Get Adobe Flash player
+ Vastaa ketjuun
Näyttää tulokset 1 - 11 / 11
  1. #1
    Liittymispäivä
    25.07.2012
    Paikkakunta
    A, A
    Viestejä
    2

    Vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutus kestävyysurheiluun.

    Mitäänhän en mistään tiedä mutta ajattelin nyt kuitenkin jakaa löydökseni muillekin.

    Kaikki lähti tälläkertaa tästä juoksufoorumin maraton-ohjeesta.

    "Mikä on pitkä lenkki?

    -Pitkä lenkki on normaalia peruskestävyysharjoitusta pitempi juoksulenkki. Lenkin tarkoituksena on parantaa peruskestävyyttä parantamalla rasva-aineenvaihduntaa (rasvan polttamista energiaksi). Harjoitus kehittää lisäksi sydäntä ja verisuonistoa. Tärkeimpänä vaikutuksena pitäisin elimistön opettamista käyttämään rasvoja energianlähteenä. Maratonilla hiilihydraatit loppuvat väistämättä kesken. Mitä paremmin elimistö käyttää omia rasvojaan energiaksi, sitä pitempään jaksetaan ylläpitää vauhtia."

    Jos kerran kestävyysurheilussa joudutaan jokatapauksessa siirtymään hiilari-energialta rasva-energialle, eikö se ole huomattavasti helpompaa sellaiselle, jonka keho on jo tottunut rasva-energian polttoon!?
    Omat empiiriset havainnot tukivat tätä ajatusta alusta asti. Asian esitys kohtasi kuitenkin suunnilleen 100% vastustusta hiilarinsyöjille esitettäessä.
    "Ei voi kestävyysurheilla ilman hiilareita" -uskonto.
    Sitten tuli mieleen, että pakko on interwebin kokoisesta paikasta löytyä joku, joka on asiaan jo perehtynyt.

    http://eatingacademy.com/how-a-low-c...ic-performance

    Riittää, kun lukee aivan alun ja aivan lopun. Ehkä jopa vain aivan lopun, jos ei ole kiinnostunut tutkimuksen tieteellisyydestä. :)

    Pahoittelut, jos tämä on jo jaettu miljuuna kertaa tai vaikka vaan kerrankin!

    Jussi

  2. #2
    Liittymispäivä
    31.01.2012
    Viestejä
    80
    Löytyykö moniakin huipputason kestävyysurheilijoita jotka olisivat karppaajia?

  3. #3
    Liittymispäivä
    13.04.2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestejä
    1,486
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Jussi Turun Paja Katso viesti
    Mi
    Sitten tuli mieleen, että pakko on interwebin kokoisesta paikasta löytyä joku, joka on asiaan jo perehtynyt.

    http://eatingacademy.com/how-a-low-c...ic-performance

    Riittää, kun lukee aivan alun ja aivan lopun. Ehkä jopa vain aivan lopun, jos ei ole kiinnostunut tutkimuksen tieteellisyydestä. :)
    Totta, Interwebin kokoisesta paikasta todella löytää kaikenlaista, ja yleensä myös tukea omille näkemyksilleen, mitä ne ikinä sitten ovatkaan. Itse en kyllä pitäisi tuota "tutkimusta" tieteellisesti kovin pätevänä. Ja koehenkilöitähän oli yksi, eli artikkelin kirjoittaja.
    Enkat: maraton 3:16:21 (Tukholma 5/2014), 1/2 maraton 1:27:52 (Turku 6/2013), 10 km 38:48 (Helsinki 4/2014), 5 km 18:52 (Helsinki 5/2014), 1500 m 4:55,73 (halli, Tampere 2/2014), 800 m 2:22,25 (halli, Tampere 2/2014)

  4. #4
    Liittymispäivä
    28.05.2006
    Paikkakunta
    Naantali
    Viestejä
    1,333
    Tehokkaalla rasvanpoltolla on varmasti merkitystä, mutta omien kokemusten mukaan kisakaudella ja kisoihin ei kannata lähteä rasvoilla leikkimään. Itse olen nyt parina viime talvena noudattanut aika tiukkaa hötötpois linjaa, mutta kasvattanut aina hiilareiden suhdetta kevättä ja kesää kohti. Haluan uskoa siihen että se vaikuttaa positiivisesti rasva-aineenvaihduntaan, mutta itsekin kaipaisin vielä kunnollisia tieteellisiä tutkimuksia aiheesta.
    240,742, Brive 24h 05/10
    7:27:53, IAU WC/EC Seregno ITA 04/12, 4:29
    2:39:55, Tukholma 42,2 km 05/11, 3:48
    1:16:41, Marttila 21,1 km 04/11, 3:38

  5. #5
    Liittymispäivä
    17.06.2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestejä
    355
    Ajattelin muuten tuota samaa äskettäin. En jaksanut nyt lukea tuosta linkistä, mutta ystäväpiiristäni löytyy parikin juoksua harrastavaa HC-karppaajaa. Ei kovin nopeita, mutta kuitenkin. Käytännön testi osoitti että ainakin puolikkaan maran voi juosta täysin ilman hiilareita, kaverin aika oli jotain +2 h. Olisi ehkä mennyt kovempaa hiilareilla, tai sitten ei, koska kovin kokenut juoksija hän ei ole. Mutta voi siinä olla perää että noinkin voisi totuttaa kroppaa rasvan polttoon. Juoksemisesta mäkään en tiedä mitään mutta karpannut olen joskus enemmänkin. Epäilen vaan että jos ei karppaa kokoajan niin kroppa tottuu taas hiilareihin energianlähteenä.

  6. #6
    Liittymispäivä
    08.04.2012
    Viestejä
    31
    Kokemuksesta (ilman mitään viitteitä mihinkään tieteelliseen "totuuteen" - karppausta vaihtelevalla menestyksellä jo vuodesta 2005) sanon, että karppaus ja lenkkeily toimii oikein hyvin. Varsinkin jos tavoitteena on ensisijaisesti laihtua eikä kehittyä juoksijana. Karpatessa juoksemisessa ei ole silloin sellaisia tehoja, että vauhtiominaisuuksiaan pääsisi treenaamaan. Perusnylkytys rauhallisella vauhdilla onnistuu rasvalla siinä missä hiilareillakin, mutta että tosissaan treenaisi kovin vähillä hiilareilla - en suosittele. Eli professorin näkemys siitä, että pk-kaudella voi huoletta vähentää hiilareita ja kisakaudella lisätä, saa kannatukseni.

  7. #7
    Liittymispäivä
    17.06.2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestejä
    355
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti hippetti Katso viesti
    Kokemuksesta (ilman mitään viitteitä mihinkään tieteelliseen "totuuteen" - karppausta vaihtelevalla menestyksellä jo vuodesta 2005) sanon, että karppaus ja lenkkeily toimii oikein hyvin. Varsinkin jos tavoitteena on ensisijaisesti laihtua eikä kehittyä juoksijana. Karpatessa juoksemisessa ei ole silloin sellaisia tehoja, että vauhtiominaisuuksiaan pääsisi treenaamaan. Perusnylkytys rauhallisella vauhdilla onnistuu rasvalla siinä missä hiilareillakin, mutta että tosissaan treenaisi kovin vähillä hiilareilla - en suosittele. Eli professorin näkemys siitä, että pk-kaudella voi huoletta vähentää hiilareita ja kisakaudella lisätä, saa kannatukseni.
    Mutta välttääkö karppaaja maratonilla seinään juoksemisen?

  8. #8
    Liittymispäivä
    08.04.2012
    Viestejä
    31
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Trainee Katso viesti
    Mutta välttääkö karppaaja maratonilla seinään juoksemisen?
    Ei mitään tietoa, en ole hc-karppaaja enkä yhtään maraa ole juossut. Tiedän kyllä tuollaisia olevan olemassa, mutta (tärkeämpiäkin) tekijöitä marasta selviämiseen on kuin se, onko polttoaineena missä suhteessa rasva ja hiilarit. Ehkäpä välttää seinän jos malttaa edetä riittävän hitaasti. Jos vauhtia on paljon niin rasva lienee liian hidasta polttoainetta ja energiaa tarvitaan nopeammin kuin sitä ehtii varastoista irrota, seinä tulee sitten kuitenkin vastaan. Itse haaveilen juoksevani maran johonkin reiluun 4 tuntiin (maksimi suoritus minulle siis) pelottaisi lähteä ketogeenisellä dietillä tuohon yritykseen - en uskoisi edes pääseväni maaliin. Kevyempi, parempikuntoisempi ja kokeneempi juoksija varmaan juoksee rasvoilla siinä missä hiilareillakin maratonin läpi. Karpatessa suola- ja nestetasapainon kanssa saa olla myös tarkkana, kehossa kun on luonnostaan vähemmän nestettä vähillä hiilareilla. Kannattaa tietää mitä touhuaa jos vähillä hiilareilla treenaa kovasti ja kantaa vastuunsa valinnoistaan itse, eikä ainakaan perustella tekemisiään siltä pohjalta mitä jossain nettipalstalla höpistään. :) Mutta sinänsä karppauksen epäterveellisyyteen en usko, itse en ole koskaan syönyt terveellisemmin kuin karpatessa...

  9. #9
    Liittymispäivä
    12.08.2009
    Viestejä
    1,148
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Trainee Katso viesti
    Käytännön testi osoitti että ainakin puolikkaan maran voi juosta täysin ilman hiilareita, kaverin aika oli jotain +2 h.
    Puolikkaan nyt voi juosta vaikka saatanallisessa krapulassa ilman vettä tai mitään jos niikseen tulee (hieman kärjistäen). Ei se välttämättä kivaa ole mutta ihan mahdollista kuitenkin.
    Last edited by LauriH; 26.7.2012 at 12:02.

  10. #10
    Liittymispäivä
    07.12.2005
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestejä
    2,405
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti LauriH Katso viesti
    Puolikkaan nyt voi juosta vaikka saatanallisessa krapulassa ilman vettä tai mitään jos niikseen tulee (hieman kärjistäen). Ei se välttämättä kivaa ole mutta ihan mahdollista kuitenkin.
    Eipä se maratonkaan sen ihmeellisempi ole. Voi hyvinkin juosta krapulassa tai ~0-hiilareilla. Mukavammin ja kovempaa se juoksu silti reilummilla sokereilla kulkee tai selvinpäin! Suurin osa meistä taitaa vaan vetää niitä ihan liikaa, eikä sitä mitä treeni vaatii. Välissä voi olla hyvä treenata tiukemmilla hiilareilla ja rasva-aineenvaihdunta saattaa siitä tehostuakin? Mutta itselläni jää varsinkin tehot ja kestokin matalammaksi kun hiilareita on liian vähän. Pitkää "kuuria" en tosin ole ollut niukilla, joten täyttä varmuutta ei edes omaan kehoon ole. Selviä viitteitä kuitenkin tällä 1-hengen "testi-ryhmällä".

  11. #11
    Liittymispäivä
    22.01.2007
    Paikkakunta
    Nuapurin vieressä
    Viestejä
    14,201
    Viestejä blogissa
    113
    rapulassa voi vetää vaikka montrailin, mutta en suosittele sitä kellekkään. Ja kuten james sano, niin kyllä sokereilla on mukavempaa. Ja todellakin tankataan liikaa maroille, 3 ensimmäiselle tuli vedettyä kaiken maailman maltoa jne. Minusta pärjää normi ruokavaliolla, hieman hiilaria korostaen. Keventelyhän lisäksi vähentää energian tarvetta.
    - suattaa olla -

+ Vastaa ketjuun

Tämän viestin tägit

Viestien säännöt

  • Voit avata uusia ketjuja
  • Voit vastata viesteihin
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Sports 728x90