Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • entries
    76
  • kommenttia
    112
  • views
    5 867

viikolla 31 uusi määräennätys


Runningidiot

539 katselukerta

 Share

Kerrankin on syytä avata viikon ohjelma hieman tarkemmin kun sain mätettyä ennenkuulumattomat tunnit tauluun. Nyt alkoi jo tulla perheeltäkin palautetta kun isiä ei juuri treenien ja töiden vuoksi kotona näkynyt. Silloin kun näkyi, iskä makasi nollat taulussa sohvalla loppuunpalaneen näköisenä. Joillekin tämmöinen touhu on arkipäivää mutta useampaa viikkoa putkeen ei itselläni kunto tällaista tahkoamista kestäisi. Edeltävät viikot olivat 13 ja reilu 14 tuntiset ja nyt kertyi 18h20min ja pari saliharjoitusta päälle. 

 

MA: Pyörälenkki 180km / 6h25min. Keskariksi tuli reilu 28km/h. Lenkin loppukolmanneksen polvi temppuili mikä aiheutti ongelmia mutta enpä usko että siltikään olisin kolmeakymppiä painellut. Totuus on että pienemmätkin mäet näin pitkällä lenkillä vetävät meikäläisellä mehut aika pahasti. Heti lenkin jälkeen olo oli vielä sellainen että kyllähän tässä juoksemaan voisi lähteä mutta illalla jalkojen kangistuessa oli vähän eri meininki.

 

TI: Uintia Kuusijärvellä 1h40min. En tiedä paljonko kertyi matkaa mutta toivottavasti 4km täyttyi. Garmin pomppii niin pahasti että siihen ei ole luottamista. 20min välein pidin noin 30 sekunnin tauon. Viime vuonna Joroisilla viihdyin vedessä huimat 47 minuuttia mikä lupailisi täysmatkalla 1h40min alitusta mutta saapa nähdä. Yksi ylimittainen uinti pitäisi vielä tehdä ja Seurasaaren ympäriuinti on myös suunnitelmissa.

 

KE: Juoksu töihin: 2km alkulämpöä ja sen jälkeen 10km ylikova VK. Tajusin että tuleekin kiire töihin niin tahdiksi muodostui 4:50min/km ja syke nousi noin 144 tasolle. Töiden jälkeen salilla rintaa ja sitten hölkkäillen kotiin 25min betonisilla etureisillä.

 

TO: Pyöräilyä 75min josta 50min reipasta menoa korkealla kadenssilla. Keskari alkulämpöineen 32,5km/h, syke reippaassa vauhdissa noin 130.

 

PE: Pitkä lenkki 30km / 3h. Tuli ehkä juostua tarpeettomankin kovaa kun keli jäähtyi kesken matkan. Kaksi viimeistä kilometriä 5:20 tahdilla. Keskisyke 122. Illalla salilla selkätreeni, mistä päivän lenkki oli syönyt parhaan terän.

 

LA: Yövuoron ja edellispäivän lenkin jäljiltä ukko aika puhki, joten tuloksena tunnin "hupi"ajelu cyclolla ympäri taajamia. Ihan pakkopullaa. Huomasin jälleen kuinka tärkeää uni olisi palautumisen kannalta.

 

SU: Yhdistelmä 90km + 8km. Suunnitelma oli ajaa ensimmäiset 60km pk-sykkeellä ja viimeinen 30km kovaa jotta saisin jalat sopivan puhki juoksulenkille ja jollain lailla simuloitua tulevan kisan juoksutuntumaa. Valitettavasti Garminista hyytyi akku kesken kaiken ja se on tallentanut vain osia harjoituksesta. Ensimmäinen 30km meni noin 114 sykkeellä ja aikaa siihen kului 58 minuuttia, mikä muuttuu noin 31km/h keskariksi. Toinen 30km oli sykkeen ja tuntuman puolesta samanlaista menoa, mutta viimeiselle 30:lle nostin sykkeen 125-130 välille. Olisi todella kiva tietää mikä muodostui noilla osilla vauhdiksi mutta eipä ole jälki tallentunut.

Tämän jälkeen 8km juoksu 5:34 keskitahdilla. Alku meni lennokkaasti mutta jo parin kilsan jälkeen syke nousi aerobisen kynnyksen yläpuolelle yli 135:n ja vauhti hidastui. Raskasta oli ja sain luullakseni pientä tuntumaa siitä miten vaikeaa juoksusta täysmatkalla tulee.

 

Ajoin tuon yhdistelmäharjoituksen vanhaa lahdentietä edestakaisin hinkaten ja onhan se aivan eri asia ajaa lähes tasamaastoa hyvällä asfaltilla kuin rupisia kumpuilevia maanteitä. Felt B16 fillarinikaan ei ole mikään mäkipeli, painoa riittää ja TTR4 vanteet eivät ole mitkään keijukaiset. Cyclollani mäet nousevat paljon kevyemmin. Sen verran sentään tein budjettihifistelyä että tilasin eteen Michelin pro4 Service Course kumin alkuperäisen Vittoria Zaffiro Slickin tilalle. Painoa lähtee yli 100 grammaa ja vierintävastus kevenee. Kohta kulkee!:D

 

Nyt alkaa jälleen kaivattu kevyt viikko ja sen jälkeen vielä kolmen viikon rypistys ennen viimeistä kevyttä viikkoa ja sitä seuraavaa Peak-kautta. Hyvät Jussit kaikille jälkikäteen!

  • Like 1
 Share

3 Comments


Recommended Comments

Entäpä, jos vaihtaisit alaa ja ryhtyisit sherpaksi? Perhekin varmasti viihtyisi Nepalissa henkeä salpaavan kauniiden maisemien, herkullisen ruuan sekä ystävällisten ja avoimien paikallisten ansiosta. Sherpana sinun ei tarvitsisi tuhlata aikaasi harjoitteluun vaan saisit harjoitusta yltä kyllin työn puolesta ja vapaa-aikasi säästyisi täten kokonaan perheellesi.

Link to comment

Yritin lähestyä tätä kommenttia monelta eri suunnalta ja maistella millä sävyllä se on mahdollisesti kirjoitettu mutta se ei kuitenkaan oikein auennut minulle. Kiitos kuitenkin viestistäsi.

Link to comment

Näyttäis olleen kova treeniviikko takana. Nyt voi jo hellittää ja katella mitä näistä seuraa. Mä oon jo itse hellittänyt aikoja sitten joka johtunee siitä ettei ole täyttä matkaa tähtäimessä. Hienolta näyttää kuitenkin ja ihan fiksultakin nämä ajatukset täällä. Tsemit!

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy