Jump to content
Juoksufoorumi.fi


  • entries
    32
  • kommenttia
    178
  • views
    3 598

Tahmea kenraaliharjoitus

Sign in to follow this  
Jodlaaja

725 katselukerta

Keskiviikkona pidin vaparin ja kun torstaina oltiin liikkeellä, niin päätin tehdä viimeisen kovan rataharjoituksen ennen ensi viikon 800m kisaa jo torstaina perjantain sijasta.

Tähän vaikutti myös se seikka että Adidas Ambition piikkarini olivat saapuneet ja himotti lähteä niitä testaamaan.

 

No, alkuverkkana Ace4:lla 3 km @ 3:53/km ja melko jäykkää oli meno, jalat ei tuntuneet palautuneen tiistaisesta vielä riittävästi.

Sitten vaihto pikkareihin ja Adidas Ambition piikkareilla pikkasen alkuun kevyttä jotta saan jonkun tuntuman niihin.

Kevyiltä ja ennen muuta tasapainoisilta ja vakailta tossut tuntuivat, näillä ei juoksua ja askellusta tarvitse ottaa varovasti, kaatumisvaara on pieni.

Erinomaiset tossut.

Aivan toista siis kuin Arriboilla joilla olin kaatua parikin kertaa, niin epävakaan oloiset ne ovat.

 

Tarkoitus oli paljastuneesta huonosta palautumisesta huolimatta juosta 6x200m, palkkarina 2 min. hölkkää.

Ekat 2 vetoa menivät kyllä ihan aiottua kisavauhtia, mutta sitten väsymys alkoi tuntua ja näkyä ajoissa.

Raskasta oli meno kahden vedon jälkeen.

Olinkin jättää vedot kolmeen, mutta tein sitten kuitenkin aiotut kuusi.

Kyllä tämä nyt vaatii lepoa ja vain kevyttä juoksua ennen kisaa.

 

200m vedot torstaina:

1. 29,20 

2. 29,87  

3. 31,87

4. 35,55

5. 34,82

6. 34,04

 

Yhteensä torstaina juoksua 9,35 km, joista 6,1 km Ace4:lla ja 3,25 km Adidas Ambitioneilla.

 

Sign in to follow this  


13 Comments


Recommended Comments

Jalo tavoite kisavauhdissa! Vedät vaan eka kierroksen riittävän lujaa ja taistelet toisen kierroksen hyytymistä vastaan.  Eihän se ole mies eikä mikään joka ei alle kakkoseen pääse!

Tsemppiä kisaan!

 

Share this comment


Link to comment

Juu, on siinä ihan reipas tavoitevauhti jos alle 2.00 aikaa lähdet hakemaan. Eka kierros vaan riittävän kovaa ja toinen niin lujaa kuin pääsee. Tsemppiä kisaan, nyt ei kehittävää treeniä ehdi tehdä ennen sitä, joten riittävästi vaan kevyttä ja riittävän palautuneena kisaan! 

Share this comment


Link to comment

Optimaalinen vauhdinjako 2.00 alitukseen on ensimmäinen 200m 29.0, 400m 58.5 - 59.0 ja sitten loppu kovalla irvistyksellä.

Sellainen huomio vielä että tossa B-erässä kovin ennätys näyttää olevan 2.06 eli ehdottomasti pitää lähteä kärkeen, muuten ei ole mitään saumoja 2.00 alle.

  • Like 1

Share this comment


Link to comment

Mun havainto että joko osa kirjoitetuista jutuista läppiä tai sitten on vääristynyt kuva omasta suorituskyvystä. Tietääkseni esim. 10k liikkuu suunnilleen samoilla minuuteilla mitä mulla, allekirjoituksen mukaan olen jopa edellä, ja Jodlaajan blogissa mainitut vauhdit veryttelyistä vetoihin on ollut mielestäni aika kovavauhtisia. Ittelle täys 800m alle 2.20 olisi todella hyvä veto. Maksiminopeudesta ei jää kiinni, mutta nopeuskestävyys ei tahdo riittää näin maratoonarina.

  • Like 2

Share this comment


Link to comment

Riippuen tietysti ominaisuuksista, mutta kahden minuutin suoritus vastannee suhteessa 32-33min aikaa kympillä. Ainakin jos kestävyyden puolellta matkaa lähestytään. Ainakin alle 34min kympin pitäisi mennä että hujahtaa. Mutta kuten totesin, yksilöllisesten ominaisuuksien, sekä harjoittelun painotuksen perusteella erot voivat olla suuriakin. Mc millanin mukaan marankin pitäs liikahtaa suhteessa 2.30.  Kyllä tuo kuitenkin antaa jonkunlaista kuvaa kuinka kova 2min raja 800m on.

  • Like 2

Share this comment


Link to comment

Mun havainto että joko osa kirjoitetuista jutuista läppiä tai sitten on vääristynyt kuva omasta suorituskyvystä. Tietääkseni esim. 10k liikkuu suunnilleen samoilla minuuteilla mitä mulla, allekirjoituksen mukaan olen jopa edellä, ja Jodlaajan blogissa mainitut vauhdit veryttelyistä vetoihin on ollut mielestäni aika kovavauhtisia. Ittelle täys 800m alle 2.20 olisi todella hyvä veto. Maksiminopeudesta ei jää kiinni, mutta nopeuskestävyys ei tahdo riittää näin maratoonarina.

läppään en usko, luulen että kyse on enemmän vääristyneestä kuvasta tai jos kellottaa matkaa garminilla ei 200m ole riittävän pitkä matka riittävän tarkkaan analyysiin. Tämähän on tullut esiin jo aiemmin hänen huippunopeus / 100m aika puheistaan.

Share this comment


Link to comment

Eka 800m sitten nuoruusvuosien, joten aika oli aivan odotettu.

Kisavauhtia vedin alkuun melko pitkään, mutta lopulta (toinen kierros) nopeuskestävyys petti.

 

Varsinkin kun oikea takareisi jumitti melko pahasti, eikä tahtonut kisaa edeltävä lepokaan siihen auttaa, vaan myös kisassa kärsin jumituksesta.

Usein kauden eka kisa on vieläpä melkoista hakemista ja niin keskiviikkonakin.

Kasisatasta en ole edes harjoituksissa juossut kertaakaan tosissani moniin, moniin vuosiin.

Rataharjoituksiakin oli takana vain kaksi ja ne juuri kisaa edeltävällä viikolla.

 

Eka kierros oli helppo, se vei minuutin + rapiat ja kovempaakin olisi pystynyt juoksemaan, mutta toisella tuli sitten kuolema.

Eli se meni täysin hölköttelyksi, se veikin noin 1:30.

Varsinkin viimeiset 200m olivat äärettömän vaikeita.

 

Ei muuta kuin enemmän rataharjoituksia vain myös pidemmät vedot radalla (300-400m) mukaan ohjelmaan.

Nopeus riittää kevyesti, mutta ehkä juuri se nopeuskestävyys on sitten liian heikko ja juuri tuo ratakokemuksen vähyys toki myös vaikuttaa.

Ja varmasti myös jo aiemmin mainittu kisakokemuksen puute oli yksi tekijä joka esti täydellisen juoksun ja teki juuri toisesta kierroksesta äärimmäisen vaikean.

 

Yksi mitä voisi kokeilla, on kisavauhtiset (tai lähes) 800m vedot radalla, jotta se nopeuskestävyys kasvaisi.

Sillä jos näitä täysiä juostuja 800m kisoja juoksee yhden kahdessakymmenessä vuodessa ei voi odottaa heti tietenkään huipputulosta.

Myös juuri ennen kisaa sairastettu flunssa saattoi vielä vaikuttaa keuhkoissa ja estää onnistuneen suorituksen syntymisen.

 

Muokattu

Share this comment


Link to comment

On 2.00 kova aika 800m ! Kyllä täytyy vetää 200/300/400m ehkä myös 500/600/700 m vetoja ... 1m rata kierrokset alkaa olee jo kovaa vauhtii... ennätykseni 400m 57+ syntyi melko kovilla vauhdeilla... ja vähäisellä määrällä... hyvä reeni oli 10/12 x 400 m tai 10+ x 200m 400 /800 m kisa vauhtii tai kovempaa... Nythän mä olen surkeassa 800m kunnossa... kun 2km ei mee alle 7,00 !! Mutta näin .. Reeni intoo     !    !     !     !  

Share this comment


Link to comment

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy