Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maahinen (5km < 30min, 10km < 1h4min, 1/2-maraton maaliin)


Recommended Posts

Hieno pitkis! :)

Minä en ole orjallisesti juossut sykemittarin mukaan, luotan enemmän omaan tuntumaan. Tänään keskisykkeet pitkiksellä oli 156. En kyllä ole varma onko sykemittarissa jotain vikaa, on nimittäin välillä näyttänyt jopa 175 sykkeitä vaikka on tuntunut kevyeltä enkä ole ollut erityisesti hengästynytkään.

Link to comment
Share on other sites

Paljonkos sulla oli maksimisyke, sehän vaikuttaa paljonkin siihen, miltä 175 syke tuntuu. Tosin mulla antaa häröjäkin mittari joskus ihan tosissaan, mutta ne on aika helppo erottaa käyrästä, kun eivät ole mitenkään johdonmukaisia. 175 sykkeellä minä kyllä tiedän juoksevani. :D :D Minä olen nyt yrittänyt malttaa tehdä lenkkejä sykkeitä seuraillen, koska muuten ne kyllä nousevat väistämättä yli 150, ja epäilenpä että tuntemuksesta huolimatta se on vähän yläkanttiin.

Ai niin, tän viikon summaus (enimmäkseen kävelyä tosin): 42.30km, 6h 46min ja avgHR 129.

Link to comment
Share on other sites

Hyvät viikkokilsat flunssaviikolle, vaikka kävelyä olisikin :) ja vauhti lyhyemmällä lenkillä ed. sivulla on jo sitä luokkaa että tuuli suhisee korvissa. Hienoa! Ihan mutulla, mutta mun mielestä 3,5km ja 7km ei suuresti ole eroa km-vauhdeissa. Kyllä varmaan kisassa jo jaksaisit samaa vauhtia maaliin.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Anna: On sulla varmasti paljon korkeampi maksimisyke kuin minulla, minä veikkaan että omani on hyvin lähellä laskennallista 184:ää, 183 olen kerran saanut mittariin TV-kova 5km:lla.

Fragolina: Kiitti, joo kilsat oli ihan hyvät, vaikka tehot olivatkin matalat. :) 7km kisat taitaa jäädä väliin, kuukauden päästä olisi kymppi mahdollista kisata lähistöllä, vielä mietityttää...

Tosiaan, kuukauden päästä olisi yksi kympin kisa lähellä, se nyt tällä hetkellä eniten pistää kutkuttamaan... Pitäisi varmaan jotenkin "täsmätreenata" sitä varten nyt, jos meinaisi. Ainakin varmaan pidempiä kovempia lenkkejä pitäisi tehdä vähän, en ole tainnut ihan eilen tehdä mitään pidempiä TV-lenkkejä, kympin olen juossut putkeen kai kahdesti, hehheh.

Link to comment
Share on other sites

TV-kova 10.00km @ 6'56min/km (agvHR 166)

Jooh, testilenkki taas. Ajattelin, että kokeilenpa juosta sen kympin, kun en muista äkkiseltään olenko sitä oikeasti putkeen juossut kertaakaan vai mitenkä se menikään, pari kertaa olen sen kyllä ainakin 95%:sti juosten taittanut. No, nyt siis kuitenkin läksin sillä asenteella, että se juostaan alusta loppuun eikä lällyillä. Ajattelin, että 7'00min/km olisi ehkä semmoinen kelpo vauhti, ja sillä läksin liikkeelle alusta asti. Heti alussa totesin, että olisi voinut juodakin jotain, jano oli jo ekalla kilsalla, mutta se ei ihmeemmin häirinnyt. 5km:n kohdalla oli helppoa. Jos joku olisi kysynyt tunnelmia, olisin arvioinut, että kyllä puolimaran voi tätä vauhtia jatkaa. Siihen se hyvänolontunne sitten alkoihin pikkuhiljaa loppumaan. 6km:n jälkeen alkoi pistämään mahaan, mutta jatkoin kuitenkin juoksua kun olin sen lenkin päättänyt tehdä. 8km:n jälkeen se pisto vihdoin helpotti, mutta muuten olo oli kyllä jo aika well done, ja kotiutuessa ei kyllä ajatus puolimarasta olisi tullut kuuloonkaan. :D Liekö siis kyse juuri peruskunnon puutteesta, kun alku menee rallatellen ja sitten hyytyy ihan tyyten? Kilsan kierrosajat pysyi aika tasaisina loppukiriä lukuun ottamatta (6'57, 7'01, 7'04, 6'57, 6'58, 6'49, 6'59, 6'58, 6'54, 6'41). Keskisyke nousi ekoilla kilsoilla seuraavasti: 153, 162, 164, 167, 171, eli tuossa kohden alkoi meno muuttumaan hivuttavaksi raastoksi, ja loppureissun keskisyke tykkäsikin tuolla 170-172 kantturoilla viihtyä. Maksimisyke oli 180 perillä, eli eipä olisi paljon puolimara maistunut. :P Eli juu, meikäläiselle taitaa riittää nämä omat "kisat" vielä, ja kasvattelen peruskuntoa kaikessa hiljaisuudessa ennen "oikeita" kisoja. :D Aika äkkiä se rasitustaso sitten muuttui rempseästä shitiksi, eikä se palleapisto hirveästi auttanut asiaa, heh. Mutta joo, tulipahan tehtyä, nyt olen taas vähän paremmin selvillä siitä mihin kykenen ja mihin en. Nyt töihin pariksi päiväksi, huomenna ehkä pk-lenkki työmaastossa, jos ei tarvitse univelkoja nukkua tauolla. Niin joo, tein tuon lenkin asfaltilla, paluu samaa reittiä. Jäin kyllä kaipailemaan tasaista maastoa noita hivuttavia ylämäkiä loppusuoralla tampatessa, täällä ei mitään äkkijyrkkiä nyppylöitä ole, mutta ei kyllä tasaistakaan sitten ollenkaan. Just kun saa muutaman sata metriä lallatella alamäkeen niin alkaa yhtä pitkä loiva nousu. No, lihaskunnon kannalta tuommoinen vaihtelevuus varmasti hyväksi on, vaikka meinasi kyllä pahasti hapottaa viimeisessä nyppylässä.

Jennie: :)

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Hyvin juostu!

Kokeneemmat varmaan voi vielä täydentää ;) mutta pahaltahan kympin kuuluukin tuntua, jos sen kovaa juoksee.

Kisassa juoksisit vielä kovempaakin, jos kerran 5 kilsan kohdalla oli helppoa.

Joo, kolmosen jälkeen pitää jo alkaa tuntua kovalta. Vitosessa sitten aletaan leskemaan kilometrejä takaperin ja vika kilsa raastetaan, niin että muistikuvia ei paljoa mieleen jää.

Link to comment
Share on other sites

Hehheh, kiitos Pirkko ja timoalat2 kokeneemman kommenteista. Minun pitää selvästi treenata peruskunnon lisäksi myös korvienväliä, koska minä kun nyt kuvittelin saaneeni jonkin käsityksen termistä raastaminen. :D Mutta joo, tosiaan 3km kohdalla oli vielä semmoinen olo, että tässä voisi rupatella ja lauleskella, ja kelloa piti katsoa yhtenään että ei lähde intoilemaan vauhdin kanssa. Eli kilpailukanttia ei vielä paljon löydy, ei oikein just nyt natsaa ajatus lähteä kokeilemaan miltä tuntuisi sama reissu vaikka 6'40 -tahdilla. ;) Voihan se olla, että joskus tulee sekin kokeiltua, pitää vain ottaa puhelin mukaan että voin soittaa noutajan tienposkesta... Pitää muuten korjata vielä se, että edellisen lenkin maksimisyke oli 181 (eikä 180).

Link to comment
Share on other sites

Peruskunnon kasvatus kuulostaa hyvältä ajatukselta. En ole ihan varma, kuinka järkevää tuollainen testailu on tässä vaiheessa. Jos ei ole juuri urheillut ja juossut 10 km:ä koskaan, niin en tiedä onko oikein hyvä idea vetää 180 sykkeillä, tai keskisykkeellä 170 jossain kadulla tai pururadalla. Jos kuntoa on pakko testata, kannattaa se varmaan tehdä jossain kuntoasemalla lääkärin valvonnassa kuntopyörää polkemalla. En sano tätä mitenkään pahalla, mutta kaikkien isojen massajuoksujen jälkeen saman päivänä tai juoksun jälkeisellä viikolla esim. Hgissä päivystyksessä, samoin kuin yksityisklinikoissa hoidetaan ihan kunnon rytmihäiriötä ym. sydänongelmia saaneita kuntoilijoita. Usein nämä ovat todella pahasti yliarvioineet kuntonsa, lähteneet vaikka puolimaratonia vetämään alle 2 tuntiin kun lenkillä on käyty kesän aikana pari kertaa. Ei se juoksu ole ainoa urheilumuoto, esim. sauvakävely / kevyt pyöräily / uinti ovat hyviä peruskunnon nostossa ja juoksemaan vaikka sitten kun pystyy juoksemaan 6 min /km vauhtia juurikaan hengästymättä. Sori, jos sanon tämän näin mutta urheilla ei kannata terveytensä kustannuksella.

Link to comment
Share on other sites

Noh, omien rajojen kokeilu sallittakoon vaikka täysimittainen TV-kova lieneekin tarpeettoman kova harjoitus kymppiä varten. Nytpähän tiedät, mitä kympillä on edessä jos ja kun lähdet kisaan kuukauden kuluttua.

Yhdyn siis onnittelijoihin: Hyvin vedetty, varsinkin kun sait pidettyä vauhdin noin tasaisena vaikka pahalta alkoi tuntuakin! Olen ajatellut niin, että VK2 tasavauhtisilla lenkeiilä treenataan paitsi haponsietoa myös henkistä kanttia. Varmasti tämä treeni kartutti kumpaakin.

Link to comment
Share on other sites

Yleensä hyvä sääntö urheiluharrastuksessa on aloittaa rauhallisesti ja hissukseen edetä siitä aste asteelta. Koska nyt satun näistä asioista jotain tietämään, toin vain tämän turvallisuusnäkökohdan esiin. Sinänsä tuo oli kyllä ihan oikeaoppisesti tehty, että syke nousi loppua kohti ja ihan maksimisykkeillä ei vedetty kovin pitkään. Toki, Martti, jokainen saa tehdä mitä vaan, Suomi on vapaa maa. Toinen asia on, onko se kovin järkevää. Jos asia väännetään rautalangasta, sydän on kuin mikä tahansa lihas mutta kohtuullisen tärkeä sellainen. Jos etenee vauhtia 7 min / km 10 km ja loppusyke on 181 keski-ikäisellä, voidaan tietysti todeta että testi on järjetön kuntoon nähden ja sydän todella ns. huutaa hoosiannaa "testin" päätyttyä. Nuorelle urheilijalle, joka juoksee vaikka sen normi 3500m Cooperissa tuollaisissa sykkeissä ei ole ongelmaa mutta jos otetaan vaikka 100 tässä mainitun kuntoista "testailijaa", saadaan varmasti ainakin pari vakavaa sydäntapahtumaa aikaan. Eli rauhallisesti,eikä tällaista repimistä ennen kuin on jonkinlainen peruskunto! Mutta kuten sanottu, saahan sitä testailla. Toisaalta en tiedä mitä uutta testi kertoi, sen että kunto on huono mutta ei kai sen itsestään selvyyden takia tarvi henkeään vaarantaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy