Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Blogit

Juoksun lopettaminen typistyikin vain ylimenokaudeksi

En ole kuukausiin Juoksufoorumilla vieraillut, en sitten kun päätin lopettaa juoksemisen. Päätös kestikin melko kauan, hurjat 11 päivää olin totaalisen juoksematta marraskuun alusta alkaen ja pidettäköön sitä jonkinlaisena ylimenokautena. Sitten liikkumattomuus sai paikat kipeytymään niin pahasti että aloitin taas juoksemisen, se oli suorastaan pakko. Muuhun liikuntaan ei tosin olisi juuri varaakaan, paitsi salilla pullisteluun, joskin lähin sali on peräti 20 kilsan päässä kotoani ja se hil

Jodlaaja

Jodlaaja

vk 2 / 38

Ajattelin siirtyä viikottaiseen raportointiin niin saan tuotettua enemmän turhaa sisältöä tälle hienolle foorumille ja tulee kirjattua tehdyt treenit samalla ylös.  Maanantai: trainer 50min Z1/Z2. Tiistai: aamupäivä uinti 1h, ilta salilla rinta/olka/keskivartalo. Keskiviikko: aamupäivä trainer 40min Z1/Z2, ilta salilla jalat (pitkiä sarjoja lyhyillä palautuksilla). Torstai: aamupäivä lenkki 50min Z2/Z3, ilta uinti 1h. Perjantai: aamupäivä trainer 50min nopeutta ja yhdenj

Runningidiot

Runningidiot

Kausi 2015-2016 suunnitelma

Aika aloittaa uusi rypistys kohti tavaramerkkiä, brandiä ja tavoitetta. Viime kesänä suoritetut perus- ja puolimatkat saavat toivottavasti ensi kesänä jatkokseen myös Kööpenhaminan Ironmanin täysmatkan. Sen lisäksi tarkoituksena on osallistua Vantaan perusmatkalle. Jatkuvan valituksen aiheena ollut polvi antoi tällä viikolla ensimmäisen lupauksen paremmasta kun pystyin ajamaan trainerilla tunnin siivun ilman kipuja tai outoja tuntemuksia. Lenkillä polvi ei edelleenkään käyttäydy ihan haluamallan

Runningidiot

Runningidiot

Blogista päiväkirjaan...

Tänne blogiin tulee muuten tuskin mitään juttuja jatkossa, kun omat höpinät ovat siirtyneet tuonne harjoituspäiväkirjan puolelle: http://www.juoksufoorumi.fi/topic/30469-hoomoilanen-vuoriultrakuntoon-kes%C3%A4ksi-2016/?page=1

HelppoHeikki

HelppoHeikki

NYC-maraton

Eilen sunnuntaina oli vuorossa New Yorkin maraton. En ollut kisasta kovinkaan innoissani, sillä olen ollut loukkaantunut helmikuun lopusta asti. Välilevynpullistuma vaivasi nelisen kuukautta, ja heti sen jälkeen iski ITBS, joka on nyt vaivannut toiset neljä kuukautta. En tunnu pääsevän siitä millään eroon. Tukilihaksia on pyritty vahvistamaan, foam rollingia on tehty ja tulehduskipulääkettä on mennyt todella paljon. Akupunktiotakin on tehty reippaat kymmenen kertaa. Lähtökohdista huolimatta lähd

KTz

KTz

Päätä seinään

Viisi viikkoa kulunut edellisestä päivityksestä eikä tähän ajanjaksoon ole oikeastaan mahtunut kuin ongelmia. Maratonin jälkeen pidin pari viikkoa lähes täyslepoa, söin tulehduskipulääkekuurin ja kävin kahdesti fysioterapeutilla. Tarkoituksena oli pistää polvi kuntoon. Eipä ole tullut kuntoon. Fysioterapeutin määräämät jumppaliikkeet ovat olleet suurimmilta osin vähintäänkin mystisiä, enkä tiedä olenko edes tehnyt niitä oikein. Vaihdoin polkimet fillariin ja nykyiset Shimanot tuntuisivat antavan

Runningidiot

Runningidiot

Wihankirous

Pikku hiljaa alkaa tuntumaan siltä, että Wihankilometrit on tapahtuma, jonka päällä on joku kirous ja aina joku menee itseltäni vikaan ja tuloksena on DNF. Tällä kertaa olin ilmoittautunut ja startasin sataselle, kuten vime vuonnakin. Olosuhteet eivät olisi voineet olla paremmat juoksemiseen, alle kymmenen astetta lämmintä, auringonpaistetta ja lähes tuuletonta, mutta kun ei, niin sitten ei. Tapahtumapaikalle saavuimme hyvissä ajoin vähän puoli kahdeksan jälkeen. Aikaa oli siis reilusti varustev

hatapa

hatapa

Vuoden paras harjoitus 13. lokakuuta

En ole kauheasti harjoittelustani viime aikoina päivittänyt. Mutta kun kaksi erinomaista harjoitusta pystyin lähellä toisiaan tekemään, niin intoudun nyt blogittamaan.   Lähdetään nyt liikkeelle siitä jälkimmäisestä ja vuoden parhaasta harjoituksestani.    Eli tiistai-iltana lähdin juoksemaan kiihtyvää intervalliharjoitusta, saman päivän iltapäivällä olin muuten aluksi juossut 9,6 km kevyttä @ 5:09/km.    Juoksu tuntui yllättävän hyvältä ja eka veto oli tarkoitus aloittaa vain 3:45-3:50 jotta tä

Jodlaaja

Jodlaaja

Maratonin jälkeen taas juoksemaan

Pidin sitten normaalia pidemmän tauon maratonin jälkeen, kun polven kunto on edelleen pieni kysymysmerkki. Eli kävin vasta tänään juoksemassa ekan 9km sunnuntain maratonin jälkeen. Nämä pidemmät tauot ovat kyllä  todellista myrkkyä meikäläisen taaperrukselle. Oli niin tahmeata menoa, että oksat pois. Täsmälleen sama juttu käy joka kerta, kun tulee jostain syystä useampi päivä taukoa juoksuhommista. Takkikin piti laittaa päälle, kun oli viileätä ja tihutti kevyesti. Alkaa kesä olemaan ohi. Ja sii

HelppoHeikki

HelppoHeikki

Palautumista vai rötväämistä

Aika kesäkauden jälkeen on hyvin hyvin omituista. Tavallaan pitäisi palautua rankasta kesästä ja rankasta kilpailusta, mutta kuka käskee samalla syömään kuin hevonen? Nyt on käynyt niin, että olen ylipalautunut ja pettynyt siihen että tuli kerättyä 4-5kg ylimääräistä. Yksi motivaatiotekijä lisää. Tässä tulee väkisin mieleen, että jos en pistäisi itselleni nykyisen kaltaisia tavotteita vuosittain, kuinkahan isoksi pystyisinkään kasvamaan. 1,5kk ja neljä kiloa taitaa tehdä vuotta kohden noin 32kg

Juoksijapoika

Juoksijapoika

Turhista turhin maratoni

Kävin sitten eilen juoksemassa maratonin. Pääsin maaliin. Vituttaa. Ensimmäistä kertaa eläessä on maratonin jälkeen näin surkea fiilis. Keväällä kesän juoksukalenteria rustatessa oli yhtenä kuningasajatuksena se, että tällä maratonilla tehdään piiiiitkästä aikaa omaan kuntotasoon nähden kelvollinen tulos. Kesän aikana oli kaksi pitkää maastoultraa ja 3:58 juostu maratoni. Masterplan oli hyvinkin yksinkertainen, eli tähän maratoniin otetaan oikeaoppinen 5-6 viikon viimeistelytreeni ja pohjilla on

HelppoHeikki

HelppoHeikki

Omatoimimaraton raportti

Kävin kynnystesteissä tuossa pari kuukautta takaperin ja siellähän minulle kerrottiin että tulosten perusteella pystyisin juoksemaan maratonin alle 3.10. Tästä innostuneena päätin siis juosta ko matkan testimielessä. Aikatauluihin sopivaa kisaa ei ollut joten ravasin matkan eilen omalla reitillä kuten olin aiemmin täällä julistanut. Ehdin toteuttamaan Joroisten puolimatkan jälkeen Sepon alle 3.20 maratonohjelmaa noin kuuden viikon ajan. Tuohon 3.10 alitukseen en oikeastaan uskonutkaan ja siksi t

Runningidiot

Runningidiot

Alkuviikon vaihtelevat harjoitukset

Muutama sananen näin torstai-ehtoona alkuviikon harjoituksistani. Eli ensin maanantaina 9,6 km @ 4:43/km, aika 45:14 min., Boston (menivät rikki), ip, +15.   Tiistaina sitten urakoin ja määrää kertyikin yhteensä 28,6 km. Aloittelin kiihtyvällä 8 km @ 4:44/km, aika 37:48 min., viimeiset 2 kilsaa @ 3:46/km, Brooks T7 Racer. Jatkoin lyhkäisellä maastojuoksulla, eli paikallinen Kämmenniemen ulkoilureitti pituudeltaan 2,3 km solahti aikaan 8:29 min., kilsat sujahtivat kiihtyvästi 3:45, 3:43 ja viimei

Jodlaaja

Jodlaaja

Telakalla vaihteeksi

Vasen polvi alkoi yllättäen kipuilemaan reilu viikko sitten ja mokoma vaiva tuli kyllä aivan puskista. Viimeisin ultrakin meni täysin ongelmitta polvien kanssa ja yhtään pitkistä en ole juossut ultran jälkeen. Ehkä en vain malttanut pitää riittävästi juoksutaukoa ultran jälkeen. Nyt on joka tapauksessa juoksutauko päällä ja polvi on edelleen hiukan kipeä. 4.10. oli tarkoitus mennä vielä maratonille, mutta nyt alkaa näyttämään siltä, että se taitaa jäädä väliin. Vaikka polvi tästä toipuisikin enn

HelppoHeikki

HelppoHeikki

Kondromalasia polvessa.

Viime kesäkuun tienoilla koin ensimmäiset oudot tuntemukset vasemman jalan polvessa pyörätreenien aikana. Tuntemukset menivät aluksi ohi itsestään kun vaan jatkoin pyörittämistä, mutta muuttuivat viikkojen kuluessa kivuksi ja kestoltaan pidemmiksi. Ennen Joroisten puolimatkaa kivut tulivat jo sen verran usein ja voimakkaina että teippasin fillariin 3kpl buranaa. Niitä ei onneksi kisassa pyöräosuudella tarvittu mutta juoksuosuudella polvi leikkasi kiinni vähäksi aikaa. Joroisten jälkeen tein pari

Runningidiot

Runningidiot

Uusvanhoja asioita harjoitteluun

Jalkavaivoista olen kärsinyt koko kesän ja olen päättänyt hiukan muuttaa harjoitteluani. Eli tuon uusvanhoja asioita mukaan harjoitteluun.   Eli olen jo tuonut seuraavat muutokset, joiden uskon auttavan: -pitkien vetojen palkkarit nostan taas 2:30:een, koska se kasvattaa ainakin itselläni kuntoa paremmin kuin lyhyemmät palkkarit. -lyhyiden vetojen (100-400m) palkkarit nostan 3 minuuttiin, jotta saan riittävät tehot irti. -perusteellinen venyttely 1-2 krt./vko (etureidet, takareidet, pohkeet, pak

Jodlaaja

Jodlaaja

Jänis pehmeni Finlandialla

Väliaikojen perusteella melkoisen tasaista työtä teki tämä pupunen Finlandialla. Lopun hyytyminen kuumassa kelissä, ei niin optimaaliseen mustaan(!) jänistelypaitaan pukeutuneena oli tietenkiin harmillinen juttu. Ei mulla tosin enää siinä kohdassa, 37 km:n haminoilla,  ollut asiakkaitakaan, kun huomasin tavoiteajan karkaavan tavoittamattomiin. Sain kävellä ihan rauhassa viimeisen Äijälänsalmen siltanousunkin ja hölkkäillä maaliin puolikkaan juoksijoiden painellessa ohitseni. Olen yrittänyt lohdu

hatapa

hatapa

Jo syksyn aikana tonni alle 3 min.?

Perjantaina päätin juosta 5x1000m ja koskapa Asics HyperSpeedit olivat jo hajoamassa, niin päätin heti alkuverkan jälkeen kokeilla miten kovaa niillä pääsee, eli ekassa vedossa kaikki irti koneesta.   Ja ovatpahan vauhdikkaat tossut, 800m kohdilla olin juoksemassa 3:08 tonnin, mutta kiristin vauhtia vielä loppuun ja tonni sujahti aikaan 3:04 jolla sivusin ennätystäni vuodelta 2012. Loput vedot tietenkin sitten rauhallisempaa vauhtia eli: 3:43, 3:36, 3:45 ja 3:43, palkkarian 2:30 hölkkää.   Ja eh

Jodlaaja

Jodlaaja

Akaan Mesihölkkä 2015 - hitain kymppi kolmeen vuoteen

Pyhänä kurvattiin Akaan Mesihölkkään.   Alkuverkkana vedin 2,2 km Ace4:lla ja vaikka ne olivatkin jo sivulta revenneet, niin arvelin niiden kestävän ja päätin juosta niillä Asics Hyperspeedien sijaan. Päätin lähteä 3:50/km vauhtia ja eka kilsa solahti aikaan 3:48 ja toinen taisi mennä 3:57. Ja vaikka jo toisella kilsalla oli vaikeuksia, niin pahemmat vaikeudet alkoivat avsta kolmannella. Ekat 3 kilsaa menivätkin vain nipin napin alle 12 minuutin. Kova vastatuuli haittasi juoksua menomatkalla ja

Jodlaaja

Jodlaaja

Vieläkin reidet jumissa

Pakko se on uskoa, että vieläkin on etureidet jumissa lauantain maastoultran jäljiltä. Pari lenkkiä olen silti käynyt juoksemassa ja lyhyen 500 nousumetrin vaelluksen, mutta eipä ole ikinä ennen ollut minkään juoksutapahtuman jälkeen kuutta päivää reidet tönkkönä. Mutta nyt on Ilmeisen kovaa puuhaa kropalle nuo nousumetripitoiset maastoultrat. Tänään olen seurannut CCC:n etenemistä ja parin tunnin kuluttua on vuorossa UTMB:n startti. Haikeana sitä löytää itsensä miettimästä (unelmoimasta), että

HelppoHeikki

HelppoHeikki

Alkumetreillä on aina eniten ideoita

Juuri nyt tuntuu siltä, että pääkoppa pursuaa ideoita ja ajatuksia siitä mitä pitäisi ja voisi tehdä tulevien kuukausien aikana. Mutta se oleellinen pointtihan on se, että edes osa niistä ideoista pitäisi oikeasti myös toteuttaakin. Juoksin/kävelin tänä kesänä kaksi elämäni ensimmäistä maastoultraa. En edes oikein tunne terminologiaa, kun en oikein hahmota mitä eroa on vuoriultralla ja maastoultralla. No, mutta onko tuolla nyt niin väliä. Kaksi pitkää maastokisaa joka tapauksessa, eli Vitosha 10

HelppoHeikki

HelppoHeikki

Omatoimimaraton

Otin leivän lapsieni suusta ja sijoitin rahat ensi vuoden Kööpenhaminan Ironman kisan ilmoittautumiseen joten enää ei tarvitse etsiä motivaatiota harjoitteluun. Tämän tulevan haasteenkin vuoksi haluaisin mitata nykyistä suorituskykyäni maratonin muodossa, mutta kaikki soveltuvat kisat näyttävät hautautuvan työvuorojen alle. Yritin jopa saada lomaa Vantaan maratonin ajaksi mutta eipä sopinut työnantajalle. En oikein viitsi saikkuakaan ottaa ja sitten tulla työpaikalle rehvastelemaan juostulla mar

Runningidiot

Runningidiot

Nummijärvimaraton #64

Tasan kuukausi edellisestä maratonista ja taas mentiin. Tällä kertaa Kauhajoen Nummijärvellä. Tapahtumapaikkana toimi Majaniemen leirikeskus. Paikka oli aivan upea tuollaisen pienimuotoisen tapahtuman järjestämiseen. Enemmänkin olisi porukkaa tiestölle mahtunut, mutta tällä kertaa näin. Kaikki matkat huomioiden matkaan lähti 73 juoksijaa.   Ajallista tavoitetta en itselleni ollut asettanut tähän juoksuun. Tarkoitus oli juosta rauhallisesti ensimmäinen kierros kolmesta ja katsoa, missä sen jälkee

hatapa

hatapa

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy