Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • entries
    2
  • kommenttia
    9
  • views
    1 102

Triathlonkärpäsen puraisu - tästä se alkoi


sunshine

766 katselukerta

 Share

Olen pitkään ollut pois täältä foorumilta. Noin 5 vuotta sitten juoksujani alkoi häiritsemään juoksijanpolvi, joten vähitellen juoksut jäivät vähemmälle ja tilalle tuli jalkapallo. Jalkapalloa pelailin viitisen vuotta, kunnes viime kesänä loukkasin futispelissä jalkani ja eturistiside repeytyi osittain. Jalkapalloa en pysty enää pelaamaan ilman leikkausta. Tilalle tuli viime syksynä triathlon. En tiedä, miten triathlonkärpänen pääsi puraisemaan, koska olen aina inhonnut uimista ja erityisesti kylmää vettä ja pyöräilyä en ole ajatellut edes urheiluna. Pyörä on ollut vain väline liikkua paikasta toiseen, ei muuta. Viime syksynä olin katsomassa yhtä triathlon-kisaa.. ja siitä se lähti!! Ostin cyclocross pyörän ja aloitin käymään uimahallilla 1-2 kertaa viikossa. Vaparin harjottelun aloitin täysin nollasta. Osasin uida mummouintia, sammakkoa.. miksi ikinä sitä kutsutaankaan!? :D Kunto oli aika nollassa, koska olin joutunut olemaan monta kuukautta polven loukkaamisen takia liikkumatta. Talven aikana keskityin lähinnä uimiseen ja siinä riittikin tekemistä. Samalla kävin fysioterapiassa ja kuntoutin polveani. Päätin kokeilla kuntouttaa sen ilman leikkausta vahvistamalla ympäröiviä lihaksia tukemaan polvea. Tunnen joka hetki, että polvessa on jotain rikki ja polvea pitää välillä vähän varoa, mutta suuria kipuja ei ole. Voi olla, että joskus tulevaisuudessa leikkaus on edessä, mutta nyt haluan nauttia triathlonkesästä täysin siemauksin.

Juoksun kanssa olen ottanut varovasti. Taustalla jo kauan kummitellut rasitusvamma harmittaa ja olen pitänyt juoksukilometrit niin pieninä, ettei suurempia vaivoja vielä ole tullut. Haluaisin juosta pidempiä lenkkejä, mutta olen keskittynyt enemmän lyhyempiin ja nopeisiin juoksuihin. Uskon, että vahvistamalla tiettyjä lihaksia ja stabiloimalla lantion, saan myös rasitusvamman ja juoksijanpolven kuriin eli lihaskuntoa pitäisi jaksaa tehdä säännöllisesti. Huomaan heti jos se jää liian vähäiseksi. Viimeisen kuukauden aikana olen "unohtanut" lihaskunnon ja heti jalka/alaselkä alkoivat oireilemaan. Kesän tavoitteena olis siis pitää lihaskunto menossa mukana!

Kesän tavoitteena on pikamatka Joroisilla (400-20-5) ja perusmatka Vaasassa (1500-40-10). Ensimmäinen märkäpuku saapui vähän yli viikko sitten ja ensimmäiset metrit avovedessä on testattu. Kylmäähän se vesi on ja ensimmäiset yritykset olivat kunnon räpiköintiä. Mutta jos miettii, mistä ole lähtenyt liikkeelle.. vuosi sitten en tykännyt erityisesti uimisesta, en osannut metriäkään vaparia ja inhosin yli kaiken kylmää vettä (hyvä jos kerran kesässä uskaltauduin uimaan pari metriä mökkilaiturilta) ..niin siihen nähden tästä voi vaan parantaa.

Alkumetreillä ollaan.. ja välillä tuntuu, ettei mikään lajeista suju.. mutta pääasiassa olen kiitollinen, että saan loukkaantumisista huolimatta liikkua!! Eteenpäin, sanoi mummo lumessa!! :026:

 Share

7 Comments


Recommended Comments

Itsellä kärpänen taisi purra joskus vuosi sitten HCT:ä kokeillessa. Se meni meikäläiseltä ihan puihin kun ajattelin että kuka tahansa pystyy uimaan 300m täysillä. Noh, en ainakaan itse tuolloin pystynyt vaan taisin hyytyä täysin ekan 100metrin jälkeen. :D Pyöräily meni tuolloin ihan hyvin mutta juoksussa olikin jo aikamoiset pohjekrampit joten se ei sitten sujunut alkuunkaan, vaikka sen piti olla vahvin osa-alue. Tästä sisuuntuneena aloitin aktiivisen treenaamisen ja se on ilmeisesti tuottanut tulosta. Viime lauantaina 1. Perusmatka Vantaalla joka meni paremmin kuin uskalsin toivoa. Tässä kisassa itse huomasin osaavani jo uida, sekä ajaa pyörällä. Juoksukin sujui ihan hyvin vaikka pieniä ongelmia olikin.  Heinäkuussa onkin vuorossa jälleen 1. Puolimatka Joroisilla jota hieman pelkään, tai ehkä kunnioitan. Voi tosin olla enemmän tuota kunnioittamista se. :)

Sanonpa vaan että tsemppiä koitoksiin. Tämä on hieno laji ja antaa kyllä paljon. Kisoissa tapaa hienoja ihmisiä ja fiilikset on kisojen jälkeen näköjään aina mahtavat. :)

Link to comment

Kiitos.. ja tsempit sullekin Joroisten puolikkaalle!! IEnsimmäinen pikamatka edessä Joroisilla ja jännittää tosi paljon.. mutta aion ottaa tän kesän ekat kisat ihan rennosti.. ehtii sitä toivottavasti myöhemmin parannella aikoja :D

  • Like 1
Link to comment

Tuo Vogonin stoori on kuin oma paitsi oma aloitus neljä vuotta sitten.

Olin uinut viimeksi varmaan koulussa pari-kolmekymmentä vuotta aiemmin. HCT pihakojusta ostin uimalasit ja ajattelin että kyllä se 300 menee :)

Meni noin 50 jonka jälkeen meni selkäkellumiseksi loput 250. Fillari sentään onnistui kun tiesi ettei 10 kilsaa ole matka. Mutta sitä shokkia kun yritti ottaa askelia tuon fillarin päälle. Valehtelematta ei jalkoja saanut edes hölkkään viiteen minuuttiin. 19 minsaa kolmella kilsalla kertoo paljon. Mutta siitä se lähti ja nyt kieltämättä matkasta riippumatta menee vähän paremmin. Nyt oli Joroisten puolikkaalla kovempi vauhti joka osuudella!

  • Like 1
Link to comment

Joroisille en laittanut mitään tavoitteita. Edellisillä viikoilla sain pohkeet/takareidet täysin jumiin ja jouduin aika paljon huilaamaan ja lisäksi edellisenä päivänä kova päänsärky, jonka takia en nukkunut edeltävänä yönä ollenkaan. Matkaan lähdin sitten sillä asenteella, että käydään pieni iltalenkki heittämässä :D Uinnin aloitin ihan liian kovaa ja lopussa meinas happi loppua ja jouduin hidastamaan reilusti.. matka tuntui tosi paljon pidemmältä kuin olikaan. Pyöräilyssä löysin hyvänvauhtisen ryhmän, jonka mukana matka sujui hyvin.. pyöräilyaika oli ehkä ainut, johon olin tyytyväinen (pyöräily yleensä on mulle vaikein laji). Juoksu meni alussa ihan hyvin, mutta lopussa loppui voimat ihan täysin ja taas jouduin hidastamaan.. kovempaa pitäis 5km juosta. Loppuaika 1:27. Ekat kisat, joista jäi ihan hyvä fiilis, vaikka aikaan en ihan tyytyväinen ollutkaan. Jostain se on aloitettava!! :) Kolmen viikon päästä sitten ensimmäinen perusmatka.

Muokattu
  • Like 1
Link to comment

Tuo Vogonin stoori on kuin oma paitsi oma aloitus neljä vuotta sitten.

Olin uinut viimeksi varmaan koulussa pari-kolmekymmentä vuotta aiemmin. HCT pihakojusta ostin uimalasit ja ajattelin että kyllä se 300 menee :)

Meni noin 50 jonka jälkeen meni selkäkellumiseksi loput 250. Fillari sentään onnistui kun tiesi ettei 10 kilsaa ole matka. Mutta sitä shokkia kun yritti ottaa askelia tuon fillarin päälle. Valehtelematta ei jalkoja saanut edes hölkkään viiteen minuuttiin. 19 minsaa kolmella kilsalla kertoo paljon. Mutta siitä se lähti ja nyt kieltämättä matkasta riippumatta menee vähän paremmin. Nyt oli Joroisten puolikkaalla kovempi vauhti joka osuudella!

:) Jälkeenpäin tuo oma HCT on hieman huvittanu mutta niin kait se on, että aika kultaa muistot. Jotenkin aatteli, että eipä se uimakunto nyt mihinkään katoa kun ennen(nuorena) se meni niin mukavasti ja rennosti. Toista se olikin sitten tuolla hct.ssa. :D Joroisilla itsekkin tänä vuonna ja se nyt menikin jo paremmin. Ei tullut mitään ylilyöntiä ja tiesi jo mihin kykenee. Vaikka ei se nyt niin hyvin mennyt kuten olin ajatellut. Kaikesta näköjään oppii, onneksi! Niin tuosta vuosi sitten olleesta HCT:sta kuin tuosta meikän ekasta Puolikkaasta Joroisillakin.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy