Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Blogit

 

vk 18, 19 ja 20 / 38

Pieniä motivaatio-ongelmia havaittavissa. Jatkuva vapaa-ajan poltto erilaisiin harjoituksiin alkaa näemmä pidemmän päälle maistumaan puulle. Elokuuhun on vielä tuhottoman pitkä aika ja viime aikoina työssäkäynnin lisäksi aikatauluja on kiristänyt vaimon osittainen paluu työelämään mikä tarkoittaa minulle lapsenhoitovuoroja vapaapäiville. Lisäksi ostimme tontin ja vaikka talon rakennuttamisprojekti on aika lailla alkutekijöissä, tuntuu kaikenlaisten siihen liittyvien asioiden hoito vievän ai

Runningidiot

Runningidiot

 

Pysäyttämätön nousukiito jatkuu - kaikkien aikojen paras intervalliharjoitus torstaina 14.4.2016

Miten se onkaan niin, että joskus juoksijalla on täysin pysäyttämätön nousukiito harjoittelussaan? Harkat menevät aina vaan kovemmalla ja kovemmalla vauhdilla. Vauhdit paranevat ja tonnit solahtavat jopa 7-10 sekuntia nopeampaa kuin edellisessä harjoituksessa. Vaikka joutuisi jostain syystä pikkasen vauhteja ja menoa jarruttelemaankin.   Perus totuus juoksuharjoittelussahan on se, että vauhdit löytyvät ja kunto kasvaa tehokkaimmin intervalliharjoittelun avulla.   J

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Rotterdam Marathon 2016

Non ni. Rotterdam takana. Nopea rata, hyvät järjestelyt, kannustava yleisö, hieno keli...   Olin startissa hyvissä ajoin. Tein lyhyen alkuverkan ja kevyet koordit. Vasemman puolen Wave 1 karsinasta pääsi lähtemään heti A ja B eliitin perässä. En tiedä oliko jännitystä mutten osannut hengittää oikein ja oksetti. Kanuuna laukesi ja matkaan 4:50 targetvauhtia. Eka kilsa pikkasen kovempaa, 4:42, mutta sain rauhoitettua menon nopeasti.,Vasen jalka ja erityisesti pohje kipuili ja ajattelin e

puttex

puttex

 

Juoksijan lentoaskel on löytynyt, treenit kulkevat kuin unelma.:)

Nyt on juoksijan lentoaskel löytynyt, treenit kulkevat kuin unelma ikään.   Juuri viimeksi hämmästelin miten oikein harjoittelemalla tulokset paranevat äkkiä. Teivocupissa juoksin reilun minuutin parannuksen aina edelliseen osakilpailuun nähden kevättalvella ja lopulta huhtikuussa juoksin Teivocupin 5km uuteen ennätysaikaani 18:30 min. 3:42/km.   Ja viimeisimmässä intervalliharjoituksessa taas sain ihmetellä sitä, että8x1000m. @ 3:39/km ei tunnu missään. Viimeisen vedon

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Hiekkaa hampaissa

Kevät on mukavaa aikaa kun juoksureitit avautuvat lumipeitteestä. Olo on kuin vasikalla, joka pääsee navetasta ulos vihreälle laitumelle. Harmejakin kevät tuo tullessaan, totta kai. Juoksurytmin löytämiseen kuluu aikansa, pitkän talven jäljiltä. Suurempi ongelma on katupöly, joka lenkillä kulkeutuu hengityselimistöön. Hiekka narisee hampaissa, silmät rähmivät ja yskittää. Tutut metsäpolut ovat vielä niin lumisia, märkiä ja niljakkaita, ettei niille vielä uskaltaudu. Helpointa on juosta kaupungin

tzadik

tzadik

 

Kevään 2016 kisat

Eli missä kisaan seuraavaksi? Missä minut voi nähdä?   No, merkkaan muutaman lähes "varman" kisan ja pari pikkasen epävarmempaa.   Varmat:   -5.5. Siivikkalan kierros Ylöjärvi, 7,5 km (aijai aijai, jaksaako se?)    -7.5. Raholan kymppi, Tampere 10 km (uhhuh, jos ny etes maaliin selviäis)   On muuten kiva kun nää on lähekkäin toisiaan, Siivikkalan kierros toimii tavallaan esikisana Raholan kympille.:) Ja sit kuudes päivä vain rauhallinen pala

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Kahden virstanpylvään lenkki

Lauantain lenkillä täyttyi ja ylittyi kaksi tärkeää virstanpylvästä. Siksi yksittäinen lenkki kelpaa jopa blogituksen aiheeksi. Vuoden eka tonni meni rikki. Maaliskuussa juoksua jo 400km ja kuluvana vuonna 2016 juoksua nyt siis 1000km. 4000km/vuosi tahdissa siis olen, mikä on tarkoituskin.   Itse lenkki oli alun jälkeen helppoa kuin heinänteko ja päätinkin edes hieman vaikeuttaa sitä. Eli juoksin noin lenkin puolivälissä Teivon portaat kertaalleen kovaa ylös, a

Jodlaaja

Jodlaaja

 

Vinkumista ja valitusta

Kävin sitten siellä altaassa testaamassa vauhtia. Malmilla oli melko hyvä pääsiäisruuhka mutta sillä en selittele seuraavia asioita.   Tarkoitus oli uida tonnin testiuinti. Alkuun homma kulki jotenkin ja vauhti oli ensimmäiset 200 metriä 2,10min/100m molemmin puolin. Yritin pusertaa alusta saakka hieman kovempaa kuin ennen mikä johti siihen että väsyin hätäisen repivällä tekniikallani. Uintiasento alkoi hajoilemaan, huomasin kuinka vedot lähtivät menemään vähän minne sattuu ja vartalon

Runningidiot

Runningidiot

 

vk 16 ja 17 / 38

Peruskuntokausi tältä erää viimeinkin paketissa. Seuraavat pari kuukautta on tiedossa korkeasykkeisempää tekemistä mikä on todella tervetullutta vaihtelua. Pääsee sitten hieman myös mittailemaan vauhtejaan kun tässä pk jyystössä en ole jaksanut kiinnittää niihin oikein mitään huomiota. Toinen peruskuntojakso on tarkoitus vetää sitten kesällä ennen Köpistä kun kelit ovat mukavammat pitkille pyörälenkeille.   vk 16, yht 12h5min MA: trainer 1h40min Z2/Z3 TI: uinti 60min, salilla

Runningidiot

Runningidiot

 

Tell Us Your Story

Juoksun eräs suuri nautinto ovat maisemat. Ne vaihtuvat aivan toisella tavalla kuin uinnissa. Pyöräilyssä taas ei ehdi ympäristöä tarkastella riittävästi. Juoksun nopeus on juuri sopiva uusien havaintojen tekemiselle. Kaupunkien ympäristöä pilaavat töhryt joita graffiteiksi kutsutaan. Joukkoon mahtuu kyllä todellisia helmiäkin. Yliopistossa vietettyjen vuosieni arvokkain anti oli se opetus, jonka sain päivittäisen koulumatkani varrella olleesta graffitista. Siihen oli spray-maalilla kirjoitettu

tzadik

tzadik

 

Kevätpurojen solinaa

Keväinen aurinko saa ajatukset siirtymään juoksuun. Koko talvi on mennyt uinnin parissa. Kunto lienee melko hyvä, paino hallinnassa, vammoja ei tiedossa. Näkymät tulevalle juoksukaudelle ovat siis innostavat!  Olen blogannut näillä sivustoilla ennenkin, mutta näyttää siltä että vanhat blogini ovat kadonneet sivuston päivitysten myötä virtuaaliseen tyhjyyteen. Eipä niissä mitään valtavia kaunokirjallisia aarteita ollutkaan... Siispä jatkan keskeytynyttä bloggaamista tällä uudella otsikolla,

tzadik

tzadik

 

vk 14 ja 15 / 38

Jäi taas raportointi välistä kun ei ollut paljon kirjoiteltavaa. Viikko 14 oli loppupäästä kevennetty viikko ja se huipentui kahden päivän "rentoutumiseen" Nokian kylpylässä. Hiihtoloma. Viikonloppu. Rentoutuminen. Käytännössä seisoin siis kaksi päivää matalikossa korkeassa polviasennossa rakkaat kiljuvat lapseni niskassa roikkuen järkyttävän ruuhkan keskellä. Olin antanut itseni ymmärtää että Nokian Edenissä olisi myös aivan normaali uima-allas mutta eipä näkynyt joten turhaan pakkasin edes uim

Runningidiot

Runningidiot

 

Teko1, 21.2.2016 Zurich Maratón de Sevilla

edit : mikäli et vielä lukenut blogin 1. osaa, niin ihan vinkkinä, että juoni alkaa hahmottumaan jo siellä :)   Maran helpoimmat osuudet Minut oli rankattu niin, että lähdin numerolla 1832 (/13000), joka oikeutti mustaan karsinaan 3-3.15. Se oli aikaisempien tuloksien mukainen karsina, ei ollut aihetta kitistä expossa pääsylippua 2.45-3 -karsinaan. Tiesin kisan Espanjan kovatasoisimmaksi maratoniksi 2.30-3 -tasolla, joten nöyränä siellä lätsänurinpäin karsinassa seisoskelin. Oli

ruiskarhu

ruiskarhu

 

Uho1, maratonilla c-luokkaan

Heipparallaa. Ajattelin skrivailla vaihteeksi jotain speksiä teoistakin, kun niin monesti on tullut uhoista kirjoitettua moneen ketjuun. Varoitan jo, että tekstiä riittää, koska muuten asiayhteydet eivät hahmottuisi. Luenpahan vaikka itte näitä sitten, jos muut eivät jaksa :).   Taustaa 2013 joskus syksyllä 2. maratonin jälkeen (Vantaa 3.21) speksasin kolmosen alituksen tai ainakin yrityksen ajoittuvan vuoteen 2015. Edistystä tapahtuikin monella alimatkalla ja vaikka 2014 jäi maraton

ruiskarhu

ruiskarhu

 

vk 13 / 38 ja ennätykset paukkuu

Kännykkä piippasi vieressä juuri kun aloin tätä kirjoittamaan: sähköposti otsikolla "Stay motivated, august will be here soon", terveisin Ironman korporaatio. Ihan sopiva muistutus juuri tähän hetkeen kun takana on surkean elämäni määrällisesti kovin harjoitusviikko ikinä, ja kroppa tuntuu melko väsyneeltä varsinkin kun olen jatkanut eilen ja tänään vielä kovempia treenejä. Tuntuu että olisin tahkonut näitä harjoituksia jo ties kuinka kauan mutta viikkomääränä tuo 13 / 38 on vasta kolmasosa koko

Runningidiot

Runningidiot

 

vk 12 / 38

Tämä viikko meni taudista parannellessa ja harjoitukset olivat lyhyitä ja kevyitä. Aerobinen treeni alkoi jotenkuten jo loppuviikosta kulkea mutta salilla sain huomata voimien puuttuvan täysin. Uinti ei ole ikinä kulkenutkaan joten siinä mielessä ei lisätappioita tullut.    MA: saikkua TI: kevyt kävelylenkki 45min KE: trainerilla 45min kevyttä zone1 elikkäs Z1 ajoa TO: lenkkiä 50min edelleen Z1 tasolla PE: trainer 1h Z2 / kyykkyä 25min LA: lenkki 50min Z2

Runningidiot

Runningidiot

 

vk 11 / 38 ja plörinäksi meni

Influenssa, mikä ihana tekosyy. Ohjelman mukaanhan tämän viikon piti olla kevyt viikko, mutta perjantaina homma meni ns käteen kun olo heikkeni nopeasti ja voimakkaasti. Kuiva yskä, voimakas lihassärky jaloissa ja alaselässä, pieni kuume sekä yleinen voimattomuus oli resepti orastavaan vitutukseen. Lähdin vielä töihin pienien päikkärien jälkeen mutta sieltä päädyin kuitenkin nopeasti lekuriin missä todettiin todennäköinen influenssa. Reseptin ja saikkulapun kanssa kotiin ohjeena aloittaa Tamiflu

Runningidiot

Runningidiot

 

Avaussanat

Kohta kaksi vuotta puolimatkan krouvista. Vai oliko se kolmenkympin muuri. Eka vuosi meni kivasti, murskasin kaikkien matkojen ennätykset ml cooperin ja slaagista riitti paljon kerrottavaa. Toka vuosi ollut sitten välillä vaikeampi, kun tuo on niin so-last-season. Vaikeampi sen takia, että ton pitäisi olla historiaa mutta sitä elää pienen alituisen pelon kanssa. Vähän niinkuin pimeessä metsässä kävelisi - jos oikein höristää korvia niin alkaa siellä täällä risahdella oksat. Ja kun mulla on jo hi

puttex

puttex

 

vk 10 / 38

Sekoilin viimeksi jotain ja höpisin että tämä olisi ollut se kovin viikko ohjelmassa. Paskan marjat. 12 tuntia oli määrä tällä viikolla mutta 12,5 sekä 13 tuntisetkin viikot on vielä edessä. Nyt alkaa kuitenkin onneksi kevyt 6 tunnin viikko. Sellainen olo että tulee ihan tarpeeseen.   MA: Aamupäivällä vapaauin 8x25m, 8x50m ja 8x100 sekalaisilla vauhdeilla. Vähän potkuja ja verryttelyjä päälle ja alle niin noin 2km taisi kertyä. 65min tuhrautui. Illalla jalkatreenihömppää minkä kli

Runningidiot

Runningidiot

 

vk 9 / 38

Jälleen viikko lähempänä kuolemaa. Auotaanpa tällä kertaa hieman tarkemmin mitä on tullut tehtyä.    MA: Aamupäivällä 1800m uintia peruskestävyystreeninä. 300m vaparia, 3x100m pullarilla, 200m vaparia, 2x100m pul... jne. Palautukset 15-30 sekuntia. Alku ja loppuverryttelyt lisänä. Illalla salilla leuanvetoa 5x5 25kg lisäpainolla sekä kulmasoutua 4x6 95kg. Palautukset 3 min.     TI: Aamupäivällä 90 minuuttia trainerilla Z2-Z3 eli pääasiassa syke 115 kulmilla ja välillä mu

Runningidiot

Runningidiot

 

vk 7 ja 8 / 38

Iski laiskuus enkä jaksanut töhertää viime viikolla treenejä tänne. Helvetin tylsää naputtaa statistiikkaa ylös mutta vedetään nyt homma loppuun asti. Kävin ensimmäistä kertaa aikoihin kevyen viikon lopuksi uimassa kilsan kelloa vastaan eikä tulos ollut hyvä. Aika 24.47. En ole kuitenkaan huolissani sillä tuli uitua turhan varovaisesti kun en ollut varma kyvyistäni. Kiristin tahtia vasta 800m kohdalla eikä maalissa ollut lainkaan sellainen olo että olisi jotenkin laittanut itsensä koville. Meni

Runningidiot

Runningidiot

 

vk 6 / 38

12 tunnin viikko onnistui toivotulla tavalla. Välillä tuli kiirettä palautumisen kanssa jotta pääsi vielä pumppaamaan rautaakin uinnin ja pyöräilyn lisäksi, mutta tunnit sain silti kerättyä täyteen. Juoksu ei kulje vieläkään toivotulla tavalla koska polvea tulee varottua lenkillä ja alitajuisesti juostua korostetusti päkiöillä. Lopputuloksena kuitenkin polvikipua ja lisänä pohjekramppeja. Suurin osa tunneista kertyy siis satulan päällä. Viikon huippuhetkenä sunnuntain pitkä trainer-ajelu mi

Runningidiot

Runningidiot

 

vk 5 / 38

Mäkelänrinteen uimahalli on motivoiva paikka. Kovakuntoista miestä ja naista painelee menemään ihan eri tahdilla kuin tyypillisellä Pirkkolan aamupäiväuinnillani. Lisäksi tällainen vanha (yli 35) irstas mies lämpeää aina kun kireäkroppainen neito painelee vasemmalta ohi. Jotenkin se kiinteiden reisien sulava liike ojennetuilla nilkoilla on hypnotisoivaa katseltavaa. Peesiinkin tulee jäätyä ihan eri tavalla. Viimeksi tänään ihastuin kanssauimariin ja siitä tämä vuodatus taitaakin kummuta. Ui

Runningidiot

Runningidiot

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy