Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • Harjoitusohjelma fitness iän perusteella

     

    TomTom lanseerasi kesällä 2017 sykemittareihinsa fitness ikä -toiminnallisuuden. Toiminnallisuus perustuu maksimaallisen hapenoton eli VO2:n arvioon. Lyhyesti sanottuna mittari laskee VO2 arvon jonka jälkeen sitä verrataan ikäryhmittäin. Lopputulokseksi saat arvion, että olet yhtä hyvässä kunnossa kuin keskimäärin 25 vuotiaat. Tähän asti ei siis mitään uutta koska jo vuosia mittarit ovat laskeneet VO2 arvion jota olet voinut verrata eri ikäluokkien tuloksiin. TomTomin fitness ikä poikkeaa siinä muista, että se auttaa ymmärtämään kuinka voit parantaa omaa tulostasi. 

     

    Kuvitellaan nyt että teet muutaman lenkin ja mittari määrittelee VO2 arvion. Olet esimerkiksi 30 vuotias, mutta VO2 arvion mukaan kuntosi on kuin 45 vuotiaalla. Kuntoa saa toki paremmaksi liikkumalla, mutta miten paljon ja millä sykkeillä? Fitness ikä käyttää tässä apuna kuntoilupisteitä. Saat kuntoilupisteitä juoksu-, kävely-, pyöräily-, kuntosali-, ja vapaamuotoisille harjoituksille. Harjoituksessa syke täytyy nousta riittävästi jotta harjoitus alkaa kerryttämään kuntoilupisteitä. Eli sykkeenmittauksen pitää olla mittarissa päällä. 

     

    Harjoituksista saat pisteitä nykyisen kuntosi, keston ja sykkeen perusteella. Eli kun kunto paranee niin samasta lenkistä saatujen pisteiden määrä laskee. Harjoituksen aikana näet kuinka harjoitus tuottaa pisteitä. Kulloisenkin päivän pisteet näet myös TomTomin sykemittaristasi. Yhteensopivia mittareita ovat tällä hetkellä alla olevat:

     

    • TomTom Runner 2
    • TomTom Runner 3
    • TomTom Spark
    • TomTom Spark 3
    • TomTom Adventurer

     

    Jotta kuntosi kohoaa niin viikossa tulisi saada kolmena päivänä yli 500 pistettä. Parhaiten tilanteen näkee TomTomin Sports -sovelluksen tai verkkosivuston kautta. 

     

    Puhelimen sovelluksen kautta näet Fitness-ikäsi ja keräämäsi pistettä. Kuvia klikkaamalla näet ne isompina:

    IMG_9040.thumb.jpg.45cd1e238eff147424e6d1e5246d4ee3.jpgIMG_9037.thumb.jpg.528c07625cc73ddfb2974003d8e992d2.jpg

     

    Entä mitä pitäisi tehdä että kunto paranee? Tähän vastauksen antaa myös tuo Fitness-ikä ominaisuus. Tarjolla on eri harjoituksia jotka kerryttää eri määrän pisteitä. Voit esimerkiksi valita harjoituksen tavoitteen mukaan: Rasvanpoltto, Kestävyys, Fitness, Nopeus & Voima. Tavoitteen alta löytyy sitten eritasoisia harjoituksia. joista valita. 

     

    IMG_9041.thumb.jpg.c9e2da9b29261e35c6d5614dbec8dc89.jpgIMG_9042.thumb.jpg.1768898624277b62fbd51bb822644daa.jpg

     

     

    Klikkaamalla harjoituksen auki näet sen tarkemman sisällön:

    IMG_9043.thumb.jpg.f4c3c803fd4fc8e607b06027d7a3c5e6.jpgIMG_9044.thumb.jpg.a6bc04b9daeea817220847209ae87946.jpg

     

    Harjoituksen sisältöä ei toki tarvitse muistaa koska löydät harjoituksen myös sykemittaristasi. Ennen lenkille lähtöä esimerkiksi kestävyydestä kahden tähden harjoituksen. Mittari ilmoittaa harjoituksen eri vaiheet jolloin voit vain keskittyä suorittamaan harjoitusta. 

     

    TomTom Sports verkkosivun näet samat tiedot kuin puhelimen sovelluksen kautta. Lisäksi voit muokata harjoituksia ja näet suositellun harjoituksen.

     

    1.jpeg

     

     

    Voit myös valita suositelluista vaihtoehdoista tehokkaamman version. Esimerkiksi alla 

    2.jpeg3.jpeg

    Kuten kuvista näkyy niin pari bugia on vielä livahtanut sovellukseen... 

     

    Voit myös halutessasi muokata harjoituksia kevyemmiksi tai tehokkaammiksi. Esimerkiksi alla olevassa kuvassa harjoituksen pituutta on mahdollista muuttaa 54-66 minuutin välillä

    4.jpeg

     

    Nämä harjoitusohjelmat eivät ole ihan hatusta vedettyjä vaan ne on Ruotsalaisen Urban Tribes -juoksuohjaajien käsialaa. Harjoitusohjelmia ei ole tehty millekkään tietylle juoksumatkalle tai aikatavoitteelle. Ohjelmien tarkoitus on yksinkertaisesti harjoittaa sydäntä. Ohjelmat antaa monipuolisia ärsykkeitä jotta kehitystä tapahtuisi. Voit toki kerätä pisteitä myös ihan omien harjoitusten mukaan. Eli joko vain luot omia harjoituksia tai stten lenkkeilet ja seuraat itse kertyviä pisteitä. 

     

    Lenkillä

     

    Kun lähdet tekemään harjoitusta niin valitset mittarista sopivan harjoituksen. Mittari opastaa tämän jälkeen harjoituksen tekemisessä. 

     

    IMG_8574.jpg

    Harjoituksen sykerajoja ei ole esimerkiksi tarpeellista muistaa koska mittari näyttää ne jokaisen jakson osalta. Esimerkiksi tässä kuvassa syke on 132 ja se on hieman yli kyseisen harjoitusvaiheen sykerajojen. Kuvassa näkyy meneillään olevan harjoitusvaiheen jäljellä oleva aika ja ympyrä joka kuvaa jakson kokonaiskestoa. 

     

    IMG_8575.jpg

    Uuden harjoitusjakson alkaessa näet seuraavan jakson pituuden, sykerajat ja jaksojen lukumäärän.

     

    Lenkillä harjoitukset oli helppo toteuttaa. Mittari ohjasi harjoitusjaksoja eikä muistinvaraisia asioita ollut. Kokonaisuutena hyvin toteutettu käyttöliittymä. 

     

    Yhteenveto

     

    Fitness ikä -toiminnallisuus auttaa helposti havainnoimaan oman kunnon suhteessa omaan ikäryhmään. Toiminnallisuuteen kuuluu valmiit harjoitusohjelmat joita on helppo käyttää oman kunnon nostamiseen. Harjoitusohjelmista voi valita itselleen sopivan tavoitteen tai sitten voi valita ohjelman antamista harjoituksista. Mittari tulee synkronoida palvelun kanssa viikoittain jotta tiedot päivittyvät. Jos pidät pidemmän tauon niin aikaisemmat pisteetä eivät näy palvelussa. Positiivisena seikkana mainittakoon että harvan ohjelman avulla liikkumisen aloittaminen on yhtä helppoa ja hyvin ohjattua. 

     

     

     

     

    IMG_9045.jpg

  • Kirjoittaja:

    Seppo Moilanen

     

    Maraton 3:02:58 Vantaa 2016

    Puolimaraton 1.26.17 HHM 2016

    24h 177,618km

     

    Kysymykset ja muut yhteydenotot: seppo_moilanen@hotmail.com

    seppo.JPG

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy