Jump to content
Juoksufoorumi.fi


  • entries
    76
  • kommenttia
    112
  • views
    5 272

Kondromalasia polvessa.

Sign in to follow this  
Runningidiot

1 058 katselukerta

Viime kesäkuun tienoilla koin ensimmäiset oudot tuntemukset vasemman jalan polvessa pyörätreenien aikana. Tuntemukset menivät aluksi ohi itsestään kun vaan jatkoin pyörittämistä, mutta muuttuivat viikkojen kuluessa kivuksi ja kestoltaan pidemmiksi. Ennen Joroisten puolimatkaa kivut tulivat jo sen verran usein ja voimakkaina että teippasin fillariin 3kpl buranaa. Niitä ei onneksi kisassa pyöräosuudella tarvittu mutta juoksuosuudella polvi leikkasi kiinni vähäksi aikaa. Joroisten jälkeen tein pari pitkää pyörälenkkiä, joista toisen jo polvisiteen kanssa. Oikeastaan näiden jälkeen kipu muuttui voimakkaammaksi ja alkoi esiintyä joka pyörälenkillä sellaisena että se katkaisee harjoituksen. Nyt en ole pyöräillyt enää kuin lyhyet työmatkat, mutta lisännyt lenkkeilyä. Kun kipu alkoi lopulta esiintyä myös lenkkeillessä, hakeuduin lääkäriin.

Kerroin lekurille kivun olevan useimmiten tylppää kipua (joskus myös kova vihlaisu) polvilumpion alla ja esiintyvän pidempikestoisessa rasituksessa, jolloin lääkärisetä täräytti samantien sanan Kondromalasia. Hän ei edes harkinnut muita vaihtoehtoja, mikä pisti kyllä hieman harkitsemaan diagnosin luotettavuutta. Polvea tutkiessa lääkäri ei löytänyt mitään löysyyttä tai muuta poikkeavaa. Röntgenissä ei kuulemma näkynyt mitään huolestuttavaa. Rustossa EHKÄ jotain aivan pientä "terävyyttä", mitä ikinä se tarkoittaakaan. Sain lähetteen fyssarille sekä tulehduskipulääkekuurin.

Lääkärikäynnin jälkeen olen käyttänyt Googlea ja Youtubea ahkerasti. Kondromalasia tarkoittaa useimmiten polviruston pehmentymää mutta termillä voidaan kuvata muitakin ongelmia jotka syntyvät reisiluun pään ja polvilumpion yhtymäkohdan kivusta. Pehmentymä voi edetessään tarkoittaa isojakin ongelmia jos rusto pääsee kulumaan liikaa tai siitä irtoaa palasia. Itselläni tilanne ei onneksi ole näin paha.  Lyhykäisyydessään tilanne on se, että polvilumpioni ei kulje nätisti reisiluun päässä olevaa pakaravälin näköistä uraa pitkin kuten sen kuuluisi, vaan jokin vetää sitä sivuun aiheuttaen kitkaa ja kuluttaen lumpion ja reisiluun pään välissä olevaa rustoa.  Lisäksi polven nivelkapseli saattaa olla liian ahdas. Minulla on ollut nuoresta saakka naksuvat ja narisevat polvet, mikä osaltaan viittaisi siihen että diagnoosi on oikea. Nämä äänet syntyvät juuri siitä kun polvilumpio hankaa reisiluun päätä.

Ongelman voi aiheuttaa syntymälahjana saadun paskan fysiologian ja epäkelpojen raajojen (länkisääret / pihtipolvet) lisäksi lihasheikkous, lättäjalat, ajoasento, klossien säädöt, väärät juoksukengät ja vaikka mikä. Jos rusto on pehmentynyt, sille ei oikeastaan voi tehdä mitään muuta kuin odottaa josko se kovettuisi vanhetessa. Jos rusto on jo ns. pillun päreinä, leikkauksessa suoritettava polven puhdistus irtonaisista rustonpalasista voi auttaa.

En ole vielä päässyt fyssarille mutta dr google kertoo että vaivaa voi yrittää hoitaa seuraavasti: Ensinnäkin reisilihakset on venytettävä hyvin elastiseen kuntoon, jotta polvilumpioon jänteen kautta yhdistyvät etureiden lihakset eivät kireänä vedä lumpiota niin lujasti kiinni reisiluuhun. Myös ulkoreidet ja ITB-jänne on erityisesti huomioitava. Pohkeen yläosan ja polven takaosan venytykset tekevät lisää tilaa nivelkapseliin. Samalla kun reisilihaksien pituutta lisätään, ei haittaa vetää varmuuden vuoksi tulehduskipulääkekuuria mahdollisen tulehduksen poistamiseksi. Tämän jälkeen aletaan jumppaamaan etureisiä (entistäkin) kovempaan kuntoon, mutta täsmäliikkeillä jotka keskittyvät nimenomaan etureisien keskiosaan. Tällä pyritään siihen että lihaksen osa joka kiinnittyy polvilumpion keskiosaan sekä myös nivusalueella oikeaan kohtaan, vahvistuu siten että esim kampia pyörittäessä ko lihas akvitoivuu vetäen lumpiota suoraan ylöspäin sitä reittiä mitä luonto on tarkoittanut. Toivottavasti teoria toimii myös käytännössä. Muussa tapauksessa on melko vakava masennut mahdollinen.

Polven vuoksi siirrän omatoimimaratonin hieman aikaisemmaksi jotta pääsen nopeammin pitämään ensin parin viikon täyshuilin jaloille ja sen jälkeen aloittamaan kuntoutuksen. Nimetön maraton juostaan 28.9.2015 klo 11. Reittiäkin on hieman justeerattu pidemmäksi ja samalla saatu hiukkasen enemmän asfalttia matkan varrelle. Tavoite 3.20. Raportoin sitten kestikö polvi, pää ja kunto.

Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy