Get Adobe Flash player
+ Vastaa ketjuun
Sivu 2/55 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 6 7 8 12 52 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 18 - 34 / 929
    Liittymispäivä
    23.10.2006
    Halusin vain nostaa tämän tähän näkösälle, kun tuolla tapahtumissa
    Jolkottaja asiasta kysyi...
    Askel kerrallaan - ja ihan itse.

Liittymispäivä
    23.08.2006
    Minkälaisella taktiikalla olette päässeet pisimmälle 24h road kilpailussa?
    Juostaan tämä ensin ja mietitään sitten rakkoja

Liittymispäivä
    21.10.2005
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Sisu-susi Katso viesti
    Minkälaisella taktiikalla olette päässeet pisimmälle 24h road kilpailussa?
    Säästöliekillä liikkeelle. Realistinen tavoite, josta ekella puolikkaalla noin 53%, ja tokalla 47. YLIVOIMAINEN enemmistö ekakertalaisista horjuvat hämärän rajamailla, tai vatupassissa puolivälin jälkeen, kun " on luontevampaa juosta normaalia kevyttä vauhtia". Bornholmissa viime Toukokuussa nähtiin kun yli 30:stä lähtijästä paria kolmea lukuunottamatta kaikki (ihan totta) vetivät itsensä joko kokonaan, tai osittain kisasta ulos puolivälin tienoilla. Oireet vaihtelivat, mutta kaytännössä kaikki juontuu fysiikan pettämisestä (selkeitä vammoja lukuunottamatta). Itse ekalla kertaa Töysässä koin saman kohtalon n. puolivälissä, ja olin punkassa 1½ h, mutta pääsin takas tielle, ja sain sentään 161 km kasaan.

Tankkaus heti alusta lähtien erittäin tärkeä. Paljon hiilareita, kuten tiedät. EI lihaa tai rasvaa. EI vaikka kuinka mieli tekisi. Ja sittenkin vielä EI EI EI ja EI EI EI.

Tärkeintä siis alussa itsekuri pysyä hitaassa aikataulun mukaisessa etenemisessä. Ja ne "tuntemukset" paskapöntöstä alas. Tarkoittaa siis ettei lähdetä keräämään kilometrejä reserviin kun hyvältä tuntuu, vaan kylmällä päällä pidättäydytään mahdollisimman taloudellisessa etenemisessä, ja ei kiirettä mihkään.

Sisua riittää kaikilla, mutta omaan kuntoon nähden riittävän rauhalliseen ensimmäiseen kolmannekseen, vain murto-osalla. Sen jälkeen on jo helpompaa ottaa riittävän iisisti.

Juoksu/kävely on ehdoton juttu, mikäli tavoite ei ole heti 200 km, tai yli. Muuten menee se kävelykykykin. Ne jotka lähtevät tietoisesti hiukan kovempaa kuin tavoite, konttaavat toisen kellon ympäryksen, tai jäävät välille.

Tämä laji ei ole "raastajien" laji, vaan niiden jotka osaavat S-Ä-Ä-S-T-Ä-Ä voimiaan, ja edetä kevyttä huomattavasti kevyemmin.

Lue ihmeessä Ultrajuoksijan harjoittelu-kirjasesta Dave Cooperin ohjeet 24 h kisaan. Itse olen lukenut neljään tai viiteen kertaan nuo sivut läpi, ja tulen kertaamaan taas lähempänä Bornholmia. Hyvin samantyyppisiä ohjeita sain Spiroslita kisaa varten, kuin Cooperkin kirjoittaa, ja kyllä näillä kahdella kokemusta pitäisi piisata.
    Last edited by 3.40; 15.2.2007 at 20:53.
    We dont care - Johnny Lydon

http://www.unicef.fi/lapsi And we do too.

Liittymispäivä
    23.08.2006
    Mites onko kukaan kokeillut tämmöstä jos ei ottaisikkaan kävelyä, vaan joka parinkympin jälkeen vaikka 5min hierontaa. Se söis vaan tunnin juoksuaikaa, mutta olisko tosta mitään iloa?

Liittymispäivä
    20.10.2005
    Omat kokemukseni eivät puolla hierontaa kesken kilpailun, ainakaan "varmuuden vuoksi". Sorruin ensimmäisen (ja viimeisen) kerran urallani kesken kilpailun hierottavaksi Lohjalla siinä vaiheessa kun kisa oli jo muutenkin menossa pilalle. Hieronnan jälkeen en käytännössä pystynyt juoksemaan lainkaan, vaan etureiteni olivat paitsi kipeät myös täysin voimattomat. Ilman hierontaa olisin ehkä pystynyt edes hitaasti köpöttelemään kisan loppuun saakka, mutta nyt ei kannattanut edes yrittää.

Jollekulle hieronta ehkä voi kilpailun aikana sopiakin, mutta esim. Rune Larsson, joka on aika hyvin menestynyt pitkillä matkoilla on joskus neuvonut, että hieronnan sijasta kannattaa kävellä niin kauan, että jalkaongelmat helpottavat. Toki Runella on ainakin jossain määrin sekin ajatus takana, että kävellenkin matka joutuu, toisin kuin hierojan penkillä maatessa.

Kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla etukäteen, mikäli aikomus on ottaa hierontaa kilpailun aikana.
    // ultrafinn.blogspot.com // PB's: 12h 144,019 km - 24h 252,250 km - 48h 373,142 km //

Liittymispäivä
    23.08.2006
    Ajattelin suunnitella tavoiteajan käyttäen Lohjan aikaa, maaliskuussa juostavaa Toholammin talvimaratonia, ja huhtikuun puolivälissä 5vko ennen kisaa juostavaa testisatasta.

Syötän nämä ENDURANCEN linkkisivuilta löytyvään ennuste koneeseen ja teen keskiarvosta 24h:lle ennusteajan, jonka juoksen tasaisin vauhdinjaoin tuolla 53%/47% jaolla.

Onko parempia testejä mielessä vauhdin suunnitteluun?

Nyt en siis hae pelkkää elämysvuorokautta, vaan haluan tietää miten pitkälle ehdin vuorokaudessa edetä kun kaikki on kohdallaan.

Liittymispäivä
    20.10.2005
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Sisu-susi Katso viesti
    Mites onko kukaan kokeillut tämmöstä jos ei ottaisikkaan kävelyä, vaan joka parinkympin jälkeen vaikka 5min hierontaa. Se söis vaan tunnin juoksuaikaa, mutta olisko tosta mitään iloa?
    Mulla on niin vähän noita ultrakokemuksia joten en uskalla ruveta ketään neuvomaan, mutta kokemuksia voin kuitenkin kertoa. Viime kesänä Masokistin unelmassa kävelin alusta alkaen joka kierroksella sen lyhyen ylämäen ja lisäksi lyhyet seisoskelut / kävelyt tankkaustaukojen yhteydessä. Juoksu kulki hyvin alusta loppuun.

Lohjan 12h Citymarket-juoksussa en kävellyt alussa, mutta 20 kilometrin jälkeen aloitin kävelyt. Selkä ja lonkkakipujen takia kävin hieronnassa 4 kertaa ja hieronnan jälkeen meni aina 100-300 metriä ennen kuin pystyi jollain lailla juoksemaan ja sitten kun pääsi vauhtiin, niin juoksu kulki taas jokin aikaa. Hieronnasta oli apua noihin kipuihin, tai en tiedä olisiko 5 minuutin makoilu ajanut saman asian, tuskinpa...

Todennäköisesti en koskaan juokse 24 tunnin ultraa enkä mitään muutakaan maratonia pitempää matkaa, mutta jos vois palata ajassa taaksepäin ja aloittaa Lohjan juoksun uudelleen, ottaisin kävelyjaksot käyttöön heti alusta alkaen systeemillä 2 km juoksua, 200 m kävelyä. Hieronnassa kävisin jos tulis samanlaisia selkä / lonkkakipuja kuin nyt tuli.

Liittymispäivä
    20.10.2005
    Minulla ei ole kokemusta kuin yhdestä vatsavaivojen takia kesken jääneestä 24h juoksusta (124 km, Bornholm 2006), mutta numeroukon kommentit alkuvauhdista allekirjoitan kyllä täysin. Ensimmäinen puolisko kannattaa ottaa niin kevyellä retkeilyvauhdilla että toisen 12 tunnin jakson alkaessa on vielä suht' tuoreet jalat alla ja runsaasti voimia reservissä. Eli juoksuvauhti NIIN kevyeksi kuin ikinä mahdollista, ja silti vielä runsaasti kävelyä joukkoon. Jos joskus 18 tunnin jälkeen vielä tuntuu siltä ettei malta enää juosta niin hitaasti tai ainakaan pitää kävelytaukoja, niin sitten voi ehkä antaa vauhdin kiihtyä?!!

Nämä kommentit koskevat siis tällaista harrastelija-ultraajan tasoa, kourokset ja larssonit on asia erikseen. Voi tietysti olla että Sisu-susi saattaisi päästä hyvää tulokseen reippaammallakin aloituksella, herran viimeiset kierrokset Lohjalla todistivat asenteesta jolla voidaan mennä hyvänä päivänä tosi pitkälle! Mutta minä ainakin aion tyytyä Bornholmilla noin 100 km saldoon 12 tunnin kohdalla, ja loppuajan yritän vain olla enimmän aikaa liikkeellä.
    Spartathlon 246k (2008, 2014), Nove Colli 202k (2008), Nemea-Olympia 180k (2010), OxRoad Ultra 161k 17:23:54 (2013), 100 km 10:24:00 (2006), maraton 3:09:59 (2006), ½-maraton 1:25:55 (2006), 10k 39:11 (2009), cooper 3260 m (1979) http://spartathlonitis.blogspot.com/

Liittymispäivä
    22.10.2005
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti X-Caliber Katso viesti
    Omat kokemukseni eivät puolla hierontaa kesken kilpailun, ainakaan "varmuuden vuoksi". Sorruin ensimmäisen (ja viimeisen) kerran urallani kesken kilpailun hierottavaksi Lohjalla siinä vaiheessa kun kisa oli jo muutenkin menossa pilalle. Hieronnan jälkeen en käytännössä pystynyt juoksemaan lainkaan, vaan etureiteni olivat paitsi kipeät myös täysin voimattomat. Ilman hierontaa olisin ehkä pystynyt edes hitaasti köpöttelemään kisan loppuun saakka, mutta nyt ei kannattanut edes yrittää.

Jollekulle hieronta ehkä voi kilpailun aikana sopiakin, mutta esim. Rune Larsson, joka on aika hyvin menestynyt pitkillä matkoilla on joskus neuvonut, että hieronnan sijasta kannattaa kävellä niin kauan, että jalkaongelmat helpottavat. Toki Runella on ainakin jossain määrin sekin ajatus takana, että kävellenkin matka joutuu, toisin kuin hierojan penkillä maatessa.

Kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla etukäteen, mikäli aikomus on ottaa hierontaa kilpailun aikana.

Toisaalta mies joka on juossut Spartathlonin läpi useammin kuin kukaan toinen, näyttäisi käyttävän hierontaa kisojen aikana. Itse huomasin Lohjalla, että hieronnasta on apua. Ihmeitä siltäkään ei kannata odottaa, mutta ehdottomasti testaamisen arvoinen juttu.

Ai hitto kun tekisi mieli juosta 24h kisa mahdollisimman pian jo. Ei tuo 12h kyllä ihan nälkää vienyt. Mutta ei auta, käytännön syistä on pakko odottaa joulukuun alkuun ja tyytyä vaivaiseen 100km:iin siihen asti. Sitä paitsi hyvää kannattaa odottaa, sanovat jotkut.

Liittymispäivä
    11.11.2005
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti corner Katso viesti
    Mutta minä ainakin aion tyytyä Bornholmilla noin 100 km saldoon 12 tunnin kohdalla, ja loppuajan yritän vain olla enimmän aikaa liikkeellä.
    Miten aamuyö tuntuu juoksuvauhdissa? Tuleeko "ihan tavallisen väsyn" suhteen jotain erityisiä ongelmia mihin pitäisi varautua?

Liittymispäivä
    20.10.2005
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti zxcv Katso viesti
    Miten aamuyö tuntuu juoksuvauhdissa? Tuleeko "ihan tavallisen väsyn" suhteen jotain erityisiä ongelmia mihin pitäisi varautua?
    Yhtään kaksnelosta en ole juossut, mutta kuitenkin aika monta kisaa, joissa on juostu läpi yön. Yleensä jossain kolmen maissa aamuyöstä mulle iskee voimakas väsymys, joka ei välttämättä vaikuta pahemmin vauhtiin, mutta muuten olosta tulee unelias ja raukea. Tilanne on ainakin mulla helpottanut joka kerta muutaman tunnin sinnittelyn jälkeen. Toisaalta taas aamunkoiton hetki, kun aurinko nousee ja luonto herää on, varsinkin Suomen kesäyössä, todella upea ja antaa väsyneellekin uusia voimia.
    // ultrafinn.blogspot.com // PB's: 12h 144,019 km - 24h 252,250 km - 48h 373,142 km //

Liittymispäivä
    13.05.2006
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Pasi Katso viesti
    T Sitte neljän päivän 4x55km tehorypäs, millä pääs jo euforiaan ja sitte lepoa koneeseen.
    Hyvää settiä! Treenasitko noilla 55 kilsan lenkeillä myös ruokajuttuja vai riittikö muutama vesihuikka?

Tiedän, ettet käytä kelloa, mutta tiedätkö yhtään vauhtiasi? Varmaankin kevyesti eli vain hieman alle 6.00/km vai miten?
    Vältä liikkumattomuutta kuin vaikeaa sairautta ja harjoita biologisen kestävyyden ylläpitoa koko elämäsi ajan. -------- Ernst van Aaken (1910-1984)

Liittymispäivä
    13.05.2006
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti X-Caliber Katso viesti
    Toisaalta taas aamunkoiton hetki, kun aurinko nousee ja luonto herää on, varsinkin Suomen kesäyössä, todella upea ja antaa väsyneellekin uusia voimia.
    Mulla ei tietenkään ole kokemusta pitkistä juoksusta, mutta muutaman kerran olen lenkkeillyt aamuyöstä ja tämän allekirjoitan täysin. Ensi kesänä pakko tehdä ihan fiiliksen takia viikonloppuisin aamuyölenkkejä. Toisaalta tietysti täytyisi juosta myös keskellä päivää varsinkin helleaikaan. Kuumimpan aikaan juokseminen on parasta mahdollista treeniä pääkopalle, ja jotenkin hauskempaa kuin kovalla pakkasella jolkottelu.
    Last edited by Hietsu; 16.2.2007 at 00:02.
    Vältä liikkumattomuutta kuin vaikeaa sairautta ja harjoita biologisen kestävyyden ylläpitoa koko elämäsi ajan. -------- Ernst van Aaken (1910-1984)

Liittymispäivä
    20.10.2005
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti JussiH Katso viesti
    Toisaalta mies joka on juossut Spartathlonin läpi useammin kuin kukaan toinen, näyttäisi käyttävän hierontaa kisojen aikana. Itse huomasin Lohjalla, että hieronnasta on apua. Ihmeitä siltäkään ei kannata odottaa, mutta ehdottomasti testaamisen arvoinen juttu.
    Juu, ehdottomasti kannattaa testata itse eikä uskoa muiden sanomisiin. Monet ovat hierottaneet itseään kilpailujen aikana hyvällä menestyksellä, mutta mulle riitti yksi kokeilu, ainakin näillä näkymin.

Liittymispäivä
    22.10.2005
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Hietsu Katso viesti
    Hyvää settiä! Treenasitko noilla 55 kilsan lenkeillä myös ruokajuttuja vai riittikö muutama vesihuikka?

Tiedän, ettet käytä kelloa, mutta tiedätkö yhtään vauhtiasi? Varmaankin kevyesti eli vain hieman alle 6.00/km vai miten?
    En tiedä unohdinko mainita (todennäkösesti näin kävi), että keräsin ton määrän 2-3,5h lenkeillä kahdesti päivässä - en siis yksillä 55km rykäsyillä (vauhtina oli juuri todennäkösesti toi 5.30-6.00min/km, ainakin suurinpiirtein ja kuivattuja sekahedelmiä mutustelin lenkillä ja join mehukattia). En sitten tiedä, kummalla tavalla ois ollu "parempi vaikutus" tai raskaampi juosta - kerran vai kaks päivässä. Nyt oon juossu 20h+ viikkoja aina kaks putkeen jonka jälkeen viikko kevyttä ja vauhtina on ollu perstuntumalla-arvioiden 5.00-6.00min/km (vähän reippaampi), välillä oon tehny muutaman kilsan reipastakin. Näistä 20+ viikoista testasin mielen piristykseksi yhden pelkillä 1-2h (ulkoilua 2x päivässä) lenkeillä ja yhden pelkillä 3h lenkeillä (1/päivä) kun tota "yks-vai-kaks-kertaa-päivässä" -systeemiä pähkäilin ja toi 3h kerralla -systeemi tais olla jopa helpompi kun sai palautua tuplamäärän eikä kahden ja kolmen tunnin lenkeillä oo ymmärtääkseni paljoakaan eroa fyysisesti ajateltuna. Jatkossa en tietty tee kaikkia päiviä samanlaisina, vaan kokeilen ehkä jopa jonkinlaista rytmityksentynkää jos siltä tuntuu (perstuntumalta tosin) ja kokeilin siis ihan mielenkiinnosta että millanen fiilis tulee jos noin tekee. Eipä siitä odotetusti kuitenkaan mitään kovin ihmeellistä tullut opittua.

Nyt kun on tullu juostua vähän tota perusulkoilua alle ja on jalat kunnossa (ja toivuin tästä jokavuotisesta kerran kohdalle osuvasta, talven pakollisesta flunssasta) niin tekee mieli kokeilla taas noita ryppäitä ennen Sakuraa. Hiihtolomaviikoilla on liikaa töitä ja pitää tyytyä 1-2h lenkkeihin, mutta ysiviikon lopun jälkeen ehdin paremmin ja ois mielessä saada tehtyä ennen kisaa joko:
    a) noita 20h+ juoksuputkia (neljässä päivässä) ainakin pari kappaletta (esim. viikon tai kahden välein toistettuna) tai sitten
    b) ainakin yks 30h viikko niin, että ma-pe 20h ja la-su sitten se loppu 10h (5h+5h). Saa nähdä miten käy ja ehkä opin jotain uuttakin kropastani tai sitten en.

Tänään tuli muuten ilosanoma, että pääsin Badwateriin (Jipii!!! www.badwater.com), joten ihan huippufiilikset pukkas päälle tähän talven tiellä-rutiini-juoksentelun keskelle!!!. Pitäis vaan hoitaa pari pikkuasiaa alta pois eli jostain pitäis löytää esim. huoltoporukka, pakastimella varustettu auto, iso nippu rahaa jne... Mutta onneks on netti käytössä niin helpottaa huoltojoukon heinäsuovasta ettimistä ja rahaa kun saa lainaamalla ja rahalla saa vuokrattua auton, niin pitäishän noi onnistua. Nyt pitää kuiteskin mennä koisimaan, jotta jaksaa aamulla lähteä taas ulkoiluttamaan lenkkareita ennen tota ainutta aikarosvoa ja pirulaista eli työntekoa.

Liittymispäivä
    13.05.2006

Talking Loistavaa!

Kiitos vastauksesta ja upeata, että pääsit Badwateriin. Löytyyköhän tältä Maa-nimiseltä planeetalta ketään muuta, joka olisi saman vuonna juossut Hardrockin, Badwaterin, Sakuran ja Spartathlonin. Nyt oot kyllä entistäkin enemmän idoli numero ykkönen.

Treenisi vaikuttaa ihan asialliselta. Runsaat 20 tuntia lähinnä kevyttä ulkoilua viikossa + työliikuntasi siihen päälle tuo jo hieman keskivertosuomalaista paremman peruskunnon.

Tolla ruokakysymyksellä ajoin takaa lähinnä sitä, että mitenkähän noihin 24 tunnin kisoihin ja vastaaviin pitäisi treenata, kun kisassa olisi syytä syödä pieni annos kiinteää ruokaa noin tunnin väliin - esim. jotain pastaa. Varmaan sekahedelmätkin ajavat saman asian - niissähän on ihan pirusti hiilareita. Joskus on tullut käytettyä esim. kuivattuja aprikooseja maratontankkauksen aikana.

No, nämä täytyy itse kunkin rauhassa kokeilla itse. Eiköhän se selviä aikanaan, mitä kaikkea sen vatsan saa opetettua kestämään.

Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Pasi Katso viesti
    b) ainakin yks 30h viikko niin, että ma-pe 20h ja la-su sitten se loppu 10h (5h+5h). Saa nähdä miten käy ja ehkä opin jotain uuttakin kropastani tai sitten en.
    Jos viitsit, niin raportoi ihmeessä tosta 30 tunnin viikosta. Voi tosiaan olla viisasta, ettei tee kylmiltään montaa noin rankkaa viikkoa peräkanaa. Huh-huh, mutta tossa on yritystä. Itse kun olen hädintuskin päässyt muutamaan ma-pe 4-6 h + la-su 6-7 h -viikkoon. Mut eipä ole vielä pohjiakaan tehdä kovia viikkoja. Täytyy nyt nöyrästi edetä vähillä kilometreillä ensin muutama vuosi alle.
    Last edited by Hietsu; 16.2.2007 at 10:25.

Liittymispäivä
    20.10.2005
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Hietsu Katso viesti
    Mulla ei tietenkään ole kokemusta pitkistä juoksusta,
    Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että olet juossut kilpailutilanteessa selvästi pidemmälle kuin esim. minä koskaan (tähän mennessä).

+ Vastaa ketjuun
Sivu 2/55 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 6 7 8 12 52 ... ViimeinenViimeinen

Viestien säännöt

• Voit avata uusia ketjuja
  • Voit vastata viesteihin