Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • entries
    76
  • kommenttia
    112
  • views
    5 838

About this blog

Tässä blogissa raportoin siitä kuinka onnistutaan / epäonnistutaan rakentamaan kunto ja osaaminen triathlonin puolimatkalle kesälle 2015. Lähtötaso heinäkuussa 2014 vapaauinnissa yksi 25 metrin altaanmitta, pyöräilyssä pohjina lyhyttä työmatkapyöräilyä maastopyörällä. Peruskunto juoksun puolella alle neljän tunnin maratontasoa.

-----------------------------

30.7.2015:

Perusmatka sekä puolimatka selvitetty kunnialla läpi ja seuraavaksi tavoitteeksi asetettu Kööpenhaminan IM elokuussa 2016.

 

Entries in this blog

Ironman Kööpenhamina kisarapsa osa2

T2 Vapaaehtoiset nappasivat pyörän hienosti lennosta hellään huomaansa ja itse pääsin hölkkäämään hassussa etukumarassa suoraan vaihtotelttaan. Lenkkarit jalkaan, pari geeliä taskuun, ajokamat pussiin, ja pussi sille varattuun astiaan. Sen jälkeen loputtomalta tuntunut vedenheitto ja juoksuun. Aika 3 minuuttia.   MARATON Suunnitelmana oli juosta ensimmäiset 5km rauhallisesti kutosen kilsoja mutta suoraan pyörän päältä jalat kävivät jotenkin hirveillä kierroksilla enkä millään

Runningidiot

Runningidiot

Ironman Kööpenhamina kisarapsa osa1

Rypistys on takanapäin ja jonkinlainen raporttihan siitä on kirjoitettava.    Suoritimme reissun laivamatkana Tukholmaan, mistä ajoimme jalka suorana Ruotsin läpi Tanskaan. Olin aikatauluttanut matkan niin, että ehtisimme perjantain viimeiseen ( joskin tanskankieliseen ) kisainfoon mutta ajoon meni reilut 7 tuntia ja viimeinen info oli jo puolivälissä kun saavuimme perille. Hieman stressasin asiaa koska kisainfo oli luokiteltu pakolliseksi ohjelmanumeroksi. Ilmoittautuessa ei asiaa onn

Runningidiot

Runningidiot

vk 37 ja 38 / 38 Ironman häämöttää

Viimeiset varsinaiset treeniviikot takana ja jäljellä on enää pieniä kevyitä herkistelyjä. En jaksa laskea kertyneitä tunteja, se on tehty mikä tehtävissä oli ja nyt on liian myöhäistä jossitella. Kevyet viikot olivat kuusituntisia ja pisin viikko 18 tuntinen ja loput kaikkea siltä väliltä. Viiden päivän päästä on oltava aamuvarhaisella märkäpuku päällä 2945:n muun mustapukuisen seassa Kööpenhaminan Ironmanin lähtöpaikalla ja silloin selviää mihin rahkeet riittää.   Ainoana varsinaisen

Runningidiot

Runningidiot

Viikko kisaan + flunssa = paniikki

Nyt on raaka stressi päällä. On harjoiteltu kuukausitolkulla, maksettu suolainen osallistumishinta Ironmanille, maksettu matkat Tanskaan koko perheelle, hoidettu majoitus ja kaikkea mahdollista. Jopa faija on ostanut lennot Tanskaan. Nyt on flunssa.   Ensin ajattelin että perjantaina alkaneessa olossa on kyseessä normaali taper-vaiheen heikotus ja vetämätön fiilis lisättynä 10 lyöntiä normaalia korkeammilla harjoitussykkeillä, mutta nyt on kai pakko hyväksyä totuus. Lapsella oli flunss

Runningidiot

Runningidiot

vk 34, 35 ja 36 / 38

Menneillä viikoilla on ollut jälleen pientä pakkopullan makua harjoittelussa eikä ole siksi tullut blogiakaan päiviteltyä. Vaimo palasi työelämään joten vapaapäivät ovat menneet lapsien hoidossa nyt kun koulutkaan ei ole vielä alkaneet. Vähäisemmäksi käynyt oma aika ja paikoitellen univelka on hieman rajoittanut menohaluja ja kevyellä viikolla 36 tuli pidettyä parin lepsun päivän lisäksi yksi täysi lepopäivä. Yritin kyllä lähteä lenkille mutta yövuoro painoi alla ja motivaatio oli nollissa niin

Runningidiot

Runningidiot

vk 32 ja 33/38, seurasaaren ympäriuinti ja uusi paras ystävä

Viikon 31 määräennätys painoi sen verran pitkään jaloissa että keventelyviikko tuli selkeästi tarpeeseen. Maanantai-iltana luulin jo typeryyksissäni olevani kunnossa mutta illan kyykkäysyritys kertoi ihan muuta. Pari keskeytynyttä sarjayritystä ja sen jälkeen pillit pussiin ja takaisin palautumissohvalle. Tuli sitten tehtyä koko viikko todella kevyttä kun ei energiaa kerta kaikkiaan ollut. Vasta viikonloppuna olo alkoi olla normaali. Sunnuntaina asetuin uudelleen kyykkytangon alle ja silläkin ke

Runningidiot

Runningidiot

viikolla 31 uusi määräennätys

Kerrankin on syytä avata viikon ohjelma hieman tarkemmin kun sain mätettyä ennenkuulumattomat tunnit tauluun. Nyt alkoi jo tulla perheeltäkin palautetta kun isiä ei juuri treenien ja töiden vuoksi kotona näkynyt. Silloin kun näkyi, iskä makasi nollat taulussa sohvalla loppuunpalaneen näköisenä. Joillekin tämmöinen touhu on arkipäivää mutta useampaa viikkoa putkeen ei itselläni kunto tällaista tahkoamista kestäisi. Edeltävät viikot olivat 13 ja reilu 14 tuntiset ja nyt kertyi 18h20min ja pari sal

Runningidiot

Runningidiot

vk 28,29 ja 30 / 38

Kävin tänään ajamassa ensimmäistä kertaa tulevan kisamatkan eli 180km ja tuli opittua kaikenlaista. Löysin hepon sivuilta sopivan 88km reitin minkä ajoin kaksi kertaa läpi ja hieman päälle jotta sain kilsat täyteen: https://ridewithgps.com/routes/13125299   Edeltävät viikot polvi on toiminut aika lailla moitteetta mutta nyt tein noin 100km kohdalla vaihtovirheen ja heitin sekä etu- että takarattaalla samanaikaisesti pienempää silmään ja polkaisin ns tyhjää, jolloin polvi vihlaisi

Runningidiot

Runningidiot

Vantaan triathlon kisarapsa

Perusmatka on kisailtu ja fiilis pääosin pettynyt. Olin päässyt treenaamaan terveenä ja odotin lopputulosta isompaa aikaparannusta. Jonkin verran täytyy antaa itselleen anteeksi ja muistaa että treeni on ollut pääasiassa pidemmälle matkalle tähtäävää enkä ollut tehnyt pohjille hirveän paljon tällaiseen flat-out kilpailuun valmistavaa harjoittelua.   Saavuin paikalle hyvissä ajoin kannustamaan aiemmassa lähdössä kisaavaa kaveriani ja katselin rauhassa hänen uintilähtönsä ja saapumisen e

Runningidiot

Runningidiot

vk 26 ja 27 / 38

Vantaan triathlon puskee päälle ja mietin tässä että olisi kai lähdettävä kauppaan ostamaan hiilarimössöä. Tuskin tuohon rypistykseen kauheaa latausta tarvitsee mutta jos nyt vähän tankkaisi kuitenkin. Tänään pitäisi lisäksi käydä vielä ajelemassa vähän pyörällä ja sisällyttää ajoon muutama kovempi 90 sekunttinen. Huomenna sitten vielä puolen tunnin hölkkälenkki ja pari kiihdytystä niin eiköhän se ole siinä.   Olen tehnyt pari yhdistelmäharjoitusta männä viikolla enkä niiden pohjalta o

Runningidiot

Runningidiot

vk 24 ja 25 / 38

Sellainen muistijälki jäänyt näiltä viikoilta että alkaa hiljalleen ns kulkemaan, eikä kroppa ole enää niin shokissa vaikka sykkeitä nostetaan välillä kunnollakin. Vauhtia on tullut jonkin verran lisää sekä lenkkipolulla että pyörän päällä mutta nyt kun selaan harjoituksia läpi niin huomaan että juoksua on kyllä hiljalleen lisättävä. Tässä on kolme viikkoa jäljellä ennen Vantaan triathlonia joten myös avoveteen pitäisi kohta uskaltaa hypätä. Niin kiire sinne ei onneksi ole kuin viime vuonna jote

Runningidiot

Runningidiot

vk 21, 22 ja 23 / 38

Kiireet ovat jatkuneet sen verran pahoina että tavoitetunnit eivät ole aivan täyttyneet viime viikoilla. Yksi luovutuskin tosin tuli annettua kun ei vaan yksinkertaisesti jaksanut/huvittanut päivän toisena harjoituksena polkea pk-ajoa trainerilla klo 20-22 välistä aikaa vaan lopetin tunnin kohdalla. Myöhemmin iski morkkis:) Morkkis lähti kun aloin miettimään asioita hieman tarkemmin ja isommassa kuvassa; yksi menetetty tunti aiheuttaa mahdollisesti häviävän pienen eron ironmanin loppuaikaani, mu

Runningidiot

Runningidiot

vk 18, 19 ja 20 / 38

Pieniä motivaatio-ongelmia havaittavissa. Jatkuva vapaa-ajan poltto erilaisiin harjoituksiin alkaa näemmä pidemmän päälle maistumaan puulle. Elokuuhun on vielä tuhottoman pitkä aika ja viime aikoina työssäkäynnin lisäksi aikatauluja on kiristänyt vaimon osittainen paluu työelämään mikä tarkoittaa minulle lapsenhoitovuoroja vapaapäiville. Lisäksi ostimme tontin ja vaikka talon rakennuttamisprojekti on aika lailla alkutekijöissä, tuntuu kaikenlaisten siihen liittyvien asioiden hoito vievän ai

Runningidiot

Runningidiot

Vinkumista ja valitusta

Kävin sitten siellä altaassa testaamassa vauhtia. Malmilla oli melko hyvä pääsiäisruuhka mutta sillä en selittele seuraavia asioita.   Tarkoitus oli uida tonnin testiuinti. Alkuun homma kulki jotenkin ja vauhti oli ensimmäiset 200 metriä 2,10min/100m molemmin puolin. Yritin pusertaa alusta saakka hieman kovempaa kuin ennen mikä johti siihen että väsyin hätäisen repivällä tekniikallani. Uintiasento alkoi hajoilemaan, huomasin kuinka vedot lähtivät menemään vähän minne sattuu ja vartalon

Runningidiot

Runningidiot

vk 16 ja 17 / 38

Peruskuntokausi tältä erää viimeinkin paketissa. Seuraavat pari kuukautta on tiedossa korkeasykkeisempää tekemistä mikä on todella tervetullutta vaihtelua. Pääsee sitten hieman myös mittailemaan vauhtejaan kun tässä pk jyystössä en ole jaksanut kiinnittää niihin oikein mitään huomiota. Toinen peruskuntojakso on tarkoitus vetää sitten kesällä ennen Köpistä kun kelit ovat mukavammat pitkille pyörälenkeille.   vk 16, yht 12h5min MA: trainer 1h40min Z2/Z3 TI: uinti 60min, salilla

Runningidiot

Runningidiot

vk 14 ja 15 / 38

Jäi taas raportointi välistä kun ei ollut paljon kirjoiteltavaa. Viikko 14 oli loppupäästä kevennetty viikko ja se huipentui kahden päivän "rentoutumiseen" Nokian kylpylässä. Hiihtoloma. Viikonloppu. Rentoutuminen. Käytännössä seisoin siis kaksi päivää matalikossa korkeassa polviasennossa rakkaat kiljuvat lapseni niskassa roikkuen järkyttävän ruuhkan keskellä. Olin antanut itseni ymmärtää että Nokian Edenissä olisi myös aivan normaali uima-allas mutta eipä näkynyt joten turhaan pakkasin edes uim

Runningidiot

Runningidiot

vk 13 / 38 ja ennätykset paukkuu

Kännykkä piippasi vieressä juuri kun aloin tätä kirjoittamaan: sähköposti otsikolla "Stay motivated, august will be here soon", terveisin Ironman korporaatio. Ihan sopiva muistutus juuri tähän hetkeen kun takana on surkean elämäni määrällisesti kovin harjoitusviikko ikinä, ja kroppa tuntuu melko väsyneeltä varsinkin kun olen jatkanut eilen ja tänään vielä kovempia treenejä. Tuntuu että olisin tahkonut näitä harjoituksia jo ties kuinka kauan mutta viikkomääränä tuo 13 / 38 on vasta kolmasosa koko

Runningidiot

Runningidiot

vk 12 / 38

Tämä viikko meni taudista parannellessa ja harjoitukset olivat lyhyitä ja kevyitä. Aerobinen treeni alkoi jotenkuten jo loppuviikosta kulkea mutta salilla sain huomata voimien puuttuvan täysin. Uinti ei ole ikinä kulkenutkaan joten siinä mielessä ei lisätappioita tullut.    MA: saikkua TI: kevyt kävelylenkki 45min KE: trainerilla 45min kevyttä zone1 elikkäs Z1 ajoa TO: lenkkiä 50min edelleen Z1 tasolla PE: trainer 1h Z2 / kyykkyä 25min LA: lenkki 50min Z2

Runningidiot

Runningidiot

vk 11 / 38 ja plörinäksi meni

Influenssa, mikä ihana tekosyy. Ohjelman mukaanhan tämän viikon piti olla kevyt viikko, mutta perjantaina homma meni ns käteen kun olo heikkeni nopeasti ja voimakkaasti. Kuiva yskä, voimakas lihassärky jaloissa ja alaselässä, pieni kuume sekä yleinen voimattomuus oli resepti orastavaan vitutukseen. Lähdin vielä töihin pienien päikkärien jälkeen mutta sieltä päädyin kuitenkin nopeasti lekuriin missä todettiin todennäköinen influenssa. Reseptin ja saikkulapun kanssa kotiin ohjeena aloittaa Tamiflu

Runningidiot

Runningidiot

vk 10 / 38

Sekoilin viimeksi jotain ja höpisin että tämä olisi ollut se kovin viikko ohjelmassa. Paskan marjat. 12 tuntia oli määrä tällä viikolla mutta 12,5 sekä 13 tuntisetkin viikot on vielä edessä. Nyt alkaa kuitenkin onneksi kevyt 6 tunnin viikko. Sellainen olo että tulee ihan tarpeeseen.   MA: Aamupäivällä vapaauin 8x25m, 8x50m ja 8x100 sekalaisilla vauhdeilla. Vähän potkuja ja verryttelyjä päälle ja alle niin noin 2km taisi kertyä. 65min tuhrautui. Illalla jalkatreenihömppää minkä kli

Runningidiot

Runningidiot

vk 9 / 38

Jälleen viikko lähempänä kuolemaa. Auotaanpa tällä kertaa hieman tarkemmin mitä on tullut tehtyä.    MA: Aamupäivällä 1800m uintia peruskestävyystreeninä. 300m vaparia, 3x100m pullarilla, 200m vaparia, 2x100m pul... jne. Palautukset 15-30 sekuntia. Alku ja loppuverryttelyt lisänä. Illalla salilla leuanvetoa 5x5 25kg lisäpainolla sekä kulmasoutua 4x6 95kg. Palautukset 3 min.     TI: Aamupäivällä 90 minuuttia trainerilla Z2-Z3 eli pääasiassa syke 115 kulmilla ja välillä mu

Runningidiot

Runningidiot

vk 7 ja 8 / 38

Iski laiskuus enkä jaksanut töhertää viime viikolla treenejä tänne. Helvetin tylsää naputtaa statistiikkaa ylös mutta vedetään nyt homma loppuun asti. Kävin ensimmäistä kertaa aikoihin kevyen viikon lopuksi uimassa kilsan kelloa vastaan eikä tulos ollut hyvä. Aika 24.47. En ole kuitenkaan huolissani sillä tuli uitua turhan varovaisesti kun en ollut varma kyvyistäni. Kiristin tahtia vasta 800m kohdalla eikä maalissa ollut lainkaan sellainen olo että olisi jotenkin laittanut itsensä koville. Meni

Runningidiot

Runningidiot

vk 6 / 38

12 tunnin viikko onnistui toivotulla tavalla. Välillä tuli kiirettä palautumisen kanssa jotta pääsi vielä pumppaamaan rautaakin uinnin ja pyöräilyn lisäksi, mutta tunnit sain silti kerättyä täyteen. Juoksu ei kulje vieläkään toivotulla tavalla koska polvea tulee varottua lenkillä ja alitajuisesti juostua korostetusti päkiöillä. Lopputuloksena kuitenkin polvikipua ja lisänä pohjekramppeja. Suurin osa tunneista kertyy siis satulan päällä. Viikon huippuhetkenä sunnuntain pitkä trainer-ajelu mi

Runningidiot

Runningidiot

vk 5 / 38

Mäkelänrinteen uimahalli on motivoiva paikka. Kovakuntoista miestä ja naista painelee menemään ihan eri tahdilla kuin tyypillisellä Pirkkolan aamupäiväuinnillani. Lisäksi tällainen vanha (yli 35) irstas mies lämpeää aina kun kireäkroppainen neito painelee vasemmalta ohi. Jotenkin se kiinteiden reisien sulava liike ojennetuilla nilkoilla on hypnotisoivaa katseltavaa. Peesiinkin tulee jäätyä ihan eri tavalla. Viimeksi tänään ihastuin kanssauimariin ja siitä tämä vuodatus taitaakin kummuta. Ui

Runningidiot

Runningidiot

vk 4 / 38

maanantai: aamupäivä trainer 60min Z2, ilta salilla jalat tiistai: uinti 1h keskiviikko: aamupäivä trainer 90min Z2, ilta salilla rintaa ja olkaa torstai: aamupäivällä uintia 1h, illalla trainer 60min Z2-Z3 perjantai: salilla jalkaa ja selkää lauantai: uintia 30min sunnuntai: lenkki 68min Z2-Z3 8h38min lajitreeniä. 9 tuntia oli tavoite mutta siitä jäätiin hieman. Viikon kohokohta oli 90 minuutin fillarointi, mikä onnistui täysin ilman polviongelmia tai outoja f

Runningidiot

Runningidiot

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy