Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • entries
    76
  • kommenttia
    112
  • views
    5 867

Viikko kisaan + flunssa = paniikki


Runningidiot

757 katselukerta

 Share

Nyt on raaka stressi päällä. On harjoiteltu kuukausitolkulla, maksettu suolainen osallistumishinta Ironmanille, maksettu matkat Tanskaan koko perheelle, hoidettu majoitus ja kaikkea mahdollista. Jopa faija on ostanut lennot Tanskaan. Nyt on flunssa.

 

Ensin ajattelin että perjantaina alkaneessa olossa on kyseessä normaali taper-vaiheen heikotus ja vetämätön fiilis lisättynä 10 lyöntiä normaalia korkeammilla harjoitussykkeillä, mutta nyt on kai pakko hyväksyä totuus. Lapsella oli flunssa vajaa viikko sitten ja hysteerisestä kontaktin välttelystä, käsidesin kanssa lutraamisesta ja muista toimenpiteistä huolimatta se on nyt minullakin. Lauantaina olo oli niin nihkeä että oli pakko jättää treeni väliin.

 

Kuumetta ja kovaa lihassärkyä ei tällä kertaa ole ollut ja tänä aamuna yleisolo on jo hieman parempi. Olen nyt siinä vaiheessa että räkää alkaa erittymään. 7 päivää aikaa starttiin. Sinkkiä, c-vitamiinia ja kaikenlaista nappia tulee syötyä kourakaupalla. 

 

Tänään olisi edessä vielä viimeinen kovatehoisempi lyhyt yhdistelmä ja sitten vain kevyttä loppuaika. Paranenko? Missä iskussa olen ensi sunnuntaina? Pääsenkö maaliin?Meneekö kaikki hukkaan?  Ylemmät voimat, immuunijärjestelmä, hyvä tuuri, isä Mitro, Ruben Stiller, kuka vaan. Apua! Auttakaa! 

 Share

5 Comments


Recommended Comments

Kuulostaa siltä, että ainakin tämän päivän harjoitus voisi olla järkeä jättää väliin ja lepäät vain. Yksi harjoitus ei kisaa muuta, mutta sen sijaan voi pitkittää/pahentaa flunssaa.

 

Jos flunssa on päällä kisaamaan ei auta lähteä, kuten varmasti tiedät. Hyvää tulosta ei pysty tekemään ja riskeeraa vain terveytensä.

 

Missään tapauksessa työ ei ole mennyt hukkaan: vaikka kisa jäisi väliin, olet nyt paremmassa kunnossa kun aiemmin. Sitten vain uusi kisa tähtäimeen ja olet entistä paremmassa iskussa.

 

Lääkärintodistus kannattaa hankkia, jos sillä saisi siirrettyä osallistumista tai myös matkavakuutuksen kautta korvattua lentoja/majoitusta/yms.

 

Tiedän ja uskon, että on paniikki päällä. Ja varmasti syö ihan älyttömän paljon. Nyt vain täytyy ajatella järjellä. Uskon, että kukaan läheisistäsi ei toivo, että lähdet sairaana kisaamaan ja he myös ymmärtävät DNS:n sairastumisen takia.

 

Toivon, että paranet ja pääset viivalle, mutta älä riskeeraa terveyttäsi.

Link to comment

Siinä oli paljon järkevää asiaa. Tänään en ainakaan suunniteltua harjoitusta tee. Käyn ehkä illalla jotain kevyttä kokeilemassa nähdäkseni miten sykkeet käyttäytyy.

 

Nyt kun olen tutkinut tarkemmin kalenteria niin huomaan että jo torstain yhdistelmäharjoituksessa sykkeet olivat huomattavan korkealla. Ajattelin silloin sen johtuvan ylipukeutumisesta mutta syyllinen taitaa löytyä flunssaviruksesta. Perjantaina onneksi tajusin lopettaa saliharjoituksen kesken kun lihakset tuntuivat täysin voimattomilta. Eilen kävin hölkkäämässä kevyesti 45min 6:00 keskitahdilla ja syke oli noin 130. Normaalisti tuolla sykkeellä tahti on noin 5:20-5:30.

 

Positiivisia kulmia voi hakea siitä että tauti on varmaankin iskenyt päälle jo ke-to aikana eikä se ole tällä kertaa nostanut kuumetta tai muita isoja oireita. Näin ollen itse flunssasta voisin ehtiäkin parantua. Inhottava totuus kuitenkin on että vaikka ehtisinkin parantua, en varmasti ole siinä iskussa missä olisin ilman tautia. Tällä hetkellä elimistön pitäisi palautua kuukausien harjoitusputkesta mutta kun kroppa joutuu samalla taistelemaan flunssavirusta vastaan ei palautumista pääse samalla tavoin tapahtumaan.

 

Seuraavat pari päivää kertovat miten tässä käy. 

Link to comment

Mä pistäisin levoksi koko viikon, enkä ottaisi mitään riskiä. Lepoa ja vitamiineja.. Mä taisin vetää hunajaa, valkosipulia, sinkkiä, magnesiumia ja se ainakin kisojen ajaksi auttoi. Sen jälkeen tulinkin kipeeksi, mutta tuolla nyt ainakin sai sitä siirrettyä eteenpäin. Ei ole mukavaa kun tämmöistä tulee juuri ennen päätavoitetta. Se syö miestä.

 

Toivottavasti tässä vaiheessa on olot jo paremmat ja flunssa alkaa jo hellittämään. Tsempit!

Link to comment

Lepoa! 

Kevyt perusflunssa menee viikossa ohi. Ja sehän alkoi sinulla jo ennen sunnuntaita. Kisapäivänä on varmaan vielä tukkoinen olo mutta toivottavasti se ei varsinaisesti häiritse fyysistä suoritusta. Edellisenä päivänä pieni tunnusteleva limanirrotuslenkki. Muuta en itse tekisi.

Oma kisa viime viikonloppuna oli uhattuna, kun mies oli flunssaillut koko viikon. Vähän jo perjantaina kurkkua kuristi. Lähdin kuitenkin lauantaina kisaan, kun ei mitään sen kummempaa ollut. Hyvin meni eli fyysinen suorituskyky tuntui olevan kohdallaan. Nyt on sitten kunnon köhä. Olisi varmaan tullut ilman kisaamistakin. Parempi tämä toki on näin päin, kun flunssa iskee vasta kisan jälkeen.

Link to comment

Päätin jättää tämän päivän uintitreenin tekemättä ihan varmuuden vuoksi. Kelikin on niin surkea etten viitsi riskeerata mitään kylmettymisen mahdollisuutta. Uinti tulee olemaan yhtä surkeaa joka tapauksessa. Käytän siis sen ajan märkkärin liimailuun ja pyörän huoltoon. Huomenna jo täydessä kunnossa. Näin toivotaan!

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy