Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • entries
    76
  • kommenttia
    112
  • views
    5 935

vk 14 ja 15 / 38


Runningidiot

366 katselukerta

 Share

Jäi taas raportointi välistä kun ei ollut paljon kirjoiteltavaa. Viikko 14 oli loppupäästä kevennetty viikko ja se huipentui kahden päivän "rentoutumiseen" Nokian kylpylässä. Hiihtoloma. Viikonloppu. Rentoutuminen. Käytännössä seisoin siis kaksi päivää matalikossa korkeassa polviasennossa rakkaat kiljuvat lapseni niskassa roikkuen järkyttävän ruuhkan keskellä. Olin antanut itseni ymmärtää että Nokian Edenissä olisi myös aivan normaali uima-allas mutta eipä näkynyt joten turhaan pakkasin edes uimalaseja mukaan. Sunnuntaina päästyäni takaisin kotiin olikin lähdettävä välittömästi lenkille rentoutumaan.

 

Viikolla 15 jatkui edelleen loma ja vedin harjoitukset kerrankin ennalta suunnittelematta vanhojen kaavojen mukaan, kun ei ollut tarvetta sommitella niitä työvuorojen sekaan. Tuloksena välittömästi lepsuilua eikä tavoitteellista tuntimäärää saavutettu. Tukistaisin ja toruisin itseäni jos olisi tukkaa. Lauantaina kävin hölkkäämässä 80min lenkin joka on pisin lenkkini sitten viime syksyn. Edelleenkin polvi alkaa tuntumaan oudolta noin 45min kohdalla mutta muuttuu lenkin edetessä jälleen normaalin tuntuiseksi. Etureidet olivat hieman ihmeissään näinkin pitkästä lenkistä. 

 

vk 14, yht 5h45min

MA: trainerissa Z2-Z3 95min / salilla penkkiä ja leuanvetoa

TI: uinti 60min / salilla kyykky

KE: lenkki Z1 40min

TO: trainer Z2 60min / sali: pystypunerrus, kulmasoutu ja keskivartaloa

PE: -

LA: -

SU: lenkki Z2 60min

 

vk 15, yht 9h45min

MA: uinti 60min, 100:ia / sali rintaa ja leukaa

TI: trainer Z2-Z3 90min / kyykky

KE: uinti 70min, 200:ia / lenkki Z2 40min

TO: trainer 70min (40min putkeen aeroasennossa Z3) / salilla olkapäitä ja selkää

PE: uinti 50min, 150:iä missä viimeinen 50 kovaa

LA: lenkki 80min Z2

SU: uinti 65min, 2x1000m  / maastavetoa ja sisentäjiä, ojentajia sekä pohkeita

 Share

2 Comments


Recommended Comments

Ai nyt on jääny pitkät traineri sessiot väliin?

 

Itsekin palailin takaisin treenin pariin aivan liian pitkän tauon jälkeen. Syksyllä lasittuneeksi tuomitun polven takia talven peruskuntokausi jäi väliin ja homma muuttui polven ja muiden loppuun kulutettujen nivelien kuntoutukseksi.

 

Maaliskuun alusta lähtien treeniä on ollu n. 10h/vko. Lähinnä uintia ja hiihtoa. Kunto ehti romahtaa ennestään huonosta jo kaikkein asteikkojen alle. Uinnissa treenit koostuivatkin tunnin sessioista. 100-400m vetoja. Ja ehkä kerran viikossa 1000m veto. Lättärit otin käyttöön ja niillä on yritetty hakea vetoihin voimaa ja parempaa käden asentoa. Eniten yritin panostaa liian syvällä vaappuvien jalkojen asentoon, joten aina kun käyttöön sai radan jolla ei ollut muita uimareita tai max yksi uimari, niin tein nimmareita mahdollisimman paljon. Ennen nimmarissa jalat painuivat väkisin liian syvälle, mutta muutaman viikon intensiivijakson jälkeen huomasin kantapäiden ja nilkkojen kohoavan vedenpinnan yläpuolelle ilman keskikropan epäinhillisiä asentoja. Perusuintiin paremmassa asennossa mukana tulevat jalat tuntuivat tuovan heti kevyempää etenemistä. Hidastahan uinti on vieläkin, mutta eron entiseen havaitsee "selvästi" alle 400m vedoissa, sitä pidemmillä matkoilla huono kunto (entistäkin huonompi) saa jalat pikkuhiljaa uppoamaan takaisin entisiin syvyyksiin. Tilalle on lisäksi tullut paha taipumus tahdistaa uintia, etenkin hengityksen yhteydessä edessä oleva käsi jää odottamaan toista kättä. On toi uinti vain kummallinen laji, kun yhtä osa-aluetta saa vähän kehitettyä, niin joku toinen osa-alue osoittaa taantumisen merkkejä.

 

Trainerin päällekin olen päässyt muutaman kerran, mutta juoksu saa odottaa painon merkittävää tippumista. Ensi kesän tavoitteet jäävätkin hyvin vaatimattomiksi. Uintiin hiukan lisää vauhtia, pyöräilyssä tavoitteena edellisen kesän parhaat vauhdit ja juoksussa riittää tavoitteeksi pelkka suoritus ilman kipuilevaa polvea. Vaatimatonta, eikä lähellekkään sitä mitä syksyllä tuli asettettua tavoitteeksi. Tuolloin juoksun merkittävä lisäys viikkotasolla kostautui pahasti. Joten nyt mennään näillä pelimerkeilä ja korteila mitä on käytössä.

 

Treeni-intoa sinulle kohti pidempiä matkoja!

 

 

Link to comment

Juu tuossa oli kevyt viikko ensin ja sitten tuollainen pätkä mihin ei pitkiä istuntoja sattunut. Asia korjaantui seuraavilla viikoilla.

 

Aika hyviä tuntimääriähän olet nyt päässyt tekemään ja hiihto on käsittääkseni oikein toimiva harjoitusmuoto.

 

Uinnissa itselläni asento parantui sillä että aloin venyttelemään punttijumeja pois yläkropasta että sain työnnettyä lopulta kädet suoraan eteen pinnansuuntaisesti. Asia mikä kaikille muille ihmisille tuntuu olevan täysin normaali asento. Tekniikka kun ei itselläni tunnu merkittävästi paranevan niin kuittaan sitten asian kehittämällä vaan uintikuntoa huonolla tekniikalla.

 

Noista kesän tavoitteista tulikin nyt mieleen että unohdin ilmoittautua Vantaan perusmatkalle ennen 15.3. jolloin se olisi ollut halvinta. Jaksaisikohan sitä nyt hoitaa asian kuntoon ettei IM olisi se ainoa kesän tapahtuma. Perusmatka olisi varmaan ihan sopiva kenraaliharjoitus ja siitä olisi helppo verrata kehitystä viime vuotiseen.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy