Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • entries
    76
  • kommenttia
    112
  • views
    5 935

vk 28,29 ja 30 / 38


Runningidiot

487 katselukerta

 Share

Kävin tänään ajamassa ensimmäistä kertaa tulevan kisamatkan eli 180km ja tuli opittua kaikenlaista. Löysin hepon sivuilta sopivan 88km reitin minkä ajoin kaksi kertaa läpi ja hieman päälle jotta sain kilsat täyteen:

https://ridewithgps.com/routes/13125299

 

Edeltävät viikot polvi on toiminut aika lailla moitteetta mutta nyt tein noin 100km kohdalla vaihtovirheen ja heitin sekä etu- että takarattaalla samanaikaisesti pienempää silmään ja polkaisin ns tyhjää, jolloin polvi vihlaisi ikävästi. Seuraavat 70km olikin sitten kipuilusta johtuvaa polven varomista. Tämä aiheutti sen että käytin korostetusti vain oikeaa jalkaa ja jossain vaiheessa oikea pakara olikin aivan loppu. Vasta lenkin lopussa ajellessani vanhan lahdentien täydellistä päällystettä sain riittävän nopean tasaisen pyörityksen päälle niin että polvikipu alkoi helpottaa ja ajo tuntui jopa mukavan kevyeltä. Pitää muistaa keventää polkemista vaihtaessa ettei vastaavaa tapahtuisi enää.

 

Toinen ongelma on kadenssi. Toisin kuin trainerissa, maantiellä ei tule pidettyä riittävän korkeaa kadenssia ja kumpuilevassa maastossa homma menee liiaksi runnomiseksi. Sen tajuaa vasta sitten kun on polkenut voimalla riittävän kauan ja kone hyytyy. Sitä jotenkin ei huvita vaihtaa loivassa ylämäessä pienempää silmään ja mäen päällä taas ajattelee että turhaan minä enää vaihdan kun kohta vauhti kiihtyy ja kadenssi nousee. Sitten tuleekin heti toinen nousu ja homma jatkuu samanlaisena. 90km tämä vielä toimii mutta ei pidemmälle. PAKKO muistaa tämäkin asia vastaisuudessa.

 

Opin myös että päällysteen laadulla on suuri merkitys. Ensinnäkin jos baana on huonoa, joutuu tähystämään paljon pidemmälle ja niska väsyy. Sitten on pakko nousta polkemaan kahvoilta ja tri-satulani ei selvästikään ole siihen suunniteltu. Suurempi ongelma on osittain edellisestäkin johtuva hanurin kipeytyminen joka johtaa moniin ongelmiin. Pyöritys muuttuu polkemiseksi ja kadenssi laskee kun pyrkii sillä tavoin keventämään painetta perineumissa. Ei tee mieli vetää polkimia ylös varsinkaan huonolla päällysteellä kun jokainen sauma, kuoppa tai routavaurio saa naaman irvistykseen. Ajoin tänään tri-pöksyissä ja pitää vielä harkita laittaako kisaan pyöräilyhousut vai asennoituuko vain ennalta kovaan kipuun ja vetää vaikka buranaa naamaan. Toivottavasti Tanska on pyöräilijän unelmamaana päällystetty kauttaaltaan peilintasaisella asfaltilla. Täytyy jostakin kaivaa tietoa Köpiksen reitistä jotta tietää mitä odottaa.

 

vk 28

MA: 40min työmatkakiihdyttelyä fillarilla

TI: yhdistelmä P30min + L20min

KE: kevyt 50min lenkki jossa 4x90sek vetoa

TO: uinti 40min 

PE: 40min kevyttä fillarointia ja muutamat kiihdytykset

LA: lenkki 30min 

SU: Vantaa triathlon

 

vk 29

MA: salilla rintaa ja leukaa

TI: 90min kevyttä pyöräilyä

KE: 25km hölkkä

TO: pyörä 70min josta 50min Z3

PE: työmatkat 25min hölkkää + kotiinpäin 50min vauhtileikittelyä

LA: 130km pyörälenkki

SU: uinti 1h20min Kuusijärvellä, illalla jalkatreeni salilla

 

vk 30 

MA: 1h45min cyclopyöräilyä taajamissa

TI: 160km pyörälenkki

KE: uinti 1h20min kuusijärvessä, salilla rintaa ja selkää

TO: salilla jalat ja hieman yläroppaa

PE: 75min pyörällä radan vartta eestaas sis 4x10min Z3/Z4

LA: 28km hölkkä

SU: umpisurkea uinti/kelluminen 40min, ei mitään voimia jäljellä viikon ja edellisyön työvuoron jäljiltä 

 

Edit 21.6.

Nyt se polvi onkin sitten kunnolla kipeä. Voi perkaleen perkale. Toivottavasti en rikkonut sieltä mitään ettei polvi mene taas siihen kuntoon ettei se kestä ajoa lainkaan. Näin kävi viime syksynä ja kesti kuukausikaupalla saada se jonkinlaiseen kuntoon...

 

 Share

5 Comments


Recommended Comments

Ei se asfaltti Köpiksessä ihan peilitasaista ollut, mutta ihan ok muistaakseni. Mukaan mahtuu myös parinsadan metrin matka mukulakiviä, ja toisella kierroksella siellä alkoikin olla aika monta pudonnutta juomapulloa rivissä. 

 

Reitti oli kyllä tosi kiva ajaa, varsinkin Geels Backe, jossa etenkin ekalla kierroksella oli ihan suuren maailman tuntua.

 

Aika äkkiä tämä kesä onkin jo tässä ja A-kisat lähestyvät huimaa vauhtia! Tsemppiä treeneihin!

Link to comment

Okei kiitos. Jonkin blogista löysin tilastot reitistä ja nousua näytti kertyneen muistaakseni vain noin 1300 metriä eli kovin mäkinen reitti ei ainakaan ole. Ilmeisesti alkupätkä on merenrantaa joten siinä pitäisi onnistua pitämään ensimmäisen neljänneksen ajan sykkeet aisoissa. Mukulakiveä? No onneksi vain tuollainen pikkupätkä.

Link to comment

Moi taas! Vielä tuli mieleen tuosta pyöräreitistä, että mähän löysin viime vuonna videon, jossa se ajetaan kuudessa minuutissa läpi. Kas tässä: 

 

  • Like 1
Link to comment

Tuota kadenssiasiaa itsekkin pohtinut jonkin verran. Jos ylämäessä vetelee korkeammalla kadenssilla, niin sehän tarkoitanee sitä että vauhti hieman hidastuu. Pitkillä ja lyhyilläkin matkoilla tulee itsekkin runnottua ehkä liian voimalla ja sen huomaa sitten jossain välissä. Pitäis oppia ajamaan ne ylämäet korkeammilla kadensseilla

 

Toivottavasti polvi voi jo paremmin. Olishan se harmi jos tulis joku jalkavaiva mikä haittais onnistumisia.

 

Näitä sun treenejä ja pohtimisia on hyvä lukea sillä ehkä näistä itsekkin aina jotain oppii tai ainakin näistä saa jonkin asteen vertaistukea. 

 

Tsemppiä ja hyviä juhannuksia! :)

Link to comment

Joo ainakin kun kesken nousun heittää pienempää silmään kun kyllähän siinä veto katkeaa kun pitää vielä hieman keventää vaihtaessa. Tuntuu että helpoin tapa nousta lyhyet mäet on vetäistä putkelta suht isolla vaihteella mutta tämäkin tyyli varmaan kostautuu pitkällä matkalla.

 

Tänään ainakin polvi kesti 40km vauhdikkaan lenkin kun hoin itselleni koko ajan mielessä "kadenssi, tekniikka, pyöritä" ja pidin kadenssin 100rpm tuntumassa. 

 

Näyttää muuten aamulenkin keskari olevan lähes sama kuin Vantaan triathlonissa vaikka se sisälsi 12 minuutin alkuverran:D 

Tulikohan ajettua Vantaalla hieman turhan hiljaa...

  • Like 1
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy