Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Välinehankinnat


Wilbur

Recommended Posts

Terve!

Onko enemmän hiihtävillä kokemusta Atomicin uusista malleista. Mulla olis mahdollisuus saada ostaa Atomicin suksia edullisemmin kuin muita joten taidan päätyä tähän merkkiin. Hiihto on minulle juoksun tukiharjoittelua, eli en ole mikään kilpahiihtäjä. Haluaisin kumminkin sukset jotka toimivat hyvin. Atomicin malli Worldcup classic on ehkä turhan hieno minulle, mutta ajattelin itselleni mallia Atomic Race classic. Hinnoiltaan se on ilmeisesti vastaava kuin vanha rc 10. Onko kenelläkään kommenttia tästä mallista? Lisäksi haluaisin tietää mikä on softin ja hardin ero hiihdettäessä. Minä olen melko voimakas jaloistani, pitäiskö tämä huomioda jotenkin suksia valittaesa?

En varmaan kuulu tuohon ryhmään "enemmän hiihtävät", kun lumipäivistä suurinosa tulee alamäkihiihdossa. Vastaillaan nyt kuitenkin jotain, kun on muutamassa suksiesittelyssä tullut käytyä. Paremmin tietävät voivat sitten jatkaa..

Tuo softin ja hardin valinta riippuu hiihtäjän painosta, eli samanpituisista suksijoista selvästi eripainoiset voivat kuitenkin valita itselleen sopivat hiihtimet. Saman voi havaita sillä perinteisellä paperitestillä. Tuossa vielä taulukko:

http://www.atomicsnow.com/atomic.php?id=32&f=5&s=207

Voimakkaammassa potkussa suksi taipuu enemmän, joten jos olet painorajoilta softin yläpäässä, kannattaa ihan suosiolla valita hardit. Tietenkin paras olisi päästä kokeilemaan molempia, mikä nyt kuitenkin harvemmin onnistuu.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Osaisiko joku Jyväskyläläinen suositella oikein nimeltä jotakin liikettä, mistä taatusti saa ammattitaitoista apua?

Itse olen melko tuoreena Jyväskyläläisenä ostanut sukset Sportiasta (Seppälä). Kiertelin kaikki urheilukaupat ja Sportiassa homma toimi hienosti. Palvelu oli loistavaa ja luotin ex-kilpahiihtäjän ammattitaitoon.

Saattahan muistakin urheilukaupoista ammattitaitoa löytyä, mutta ehkä ne ei ole osunut minun kohdalle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Muistaako kukaan, mitä viimeisimmässä juoksu-hiihto lehdessä sanottiin Madshusin suksista? Siinä oli joku välinetesti. Tai onko kellään kokemusta Madshusin terrasonic suksista? Tänään olisi Puhoksessa kyseiset sukset tarjouksessa.

Hiihtelen enemmäkseen luistellen, mutta jos pakkaskeleille ostaisi perinteisen sukset.

Link to comment
Share on other sites

Muistaako kukaan, mitä viimeisimmässä juoksu-hiihto lehdessä sanottiin Madshusin suksista? Siinä oli joku välinetesti. Tai onko kellään kokemusta Madshusin terrasonic suksista? Tänään olisi Puhoksessa kyseiset sukset tarjouksessa.

Hiihtelen enemmäkseen luistellen, mutta jos pakkaskeleille ostaisi perinteisen sukset.

Itsekin hiihdän 95% skate ja se n.5% pertsaa. Tuolloin pertsansuksella ei niin suurta väliä. Luottaisin Puhoksen myyjiin, jos myyjästä ja itsestäsi vaikuttavat sopivilta jäykkyyden suhteen. Kannattaa varmaan mainita, että tulevat nimenomaan kunnon pakkaskelille.

Link to comment
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemuksia salomonin suksista? ainakin viime syksynä kallesportissa niitä kauppasivat ja kehuivat kovin olevan hinta/laatusuhteelta hyvät. Muistaakseni sanoivat, että kalliimman luokan sukset on valmistettu fischerin tehtaalla!

Ei ole vielä kokemuksia, mutta kovasti suosittelivat niitä eilen Puhoksessakin. Tuli hankittua vaimolle Salomon Equipe 9 Classicit suksiksi ja Active 9:t monoiksi. Itsellekin tarttui ensilumen huumassa vielä noi S-Lab Carbon Skatet mukaan. Nyt ei puutu enää kuin ladut...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Löytyiskö suosituksia pertsan voitelun 'eloonjäämis pakkaukseksi'? Eli mitä basic voiteita ja voiteluvälineitä kannattaisi hommata?

Kalustona mulla on jotkut Madshusin Terrasonicit liikkeessä tehdyllä pohjustuksella+perusvoitelulla ja ite vedin Startin pitoteipit kokeeksi pohjaan.

Luisto on mielestäni hieman tahmeahko, eikä teipin pitokaan tunnu ihan optimaaliselta.

Hiihdän lähinnä HKI Keskuspuistossa 10-20km lenkkejä pari krt vko kelien mukaan tietty.

Mitä perusluistovoidetta kannattaisi hommata, kenties pito-osastolle myös jotain suht yleispätevää? Hiihto on mulle sivulaji, joten mistään hifistelystä en ainakaan vielä ole kiinnostunut. Edelliset kokemukset pertsalla hiihdosta lienee 80-90 luvun taitteesta.

Link to comment
Share on other sites

Alla 20 euron voidesetti jolla hiihtelee pertsaa ilman ongelmia 90% talvesta ainakin keskisen Suomen ilmastossa.

Luisto:

- sininen fluoriton parafiini

Pito:

- pikkupakkasen purkki (esim. REX vaaleansininen -1...-4C tai Vauhti violetti minus -0...-2C)

- pakkaskelin purkki (Vauhti porkkana -1...-6C)

- tavallinen pohjavoide

Link to comment
Share on other sites

Thanks!

Mites nuo voiteluraudat, harjat, lastat etc.

Vanhaa silitysrautaa ei oo käytettävissä.

Kannattaa hommata se vanha silitysrauta esim. kirppikseltä/halpahallista tms., kätevä sulattaa nimenomaan luistovoide ja ensimmäiset kerrokset pitovoidetta. Akryylisikli ja nylonharja, joilla siis käsitellään luistoalue. Ja tärkeimpänä jonkunlainen teline, johon suksen saa kiinni. Tässä perussetti.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

On tuo hiihtäminen yhtä "varustelukierrettä." Mua suorastaan hävettää upottaa hiihtokamppeisiin hirveitä (kaikki on toki suhteellista) summia verrattuna siihen, mitä se mun etenemisvauhti on ladulla. No, ei sille voi mitään, että rakkaus lajia kohtaan pistää lompakot nyörit levälleen... Joo, siis viimeisin hankita oli nuo Oneway Diamond 985 -kepit, kun kerran halvalla sai Tervahiihdon yhteydessä (129 eur -> 59 eur). Tuossa pätkin ne sopivan mittaisiksi ja käväsin testilenkillä. Ekasta työnnöstä lähtien oli heti semmonen olo, että wau mitkä kepit! Aivan käsittämättömän hyvät verrattuna vanhoihin Yokon Safiroihin. No, ovh:ssakin on reilusti eroa, olikohan nuo Safirat toissatalvena 59 eur ja taisin niistä 39 eur pulittaa.

Nyt kun vaan saisi hiihtäjän vauhdin täsmäämään välineisiin... :ruoska:

Link to comment
Share on other sites

On tuo hiihtäminen yhtä "varustelukierrettä"...No, ei sille voi mitään, että rakkaus lajia kohtaan pistää lompakot nyörit levälleen...

Itse olen huomannut että kun ei ole ollut juuri minkäänlaisia välineitä, nyt on sitten tullut hankittua yhtä sun toista. Toivottavasti jatkossa ei tarvitse yhtä paljon sijoittaa hankintoihin, vaan harrastusten hintojahan ei lasketa...

Link to comment
Share on other sites

Olen sitä mieltä, että välineisiin kannattaa kyllä sijoittaa.

Hyvillä varusteilla on ilo harrastaa eikä harrastaminen ainakaan silloin lopu huonoisiin välineisiin.

Uskon, että urheiluvälineisiin sijoitetut varat tulevat takaisin jossain toisessa muodossa, kuten hyvänä kuntona, elämän laadun yleisenä paramisena, työtehon paramisena jne..

Itse en ainakaan urheiluvälineissä pihtaile. Jos aletaan laskemaan mitä menee rahaa esim. autoon, niin urheiluvälineisiin sijoitetut varat ovat niihin nähden todella pientä..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy