Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • entries
    3
  • kommenttia
    4
  • views
    918

Lauzart

692 katselukerta

 Share

Innostukseni juoksuun alkoi joskus vuonna 2006, kun lähdin isäni kanssa ensimmäisille lenkeilleni Järvenpään Paavonpolun pururadalle. Nälkä kasvoi syödessä ja juoksin ensimmäisen puolimaratonini vuonna 2007 Helsingin Pääkaupunkijuoksussa, aika oli 1:49:17 (näin jälkeenpäin ajateltuna se oli kova aika 17-vuotiaalle nuorelle harrastelijanaiselle!). Niihin aikoihin elämäntyylini koki melkoisen muutoksen: tiesin, että urheilu tulisi olemaan mukana elämässäni aina. Juoksija-lehti meni tilaukseen ja legendaarisena ohjenuoranani toimi Samuli Vasalan kirjoittama juoksukirja. Tykkäsin myös käydä kovasykkeisissä jumpissa, välissä minussa pörräsi myös kuntosalikärpänen, jolloin tilasin kotiin isoja ämpärillisiä proteiinia. Salitreeneissäni on käytössä vieläkin noilta ajoilta Massin mansikkaheraprotskua. :D

Maraton kiehtoi minua matkana jo hyvin pian juoksun aloittamisen jälkeen. Ensimmäisen kerran minun oli tarkoitus mennä maratonille jo vuonna 2011, mutta jätin kisan väliin, koska koin etten ollut valmistautunut tarpeeksi hyvin. Näin jälkikäteen ajateltuna maraton olisi todennäköisesti mennyt silloin hyvinkin neljään tuntiin! Ensimmäisen maratonin juoksin sitten Vantaalla 2013. Ajaksi tuli tähänastinen ennätykseni, 3:45:28. Miten helpolta juoksu tuntui tuona päivänä! Keväällä 2014 olin vaihdossa Slovakiassa ja mikäpä sen parempaa kuin juosta maraton ulkomailla. Lähdin huhtikuussa 2014 juoksemaan Wienin maratonin ja ajaksi tuli 3:56:20. Wienin maratonin maalissa purskahdin itkuun; minä tein sen! Juoksin tässä upeassa kaupungissa maratonin! Viimeisimmän maratonini juoksin viime vuonna Vantaalla, vuoden 2014 Vantaan maratonin ajakseni 3:47:49. 

Juoksu on minulle kirjaimellisesti myös sydämen laji: ensitreffini tulevan aviomieheni kanssa tapahtuivat juosten. On sanoinkuvaamattoman ihanaa jakaa tämä harrastus rakkaan kanssa. :-)

Muutamien maratonien myötä minussa heräsi kiinnostus maratonia pidempiin matkoihin. Viime tammikuussa juoksin 50 kilometrin kotirataultran täällä Jyväskylässä. Kiersin Jyväsjärven neljä kertaa, välissä kävin kotona täydentämässä energiavarastoja ja noukin siipan mukaani loppumatkalle. Yhteensä koko ruljanssiin meni reilu 6 tuntia! Viime toukokuussa minä ja poikaystäväni menimme juoksemaan Kokkola Ultra Runin 6h sarjaan. Olin neljäs ja sarjani viimeinen (heh!). Matkaksi tuli 57,5 km. Tein klassisen aloittelijan virheen, eli lähdin juoksemaan aivan liian lujaa ja jaksamisen kanssa tuli isoja ongelmia. Mutta loppuun asti juostusta tapahtumasta jäi hyvä mieli, nämä jalathan jaksavat vaikka mitä! Oli kyllä nostalginen kokemus kiertää siipan kanssa 800 metrin rataa toisillemme vilkutellen, kuivattuja hedelmiä ja limpparia välissä tankaten. :D

Tällä hetkellä tavoitteitani juoksun ja muun urheilun saralla on kokonaisvaltaisen hyvän kunnon etsiminen. Olen viime viikkoina panostanut kuntosalitreeniin enemmän. Tällä hetkellä käyn kuntosalilla 1-2 kertaa viikossa ja teen kerran viikossa lihaskuntoa oman kehon painolla. Juoksua kertyy tällä hetkellä keskimäärin 50 km viikossa. Vielä saavuttamaton unelmani on alittaa maratonilla 3:45. Tällä hetkellä arvon, juoksenko seuraavan maratonin ensi syksynä Jyväskylässä Finlandia Maratonilla vai Vantaan maratonilla. Vantaan maraton on tapahtumana minulle nostalginen, mutta olisi kiva juosta ensimmäistä kertaa täysmaraton nykyisessä asuinkaupungissani Jyväskylässä.

Toivotan kaikille erittäin antoisaa juoksupäivää! Itselläni on suunnitteilla tälle päivälle 10-12 km pk, jonka päälle kehonpainoharjoituksia. :-)

 

20026_10203948563744717_4132902703452645548_n.jpg

 Share

3 Comments


Recommended Comments

Aika hyvältä kuulostaa. Juoksut ja muutenkin. Ps. eikö nettoaika (reaaliaika) maralla ole jo alle 3.45 (huomasin vanhoista viesteistäsi)? Tavoitetta vähän ylöspäin rohkeasti :).

Link to comment

Juoksu on hyvä kunnolle ja hieno harrastus ! Laita pökköä pesään , mutta tee se kuitenkin järkevästi ja maltilla ... ei liikaa tehoa eikä määrää yhtenä vuonna !? Näin säästyt " toivottavasti" luokkaantumisilta ja mikä parasta kehityt ! ja motivaatiosi nousee tai pysyy ainakin hyvällä tasolla joka vuosi !!  Merkkaa reenisi ja tehot ...näin on sitten helpompi nostaa reeni määrää joka vuosi !!  Tsemppiä ja reeni intoa ...  

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy