Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • entries
    76
  • kommenttia
    112
  • views
    5 867

Vantaan triathlon kisarapsa


Runningidiot

488 katselukerta

 Share

Perusmatka on kisailtu ja fiilis pääosin pettynyt. Olin päässyt treenaamaan terveenä ja odotin lopputulosta isompaa aikaparannusta. Jonkin verran täytyy antaa itselleen anteeksi ja muistaa että treeni on ollut pääasiassa pidemmälle matkalle tähtäävää enkä ollut tehnyt pohjille hirveän paljon tällaiseen flat-out kilpailuun valmistavaa harjoittelua.

 

Saavuin paikalle hyvissä ajoin kannustamaan aiemmassa lähdössä kisaavaa kaveriani ja katselin rauhassa hänen uintilähtönsä ja saapumisen ensimmäiseltä uintikierrokselta. Samalla ihailin kärkimiehen uintia. Siellä yksi supermies tykitti järvessä ylhäisessä yksinäisyydessään sellaista vauhtia että saapui uintiosuuden maaliin jo ennen kuin kaverini nousi laiturille toista uintikierrosta varten. Näytti uineen 1500 metriä aikaan 19:24. On se vaan hyvän näköistä touhua kun joku osaa kunnolla uida.

 

Lähtiessäni itse vaihtamaan märkkäriä päälle tajusin että kiire tulee. Tässä tohinassa unohdin pakata geelit tripöksyjen taskuihin mutta yhden geelin muistin kuitenkin vetäistä naamariin. En ehtinytkään lopulta tehdä kuin parin minuutin uintiverryttelyn kun käskettiin jo lähtökarsinaan odottelemaan. Karsinassa sitten pyörittelin käsiäni sen minkä pystyin ja sen jälkeen rivin vasempaan laitaan odottamaan lähtölaukausta.

 

UINTI

Ensimmäiselle poijulle meno tuntui ihan hyvältä ja pysyin jotenkin vielä porukan mukana mutta käännöksen jälkeen täytyi jo keventää tahtia. Välillä yritin palautella keskittymällä pidempään liukuun ja välillä taas nostin vetotahtia. En oikein tiedä kumpi tyyli oli nopeampaa kun tekniikkani on sitä huonompaa mitä riehakkaammin pärskin. Ensimmäinen kierros meni aikaan 17 minuuttia. Toisella kierroksella alkoi puuduttaa selvästi enemmän ja huomasin välillä jo kusettavani itseänikin päästämällä ranteen taipumaan vetovaiheessa kun ei ollut voimia kunnolliseen vetoon. Potkut piti jälleen jättää ihan minimiin kun muuten tunnuin kuluttavan enemmän happea kuin ehdin kerätä. Toinen kierros menikin sitten surkeasti 19 minuuttiin ja osuusaika aika tasan 36 minuuttia mikä on vain minuutin nopeammin kuin viime vuonna. 

 

Jos nyt ottaa huomioon että olen noin 9kk ajan käynyt uimassa 2-3 krt viikossa ja tässä tulos niin ei voi kovin tyytyväinen olla. Olisi senkin ajan voinut käyttää pyörän päällä niin olisi varmasti tullut ajankäytölle enemmän vastinetta. Loput vähät uintikerrat ennen Köpistä täytyy kyllä käyttää meressä että saa edes suunnistuksen toimimaan paremmin. Muuta en juuri ehdi tässä vajaan 12 viikon aikana enää tekemään. Pääpaino pitää nyt kuitenkin siirtää pyörään ja saada pitkiä pyörälenkkejä vyön alle. Toivoakseni peruskestävyys on kuitenkin uinnissa parantunut jotta jaksan sen 4km uida. 

 

T1

Olin edellisenä iltana pakannut vain teknisen T-paidan kisavarusteeksi joten ei tarvinnut miettiä onko se liian vähän vai sopivasti. Kylmä oli joka tapauksessa. Kamat niskaan ja pyörän päälle. Aika rapiat 5 minuuttia.

 

PYÖRÄ

Pyörän päälle päästyäni lähdin runttaamaan vanhaa lahdentietä kohti pohjoista ja ensimmäiseen loivaan ylämäkeen iskikin melko navakka vastatuuli yhdistettynä raekuurolla. Melkein alkoi naurattamaan kun tuntui ettei pyörä liiku mihinkään ja rakeet hakkasivat käsille sekä naamaan. Kuuro onneksi väistyi nopeasti ja tuulikin oli edestakaisin sahatessa välillä myötäinen. Yritin vilkuilla kellosta sykkeitä mutta vastatuulessa paidan rintamus lepatti sen verran että se hakkasi sykevyöhön komeat 180+ lukemat. Myötätuulessa sykkeet näyttivät pyörivän siinä 124 hujakoilla. Palelin myös sen verran että sykkeiden mukaan ajamisen sai unohtaa. 

 

Matkalla sain todeta että jerkkua ei ole perseessä edelleenkään tarpeeksi. Rajoittimena matkavauhdille toimivat siis pakaralihakset. Nostin välillä kadenssin lähemmäs sataa jotta pääsisin hyödyntämään (puuttuvan) raa-an lihasvoiman sijasta aerobista koneistoani. Keskikadenssiksi tuli 90 joten olisin voinut pyörittää ehkä vielä hieman rivakamminkin. Join matkalla pullollisen laihahkoa urheilujuomaa ja hieman kaipasin niitä kassissa olevia geelejäni. Osuuden maaliin pääsin ajassa 1:09:XX, parannusta viime vuotiseen 2,5 minuuttia. Niin paljon ei kokemusta vielä ole että olisin uskaltanut ihan täpöillä painella koko matkaa.

 

Keskariksi tuli 32,7km/h. Siitä kun alkaa laskeskelemaan minkälaista vauhtia uskaltaa täysmatkalla ajella niin voipi tulla pitkä reissu:)

 

T2

Tässä ei mitään ihmeitä. Kamat telineeseen ja kengät jalkaan. Kyllä taas kiittelin pikanauhoja kun ei tarvinnut kohmeisilla käsillä räpeltää kengännauhoja. Aika 1:40.

 

JUOKSU

Juoksu lähti ihan hyvin rullaamaan ja tuntui ihanalta antaa välillä pakaroille ja takareisille helpotusta. Ensimmäiset 10 minuuttia sykkeet hakkasivat kellon mukaan hurjissa 165 lyönnin lukemissa. Tiedä sitten pitikö paikkansa. Jätin tässäkin touhussa siis sykkeiden tuijottamisen kokonaan ja keskityin juoksemaan noin 4:40 kilometriaikoja. Hieman mäkisellä reitillä tämä onnistui ihan kiitettävästi ja ensimmäisen kierroksen kilometritahdit heiluivat 4:55 ja 4:25 välillä. Odotin että matkalla olisi tullut geelipiste mutta tarjolla olikin vain vettä ja urheilujuomaa. Sen verran kushätä painoi alavatsassa että päätin jättää juomatta.

 

Toiselle kierrokselle lähtiessä sykelukemat olivat jo tasaantuneet ja sydän hakkasi keskimäärin semmoista 142 tahtia eli ihan sopivaa VK-tasoa. Vauhti ei tuntunut kuitenkaan pahalta ja päätin siirtyä vauhtikestävyysalueelta maksimikestävyyden puolelle. Sykkeet nousivat toisella kierroksella lähemmäs 155:tä ja vauhti nousi sen verran että toinen kierros meni keskimäärin 4:25 vauhdilla. Juoksussa vauhdinjako onnistui ja sain puristettua lopulta mehut ihan hyvin irti. Maaliin tullessa kuuluttajakin tämän noteerasi "... KAIKKENSA ANTANEENA" selostuksella. Enempää en puuskutukseltani kuullut. Kuolat ja limat pitkin leukaa ja naamaa kuten asiaan kuuluu. Juoksun osuusaika 44 minuuttia, parannusta viime vuoteen 3 minuuttia.

 

Juoksu oli siis se osuus mikä meni odotettua paremmin kun muissa lajeissa tulos ei ollut toivottu. Jäin juoksussa vain kaksi minuuttia radalla juoksemastani kympin ennätyksestä ja päihitin mm sen uintia dominoineen delfiinin ja ihmisen risteytyksen. 

 

Loppuaika hieman alle 2:37 ja kokonaisparannusta viime vuoteen 6,5 minuuttia. Jos osaisi uida niin kellossa olisi ihan kelpo keskikastin loppuaika. Vaikeaa tämä triathlon kun pitäisi kaikkea osata.

  • Like 4
 Share

2 Comments


Recommended Comments

Onnittelut hyvästä suorituksesta sekä uudesta ennätyksestä. :1st:  Hienostu tuntuu pyörä ja juoksu sulla kulkevan.

 

Mua hieman harmitti myös tuo geelittömyys. Oli pyöräilyn jälkeen ajatellut ottaa ekalla juomapisteellä geelin, mutta eihän sitä siellä ollutkaan. Suklaata yritin syödä, mutta ei se kyllä onnistunut. Muistin kyllä sitten, että eihän sitä geeliä tainnut ollut viimekään vuonna. Kotona tutkin vielä kisakassin läpi ja siellä oli yksi geeli. Olis voinu sen tietysti tarkastaa vähän paremmin niin olisin voinut jättää sen T2:een. Geelit kun sitten kuluikin yllättäen pyörän päällä paljon tiheämpään kuin olin ajatellut.

 

Mä olin alkuun suunnitellut tekeväni juoksussa oman ennätyksen 10km:lle, mutta kun ei kulje niin ei kulje. Oma juoksu on ottanut tässä kevään aikana aikamoisen harppauksen eteenpäin, mutta tuolla kisoissa se ei kyllä näkynyt oikein mitenkään. 

Link to comment

Kiitos

 

Onneksi oli sen verran lyhyt kisa että pärjättiin vähemmillä geeleillä. Pidemmässä kisassa geelit tulee onneksi teipattua pyörän vaakaputkeen jo hyvissä ajoin niin ei ainakaan pääse unohtumaan.

 

Toivotaan sulle Joroisille sitten kunnon onnistumista!

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy