä oli pari vuotta sitten hieman vastaava rypistys, mutta jälkeenpäin ajateltuna turhan tiiviissä paketissa, kun 12 viikon sisään tein 102 km kuntoajon maantiepyörällä, 72 km maastoultran ja katumaratonin, joihin kaikkiin treenasin kohtuullisen tosissaan. Kuntoajosta oli kuusi viikkoa ultralle ja ultralta kuusi viikkoa maratonille. Ei oikein jäänyt aikaa palautumiselle ja maraton meni jo selkeästi laskukunnossa. Viimeisistä maratontreeneistä sain vielä palkinnoksi sitkeän jalkavaivan. Hieman tarkempi kuvaus tempauksesta "Alle 2:50" -ketjussa.
  15. Itsellä tämän vuoden keskisykkeet tämän vuoden parhaista onnistumisista: 10km = avg 176 21.1km = avg 170 42,195km = avg 157. Maratonilla jotenkin tunne että kintut ei vain kestä. Sitä kärsimyksen odottamistahan vähän se viimeksi oli.
  16. OHO

    Garmin Connect

    Jos valitsee ensin lajiksi juoksu oikeasta ylänapista ja sitten vasta sen harjoituksen. Mahtaisiko niin toimia?
  17. henok

    Jalkapallon EM 2020

    Ei kyllä uskalla edes puhua lippujen ostamisesta yms. ennen Liechtenstein-peliä, vaikka kisat mielessä pyöriikin. Sen verran on huonoja kokemuksia arvokisakarsinnoista. Om
  18. Sitä ihmettelin että miksi Comradesissa oli niin vähän kenialaisia. Onko kyse palkintorahoista? Ehkä he pääsevät paremmille ansioille keskittymällä lyhempiin matkoihin (kaupunkimaratonit jne), koska silloin voidaan kilpailla useammin. Olisihan se mielenkiintoista jos satasesta tulisi samanlaista kansanhuvia kuin maratonista. Se on vielä matkana sellainen, että voidaan juosta oikeasti tosi kovaa.
  19. Automaattiset kierrokset: kierrosnumero, keskinopeus ja kokonaisaika. Tulisiko joulukuun päivityksessä ortostaattinentesti myös rannesykemittauksella. Sehän on luvattu tulevaksi.
  20. Nyt on kyllä positiivinen päivitys. Ennen ollut pientä viivettä ja pätkimistä toiminnassa ja nyt toimii tosi näpsäkästi. Tätä ei mainittu missään, mutta ehkä ykkös juttu itselle. Pitää vielä kattoa millaista tietoa tulee automaattisten kierrosten jälkeen, koska on ollut vähän vajaita vanhaan verrattuna. Sitten vielä joulukuussa race pace ja stravan live segmentit, niin on meikäläiselle kaikki tarpeellinen.
  21. HCl

    Jalkapallon EM 2020

    Kyllä tämä on katkaistava vain ja ainoastaan voitolla Lichtensteinista. Kuten @perttu jo totesikin, niin Kreikan peli Bosniaa vastaan oli todella vahvaa, eikä sieltä tule helposti pistettäkään. Suomen viimeinen peli Kreikkaa vastaan on loppunut ennen Bosnia-Italia peliä ja jos siinä (kotipelissä) voitolla Italiasta tarjotaan Bosnialle EM-paikkaa, niin huutomyrsky on valtava. Eikä pelillä ole Italialle mitään merkitystä. Edit: aamuinen aivopieru. Eipäs olekaan vika peli Bo-It 😁
  22. Kipchogen juoksema aika on tähän asti kovin aika maralla..
  23. Tänne mukaan! Koska ensi vuonna haluan juosta alle 3:30. Ennätys tähän mennessä, pari viikkoa sitten juostuna on 3:41, ja siinäkin vessan etsimistä ja lopulta puskaan päätymistä mukana aikaa viemässä. Ja vatsaa lukuun ottamatta juoksu kulki aika kevyesti. Pitäisi siis olla mahdollista, jos vain järkevästi harjoittelisi. En tiedä minkä verran maratonajan parantelua haittaamassa tai auttamassa on epätoivoinen yritys harjoitella myös puolimatkan triathlonille ensi kesälle ja sitä ennen vielä keväällä pitkälle polkujuoksulle (Karhunkierros 83). Saapa nähdä.
  24. Spica

    Jalkapallon EM 2020

    Molemmilla kilpailijoilla on kuitenkin ottelu italiaa vastaa, ja ainakin toisen pitäisi siis italia kaataa, ja vielä voittaa se toinenkin ottelu, jotta saisi 6 täyttä pistettä. Kylöä tää on voitettu ny! Joulukuussa arvontaan, pitäisikö läksiä pelejä kahtoo edes yhteen kaupunkiin. Kahdessa kaupungissa yksittäinen alkulohko, ja suurin osa näistä "lohkokaupungeista" on pirun kaukana toisistaan, joten todennäköisesti siis vain yhteen kaupunkiin tulisi mentyä.
  25. Olisikin noin yksinkertaista... Aika moni kova maratoonari on lähtenyt takki auki sataselle ja lopputulos on jäänyt vaatimattomaksi. Siitä toki voi olla varma, että jos Nike satsaisi 6h alitukseen 100 km juoksussa puoletkin siitä mitä sub2 - projektiin niin satasen ME alkaisi pian vitosella, mutta ME-mies ei välttämättä olisi Eliud Kipchoge.
  26. Olen aika pragmaattinen tässä asiassa. Jos ei ole ongelmia jalkojen kanssa, juoksussa tarvittavaa voimaa saadaan juoksemalla kovaa. Siis strideja, mäkivetoja, mäkiloikkia, ratavetoja, kisoja. Kaikki muu on ajan tuhlausta. Mutta itselläni on tilanne sellainen, että kropassa on voimaepäsapainoa ja heikkoutta, jota yritän nyt tässä talven aikana korjata punttiksella. Yritän sitten siirtää sitä keväällä mäkeen. Sain fyssarilta melko monimutkaisen ohjelman, jota yritän vähän karsia. Uskon vahvasti siihen, että juoksija tarvitsee vain yhden pääasiallisen voimaliikkeen, esim. maastavedon (deadlift). Siihen päälle voi sitten tehdä keskivartalon hallintaa monenlaisilla tavoilla jos on aikaa ja kiinnostusta.
  1. Näytä lisää




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy