Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • entries
    76
  • kommenttia
    112
  • views
    5 867

vk 32 ja 33/38, seurasaaren ympäriuinti ja uusi paras ystävä


Runningidiot

779 katselukerta

 Share

Viikon 31 määräennätys painoi sen verran pitkään jaloissa että keventelyviikko tuli selkeästi tarpeeseen. Maanantai-iltana luulin jo typeryyksissäni olevani kunnossa mutta illan kyykkäysyritys kertoi ihan muuta. Pari keskeytynyttä sarjayritystä ja sen jälkeen pillit pussiin ja takaisin palautumissohvalle. Tuli sitten tehtyä koko viikko todella kevyttä kun ei energiaa kerta kaikkiaan ollut. Vasta viikonloppuna olo alkoi olla normaali. Sunnuntaina asetuin uudelleen kyykkytangon alle ja silläkin kertaa treeni päättyi siihen kun perse ei enää noussutkaan. Jonkin aikaa ähelsin mutta lopulta piti pudottaa tanko selästä takana olleen penkin päälle huonoin seurauksin. Uutta tankoa ostamaan.

 

vk 32, 5,5h

MA: kyykkäysyritys 

TI: kevyttä pyöräilyä 45min

KE: kevyttä lenkkeilyä 45min

TO: uintia meressä 45min, illalla salilla penkkiä, kulmasoutua ja keskivartaloa

PE: 60min Z2 pyörä

LA: uintia 45min

SU: 65min Z2 lenkki, illalla kyykky

 

Seuraavalla viikolla aloitin jälleen hieman totisemman äheltämisen. Kantavana ajatuksena yksi pidempi suoritus joka lajissa.

Maanantaina tein tempun mistä vain haaveilin vuosi sitten ja kävin uimassa Seurasaaren ympäri. Hieman jännitti yksin lähteä uiskentelemaan mutta sää oli tyyni ja ajattelin että rauhallisella tahdilla ei pitäisi ongelmia tulla. Jätin auton sillan juureen parkkiin ja kiskoin märkäpuvun päälle. Ovet lukkoon ja avain mukana kävellen saareen missä piilotin autonavaimet kannon juureen, jätin kenkäni rannalle ja lapun niiden juureen jossa kerroin olevani uimassa ja arvioidun saapumisajan.

 

Uin lenkin myötäpäivään jotta oikealta puolelta hengitellessä olisi helpompi seurailla matkan edistymistä. Pari kertaa ajauduin sellaiseen matalikkoon että oli konttailtava kivikkojen yli mutta muuten reitti oli mukava. Saaren pohjoispäässä oli sillan tuntumassa myös matalaa ja siinä kohdin kädet kauhoivat jatkuvasti mutapohjaa. Jossain kohdissa uin hetken rintaa jotta sain täyden varmuuden oikeasta suunnasta. Matka taittui lopulta ihan mukavasti kun ottaa huomioon että olen surkea uimari. Ainoana ongelmana pieni hiertymä niskassa, joka ei ole suuri asia mutta kisassa täytyy varmaan koittaa vaikka babyoilia ettei sitten tarvitse loppupäivää irvistellä kun hiki valuu hiertymään. Kun noin 500 metriä oli enää matkaa jäljellä, uskalsin jo hieman nostaa vauhtia tai ainakin tein enemmän töitä. Teki hyvää itseluottamukselle huomata että tuollaisen uinnin lopullakaan en ole aivan puhki vaan on varaa kiristää ruuvia. Aikaa kului 1h29min. Matkasta ei ole tietoa kun Garmin teki jälleen perinteiset ja kadotti gepsin.

 

Viikon seuraava pitkä harjoitus oli 180km pyöräily Söderkullan ympärillä lähes samaa reittiä kuin pari viikkoa aiemmin. Tällä kertaa tuloksena 20 minuuttia nopeampi aika ja pari pykälää korkeampi keskisyke 116 ( aerk 118 ). Pari kusitaukoa kello kiinni ja pullojen vaihto täysiin huoltopisteellä. Olen nyt jokaisen hieman pidemmän lenkin vetänyt energiatankkauksen suhteen samaan tapaan joten uskallan ajaa samalla kaavalla Köpiksessäkin. 180km lenkille tarvitaan 1,5 litraa high5 urheilujuomaa, 1,5 litraa vettä, 8 geeliä, 0,7 litraa malto-suola-elektrolyyttitabu-juomaa, yksi patukka ja banaani. Näiden lisäksi löysin tällä lenkillä uuden parhaan ystäväni. Sen nimi on 1600milliä. Yhteenkirjoitettuna. Olin nimittäin tällä kertaa varautunut polvikivun varalta ja kuinka ollakaan, polvi kipeytyi jo 70km kohdalla. Napattuani kaksi 800mg buranaa, kaikki huolet unohtuivat! Ei pelkästään polvikipu, vaan myös se tuttu ja jatkuva kipu perseessä. Hekottelin lähes ääneen ajaessani toista kierrosta Porvoonväylän viereistä pyörätietä, joka sisältää runsaasti saumoja. Ensimmäisellä kierroksella saumat vielä täräyttelivät ikävästi mutta toisella kierroksella olin jo puuduttanut itseni niin tehokkaasti että saumojen kohdalla hymy vain leveni. Tätä dopingia tulen käyttämään kisassakin. Keskinopeus 29,7km/h. 1600milliä:060:

Kolmas pidempi suoritus oli luonnollisesti juoksupitkis, minkä tein hieman kovemmalla tahdilla ja pidemmällä loppunostolla kuin aiemmin. Reittinä tuttu saarien kiertely akselilla Kuusisaari - Lehtisaari - Lauttasaari - Seurasaari ym. Hyvä reitti sikäli että puolimatkassa saa täytettyä juomapullon Hietalahden uimarannan kaivosta. Keskisyke tällä kertaa 126 ( aerk 135 ) ja keskitahti 5:52min/km, josta viimeiset kuusi kilometriä 5:05 - 5:30 väliin osuvilla kilsoilla. Matkaa 32km.

 

Kaiken kaikkiaan itseluottamusta nostava viikko ja tuntuu että kehitystä on jonkin verran tapahtunut. Ainoa missä kehitys kulkee toiseen suuntaan on yläkropan voimatasot. Semmoista tämä kestävyysharrastelyhömpötys on. Tässä iässä ei sentään enää vertailla rehvakkaina tuloksia poikaporukassa mutta olisi se mukavaa kun salitouhu olisi muutakin kuin jarrukahvan puristamista hallitsemattomassa syöksykierteessä. Muistan vielä ajan kun 165kg nousi nuorena poikana penkistä ja tällä viikolla sain kiittää vaimoani etten hirttynyt tankoni alle kun kolmas nosto 135 kilolla ei noussutkaan. Valintoja valintoja.

 

vk 33, 15h25min

MA: uinti 1h30min, illalla 35min Z2-Z3 pyörävetoja sateessa testimielessä. ( todettu että tyhmää touhua, lisäksi rungon sisään pääsee jostain vettä )

Ti: lenkki 80min vauhtileikittelyä mäkisessä maastossa, illalla salilla keskivartaloa ja selkää

KE: pyöräpitkis 

TO: lenkki 60min Z2

PE: pyörä 75min Z2-Z3

LA: juoksupitkis

SU: täysin vetämätön uinti 40min, luulin jo hukkuvani Munkkiniemen uimarannan veteen

IMG-20160703-WA0007.jpg

seurasaari.png

  • Like 3
 Share

3 Comments


Recommended Comments

Hyvää treenaamista mielenkiintoisesti raportoituna. Katsoin ensin kuvat ja ajattelin, että nyt on ollut rautaa tangossa hurjat määrät, kun tanko on noin vääntynyt!

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy