Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Blogit

Vinkumista ja valitusta

Kävin sitten siellä altaassa testaamassa vauhtia. Malmilla oli melko hyvä pääsiäisruuhka mutta sillä en selittele seuraavia asioita.   Tarkoitus oli uida tonnin testiuinti. Alkuun homma kulki jotenkin ja vauhti oli ensimmäiset 200 metriä 2,10min/100m molemmin puolin. Yritin pusertaa alusta saakka hieman kovempaa kuin ennen mikä johti siihen että väsyin hätäisen repivällä tekniikallani. Uintiasento alkoi hajoilemaan, huomasin kuinka vedot lähtivät menemään vähän minne sattuu ja vartalon

Runningidiot

Runningidiot

vk 16 ja 17 / 38

Peruskuntokausi tältä erää viimeinkin paketissa. Seuraavat pari kuukautta on tiedossa korkeasykkeisempää tekemistä mikä on todella tervetullutta vaihtelua. Pääsee sitten hieman myös mittailemaan vauhtejaan kun tässä pk jyystössä en ole jaksanut kiinnittää niihin oikein mitään huomiota. Toinen peruskuntojakso on tarkoitus vetää sitten kesällä ennen Köpistä kun kelit ovat mukavammat pitkille pyörälenkeille.   vk 16, yht 12h5min MA: trainer 1h40min Z2/Z3 TI: uinti 60min, salilla

Runningidiot

Runningidiot

Tell Us Your Story

Juoksun eräs suuri nautinto ovat maisemat. Ne vaihtuvat aivan toisella tavalla kuin uinnissa. Pyöräilyssä taas ei ehdi ympäristöä tarkastella riittävästi. Juoksun nopeus on juuri sopiva uusien havaintojen tekemiselle. Kaupunkien ympäristöä pilaavat töhryt joita graffiteiksi kutsutaan. Joukkoon mahtuu kyllä todellisia helmiäkin. Yliopistossa vietettyjen vuosieni arvokkain anti oli se opetus, jonka sain päivittäisen koulumatkani varrella olleesta graffitista. Siihen oli spray-maalilla kirjoitettu

tzadik

tzadik

Kevätpurojen solinaa

Keväinen aurinko saa ajatukset siirtymään juoksuun. Koko talvi on mennyt uinnin parissa. Kunto lienee melko hyvä, paino hallinnassa, vammoja ei tiedossa. Näkymät tulevalle juoksukaudelle ovat siis innostavat!  Olen blogannut näillä sivustoilla ennenkin, mutta näyttää siltä että vanhat blogini ovat kadonneet sivuston päivitysten myötä virtuaaliseen tyhjyyteen. Eipä niissä mitään valtavia kaunokirjallisia aarteita ollutkaan... Siispä jatkan keskeytynyttä bloggaamista tällä uudella otsikolla,

tzadik

tzadik

vk 14 ja 15 / 38

Jäi taas raportointi välistä kun ei ollut paljon kirjoiteltavaa. Viikko 14 oli loppupäästä kevennetty viikko ja se huipentui kahden päivän "rentoutumiseen" Nokian kylpylässä. Hiihtoloma. Viikonloppu. Rentoutuminen. Käytännössä seisoin siis kaksi päivää matalikossa korkeassa polviasennossa rakkaat kiljuvat lapseni niskassa roikkuen järkyttävän ruuhkan keskellä. Olin antanut itseni ymmärtää että Nokian Edenissä olisi myös aivan normaali uima-allas mutta eipä näkynyt joten turhaan pakkasin edes uim

Runningidiot

Runningidiot

Teko1, 21.2.2016 Zurich Maratón de Sevilla

edit : mikäli et vielä lukenut blogin 1. osaa, niin ihan vinkkinä, että juoni alkaa hahmottumaan jo siellä :)   Maran helpoimmat osuudet Minut oli rankattu niin, että lähdin numerolla 1832 (/13000), joka oikeutti mustaan karsinaan 3-3.15. Se oli aikaisempien tuloksien mukainen karsina, ei ollut aihetta kitistä expossa pääsylippua 2.45-3 -karsinaan. Tiesin kisan Espanjan kovatasoisimmaksi maratoniksi 2.30-3 -tasolla, joten nöyränä siellä lätsänurinpäin karsinassa seisoskelin. Oli

ruiskarhu

ruiskarhu

Uho1, maratonilla c-luokkaan

Heipparallaa. Ajattelin skrivailla vaihteeksi jotain speksiä teoistakin, kun niin monesti on tullut uhoista kirjoitettua moneen ketjuun. Varoitan jo, että tekstiä riittää, koska muuten asiayhteydet eivät hahmottuisi. Luenpahan vaikka itte näitä sitten, jos muut eivät jaksa :).   Taustaa 2013 joskus syksyllä 2. maratonin jälkeen (Vantaa 3.21) speksasin kolmosen alituksen tai ainakin yrityksen ajoittuvan vuoteen 2015. Edistystä tapahtuikin monella alimatkalla ja vaikka 2014 jäi maraton

ruiskarhu

ruiskarhu

vk 13 / 38 ja ennätykset paukkuu

Kännykkä piippasi vieressä juuri kun aloin tätä kirjoittamaan: sähköposti otsikolla "Stay motivated, august will be here soon", terveisin Ironman korporaatio. Ihan sopiva muistutus juuri tähän hetkeen kun takana on surkean elämäni määrällisesti kovin harjoitusviikko ikinä, ja kroppa tuntuu melko väsyneeltä varsinkin kun olen jatkanut eilen ja tänään vielä kovempia treenejä. Tuntuu että olisin tahkonut näitä harjoituksia jo ties kuinka kauan mutta viikkomääränä tuo 13 / 38 on vasta kolmasosa koko

Runningidiot

Runningidiot

vk 12 / 38

Tämä viikko meni taudista parannellessa ja harjoitukset olivat lyhyitä ja kevyitä. Aerobinen treeni alkoi jotenkuten jo loppuviikosta kulkea mutta salilla sain huomata voimien puuttuvan täysin. Uinti ei ole ikinä kulkenutkaan joten siinä mielessä ei lisätappioita tullut.    MA: saikkua TI: kevyt kävelylenkki 45min KE: trainerilla 45min kevyttä zone1 elikkäs Z1 ajoa TO: lenkkiä 50min edelleen Z1 tasolla PE: trainer 1h Z2 / kyykkyä 25min LA: lenkki 50min Z2

Runningidiot

Runningidiot

vk 11 / 38 ja plörinäksi meni

Influenssa, mikä ihana tekosyy. Ohjelman mukaanhan tämän viikon piti olla kevyt viikko, mutta perjantaina homma meni ns käteen kun olo heikkeni nopeasti ja voimakkaasti. Kuiva yskä, voimakas lihassärky jaloissa ja alaselässä, pieni kuume sekä yleinen voimattomuus oli resepti orastavaan vitutukseen. Lähdin vielä töihin pienien päikkärien jälkeen mutta sieltä päädyin kuitenkin nopeasti lekuriin missä todettiin todennäköinen influenssa. Reseptin ja saikkulapun kanssa kotiin ohjeena aloittaa Tamiflu

Runningidiot

Runningidiot

Avaussanat

Kohta kaksi vuotta puolimatkan krouvista. Vai oliko se kolmenkympin muuri. Eka vuosi meni kivasti, murskasin kaikkien matkojen ennätykset ml cooperin ja slaagista riitti paljon kerrottavaa. Toka vuosi ollut sitten välillä vaikeampi, kun tuo on niin so-last-season. Vaikeampi sen takia, että ton pitäisi olla historiaa mutta sitä elää pienen alituisen pelon kanssa. Vähän niinkuin pimeessä metsässä kävelisi - jos oikein höristää korvia niin alkaa siellä täällä risahdella oksat. Ja kun mulla on jo hi

puttex

puttex

vk 10 / 38

Sekoilin viimeksi jotain ja höpisin että tämä olisi ollut se kovin viikko ohjelmassa. Paskan marjat. 12 tuntia oli määrä tällä viikolla mutta 12,5 sekä 13 tuntisetkin viikot on vielä edessä. Nyt alkaa kuitenkin onneksi kevyt 6 tunnin viikko. Sellainen olo että tulee ihan tarpeeseen.   MA: Aamupäivällä vapaauin 8x25m, 8x50m ja 8x100 sekalaisilla vauhdeilla. Vähän potkuja ja verryttelyjä päälle ja alle niin noin 2km taisi kertyä. 65min tuhrautui. Illalla jalkatreenihömppää minkä kli

Runningidiot

Runningidiot

vk 9 / 38

Jälleen viikko lähempänä kuolemaa. Auotaanpa tällä kertaa hieman tarkemmin mitä on tullut tehtyä.    MA: Aamupäivällä 1800m uintia peruskestävyystreeninä. 300m vaparia, 3x100m pullarilla, 200m vaparia, 2x100m pul... jne. Palautukset 15-30 sekuntia. Alku ja loppuverryttelyt lisänä. Illalla salilla leuanvetoa 5x5 25kg lisäpainolla sekä kulmasoutua 4x6 95kg. Palautukset 3 min.     TI: Aamupäivällä 90 minuuttia trainerilla Z2-Z3 eli pääasiassa syke 115 kulmilla ja välillä mu

Runningidiot

Runningidiot

vk 7 ja 8 / 38

Iski laiskuus enkä jaksanut töhertää viime viikolla treenejä tänne. Helvetin tylsää naputtaa statistiikkaa ylös mutta vedetään nyt homma loppuun asti. Kävin ensimmäistä kertaa aikoihin kevyen viikon lopuksi uimassa kilsan kelloa vastaan eikä tulos ollut hyvä. Aika 24.47. En ole kuitenkaan huolissani sillä tuli uitua turhan varovaisesti kun en ollut varma kyvyistäni. Kiristin tahtia vasta 800m kohdalla eikä maalissa ollut lainkaan sellainen olo että olisi jotenkin laittanut itsensä koville. Meni

Runningidiot

Runningidiot

vk 6 / 38

12 tunnin viikko onnistui toivotulla tavalla. Välillä tuli kiirettä palautumisen kanssa jotta pääsi vielä pumppaamaan rautaakin uinnin ja pyöräilyn lisäksi, mutta tunnit sain silti kerättyä täyteen. Juoksu ei kulje vieläkään toivotulla tavalla koska polvea tulee varottua lenkillä ja alitajuisesti juostua korostetusti päkiöillä. Lopputuloksena kuitenkin polvikipua ja lisänä pohjekramppeja. Suurin osa tunneista kertyy siis satulan päällä. Viikon huippuhetkenä sunnuntain pitkä trainer-ajelu mi

Runningidiot

Runningidiot

vk 5 / 38

Mäkelänrinteen uimahalli on motivoiva paikka. Kovakuntoista miestä ja naista painelee menemään ihan eri tahdilla kuin tyypillisellä Pirkkolan aamupäiväuinnillani. Lisäksi tällainen vanha (yli 35) irstas mies lämpeää aina kun kireäkroppainen neito painelee vasemmalta ohi. Jotenkin se kiinteiden reisien sulava liike ojennetuilla nilkoilla on hypnotisoivaa katseltavaa. Peesiinkin tulee jäätyä ihan eri tavalla. Viimeksi tänään ihastuin kanssauimariin ja siitä tämä vuodatus taitaakin kummuta. Ui

Runningidiot

Runningidiot

Verinen aatonaatto

Sitten maanantain, juoksin tiistaina kiihtyvää 9,6 km, siten että viimeiset 4 kilsaa juoksin kiihtyvästi: 4:32, 4:17, 3:51 ja 3:48, tossuina NB 890.   Keskiviikkona ensin iltapäivällä TV-kevyt 9,6 km @ 4:43/km, tossuina NB 790, joista pohja hajosi aivan täysin tällä lenkillä.   Illalla sitten lähdin juoksemaan VK-lenkkiä ja jalkoihin valitsin melko kuluneet NB 890:t. Juoksin 12 kilsaa @ 4:25/km vauhtia ja reitin varrella olleet terävät kivet hiukan tuntuivat pistelevän v

Jodlaaja

Jodlaaja

vk 4 / 38

maanantai: aamupäivä trainer 60min Z2, ilta salilla jalat tiistai: uinti 1h keskiviikko: aamupäivä trainer 90min Z2, ilta salilla rintaa ja olkaa torstai: aamupäivällä uintia 1h, illalla trainer 60min Z2-Z3 perjantai: salilla jalkaa ja selkää lauantai: uintia 30min sunnuntai: lenkki 68min Z2-Z3 8h38min lajitreeniä. 9 tuntia oli tavoite mutta siitä jäätiin hieman. Viikon kohokohta oli 90 minuutin fillarointi, mikä onnistui täysin ilman polviongelmia tai outoja f

Runningidiot

Runningidiot

Toivo elää, josko sittenkin pääsisi vielä kuntoon?

Persiilleen menneen, hölkkävauhtisen (aika satunnaisen hölköttelijän 20:02 min.) Teivocupin jälkeen pidin pyhän vallan lepoa. Maanantaina oli sitten mahtavat olosuhteet, +8 näytti mittari ja happipitoinen sadeilma vieläpä. Ei muuta kuin shortsit jalkoihin ja tossuiksi Aegikset (tiukkaa kokoa 45 1/3) yhdessä Asicsin juoksusukkien kanssa. Kiihtyvävauhtinen oli mielessä, mutta tunsin tarvitsevani ensin riittävästi alkuverkkaa ja juoksinkin ensin 7 kilsaa kevyttä alkuverkaksi ja pääti

Jodlaaja

Jodlaaja

Määräintervallit, avain kestävään kehitykseen ja aina vain kovempiin vauhteihin

Itse uskon määräintervalleihin, niiden toimivuuteen, tehokkuuteen ja loistavuuteen.   Miksikö sitten näin? No, yksinkertaisesti siksi koska niiden avulla pystytään juoksemaan suuria määriä kovilla vauhdeilla ilman ylikunnon tai kehityksen pysähtymisen vaaraa. Siksi suosin määräintervalleja esim. tv-kovien asemasta. Ne ovat myös helpompia toteuttaa kuin vaikkapa juuri tv-kovat kympit. Tärkeää on tietysti hyvin mennyt pk-kausi, mutta sen jälkeen huippukunto saavutetaan teh

Jodlaaja

Jodlaaja

Kauden 2016 ennakkopohdintoja

Näin joulukuussa on hyvä suunnata ajatukset jo tulevaan kauteen.   Ensinnäkin maastojuoksut olisi hyvä saada juostua vuonna 2016 vauhdeilla 3:4x/km,  myös ne pitemmät matkat (10-15km). Kaudella 2015 jo lyhyet meni helposti 3:4x/km, mutta pitemmillä oli sitten vaikeuksia ja vauhdit oli 3:5x/km haminoilla.   Radalla tietty parannusta, eli laitetaan siellä tavoitteeksi 800m alle 2:20. Tämä tietty edellyttää rataharjoitteluun panostamista entistä voimakkaammin, ratajuok

Jodlaaja

Jodlaaja

Juoksuvuosi paketissa

Vuosi lähenee uhkaavasti loppuaan, mutta oma juoksuvuoteni päättyi jo nelisen viikkoa sitten. Kun aiemmin tänä vuonna asetin tavoitteekseni juosta sadas maratonini 60-vuotispäivänäni, niin tuosta johdetttuna juoksuvuoteni päättyy aina syntymäpäivänäni marraskuussa. Kasassa on tällä hetkellä 66 maratonia ja aikaa juosta puuttuvat 34 maraa on neljä vuotta. Helppo homma, no panic. Päättyneeseen juoksuvuoteen sisältyi 10 maratonia, SAUL:n SM-maastot, SM-maantie ja SM-viestit sekä Wihan satasen

hatapa

hatapa

vk 3 / 38

maanantai: työmatkat hölkkää 35min Z3 + 30min Z1 tiistai: aamupäivä uinti 1h / ilta salilla jalat keskiviikko: trainer 1h Z2 torstai: aamupäivä uinti 1h / ilta salilla rinta ja olat  perjantai: aamupäivä trainer 45min yhdenjalanpyörityksiä ja nopeutta / illalla salilla selkää lauantai: salilla jalat sunnuntai: uinti 1h Tämä oli viimeinen viikko kevyempää Prep-kautta ja lajiharjoittelua tuli tavoitteen mukaiset noin 7,5 tuntia. Ensi viikolla määrää pitäisi alkaa

Runningidiot

Runningidiot

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy