Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • entries
    76
  • kommenttia
    112
  • views
    5 867

vk 5 / 38


Runningidiot

342 katselukerta

 Share

Mäkelänrinteen uimahalli on motivoiva paikka. Kovakuntoista miestä ja naista painelee menemään ihan eri tahdilla kuin tyypillisellä Pirkkolan aamupäiväuinnillani. Lisäksi tällainen vanha (yli 35) irstas mies lämpeää aina kun kireäkroppainen neito painelee vasemmalta ohi. Jotenkin se kiinteiden reisien sulava liike ojennetuilla nilkoilla on hypnotisoivaa katseltavaa. Peesiinkin tulee jäätyä ihan eri tavalla. Viimeksi tänään ihastuin kanssauimariin ja siitä tämä vuodatus taitaakin kummuta.

Uintikunto tuntuu nousseen kevään tason yläpuolelle vaikka vauhdit eivät tunnukaan paljon nousevan. Tekniikka ei onneksi enää hajoa niin pahasti kun yritän nostaa vetofrekvenssiä. Itse asiassa hieman nopeatahtisempi ja vauhdikkaampi uinti ei tunnu kovin pahasti nostavan piiputuksen määrää kun hapensaanti lisääntyy siinä samalla. Olen uimassa jälleen tätä ohjelmaa läpi jotta saan jotain ideaa treeneihin ja aika paljon helpommalta tuntuu kuin viime keväänä:

http://mos.triradar.com/Training_Plans/TRI41.Improve_Swim_8_Weeks.pdf

Viikon treenit:

Maanantai: trainer 90min Z2

Tiistai: uinti 55min / trainer 80min Z2-Z3

Keskiviikko: uinti 50min / salilla jalkatreeniä (kyykky / mave ym 4x14 2min palautuksella.)

Torstai: salilla jouluselkää

Perjantai: trainer 2,5h Z2

Lauantai: lenkki 62min Z2-Z3 / salilla rintaa

Sunnuntai: uinti 55min

Tavoite oli 10,5h ja kasaan sain raavittua noin 10 tuntia. Ei vaan tullut taaskaan tehtyä sitä mitä sovittiin. Polvi ei kestä pidempää lenkkiä ja oli joulu ja kaikkea muuta selitystä. Tosiasia on vaan se että on helvetin vaikeaa löytää sitä aikaa. Tänään alkavalla viikolla pitäisi raapia 12 tuntia kasaan ja vaikka kuinka sovittelen harjoitustunteja työpäivien ja muiden velvoitteiden lomaan niin ei vaan löydy aikaa. Tai löytyyhän sitä jos en välitä palautumisesta tippaakaan. Sitten kun on vielä tällainen narsisti että yläkropan salitreenejä en suostu jättämään pois / vaihtamaan esim lenkkiin niin minkäs teet. Katsotaan miten tuntien keruu onnistuu.

 Share

2 Comments


Recommended Comments

Tuo ajanpuute on kyllä aikamoinen ongelma itelläkin. Tuntuu ettei sitä tosiaan ole tarpeeksi. Aina sanotaan et nehän on vain järjestelykysymyksiä mut kun ei sekään aina ihan niin mene. Nukkuminen on kuitenkin tärkeä osa-alue.  Samaa ongelmaa itelläkin tuon salin suhteen. Jos sen vähentäis vaikkapa yhteen kertaan niin sais siinä 1-2tuntia lisäaikaa jollekkin muulle treenille, mut ei kun penkkiä ja yleensä yläkroppaakin pitäis tehdä. Ei viitsis ihan antaa yläkropan lihaskunnonkaan tippua kovin alas kun sen on saanut ihan ok kuntoon. Jos itse jättäisin yläkropan treenin pois niin tunnit olis about 10h viikossa tritreeniä. 12h olis jo aika hankala saavuttaa, mut kait sekin on tehtävissä siinä tapauksessa et jättää unet vähemmälle?

..ja kyllä tuo uinti on mukavaa puuhaa monessa tavassa, kuten tuolla sanoit. :) 

Link to comment

Itse päädyin nyt siihen ratkaisuun tuntien suhteen että suunnittelin noin 10,5-11 tuntisen viikon, ja yritän mahdollisuuksien mukaan venyttää hieman jokaista treeniä kun aikaa useampiin lähtöihin ei ole. Eilen poljin 10min pidempään kuin oli tarkoitus, tänään altaassa jäin tekemään 10 ylimääräiseksi minuutiksi potkuharjoituksia jne. Siihen itsepetokseen en kuitenkaan vielä viitsi lähteä että alkaisin laskemaan esim matkoja uimahallille vaikka fillarilla sinne polkaisenkin.

Joku varmaan ajattelee ettei ole mitään järkeä repiä punttia yläkropalle jos tavoitteena on Ironman, mutta itse ajattelen ettei olisi mitään järkeä antaa vuosien työn valua hiekkaan vaikka tavoitteena on se Ironman.

  • Like 1
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy