Get Adobe Flash player
+ Vastaa ketjuun
Näyttää tulokset 1 - 13 / 13
  1. #1
    Liittymispäivä
    08.01.2011
    Viestejä
    32

    Jalkapohjan kantakalvon tulehdus! Auttakaa, neuvoja

    Antakaa hyviä neuvoja miten pääsis tästä vaivasta. Aamulla lenkille lähdöstä ensimmäinen kilometri on kaikkein vaikein. Siitä se sitten helpottaa. Jalkapohjakin on vähän turvonnut. Tarttisin hyviä neuvoja miten tästä pääsee eroon.

  2. #2
    Liittymispäivä
    09.07.2009
    Viestejä
    1,787
    Plantaari faskiitti, PF, plantar fasciitis

    Noilla etsit tietoa täältä foorumilta ja laajemmin netin syövereistä.

    Tylsin, toimivin ja vähiten toivottu neuvo: LEPO

    Jos ja kun et kuitenkaan lepää ennen kuin et kerta kaikkiaan pysty kivun takia juoksemaan:
    - kylmä
    - kipugeeli, tulehduskipulääkekuuri
    - jalkapohjan hieronta (golf- tai tennispallo hyviä apuvälineitä)
    - jalkapohjan venytys (yölasta, strasbourgin sukka)
    - pohkeen ja akilleksen venytys, koska saattavat kireinä vetää jalkapohjaakin tiukalle
    - jalkapohjan teippaus. Tähänkin löytyy plantar fascia taping -haulla hyviä videoita.

    Saattaa olla hyvin sitkeä vaiva, joten parasta ryhtyä korjaaviin toimiin mahdollisimman nopeasti.

  3. #3
    Liittymispäivä
    24.03.2007
    Viestejä
    328
    Itselläni oli vuosia sitten kiusallinen vaiva kantapäässä. Kipu ei ollut ihan akillesjänteessä eikä siellä jalkapohjassa missä PF vaiva, vaan juuri siinä kantapään taaimmaisessa kohdassa. Kävelemän lähtö oli alkuun vaivalloista ja rappuja joutui menemään alaspäin hieman kyljittäin. En tiedä sitten onko tästä mitään apuja, mutta ainakin itse pääsin sillä vaivasta eroon? Tein salilla paljon pohkeiden nostoja: http://www.youtube.com/watch?v=AUlhpTYDZP0 Tosin en istuvilta kuten tässä, vaan sellaisella vempaimella missä se tehdään seisten mutta sillä tuskin sillä laitteella millä se suoritetaan on kovin suurta merkitystä? Tein niitä nostoja niin suurella painolla kuin vehkeestä löytyy, mutta varmaan vähempikin riittää. Alkuun varmaankin kannattaa kokeilla ihan kotikonstein ilman painoja. Jos homma tuntuu hyvältä niin se Gymstik saattaisi olla sellainen vehje jolla saisi hieman lisärasitusta nostoihin jos ei halua salille mennä.

    Se masiina millä tein niitä nostoja oli tällainen: http://www.youtube.com/watch?v=uilznZg29-k
    Last edited by Nalle; 23.3.2013 at 08:46.

  4. #4
    Liittymispäivä
    06.04.2010
    Paikkakunta
    suomi
    Viestejä
    150
    Viestejä blogissa
    38
    Mulla alkoi pienet tuntemukset jalkaholven kaaressa joulukuun puolessa välissä. Vähensin lenkkejä saman tien. Tuntui, että tilanne parani. Kuitenkin kuukauden kuluttua vaivoja alkoi ilmaantumaan päkiän alueelle. Suuria kipuja ei ole, mutta ei jalkapohja normaalikaan ole. Välillä tilanne tuntuu huonommalta ja välillä se on ihan normaali. Edelleen kärsin tästä vaivasta eikä lenkille ole asiaa. Eilen kävin röntgenissä ja ensi viikolla kuulen onko siellä jotakin.
    Muuta en osaa sanoa kuin että jalkapohjan ongelmat näyttävät olevan kaikista paskamaisimpia. Pieni lepo ei auta, koska jalkapohja on koko ajan käytössä. Hiihtokaan ei korvaavana oikein toimi minulla kun siinä tulee ponnistusta päkiällä. Eli en tiedä koska pääsen juoksemaan mutta en kiirehdi ennen kuin jalat ovat kunnossa. Vituttaa kuin pikkuoravaa mutta toisaalta on ollut aikaa käydä punttiksella paljon. Toivottavasti edes siitä on hyötyä jatkossa.

  5. #5
    Liittymispäivä
    08.01.2011
    Viestejä
    32
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti jussis Katso viesti
    Mulla alkoi pienet tuntemukset jalkaholven kaaressa joulukuun puolessa välissä. Vähensin lenkkejä saman tien. Tuntui, että tilanne parani. Kuitenkin kuukauden kuluttua vaivoja alkoi ilmaantumaan päkiän alueelle. Suuria kipuja ei ole, mutta ei jalkapohja normaalikaan ole. Välillä tilanne tuntuu huonommalta ja välillä se on ihan normaali. Edelleen kärsin tästä vaivasta eikä lenkille ole asiaa. Eilen kävin röntgenissä ja ensi viikolla kuulen onko siellä jotakin.
    Muuta en osaa sanoa kuin että jalkapohjan ongelmat näyttävät olevan kaikista paskamaisimpia. Pieni lepo ei auta, koska jalkapohja on koko ajan käytössä. Hiihtokaan ei korvaavana oikein toimi minulla kun siinä tulee ponnistusta päkiällä. Eli en tiedä koska pääsen juoksemaan mutta en kiirehdi ennen kuin jalat ovat kunnossa. Vituttaa kuin pikkuoravaa mutta toisaalta on ollut aikaa käydä punttiksella paljon. Toivottavasti edes siitä on hyötyä jatkossa.
    Olen kuullut joilla ollut vastaavaa vaivaa että ovat saaneet jalkansa parempaan kuntoon, vaikka ovat lenkillä käyneet normaalisti. Täytyisi vaan tietää mistä ongelmat johtuu, niin osaisi paremmin hoitaa. Itellä kipeessä jalassa on pronaatiota. Hommasin tukipohjalliset tossuihin ja ostin uudet tossut jossa pronaatiotuki.
    Jalkaa vaan varmaan täytyisi venytellä ja vahvistaa, mutta siinäpä ongelma miten. Kylmääkin olen jalkaan yrittänyt mutta jalka ei vielä ole juuri kummoiseksi tullut, mutta luovuttaa ei saa.

  6. #6
    Liittymispäivä
    09.07.2009
    Viestejä
    1,787
    Kokeilepa teipata jalkapohja urheiluteipillä. Itse olen juossut yhden marankin tällaisen teippauksen kanssa: http://www.youtube.com/watch?v=5Z2XlqsuQSY

    Viisasta? Ei ehkä ollut. Itse asiassa jalka koki ihmeparantumisen sen maran jälkeen, mikä tietysti saattoi johtua juoksun vähyydestä maraa seuraavalla viikolla.

    Teippauksessa on ideana, että teippi tukee jalkapohjaa. Silloin tuo kantakalvo ei kovin paljon veny jokaisella askeleella ja pääsee toipumaan. Kinesioteipillä voi myös teipata. Sitä meillä on käyttänyt juoksematon puolisoni, joka viettää työpäivänsä jalkojensa päällä. Oma arvaukseni on, että juoksuun ja tulehtuneeseen kantakalvoon kinesioteippi ei anna tarpeeksi tukea. Voisi silti olla hyvä päivittäiseen elämään.

  7. #7
    Liittymispäivä
    20.10.2012
    Viestejä
    34
    Itellä aiheutti yhdet kengät jatkuvasti tuota, kannattaa kokeilla toisia kenkiä.

  8. #8
    Liittymispäivä
    07.08.2011
    Viestejä
    16
    mulla vaivasi lokuun alusta toukokuuhun asti ei haittanut hiihtoa mutta aamulla tosi kipeä ensi askeleet välillä teipattiin venytettiin ja lopulta vaimo tilasi ajan urheilu lääkärille ja yksi kortisoni piikki ja 3 päivän jälkeen ei enää kipuja,lääkäri sanoi että olisi pitänyt tulla aikaisemmin piikki ottamaan vaikka en harrasta kuin kuntoliikuntaa niin todella kiusallinen vaiva

  9. #9
    Liittymispäivä
    01.01.2011
    Viestejä
    1,036
    Minulla tulee jotain tämäntyyppistä vaivaa aina silloin tällöin, sellasta ikävää jomotusta kantapään etupuolelle, tuntuu pahenevan pistäväksi jomotukseksi jos käyttää pehmeitä kenkiä. Paranee paljasjalkajuoksulla metsäpoluilla, yksi lenkki riittää ja vaiva pysyy enemmän tai vähemmän aikaa poissa.. Ohuilla fivefingereilläkin yleensä pystyy juokseen, mutta vaiva ei parane.

  10. #10
    Liittymispäivä
    21.10.2005
    Paikkakunta
    rivitalokolmiossa
    Viestejä
    2,531
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti rinieme Katso viesti
    Kokeilepa teipata jalkapohja urheiluteipillä. Itse olen juossut yhden marankin tällaisen teippauksen kanssa: http://www.youtube.com/watch?v=5Z2XlqsuQSY.
    Itsellä PF vaivannut ankarasti reilun kuukauden. Fyssarilla käynyt nyt neljä kertaa ja joka kerralla jalkapohjaa venytetty ja lopuksi teipattu. Ei kylläkään tehty noin valtavaa tossua jalkaan. Pidin teippausta aina niin kauan kuin mahdollista. Kyllähän se viikossa jo aika mustaksi tuli, mutta se on vain esteettinen juttu. Pääasiahan oli, että auttoi.

    Oli aamusella jalkapohja sellainen, että piti hyppiä välillä yhdellä jalalla. Niin kova kipu siinä oli ja ajoittain sitä särkikin ihan julmetusti. Vaiva on todella ilkeä ja rajoittaa niin tavallista elämä kuin juoksuakin, joten suosittelen juk:lle kyllä menemistä fyssarille ja nimenomaan jalkoihin erikoistuneelle sellaiselle. Toivottavasti saat apua vaivaasi.
    Happiness is living each day fully and not to think of the past and the future.

  11. #11
    Liittymispäivä
    28.03.2008
    Viestejä
    515
    Joko joku on ehtinyt mainostaa nystyräpallon päällä rullausta? PF vaivaa tuon tuostakin ja usein ilman mitään ulkoista syytä (kenkien vaihto tms.).
    Nyt tämä Täti lähtee... lenkille.

  12. #12
    Puolen litran pulloon vettä ja pakkaseen. Sitten sitä jäistä pulloa rullaa jalan alla (=kylmähoito + venytystä).
    Yöksi PFlasta tai se sukka (en ite sitä sukkaa laittais, tuntuu kamalalta pohkeessa)..
    Kenkään kannan alle sellainen geelilappu missä on kevitys keskellä ja sen lisäksi reilut pohjevenytykset.
    Tämmöiset ohjeet annan yleensä asiakkaalle kun kyseistä vaivaa valitellaan, kortisoni toimii toisilla ja yhtä monella ei toimi :/

  13. #13
    Liittymispäivä
    07.11.2006
    Paikkakunta
    Tikkurila
    Viestejä
    777
    Viestejä blogissa
    195
    Tämä vaiva kutittelee pitkästä aikaa! 2003-4 talvella iski akuutisti, ei pystynyt kävelemään muutamaan päivään kivutta. Toki tuolloin vedettiin ns. tappiin saakka, eli ensimmäisten merkkien kohdalla ei pysähdytty, saati niiden niiden toistenkaan kohdalla... 2007 talvella kävi pitkälle samalla tavalla. Molemmilla kerroilla puolen vuoden tauko juoksusta ja täysin oireettomaksi palaaminen seuraavien lenkkien kohdalla.

    Nyt merkit ovat selkeästi ilmassa (jälkikäteen tajuan, että vaivan merkkejä on ollut jo kuukauden verran, mutta olen liittänyt ne oletettuun hiertymään kantapään laidassa) ja kokeillaan, josko pikainen reagoiminen auttaisi. Lomalla ei viitsi jättää kävelemättä, mutta juoksulenkit nyt hetkisen pannassa. Kokeillaan parin viikon rupeamaa, sen verran sinnikkäästi jalkeilla ollessa vaiva muistuttaa itsestään huolimatta ibuprofeiinikuurista.
    HCM 2003: 3h 28 -- Loch Ness 2006: 3h 14 -- HCM 2008: 3h 18 -- Paris 2009: 3h 11 -- Espoo R. 2009: 3h 26 -- Edinburgh 2010: 3h 38 -- Vantaa 2010: 3h 30 -- Tukholma 2011: 3h 36 -- HCM 2012: 3h 35 -- Vantaa 2012: 3h 12 -- Forssa 2013: 2h 59

+ Vastaa ketjuun

Viestien säännöt

  • Voit avata uusia ketjuja
  • Voit vastata viesteihin
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Sports 728x90