Jump to content
Juoksufoorumi.fi










  • entries
    32
  • kommenttia
    178
  • views
    3 529

About this blog

Monet nykytossut ovat kovin hauraita ja helposti hajoavia.

Poikkeuksen muodostavat vain muutamat tossut.

Tänä vuonna olen juossut jo neljät tossut puhki ja viides parikin on jo lähes puhki juostu.

 

Puhkijuostu, eli pohjassa iso reikä.

Suluissa määrä jolla tossuilla pystyi juoksemaan ennen hajoamista.

-Sarva Xtirot (yli 1000km)

-Adidas adizero Adios1 (yli 1000km)

-Asics Gel DS Racer (153km)

-Brooks ST5 Racer (270km)

ja lähes puhki (1-3 lenkkiä enää arviolta kestää) Brooks T7 Racer (63 km).

 

Eli vaikka esim. Brooksit ja Asicsit ovat muuten loistavia juoksukenkiä, niin kestävyys ei ole niiden vahvin puoli.

Myös vaikkapa Niken Lunaracer hajosi hyvin äkkiä (selvästi alle 200km juostuani), Nikeenkään en siis luota kestävyyden suhteen.

Huippukestäviksi nastureiden lisäksi ovat paljastuneet ainoastaan Adidaksen tossut mallista riippumatta.

Paitsi että kaikki Adiokseni ovat kestäneet yli 1000km, niin Adidas adizero Aegis kesti jopa noin 1200km ennen kuin hajosi pohjasta.

Huima määrä juoksutossulle, eller hur?

Aegiksen tohvelimainen ja lussu rakenne ei kuitenkaan sovi jalkaani, niillä ei koskaan kulkenut kovaa, koska kimmoisuus puuttui tossusta kokonaan.

Itselleni sopivatkin parhaiten Adioksen kaltaiset kevyet ja kimmoisat juoksutossut.

 

Mutta onko todella niin että useimmat muut valmistajat eivät panosta tossujen kestävyyteen yhtä hyvin ja suuressa määrin kuin Adidas?

Eli onko muita valmistajia joilla olisi samalle kertaa sekä kevyet ja kimmoisat kuin myös kestävät tossut?

Tunnustan että mm. Sauconyistä ja Mizunoista ei ole juoksukokemusta, muuten kuin vain liikkeessä otetut muutamat juoksuaskeleet.

Ehkäpä myös niillä on tossut jotka täyttävät kaikki yllä mainitut vaatimukseni?

 

 

Entries in this blog

 

Teivocooper 11.5.2016

Keskiviikkona kävin osallistumassa Teivocooperiin. Joka juostaisiin Teivon kaviouralla, jokainen kierros tasan yhden kilsan mittainen. Ensin puolitoistakilsaa alkuverkkaa toki alle, melko pehmeältä alusta vaikutti.   Toissayönä olin muuten herännyt kylmän hiessä kauheaan painajaiseen, juoksin unessa Cooperia ja pääsin vain 3035m. Tämä uni mielessäni olin kauhusta lähes kankea Cooperin lähtöviivalla.   Toteutuisivatko unen tapahtumat tosielämässä? Juoksisinko va

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Pysäyttämätön nousukiito jatkuu - kaikkien aikojen paras intervalliharjoitus torstaina 14.4.2016

Miten se onkaan niin, että joskus juoksijalla on täysin pysäyttämätön nousukiito harjoittelussaan? Harkat menevät aina vaan kovemmalla ja kovemmalla vauhdilla. Vauhdit paranevat ja tonnit solahtavat jopa 7-10 sekuntia nopeampaa kuin edellisessä harjoituksessa. Vaikka joutuisi jostain syystä pikkasen vauhteja ja menoa jarruttelemaankin.   Perus totuus juoksuharjoittelussahan on se, että vauhdit löytyvät ja kunto kasvaa tehokkaimmin intervalliharjoittelun avulla.   J

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Juoksijan lentoaskel on löytynyt, treenit kulkevat kuin unelma.:)

Nyt on juoksijan lentoaskel löytynyt, treenit kulkevat kuin unelma ikään.   Juuri viimeksi hämmästelin miten oikein harjoittelemalla tulokset paranevat äkkiä. Teivocupissa juoksin reilun minuutin parannuksen aina edelliseen osakilpailuun nähden kevättalvella ja lopulta huhtikuussa juoksin Teivocupin 5km uuteen ennätysaikaani 18:30 min. 3:42/km.   Ja viimeisimmässä intervalliharjoituksessa taas sain ihmetellä sitä, että8x1000m. @ 3:39/km ei tunnu missään. Viimeisen vedon

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Kevään 2016 kisat

Eli missä kisaan seuraavaksi? Missä minut voi nähdä?   No, merkkaan muutaman lähes "varman" kisan ja pari pikkasen epävarmempaa.   Varmat:   -5.5. Siivikkalan kierros Ylöjärvi, 7,5 km (aijai aijai, jaksaako se?)    -7.5. Raholan kymppi, Tampere 10 km (uhhuh, jos ny etes maaliin selviäis)   On muuten kiva kun nää on lähekkäin toisiaan, Siivikkalan kierros toimii tavallaan esikisana Raholan kympille.:) Ja sit kuudes päivä vain rauhallinen pala

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Kahden virstanpylvään lenkki

Lauantain lenkillä täyttyi ja ylittyi kaksi tärkeää virstanpylvästä. Siksi yksittäinen lenkki kelpaa jopa blogituksen aiheeksi. Vuoden eka tonni meni rikki. Maaliskuussa juoksua jo 400km ja kuluvana vuonna 2016 juoksua nyt siis 1000km. 4000km/vuosi tahdissa siis olen, mikä on tarkoituskin.   Itse lenkki oli alun jälkeen helppoa kuin heinänteko ja päätinkin edes hieman vaikeuttaa sitä. Eli juoksin noin lenkin puolivälissä Teivon portaat kertaalleen kovaa ylös, a

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Verinen aatonaatto

Sitten maanantain, juoksin tiistaina kiihtyvää 9,6 km, siten että viimeiset 4 kilsaa juoksin kiihtyvästi: 4:32, 4:17, 3:51 ja 3:48, tossuina NB 890.   Keskiviikkona ensin iltapäivällä TV-kevyt 9,6 km @ 4:43/km, tossuina NB 790, joista pohja hajosi aivan täysin tällä lenkillä.   Illalla sitten lähdin juoksemaan VK-lenkkiä ja jalkoihin valitsin melko kuluneet NB 890:t. Juoksin 12 kilsaa @ 4:25/km vauhtia ja reitin varrella olleet terävät kivet hiukan tuntuivat pistelevän v

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Toivo elää, josko sittenkin pääsisi vielä kuntoon?

Persiilleen menneen, hölkkävauhtisen (aika satunnaisen hölköttelijän 20:02 min.) Teivocupin jälkeen pidin pyhän vallan lepoa. Maanantaina oli sitten mahtavat olosuhteet, +8 näytti mittari ja happipitoinen sadeilma vieläpä. Ei muuta kuin shortsit jalkoihin ja tossuiksi Aegikset (tiukkaa kokoa 45 1/3) yhdessä Asicsin juoksusukkien kanssa. Kiihtyvävauhtinen oli mielessä, mutta tunsin tarvitsevani ensin riittävästi alkuverkkaa ja juoksinkin ensin 7 kilsaa kevyttä alkuverkaksi ja pääti

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Määräintervallit, avain kestävään kehitykseen ja aina vain kovempiin vauhteihin

Itse uskon määräintervalleihin, niiden toimivuuteen, tehokkuuteen ja loistavuuteen.   Miksikö sitten näin? No, yksinkertaisesti siksi koska niiden avulla pystytään juoksemaan suuria määriä kovilla vauhdeilla ilman ylikunnon tai kehityksen pysähtymisen vaaraa. Siksi suosin määräintervalleja esim. tv-kovien asemasta. Ne ovat myös helpompia toteuttaa kuin vaikkapa juuri tv-kovat kympit. Tärkeää on tietysti hyvin mennyt pk-kausi, mutta sen jälkeen huippukunto saavutetaan teh

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Kauden 2016 ennakkopohdintoja

Näin joulukuussa on hyvä suunnata ajatukset jo tulevaan kauteen.   Ensinnäkin maastojuoksut olisi hyvä saada juostua vuonna 2016 vauhdeilla 3:4x/km,  myös ne pitemmät matkat (10-15km). Kaudella 2015 jo lyhyet meni helposti 3:4x/km, mutta pitemmillä oli sitten vaikeuksia ja vauhdit oli 3:5x/km haminoilla.   Radalla tietty parannusta, eli laitetaan siellä tavoitteeksi 800m alle 2:20. Tämä tietty edellyttää rataharjoitteluun panostamista entistä voimakkaammin, ratajuok

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Juoksun lopettaminen typistyikin vain ylimenokaudeksi

En ole kuukausiin Juoksufoorumilla vieraillut, en sitten kun päätin lopettaa juoksemisen. Päätös kestikin melko kauan, hurjat 11 päivää olin totaalisen juoksematta marraskuun alusta alkaen ja pidettäköön sitä jonkinlaisena ylimenokautena. Sitten liikkumattomuus sai paikat kipeytymään niin pahasti että aloitin taas juoksemisen, se oli suorastaan pakko. Muuhun liikuntaan ei tosin olisi juuri varaakaan, paitsi salilla pullisteluun, joskin lähin sali on peräti 20 kilsan päässä kotoani ja se hil

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Vuoden paras harjoitus 13. lokakuuta

En ole kauheasti harjoittelustani viime aikoina päivittänyt. Mutta kun kaksi erinomaista harjoitusta pystyin lähellä toisiaan tekemään, niin intoudun nyt blogittamaan.   Lähdetään nyt liikkeelle siitä jälkimmäisestä ja vuoden parhaasta harjoituksestani.    Eli tiistai-iltana lähdin juoksemaan kiihtyvää intervalliharjoitusta, saman päivän iltapäivällä olin muuten aluksi juossut 9,6 km kevyttä @ 5:09/km.    Juoksu tuntui yllättävän hyvältä ja eka veto oli tarkoitus aloittaa vain 3:45-3:50 jo

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Alkuviikon vaihtelevat harjoitukset

Muutama sananen näin torstai-ehtoona alkuviikon harjoituksistani. Eli ensin maanantaina 9,6 km @ 4:43/km, aika 45:14 min., Boston (menivät rikki), ip, +15.   Tiistaina sitten urakoin ja määrää kertyikin yhteensä 28,6 km. Aloittelin kiihtyvällä 8 km @ 4:44/km, aika 37:48 min., viimeiset 2 kilsaa @ 3:46/km, Brooks T7 Racer. Jatkoin lyhkäisellä maastojuoksulla, eli paikallinen Kämmenniemen ulkoilureitti pituudeltaan 2,3 km solahti aikaan 8:29 min., kilsat sujahtivat kiihtyvästi 3:45, 3:43 ja v

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Uusvanhoja asioita harjoitteluun

Jalkavaivoista olen kärsinyt koko kesän ja olen päättänyt hiukan muuttaa harjoitteluani. Eli tuon uusvanhoja asioita mukaan harjoitteluun.   Eli olen jo tuonut seuraavat muutokset, joiden uskon auttavan: -pitkien vetojen palkkarit nostan taas 2:30:een, koska se kasvattaa ainakin itselläni kuntoa paremmin kuin lyhyemmät palkkarit. -lyhyiden vetojen (100-400m) palkkarit nostan 3 minuuttiin, jotta saan riittävät tehot irti. -perusteellinen venyttely 1-2 krt./vko (etureidet, takareidet, pohkee

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Jo syksyn aikana tonni alle 3 min.?

Perjantaina päätin juosta 5x1000m ja koskapa Asics HyperSpeedit olivat jo hajoamassa, niin päätin heti alkuverkan jälkeen kokeilla miten kovaa niillä pääsee, eli ekassa vedossa kaikki irti koneesta.   Ja ovatpahan vauhdikkaat tossut, 800m kohdilla olin juoksemassa 3:08 tonnin, mutta kiristin vauhtia vielä loppuun ja tonni sujahti aikaan 3:04 jolla sivusin ennätystäni vuodelta 2012. Loput vedot tietenkin sitten rauhallisempaa vauhtia eli: 3:43, 3:36, 3:45 ja 3:43, palkkarian 2:30 hölkkää.  

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Akaan Mesihölkkä 2015 - hitain kymppi kolmeen vuoteen

Pyhänä kurvattiin Akaan Mesihölkkään.   Alkuverkkana vedin 2,2 km Ace4:lla ja vaikka ne olivatkin jo sivulta revenneet, niin arvelin niiden kestävän ja päätin juosta niillä Asics Hyperspeedien sijaan. Päätin lähteä 3:50/km vauhtia ja eka kilsa solahti aikaan 3:48 ja toinen taisi mennä 3:57. Ja vaikka jo toisella kilsalla oli vaikeuksia, niin pahemmat vaikeudet alkoivat avsta kolmannella. Ekat 3 kilsaa menivätkin vain nipin napin alle 12 minuutin. Kova vastatuuli haittasi juoksua menomatkall

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Tahmea kenraaliharjoitus

Keskiviikkona pidin vaparin ja kun torstaina oltiin liikkeellä, niin päätin tehdä viimeisen kovan rataharjoituksen ennen ensi viikon 800m kisaa jo torstaina perjantain sijasta. Tähän vaikutti myös se seikka että Adidas Ambition piikkarini olivat saapuneet ja himotti lähteä niitä testaamaan.   No, alkuverkkana Ace4:lla 3 km @ 3:53/km ja melko jäykkää oli meno, jalat ei tuntuneet palautuneen tiistaisesta vielä riittävästi. Sitten vaihto pikkareihin ja Adidas Ambition piikkareilla pikkasen alku

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Tuntemuksia ennen kisaviikkoa ja ratkaisu kisoista

Omat tuntemukset on toiveita herättäviä, sillä niin helppoa tiistaina oli 5 juoksuttoman päivän jälkeen radalla. Flunssa pakotti lepäilemään ja silti juoksu kulki vaivattomasti tiistaina. Silloin siis juoksin ensin 3km @ 3:43 alkuverkkana ja varsinaisena harjoituksena 6x100m., pal.  1 min. hölkkää, sataset väliin 15,07-16,37 sec. Yhteensä juoksua hieman päälle kymppi tiistaina. Tossuina Adidas adizero Ace4 ja Adidas adizero Arriba4 (piikkarit).   Tällä viikolla vielä vuorossa herkistelyä ja

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Bakkenin ohjelmalla

Eli viimeistelyn kympin kisaan hoidan tällä kertaa Bakkenin ohjelmalla. Ja sitä seuraten juoksin 3 päivää ennen kisaa rentoja vetoja 8x200m., pal. 200m hölkkää, vedot väliin 34,92- 36,87 sec. Yhteensä keskiviikkona juoksua 18,39 km. Tänään lepoa ja perjantaina (1 päivä ennen kilpailua) vielä 6x100m (rennon vauhdikkaasti). Lauantaina sitten 10km kisa.

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Elokuu kisat/tapahtumat

Ainakin lauantaina 8.8. Nurmijärvellä juostava Wilfred Bungei puistojuoksu (10km) kiinnostaa, ainakin olisi kovavauhtista juoksuseuraa ja itsekin pystyisi ylittämään itsensä ja aiemmat suorituksensa. Sinne siis aikomus lähteä koko perheen voimin, toivottavasti vain löydämme paikan, paikkakunta kun ei ole tuttu ennestään.   Sitten 15.8. on monta mielenkiintoista tapahtumaa. Tyrkyllä olisi 10km Janakkalassa (Kustaan kymppi), puolimaraton Kangasalla ja vielä Runners Twilight (10km tai puolimara

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Palsinanjärven ympärijuoksu - numerolapun raiskausta

Ajeltiin maanantaina Jämsän Palsinaan Palsinajärven ympärijuoksuun. Pikkasen kiire tuli ja ehdin alkuun juosta vain 1,1 km alkuverkkaa. Takana oli viime viikolta mm. lauantaina juostuna 32 kilsaa ja pyhänä kipitetty 10 km, en silti uskonut olevani väsynyt. Ekat reilut 2 kilsaa meni 3:58/km vauhtia ja aikaan 8:13, sitten iski outo voimattomuuden tunne ja kramppi ja energiat tuntuivat kaikki menneen. Pysähdyin ja kävelin jonkin aikaa, lopulta tuntui taas paremmalta ja päätin alkaa juosta, mutta

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Väsyneitä kolmisatasia

Keskiviikkona olleiden tonnien vetojen jälkeen päätin torstaina pitää vapaapäivän ja perjantaina juoksin sitten taas intervalliharjoituksen. Tällä kertaa 10x300m., pal. 2 min. hölkkää ja nyt näkyi väsymys vedoissa,  yksi lepopäivä intervalliharjoitusten välissä, eli 2 päivää aikaa palautumiseen vetoharjoituksista ei vain aina riitä. Kyllä palautuminen vie usein 3-5 päivääkin.   No, eka veto meni ihan kelvollista vauhtia eli 48,36 ja vielä muutamat sen jälkeiset vedot hieman päälle 50 sekunni

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Löytyykö se kunto vai ei?

Ja mihin mennessä? Sillä noita vaivoja/telakoita ollut ihan riittämiin ja harjoittelun olen joutunut sovittamaan niiden mukaan.   Kunnon yritän löytää mahdolllisuuksien mukaan kilpailemalla ja intervallien avulla. Vielä viime viikolla näytti erittäin synkältä ja melko heikosti mennyt Jazz-hölkkä (30:23, sijoitus 7.) vielä vahvisti ne omat tuntemukset. Mitään lyhyitä vetoja radalla en ole uskaltanut tehdä kipuloivan oikean etureiden vuoksi ja kasisatasen ratakausi siirtyy myöhemmäksi. Tiist

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Jazz-hölkkä, Pori 18.7.2015

Puolittaisella telakalla olen ollut sitten epäonnisen OriRunin jälkeen, harjoittelemaan ei ole pystynyt kuin ajoittain. Käytännössä yhden hyvän harjoitusviikon olen pystynyt juoksemaan. Ja kun Linnahölkkä ja Forssan Ratakymppikin jäivät nilkkavaivan ja revähtäneen oikean etureiden vuoksi väliin, niin päätettiin sitten lähteä Porin Jazz-hölkkään. Odotusarvo ei siis ollut kovinkaan korkea, vaivoja kun on piisannut ihan liikaakin.   Koska oikea etureisi vaivasi edelleen, niin edellinen päivä ol

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Juoksutapahtumat arvostelussa

Eli päätin tästä lähtien arvostella kaikki kisat joihin osallistun. Kirjoitan siis analyysin jokaisesta kisasta viimeistään seuraavalla, kisan jälkeisellä viikolla.   Aloitan kuitenkin kolmella lyhyellä kirjoituksella viimeksi juoksemistani kisoista. Arvostelussa painottuvat 5 eri kriteeriä jotka pisteytän: tunnelma, palvelu (varsinkin ilmoittautuessa), reitti, hinta ja järjestelyt.   Teivocup, 5km Ylöjärvi: tunnelma 10, palvelu 10, reitti 9, hinta 10, järjestelyt 10.  Yhteispisteet 49.

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Heinäkuun alun/puolivälin kisat ja sen jälkeiset

Tutkailin heinäkuun kisoja ja merkitään nyt ainakin pari kisaa tavoitteineen omaan kisakalenteriin.   -10.7.2015 klo 19 Linnahölkkä, Hämeenlinna 10km Vaikka tämän ja ensi kesän tavoite on 35:xx, niin kun tällä hetkellä vasta sinne 38 ja 39 minuutin haminoille nuo kympit näyttävät menevän, niin tänne tavoitteeksi 38:xx min. Sekuntikin alle 39 minuutin siis riittää.   -16.7.2015 klo 18 ja 19:30 Forssan Ratakymppi, Forssa  Oman nykyisen kotiseuran järjestämä tapahtuma. Tähän kympin kisaa

Jodlaaja

Jodlaaja

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy