Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Blogit

 

vk 4 / 38

maanantai: aamupäivä trainer 60min Z2, ilta salilla jalat tiistai: uinti 1h keskiviikko: aamupäivä trainer 90min Z2, ilta salilla rintaa ja olkaa torstai: aamupäivällä uintia 1h, illalla trainer 60min Z2-Z3 perjantai: salilla jalkaa ja selkää lauantai: uintia 30min sunnuntai: lenkki 68min Z2-Z3 8h38min lajitreeniä. 9 tuntia oli tavoite mutta siitä jäätiin hieman. Viikon kohokohta oli 90 minuutin fillarointi, mikä onnistui täysin ilman polviongelmia tai outoja f

Runningidiot

Runningidiot

 

Toivo elää, josko sittenkin pääsisi vielä kuntoon?

Persiilleen menneen, hölkkävauhtisen (aika satunnaisen hölköttelijän 20:02 min.) Teivocupin jälkeen pidin pyhän vallan lepoa. Maanantaina oli sitten mahtavat olosuhteet, +8 näytti mittari ja happipitoinen sadeilma vieläpä. Ei muuta kuin shortsit jalkoihin ja tossuiksi Aegikset (tiukkaa kokoa 45 1/3) yhdessä Asicsin juoksusukkien kanssa. Kiihtyvävauhtinen oli mielessä, mutta tunsin tarvitsevani ensin riittävästi alkuverkkaa ja juoksinkin ensin 7 kilsaa kevyttä alkuverkaksi ja pääti

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Määräintervallit, avain kestävään kehitykseen ja aina vain kovempiin vauhteihin

Itse uskon määräintervalleihin, niiden toimivuuteen, tehokkuuteen ja loistavuuteen.   Miksikö sitten näin? No, yksinkertaisesti siksi koska niiden avulla pystytään juoksemaan suuria määriä kovilla vauhdeilla ilman ylikunnon tai kehityksen pysähtymisen vaaraa. Siksi suosin määräintervalleja esim. tv-kovien asemasta. Ne ovat myös helpompia toteuttaa kuin vaikkapa juuri tv-kovat kympit. Tärkeää on tietysti hyvin mennyt pk-kausi, mutta sen jälkeen huippukunto saavutetaan teh

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Kauden 2016 ennakkopohdintoja

Näin joulukuussa on hyvä suunnata ajatukset jo tulevaan kauteen.   Ensinnäkin maastojuoksut olisi hyvä saada juostua vuonna 2016 vauhdeilla 3:4x/km,  myös ne pitemmät matkat (10-15km). Kaudella 2015 jo lyhyet meni helposti 3:4x/km, mutta pitemmillä oli sitten vaikeuksia ja vauhdit oli 3:5x/km haminoilla.   Radalla tietty parannusta, eli laitetaan siellä tavoitteeksi 800m alle 2:20. Tämä tietty edellyttää rataharjoitteluun panostamista entistä voimakkaammin, ratajuok

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Juoksuvuosi paketissa

Vuosi lähenee uhkaavasti loppuaan, mutta oma juoksuvuoteni päättyi jo nelisen viikkoa sitten. Kun aiemmin tänä vuonna asetin tavoitteekseni juosta sadas maratonini 60-vuotispäivänäni, niin tuosta johdetttuna juoksuvuoteni päättyy aina syntymäpäivänäni marraskuussa. Kasassa on tällä hetkellä 66 maratonia ja aikaa juosta puuttuvat 34 maraa on neljä vuotta. Helppo homma, no panic. Päättyneeseen juoksuvuoteen sisältyi 10 maratonia, SAUL:n SM-maastot, SM-maantie ja SM-viestit sekä Wihan satasen

hatapa

hatapa

 

vk 3 / 38

maanantai: työmatkat hölkkää 35min Z3 + 30min Z1 tiistai: aamupäivä uinti 1h / ilta salilla jalat keskiviikko: trainer 1h Z2 torstai: aamupäivä uinti 1h / ilta salilla rinta ja olat  perjantai: aamupäivä trainer 45min yhdenjalanpyörityksiä ja nopeutta / illalla salilla selkää lauantai: salilla jalat sunnuntai: uinti 1h Tämä oli viimeinen viikko kevyempää Prep-kautta ja lajiharjoittelua tuli tavoitteen mukaiset noin 7,5 tuntia. Ensi viikolla määrää pitäisi alkaa

Runningidiot

Runningidiot

 

Juoksun lopettaminen typistyikin vain ylimenokaudeksi

En ole kuukausiin Juoksufoorumilla vieraillut, en sitten kun päätin lopettaa juoksemisen. Päätös kestikin melko kauan, hurjat 11 päivää olin totaalisen juoksematta marraskuun alusta alkaen ja pidettäköön sitä jonkinlaisena ylimenokautena. Sitten liikkumattomuus sai paikat kipeytymään niin pahasti että aloitin taas juoksemisen, se oli suorastaan pakko. Muuhun liikuntaan ei tosin olisi juuri varaakaan, paitsi salilla pullisteluun, joskin lähin sali on peräti 20 kilsan päässä kotoani ja se hil

Jodlaaja

Jodlaaja

 

vk 2 / 38

Ajattelin siirtyä viikottaiseen raportointiin niin saan tuotettua enemmän turhaa sisältöä tälle hienolle foorumille ja tulee kirjattua tehdyt treenit samalla ylös.  Maanantai: trainer 50min Z1/Z2. Tiistai: aamupäivä uinti 1h, ilta salilla rinta/olka/keskivartalo. Keskiviikko: aamupäivä trainer 40min Z1/Z2, ilta salilla jalat (pitkiä sarjoja lyhyillä palautuksilla). Torstai: aamupäivä lenkki 50min Z2/Z3, ilta uinti 1h. Perjantai: aamupäivä trainer 50min nopeutta ja yhdenj

Runningidiot

Runningidiot

 

Kausi 2015-2016 suunnitelma

Aika aloittaa uusi rypistys kohti tavaramerkkiä, brandiä ja tavoitetta. Viime kesänä suoritetut perus- ja puolimatkat saavat toivottavasti ensi kesänä jatkokseen myös Kööpenhaminan Ironmanin täysmatkan. Sen lisäksi tarkoituksena on osallistua Vantaan perusmatkalle. Jatkuvan valituksen aiheena ollut polvi antoi tällä viikolla ensimmäisen lupauksen paremmasta kun pystyin ajamaan trainerilla tunnin siivun ilman kipuja tai outoja tuntemuksia. Lenkillä polvi ei edelleenkään käyttäydy ihan haluamallan

Runningidiot

Runningidiot

 

Blogista päiväkirjaan...

Tänne blogiin tulee muuten tuskin mitään juttuja jatkossa, kun omat höpinät ovat siirtyneet tuonne harjoituspäiväkirjan puolelle: http://www.juoksufoorumi.fi/topic/30469-hoomoilanen-vuoriultrakuntoon-kes%C3%A4ksi-2016/?page=1

HelppoHeikki

HelppoHeikki

 

NYC-maraton

Eilen sunnuntaina oli vuorossa New Yorkin maraton. En ollut kisasta kovinkaan innoissani, sillä olen ollut loukkaantunut helmikuun lopusta asti. Välilevynpullistuma vaivasi nelisen kuukautta, ja heti sen jälkeen iski ITBS, joka on nyt vaivannut toiset neljä kuukautta. En tunnu pääsevän siitä millään eroon. Tukilihaksia on pyritty vahvistamaan, foam rollingia on tehty ja tulehduskipulääkettä on mennyt todella paljon. Akupunktiotakin on tehty reippaat kymmenen kertaa. Lähtökohdista huolimatta lähd

KTz

KTz

 

Päätä seinään

Viisi viikkoa kulunut edellisestä päivityksestä eikä tähän ajanjaksoon ole oikeastaan mahtunut kuin ongelmia. Maratonin jälkeen pidin pari viikkoa lähes täyslepoa, söin tulehduskipulääkekuurin ja kävin kahdesti fysioterapeutilla. Tarkoituksena oli pistää polvi kuntoon. Eipä ole tullut kuntoon. Fysioterapeutin määräämät jumppaliikkeet ovat olleet suurimmilta osin vähintäänkin mystisiä, enkä tiedä olenko edes tehnyt niitä oikein. Vaihdoin polkimet fillariin ja nykyiset Shimanot tuntuisivat antavan

Runningidiot

Runningidiot

 

Wihankirous

Pikku hiljaa alkaa tuntumaan siltä, että Wihankilometrit on tapahtuma, jonka päällä on joku kirous ja aina joku menee itseltäni vikaan ja tuloksena on DNF. Tällä kertaa olin ilmoittautunut ja startasin sataselle, kuten vime vuonnakin. Olosuhteet eivät olisi voineet olla paremmat juoksemiseen, alle kymmenen astetta lämmintä, auringonpaistetta ja lähes tuuletonta, mutta kun ei, niin sitten ei. Tapahtumapaikalle saavuimme hyvissä ajoin vähän puoli kahdeksan jälkeen. Aikaa oli siis reilusti varuste

hatapa

hatapa

 

Vuoden paras harjoitus 13. lokakuuta

En ole kauheasti harjoittelustani viime aikoina päivittänyt. Mutta kun kaksi erinomaista harjoitusta pystyin lähellä toisiaan tekemään, niin intoudun nyt blogittamaan.   Lähdetään nyt liikkeelle siitä jälkimmäisestä ja vuoden parhaasta harjoituksestani.    Eli tiistai-iltana lähdin juoksemaan kiihtyvää intervalliharjoitusta, saman päivän iltapäivällä olin muuten aluksi juossut 9,6 km kevyttä @ 5:09/km.    Juoksu tuntui yllättävän hyvältä ja eka veto oli tarkoitus aloittaa vain 3:45-3:50 jo

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Maratonin jälkeen taas juoksemaan

Pidin sitten normaalia pidemmän tauon maratonin jälkeen, kun polven kunto on edelleen pieni kysymysmerkki. Eli kävin vasta tänään juoksemassa ekan 9km sunnuntain maratonin jälkeen. Nämä pidemmät tauot ovat kyllä  todellista myrkkyä meikäläisen taaperrukselle. Oli niin tahmeata menoa, että oksat pois. Täsmälleen sama juttu käy joka kerta, kun tulee jostain syystä useampi päivä taukoa juoksuhommista. Takkikin piti laittaa päälle, kun oli viileätä ja tihutti kevyesti. Alkaa kesä olemaan ohi. Ja si

HelppoHeikki

HelppoHeikki

 

Palautumista vai rötväämistä

Aika kesäkauden jälkeen on hyvin hyvin omituista. Tavallaan pitäisi palautua rankasta kesästä ja rankasta kilpailusta, mutta kuka käskee samalla syömään kuin hevonen? Nyt on käynyt niin, että olen ylipalautunut ja pettynyt siihen että tuli kerättyä 4-5kg ylimääräistä. Yksi motivaatiotekijä lisää. Tässä tulee väkisin mieleen, että jos en pistäisi itselleni nykyisen kaltaisia tavotteita vuosittain, kuinkahan isoksi pystyisinkään kasvamaan. 1,5kk ja neljä kiloa taitaa tehdä vuotta kohden noin 32kg

Juoksijapoika

Juoksijapoika

 

Turhista turhin maratoni

Kävin sitten eilen juoksemassa maratonin. Pääsin maaliin. Vituttaa. Ensimmäistä kertaa eläessä on maratonin jälkeen näin surkea fiilis. Keväällä kesän juoksukalenteria rustatessa oli yhtenä kuningasajatuksena se, että tällä maratonilla tehdään piiiiitkästä aikaa omaan kuntotasoon nähden kelvollinen tulos. Kesän aikana oli kaksi pitkää maastoultraa ja 3:58 juostu maratoni. Masterplan oli hyvinkin yksinkertainen, eli tähän maratoniin otetaan oikeaoppinen 5-6 viikon viimeistelytreeni ja pohjilla o

HelppoHeikki

HelppoHeikki

 

Omatoimimaraton raportti

Kävin kynnystesteissä tuossa pari kuukautta takaperin ja siellähän minulle kerrottiin että tulosten perusteella pystyisin juoksemaan maratonin alle 3.10. Tästä innostuneena päätin siis juosta ko matkan testimielessä. Aikatauluihin sopivaa kisaa ei ollut joten ravasin matkan eilen omalla reitillä kuten olin aiemmin täällä julistanut. Ehdin toteuttamaan Joroisten puolimatkan jälkeen Sepon alle 3.20 maratonohjelmaa noin kuuden viikon ajan. Tuohon 3.10 alitukseen en oikeastaan uskonutkaan ja siksi t

Runningidiot

Runningidiot

 

Alkuviikon vaihtelevat harjoitukset

Muutama sananen näin torstai-ehtoona alkuviikon harjoituksistani. Eli ensin maanantaina 9,6 km @ 4:43/km, aika 45:14 min., Boston (menivät rikki), ip, +15.   Tiistaina sitten urakoin ja määrää kertyikin yhteensä 28,6 km. Aloittelin kiihtyvällä 8 km @ 4:44/km, aika 37:48 min., viimeiset 2 kilsaa @ 3:46/km, Brooks T7 Racer. Jatkoin lyhkäisellä maastojuoksulla, eli paikallinen Kämmenniemen ulkoilureitti pituudeltaan 2,3 km solahti aikaan 8:29 min., kilsat sujahtivat kiihtyvästi 3:45, 3:43 ja v

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Telakalla vaihteeksi

Vasen polvi alkoi yllättäen kipuilemaan reilu viikko sitten ja mokoma vaiva tuli kyllä aivan puskista. Viimeisin ultrakin meni täysin ongelmitta polvien kanssa ja yhtään pitkistä en ole juossut ultran jälkeen. Ehkä en vain malttanut pitää riittävästi juoksutaukoa ultran jälkeen. Nyt on joka tapauksessa juoksutauko päällä ja polvi on edelleen hiukan kipeä. 4.10. oli tarkoitus mennä vielä maratonille, mutta nyt alkaa näyttämään siltä, että se taitaa jäädä väliin. Vaikka polvi tästä toipuisikin en

HelppoHeikki

HelppoHeikki

 

Kondromalasia polvessa.

Viime kesäkuun tienoilla koin ensimmäiset oudot tuntemukset vasemman jalan polvessa pyörätreenien aikana. Tuntemukset menivät aluksi ohi itsestään kun vaan jatkoin pyörittämistä, mutta muuttuivat viikkojen kuluessa kivuksi ja kestoltaan pidemmiksi. Ennen Joroisten puolimatkaa kivut tulivat jo sen verran usein ja voimakkaina että teippasin fillariin 3kpl buranaa. Niitä ei onneksi kisassa pyöräosuudella tarvittu mutta juoksuosuudella polvi leikkasi kiinni vähäksi aikaa. Joroisten jälkeen tein pari

Runningidiot

Runningidiot

 

Uusvanhoja asioita harjoitteluun

Jalkavaivoista olen kärsinyt koko kesän ja olen päättänyt hiukan muuttaa harjoitteluani. Eli tuon uusvanhoja asioita mukaan harjoitteluun.   Eli olen jo tuonut seuraavat muutokset, joiden uskon auttavan: -pitkien vetojen palkkarit nostan taas 2:30:een, koska se kasvattaa ainakin itselläni kuntoa paremmin kuin lyhyemmät palkkarit. -lyhyiden vetojen (100-400m) palkkarit nostan 3 minuuttiin, jotta saan riittävät tehot irti. -perusteellinen venyttely 1-2 krt./vko (etureidet, takareidet, pohkee

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Jänis pehmeni Finlandialla

Väliaikojen perusteella melkoisen tasaista työtä teki tämä pupunen Finlandialla. Lopun hyytyminen kuumassa kelissä, ei niin optimaaliseen mustaan(!) jänistelypaitaan pukeutuneena oli tietenkiin harmillinen juttu. Ei mulla tosin enää siinä kohdassa, 37 km:n haminoilla,  ollut asiakkaitakaan, kun huomasin tavoiteajan karkaavan tavoittamattomiin. Sain kävellä ihan rauhassa viimeisen Äijälänsalmen siltanousunkin ja hölkkäillä maaliin puolikkaan juoksijoiden painellessa ohitseni. Olen yrittänyt lohdu

hatapa

hatapa

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy