Get Adobe Flash player
+ Vastaa ketjuun
Sivu 1/5 1 2 3 4 5 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 17 / 77
  1. #1
    Liittymispäivä
    17.10.2010
    Viestejä
    55

    Painon pudotus terveellisin keinoin?

    Olen harrastanut juoksua aktiivisesti noin 5 vuoden ajan. Tavoitteenani on alittaa 3.30 aika maratonilla. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi yksi suotuisa asia olisi painon pudottaminen. Tällä hetkellä rasvaprosenttini on 22. Tiedän, että en ole ylipainoinen, mutta juoksun keveyteen vaikuttaisi oleellisesti n 4kg painon pudotus.

    Ongelmani on se, että syön mielestäni erittäin terveellisesti. Ruokavaliooni ei kuulu säännöllisesti ns. turhat hiilarit eikä tyydyttyneitä rasvoja. Viljatuotteissa käytän ainoataan tummaa viljaa. Kasvisksia ja marjoja kuluu päivittäin runsaasti. Syön paljon rahkaa, raejuustoa, kanamunia, tofua jne proteiinilähteinä.

    Millä keinoin ns normaalirakenteinen aktiivisesti liikkuva juoksija saa pudotettua painoaan niin, että se ei vaikuta negatiivisesti harjoitteluun? Ihan paastoamaankaan ei viitsisi alkaa.

  2. #2
    Liittymispäivä
    29.08.2009
    Viestejä
    60
    Olen kokeneempi laihduttajana kuin juoksijana, ja minulle on painon pudotuksessa toiminut pelkästään kalorien laskeminen. Vaikka söisin kuinka terveellisesti, niin paino vaan ei kaloreita laskematta putoa, sillä ilmeisesti syön aina juuri sen verran kuin kulutankin. Ensin kannattaa mielestäni kirjata jonkin aikaa vaikka Kalorilaskuriin tämänhetkiset "normaalit" syömisensä, jotta näkee millä energiamäärällä se paino ei vielä putoa. Kalorilaskurin avulla seuraillen voi sitten vähän kerrallaan tiputtaa syömäänsä energiamäärää, ja syömisten karsinta kannattanee suorittaa haluamassaan suhteessa hiilihydraateista ja rasvoista. 500 kilokalorin vajetta usein suositellaan normilaihduttajille, en tiedä onko tämä juoksijalle hyvä ohjenuora vai ei. Eli kalkulointia vaan kehiin, sanon minä :)
    Last edited by _karo; 24.8.2011 at 14:34.

  3. #3
    Liittymispäivä
    17.08.2006
    Paikkakunta
    Porslahti
    Viestejä
    1,931
    Viestejä blogissa
    4
    Jonkinlainen rehellinen kirjanpito omista syömisistä yleensä paljastaa, missä mättää. Tähän perustuu mm. Painonvartijoiden tehokkuus, heillä on helppo ja toimiva keino pitää kirjaa nautitusta ravinnosta. Itse olen onnistunut pudottamaan painoa käytännössä vain pistemenetelmällä. (En tosin maksanut Painonvartijoille siitä, vaan urkin tuon systeemin tuttavilta kyselemällä ja netistä, mikä oli tosin melko työlästä.) Nykyäänhän Painonvartijat eivät enää markkinoin systeemiään Suomessa lainkaan.

    Olen sittemmin katsellut kiloklubi-nettipalvelua. Se vaikuttaa mainiolta muuten, mutta siinä on se ongelma, että kirjanpito ei ole yhtä vaivatonta kuin Painonvartijoiden pistemenetelmässä. Toisaalta kiloklubista saa paljon muutakin tietoa oman ravinnon laadusta kuin pelkästään energiamäärät. Täytynee kokeilla ainakin jonkin aikaa sitä. Jo lyhyen tutustumisen perusteella kävi ikävästi ilmi, että olen todellakin päässä arvioinut nauttimani energiamäärät alakantiin. Eipä ihme, että paino ei ole pudonnut.

    Itselläni on muuten tavoitteena sama, ainakin 4 kg pudotus ennen seuraavaa maratonia. Olen itse asiassa "päättänyt", että kun paino on pudonnut vähintään 4 kg, niin menen seuraavaan pohjoismaiseen maratoniin, oli se sitten mikä hyvänsä. Otetaanko skaba, kumpi saa ensin 4 kg pois?
    Last edited by cokekola; 24.8.2011 at 13:50.

  4. #4
    Liittymispäivä
    24.08.2010
    Viestejä
    106
    En mäkään usko mihinkään muuhun diettiin kuin kaloreiden laskemiseen. Laihduttaessaan saa syödä mitä haluaa, kunhan vain huolehtii että saanti pysyy pienempänä kuin kulutus. Tässä ajattelussa helpottaa, kun mieltää kaikki herkut osaksi ruokavaliotaan. Esim. jos sattuu syömään kahvin yhteydessä pullaa, niin jättää sit lautaselta perunat pois.

    Muistelisin, että 1kg rasvaa sisältää noin 8000kcal ja että terveellinen laihdutustahti on <0,5kg/vko. Tämä vastaa noin 3000-4000 kcal/vko.

    Käytännössä tämä energiavaje saadaan aikaiseksi joko syömistä vähentämällä tai kulutusta lisäämällä. Tässä suurin osa laihduttajista karahtaakin kivikkoon, kun molemmat liikkeet tehdään yhtäaikaa ja vaje kasvaa liian suureksi. Eli se on joko tai - ei molempia.

  5. #5
    Liittymispäivä
    17.08.2006
    Paikkakunta
    Porslahti
    Viestejä
    1,931
    Viestejä blogissa
    4
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti adebisi Katso viesti
    Tässä suurin osa laihduttajista karahtaakin kivikkoon, kun molemmat liikkeet tehdään yhtäaikaa ja vaje kasvaa liian suureksi. Eli se on joko tai - ei molempia.
    En usko, että suurin osa laihduttajista ymmärtää, kuinka paljon pitää liikkua laihtuakseen. Toistaiseksi kaikille, joiden kanssa on asiasta tullut puhetta, on ollut täysin uskomaton yllätys, että yhden donitsin polttamiseen liikkumalla tarvitaan noin viiden kilometrin juoksu tai kävely. Samoin yllätys on ollut, että energian kulutuksen kannalta on lähes sama, juokseeko sen viisi kilometriä vai käveleekö sen.

    Sen vuoksi luulen vakaasti, että suuri osa laihduttajista karahtaakin kivikkoon sen takia, että viiden kilometrin lenkin suoritettuaan he luulevat, että voivat huoletta syödä ainakin viisi donitsia.

  6. #6
    Liittymispäivä
    19.01.2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestejä
    832
    Epäilen myös monen urheilevan 3-5 päivänä viikossa, mutta syövän 7 päivänä viikossa "kun kerran lenkkeilen"-ajatuksella. Kokeilin huvikseni tuota Kalorilaskuria ja tämän päivän syösyt sekä tiedossa olevat syötävät olisi 1900 kaloria. Sopisi viime aikojen painontippumiseen aika hyvin, mutta lenkkipäivinä pitäisi syödä extraa ettei mene heikotuksen puolelle kuten eilen kävi reilun tunnin lenkilla, kun aamiainen+lounas oli kovin heppoiset.
    PB: 1500m 6:42 9/11, Cooper 2300m 5/11, 5000m 24:16 9/11, 10000m 54:54 8/11 1/2M 2:13:30

  7. #7
    Liittymispäivä
    17.10.2010
    Viestejä
    55
    Mitenkähän luotettavia nuo netissä olevat kalorilaskurit on? Ruoan kun voi tehdä niin monella eritavalla esim. miten rasvaista kermaa ja millaista margariinia jne ruoan valmistuksessa käyttää. Ei kai tässä auta muu kuin alkaa kirjaamaan syömisiään ylös yhtä tarkasti kuin omaa treenejään - taulukot tietokoneella lisääntykööt.

    cokecola: otan kyllä vastaan tuon 4kg painonpudotus haasteen. (Kovin rajua aikatavoitetta en lähde kyllä asettamaan, sillä sehän kostautuu.) Minun projekti alkaa tänään ja realistisesti ajateltuna 2kg pitäisi lähteä kevyesti lokakuun puoliväliin mennessä (jolloin juoksen seuraavan maratonin) ja loput vuoden loppuun mennessä, viimeistään. Haluan näyttää itselleni, että mä oikeesti pystyn siihen!

  8. #8
    Liittymispäivä
    17.08.2006
    Paikkakunta
    Porslahti
    Viestejä
    1,931
    Viestejä blogissa
    4
    Ainakin tuossa kiloklubin laskurissa on yritetty vähän eritellä ruokien energiamääriä senkin mukaan, millaisista aineksista ruoka on valmistettu. Lisäksi siinä voi koota omia reseptejä, jolloin voi valita, onko ruuassa käytetty kuohukermaa, kevytkermaa tai Floran kermankaltaisia valmisteita jne.

    Itse koetan tarkastella kalorimääriä kuitenkin kohtuullisen suurpiirteisesti, ei se kone kuitenkaan tiedä, kuinka paljon juuri minun elimistöni kuluttaa energiaa. Tänä insinöörititeiden kulta-aikana tahtoo kovin helposti unohtua, että luonnossa on kovin paljon epätarkkuutta luonnostaan.

    Okei, laitetaan ekaksi tavoitteeksi -2 kg 15.10. mennessä.
    Last edited by cokekola; 26.8.2011 at 08:18.

  9. #9
    Liittymispäivä
    26.08.2010
    Viestejä
    967
    Viestejä blogissa
    1
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Haahuilija Katso viesti
    Mitenkähän luotettavia nuo netissä olevat kalorilaskurit on? Ruoan kun voi tehdä niin monella eritavalla esim. miten rasvaista kermaa ja millaista margariinia jne ruoan valmistuksessa käyttää. Ei kai tässä auta muu kuin alkaa kirjaamaan syömisiään ylös yhtä tarkasti kuin omaa treenejään - taulukot tietokoneella lisääntykööt.
    Yksi tapa kontrolloida kaloreitaan, ellei niitä jaksa laskea, on syödä harvemmin. Tämä varmaan herättää joissain tahoissa ankaraa vastustusta, mutta omalla kohdalla olen toimivaksi havainnut. Uskoakseni metsässä asuva keräilijä/saalistajaihminen on sopeutunut siihen, että aina ruokaa ei ole tarjolla, mutta silloinkun sitä on, vatsa pitää syödä täyteen. Juoksulenkit ja muu pitkäkestoinen liikunta tuntuvat parhailta tyhjään vatsaan, vaikka olisi ollut päivän tai puoli syömättä, mikä ei suinkaan ole sama asia kuin tyhjillä energioilla liikkuminen. Sama sinne vatsaan kuitenkin mahtuu lenkin jälkeen teki sen lenkin tai ei. Mutta mikä tapa sitten sopii kellekin parhaiten. Itse olen ollut lapsesta asti pyöreämpää sorttia, johon vararavinto imeytyy helposti. Joskus on yrittänyt syödä tasaisin väliajoin kontrolloidusti, mutta ei siitä oikein mitään tullut. Nälkä ei lähde, jatkuvasti on houkutus panna jotain suuhunsa, ja lopputulema on ylensyönti.

    Aloittajan puheenvuorosta tuli vaikutelma, että saisi syödä reilusti kunhan ruoka on terveellistä? Kalorit on kaloreita oli ne sitten 'terveellisiä' tai 'epäterveellisiä'. Tutkimustietoa erilaisten ravintoaineiden hyvyydestä ja huonoudesta tuntuu olevaan niin moneen lähtöön, ettei oikein tiedä mitä uskoa. Ei varmaan ole pahaksi vetää monipuolisesti. Itse harrastan sellaista, että joskus karppipäiviä, joskus kasvispäiviä, joskus nälkäpäiviä, mutta normaalisti normaalia...

  10. #10
    Liittymispäivä
    10.05.2008
    Paikkakunta
    Cambridge, MA
    Viestejä
    3,569
    Viestejä blogissa
    38
    Mulla on joka päivä hiilaripäivä. Keskimäärin menee varmaan 1 banaani, 1 omena, pari luumua, pari nektariinia, rasia viinirypäleitä, vähän porkkanaa, 400g:n ruisleipä juustolla sekä yksi vaihteleva lämmin ateria. Tunnen aina olevani ihan täynnä, mutta silti hyvin pienelläkin juoksumäärällä pysyy aika hyvin aloillaan.
    -07: 1000m:3.36, 1500m:5.48, Cooper:2930m, 5000m:22.31
    -08: 1000m:3.19, 1500m:5.17, Cooper:3200m, 5000m:20.00, 10km:40.48, ½:1.44.32
    -09: 1000m:3.04, 1500m:4.52, Cooper:3570m, 5000m:18.16, 10km:34.21, ½:1.20.53, M:3.23.03
    -13: 5km:17.11, 10km:39.07, ½:1.23.31
    -14: Cooper:3520m, 10km:35.47, ½:1.19.23

  11. #11
    Liittymispäivä
    05.09.2006
    Paikkakunta
    Englanti
    Viestejä
    1,211
    Viestejä blogissa
    2
    ruokavalion yksinkertaistaminen voisi olla yksi keino pudottaa painoa. Tätä ainakin ajattelin kokeilla seuraavaksi. Ideaa on esitelty tuossa Tepon blogissa: http://wholehealthsource.blogspot.co...besity_28.html

    tietty on lukuisia muitakin tapoja pudottaa muutama kilo pois, ainakin väliaikaisesti

  12. #12
    Liittymispäivä
    19.01.2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestejä
    832
    Yahoossa aiheeseen sopiva lyhyt juttu:
    http://uk.lifestyle.yahoo.com/do-you...ion-sizes.html

    Moniin tuotteisiin on jo löytänyt tiensä juuri annoksen osuutta päivän kalorimäärästä kuvaava laatikko. Annoskoot vain ovat jotain muuta kuin mitä olettaisi.
    PB: 1500m 6:42 9/11, Cooper 2300m 5/11, 5000m 24:16 9/11, 10000m 54:54 8/11 1/2M 2:13:30

  13. #13
    Liittymispäivä
    20.07.2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestejä
    186
    Viestejä blogissa
    1
    Iän myötä aineenvaihdunta kokee melkoisia muutoksia, joten painonpudotusvertailuja on hankala tehdä. 40 jälkeen on tullut hankalammaksi pysyttäytyä vanhoissa kiloissa. Syksyn koitoksiin olen jättänyt vaalean leivän syömisen ja vaihtanut ne KTz:n reseptien mukaisesti hedelmiin ja tummaan leipään. Kaloreja on ole laskenut enkä syömisiä vähentänyt, mutta jos työpaikan ruokalassa on kermapottuja niin en ota enää täyttä satsia vaan ensin iso satsi salaattia lautaselle ja sitten kermapottua mitä mahtuu. Jokusia kiloja on lähtenyt sitten kesän vaikka on harjoitteluakin tullut toki lisää.

    Pelkästään juoksemalla en olisi kiloja saanut pudotettua. Paikat eivät kestä sitä juoksumäärää mitä siihen tarvittaisiin.

  14. #14
    Liittymispäivä
    17.08.2006
    Paikkakunta
    Porslahti
    Viestejä
    1,931
    Viestejä blogissa
    4
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti AccidentalRunner Katso viesti
    Iän myötä aineenvaihdunta kokee melkoisia muutoksia, joten painonpudotusvertailuja on hankala tehdä. 40 jälkeen on tullut hankalammaksi pysyttäytyä vanhoissa kiloissa.
    Tätä olen pohtinut paljon. Itse olen jo saanut 50 mittariin ja todennut, että painon pudottaminen on nykyään todella vaikeaa. Tarkailtuani asiaa jo jonkin aikaa, alan kallistua kuitenkin siihen tulkintaan, että kyse ei ehkä ole sittenkään aineenvaihdunnan muutoksista, vaikka siihen olisi kovin, kovin, mukava uskoa ja vedota. Termodynamiikan II pääsääntö ei kuitenkaan muutu iänkään myötä, joten pelkään, että kyse on sittenkin aineenvaihdunnan muutoksien sijaan pään sisäisistä muutoksista. Ikääntyessä ihmisestä tulee auttamatta yhä mukavuuden- ja ravinnonhakuisempi. Kun sitten mielessä syömisiä vähätellään ja liikuntaa liioitellaan, niin painon lisääntymiselle ei ole olevinaan muuta selitystä kuin "aineenvaihdunnan muutokset". Mikä on mukavaa, koska sille ei itse mahda mitään.

  15. #15
    Liittymispäivä
    20.07.2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestejä
    186
    Viestejä blogissa
    1
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti cokekola Katso viesti
    Tarkailtuani asiaa jo jonkin aikaa, alan kallistua kuitenkin siihen tulkintaan, että kyse ei ehkä ole sittenkään aineenvaihdunnan muutoksista, vaikka siihen olisi kovin, kovin, mukava uskoa ja vedota. Termodynamiikan II pääsääntö ei kuitenkaan muutu iänkään myötä, joten pelkään, että kyse on sittenkin aineenvaihdunnan muutoksien sijaan pään sisäisistä muutoksista. Ikääntyessä ihmisestä tulee auttamatta yhä mukavuuden- ja ravinnonhakuisempi. Kun sitten mielessä syömisiä vähätellään ja liikuntaa liioitellaan, niin painon lisääntymiselle ei ole olevinaan muuta selitystä kuin "aineenvaihdunnan muutokset". Mikä on mukavaa, koska sille ei itse mahda mitään.
    En kiellä etteikö voisi olla kyse myös mukavuudenhalusta, mutta onneksi voidaan vedota tutkimustietoon. On fysiologinen fakta, että ihmisen elimistö ja elintoiminnot muuttuvat iän karttuessa. Yksilöllisesti kylläkin, mutta yhteistä on se, että palauttavat kotipizzat eivät kulu enää samalla tavalla kuin nuorempana. Yksilöllisiä ovat myös elintavat. Toinen ostaa isomman mukavan nojatuolin ja lukee kirjan, toinen ostaa uudet lenkkitossut ja lähtee lenkille. Henkilökohtaisesti olen edelleen sitä mieltä, että iän karttuessa painonhallinta ainoastaan liikunnan avulla ei onnistu vaan vaatii lisäksi ruokavaliomuutoksia.

    Eilen tuli yleltä radio-ohjelma, jossa käsiteltiin samoja asioita. Kuuntelin autossa pätkiä ja yksi asia jäi mieleen: "viidennes suomalaisista on käytännössä 0-liikkujia". Se on paljon se (jos muistan oikein luvun).

  16. #16
    Liittymispäivä
    01.01.2008
    Viestejä
    622
    Olen seurannut lähipiirin henkilöitten laihdutusta eli ruokakontrollia sekä lapsuuden kodissa että omassa perheessä 40 vuotta.

    En osaa siitä muuta sanoa kun että varokaa niitä pisteitä ja kalorilaskureita ja muita, siitä tulee vaan epä terve suhtautiminen ruokaan ja kohta kuivunut edam kannikka muuttuu addiktiiviseksi peikoksi ja kaikki pyörii syömisen ympärillä. Melkeen parempi olla 4 kg "ylipainoinen" kun ajaa itsensä epäterveeseen suhteeseen ruoan kanssa. Siinä äkkiä analysoi syömisensä lopullisesti pilalle.

    Se näkyy auttavan että selvittää miksi syö lohduttaakseen itteään. Menee sen sijaan vaikka makkariin kattomaan nukkuvaa lasta tai yrittää tunkea kaverin kainaloon.

    Alkoholisteilla on helppoa, viina ei ole pakko juoda ollenkaan mutta ruoka addiktion kun hankkii on vaikeaa kun syödä on kuitenkin pakko.
    juoksu - hiihto - suunnistus
    ruisriikki -07 44:16
    ruisrääkki -13 1:44:27
    lieto uusivuosi -11/11k 50:35

  17. #17
    Liittymispäivä
    17.08.2006
    Paikkakunta
    Porslahti
    Viestejä
    1,931
    Viestejä blogissa
    4
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti AccidentalRunner Katso viesti
    En kiellä etteikö voisi olla kyse myös mukavuudenhalusta, mutta onneksi voidaan vedota tutkimustietoon. On fysiologinen fakta, että ihmisen elimistö ja elintoiminnot muuttuvat iän karttuessa.
    Tutkimustiedon mukaan iän myötä energian kulutus laskee esimerkiksi 30 ikävuodesta 50 ikävuoteen noin 50 kcal/vrk. Se vastaa noin yhtä voitelematonta ja päällysteetöntä pientä paahtoleipäviipaletta. Ei sillä paljon selitä, ainakaan omalla kohdallani, painon kertymistä. Enkä ainakaan itse kutsuisi muutosta "melkoiseksi aineenvaihdunnan muutokseksi".

+ Vastaa ketjuun
Sivu 1/5 1 2 3 4 5 ViimeinenViimeinen

Viestien säännöt

  • Voit avata uusia ketjuja
  • Voit vastata viesteihin
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Sports 728x90