Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Girya- Kahvakuula


marakatti

Recommended Posts

Menin kanssa hankkimaan kuulan, kun loukkaantuminen on pakottanut pysymään poissa juoksupoluilta. Mulle tuo 12 kg on ollut aivan riittävä ja sillä on hyvin saanut aloittelijakin opeteltua yhden käden heilautuksia, rinnallevetoja ja työntejä+tempauksia. Selkeesti monipuolisemmin oon pystynyt 12 kg kuulalla opettelemaan, mitä 16 kg olisi ollut mahdollista.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Menin kanssa hankkimaan kuulan, kun loukkaantuminen on pakottanut pysymään poissa juoksupoluilta. Mulle tuo 12 kg on ollut aivan riittävä ja sillä on hyvin saanut aloittelijakin opeteltua yhden käden heilautuksia, rinnallevetoja ja työntejä+tempauksia. Selkeesti monipuolisemmin oon pystynyt 12 kg kuulalla opettelemaan, mitä 16 kg olisi ollut mahdollista.

Minulla on ainoastaan tuo 16 kiloinen ja olen samaa mieltä, ihan alussa se tuntui äärettömän raskaalle ja sen kanssa touhuaminen vaatii huolellista tekniikkapuoleen tutustumista, siltikin olkapäät huusi hoosiannaa ja välillä rutisivat. Monissa tekniikkatreeneissä, mm turkkilainen ylösnousu ja tuulimylly, se tuntuu epämiellyttävän raskalle, siksipä niitä ei oikein tule tehtyäkään koskaan. Viitaten tuohon Utinkasakan viestiin :hosto: Toki kun minulla on säädettävät käsipainot niin noillakin niitä voi tehdä, eli taitaa perimmäinen syy olla laiskuus :ashamed0001:

Toki 16 kilon aloituspainossa voi olla muutamia hyviä pointteja, rasittavuus ja hyvän tekniikan vaatimus tärkeimpänä. En vain osaa kommentoida noista hyvistä puolista kun itse aloitin suoraa 16 kiloisella.

Oletkos tutustunut tuohon netissä olevaan aloittelijan oppaaseen Suomen lahvakuula.ry:n sivuilla? Jos et niin suosittelen!

http://kahvakuula.fi/kahvakuula/aloittelijan-opas/

EDIT: Jahas opas onkin linkitetty jo tänne. No hellurei kuitenkin.

Youtubessa esim ms3000 ja trainer4YouFIN tarjoavat hyviä vinkkejä aihetta koskien Suomeksi. ms3000 etenkin ohjeistaa tekniikka puolelle hyvin, Trainer4YouFIN ehkä välillä etenkin keveillä kuulilla tekee liikkeet vähemmän täydellisesti mutta esittelee mielestäni hyviä liikkeitä.

Etenkin tämä video joka ohjeistaa tuon räkin:

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Tuolla aloittelijan oppaalla pääsee kyllä hyvin alkuun. Lisäksi kävin tällä viikolla kerran ohjatussa treenissä ja sieltä sain opastusta juuri noihin yhden käden heilautuksiin ja työntöihin. Ne kyllä jäis mulla pitkän aikaa 16 kg kuulalla tekemättä ja oon Baldinin kanssa kyllä samoissa mietteissä, ettei tässä mitään habaa olla kasvattamassa vaan tarkoitus on vain vahvistaa kehoa juoksua ajatellen. Sain kyllä eilisellä kuulailulla kropan aika kipeäksi :102:.Huomenna vois sitten mennä vaikka melomaan, kun en oikein muutakaan urheilulajia keksi kohta enää harrastaa.

Link to comment
Share on other sites

Olen heilutellut kuulaa tässä vuoden verran, katsoin kuntosalin seinältä ohjeista mallia. Huomasin heti, että liikkeet tehdään vartalon lihaksilla ja kädet on lähinnä vipuvarsina. Muuten saa melkoiset tuskat ihan ranteisiinkin, ellei pidä niitä lukkoasennossa. Kuulailu on voimaharjoittelua, esim eilen jumahti reidet ihan täysin askelkyykky kahvakuulalla- treenistä! Kuulailulla saa hoidettua kropan lihaksistoa monipuolisesti, joten aikaa tuhraantuu vähemmän. Ja palstan hyöhensarjalainen täällä- 10kg ja 12kg kuulat riittää tälle rimpulalle ihan hyvin!

Link to comment
Share on other sites

No sorry tuosta höyhensarja-kommentista. Tarkoitin hiukan näpäyttää testosteroniosastoa, en väheksyä tosissaan aloittajia. Tottahan toki kohtuullisen painoisella kuulalla opetellaan liikkeet ja sitten voimien karttuessa voi siirtyä isompiin jos haluaa. Ja kevyelläkin kuulalla saa hien irti sopivassa liikkeessä, esim. turkish getup.

Link to comment
Share on other sites

Voi vinde, mie oon tässäkin huono. Juoksussa en pärjää kun olen siinä liian huono ja pari talvea punttia nostettuani ja kuulaa heiluteltuani, tajuan tässäkin olevani huono. Mie olen tehnyt jopa 4kg kuulalla *häpeää syvästi*. Ei saakeli, mulla ei kyllä mikään onnistu :)

Heh, no eihän se koskaan ole hukkaan heitettyä, vaikka heiluis kuvitellun kuulan kanssa :)

Alkaa pikkuhiljaa itellä nuo liikkeet löytyä, mutta kyllä mä ekana ranteet saan huutamaan hoosiannaa. Ja edelleen yhdellä kädellä pään päälle työnnöt 12 kg ovat tosi haasteellisia ja 16 kg kuulalla ne jäis kokonaan tekemättä.

Link to comment
Share on other sites

Heh, keksitäänki uus laji niin kuin ilmakitaralla. Ilmakahvakuulailu:) Siinä mie oisin hyvä *röyhistelee olematonta rintaansa*

Heh, no eihän se koskaan ole hukkaan heitettyä, vaikka heiluis kuvitellun kuulan kanssa :)

Alkaa pikkuhiljaa itellä nuo liikkeet löytyä, mutta kyllä mä ekana ranteet saan huutamaan hoosiannaa. Ja edelleen yhdellä kädellä pään päälle työnnöt 12 kg ovat tosi haasteellisia ja 16 kg kuulalla ne jäis kokonaan tekemättä.

Link to comment
Share on other sites

Juu sen mitä itsekin tuota kuulaa heiluttelee niin ei voi kun hämmästellä sitä miten ne Todelliset Tekijät sitä kuulaa jaksaa heilutella sen yli 10 minuutin kisasuorituksen ajan... Tuntuu että itse ei kykenisi siihen koskaan, vieläkin vaikka harraste pohjaa hieman on jo alla niin sellaisen 10 minuutin yhden liikkeen suoritteen tekeminen tuntuu aika kaukaiselle ajatukselle.

Mutta: Minusta kahvakuulailussa on vähän se "vika" että nuo kisasuoritukset on umpitylsiä. Älyttömän pitkä aika pitää tehdä yhtä liikettä mahdollisimman paljon... Ei ehkä (maraton)juoksufoorumilla kuulosta kovinkaan älykkäälle päätelmälle (hä?), mutta juoksun kohdalla voisin kuvitella maratonin joskus juoskevani toisin kuin kahvakuulalla kisaavani. Tuntuu että kahvakuulan potenttiaali unohdetaan noissa yksipuolisissa kisasuorituksissa, ei kai siellä muuta ole kuin tempaus, heilautus ja työntö.

Kahvakuulan parhautta kun on mielestäni se että sillä voi tehdä valtavan määrän liikettä ja se soveltuu niihin hyvin. No pakkohan minun ei ole kisata, vaan heiluttelen vain niitä liikkeitä jotka hyvälle tuntuu.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kahvakuulan parhautta kun on mielestäni se että sillä voi tehdä valtavan määrän liikettä ja se soveltuu niihin hyvin. No pakkohan minun ei ole kisata, vaan heiluttelen vain niitä liikkeitä jotka hyvälle tuntuu.

Juurikin näin. Kesän polvivaivasta on ollut mulle se hyöty, että aloitin sen takia kahvakuulailun, jota olen kohta jaksanut 2 kuukautta heilutella. Siitä tuntuu olevan myös paljon tukea juoksuun, kun saa tehokkaasti keskivartalon lihaksia harjoitettua. Nyt parin kuukauden jälkeen kuulan heiluttelusta on tullut paljon helpompaa ja tänäänkin huomasin jopa odottavani, että pääsen kuulaa nosteleen. Tämä on paljon minulle, koska en ole ollut koskaan tippaakaan kiinnostunut minkäänlaisesta voimaharjoittelusta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Nostan tätä ketjua yli kolmen vuoden hiljaisuudesta, vaikka itseasiassa kahvakuulasta pidetään nyt enemmän ääntä kun tuolloin. Monissa ketjuissa kahvakuulailua on toki täälläkin sivuttu viimeaikoina, aika moni taitaa käyttää voimaharjoittelussa. Mä suosin yksinkertaisia asioita joten siksi tuo kahvakuula/levytanko sopii mulle paremmin kun perinteiset kuntosalilaitteet.

Pyrin tekemään 3 x viikossa 45 min setin, jossa koko kroppa käydään läpi, kaksi kertaakin on usein riittävästi.

Mites te muut juoksijat, onko viikottaisessa ohjelmassa?

Link to comment
Share on other sites

Hyvä nosto, kiitos!

Pidän lajista kovasti ja yritän opetella oikean tekniikan ja siksi nostankin melkein joka päivä. Kolmisen viikkoa sitten kävin kahvakuulaohjaajan I-tason kurssin ja täytyy sanoa, että meni tekniikka täysin uusiksi. Paskan tekniikan poisoppimisessa menee aikaa, mutta on se oikea jo ajatuksen tasolla. Mulla on tässä jutussa ihan ammatinvaihtoonkin liittyviä intohimoja ja tulevaisuuden tavoitteena on mm ryhmäliikuntatuntien ohjaaminen.

Mun treenit ovat tällä hetkellä tekniikkapainoitteisia, enkä teekään kovia työsarjoja juuri ollenkaan, vaan pyrin nostamaan mahdollisimman puhtaita suorituksia. Liityin seuraankin ja olen vaan päättänyt, että tää laji otetaan haltuun. Kisaamaan ei ole hinkua - ainakaan vielä.

Oli muuten hyvä kurssi, jossa opetettiin tekniikoita todella huolellisesti. Jos joku on kiinnostunut, niin voin vinkata. Koutsit olivat kisanostajia ja sanoivat mm semmoista että kuulannostajatkin joutuvat tekemään raakaa punttia, ihan maksimivoimaa, ei vaan kuulannostaminen pelkästään riitä.

Eli juoksuun siirrettynä sama? Kuulalla lihaskestävyys ja puntilla maksimivoima, toimiiko?

Link to comment
Share on other sites

Mulla kuuluu juoksujen lisäksi juuri tuollainen ryhmäliikunta tunti vko ohjelmaan,jossa usein kahvakuulaa pikkupunttien

lisäksi.Varsinaista salitreeniä,kun en tee,niin tuo tukee hyvin juoksussa tarvittavien lihasten kunnossa pysymistä.

Kahvakuulalla saa varsin monipuolisen treenin aikaiseksi ja siksi minä olen ainakin tykännyt.

Link to comment
Share on other sites

Kuula on, heinäkuussa Tuurin kyläkaupasta 16kg. Samasta kaupasta kahvakuulaharjoittelukirja jossa on DVD-harjoitteet myös.

Yllättävän monipuolinen vehje. Saisi olla toinen 16kg parina niin taas tulisi 100 liikettä lisää.

Perusliikkeet on jo hallinnassa, mutta erikoisempia ei ole tullut kokeiltua.

Yksinkertainen laite ja varmasti tuhat erilaista liikettä voi tehdä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy