Get Adobe Flash player
+ Vastaa ketjuun
Sivu 1/7 1 2 3 4 5 6 7 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 17 / 103
  1. #1
    Liittymispäivä
    10.12.2010
    Viestejä
    7

    Miten hiihto vastaa juoksua?

    Luin kerran jostain lehtiartikkelista , että jos fillaroi 70kilometriä tämä vastaa juoksussa vain 10kilometriä. Olen ajatellut nyt aloittaa tuon sepon puolikkaan... , Mutta ongelmana on , että haluaisin hiihtää osan treenistä.

    otetaan nyt vaikka tuo eka treeni on 30minuuttia. Kuinka paljon täytyy vapaalla tyylillä hiihtää , että se vastaisi juoksussa tuota 30minuuttia?

  2. #2
    Liittymispäivä
    20.10.2005
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestejä
    8,061
    Viestejä blogissa
    266
    Paljon riippuu tekniikasta. Jos hiihto on hallussa ja syke ei nouse kauheasti, niin nyrkkisääntönä 1,5-2xpidempi ajallisesti pitää hiihtolenkin olla. Itellä on silleen, että 10-15km on perusjuoksulenkki, eli tunnin molemmin puolin. Suksilla sitten semmosia 1,5-2h siivuja. Jos alottelet hiihtoa ja jos juoksu jo jollain lailla sujuu, pitää ainakin alkuun hiukan ehkä lyhkäsempiä hiihtolenkkejä tehdä.

  3. #3
    Liittymispäivä
    27.12.2007
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestejä
    316
    Paljon riippuu hiihtotekniikasta, maastosta, kelistä, suksesta ja voitelusta. Ei kai mitään yleispätevää kerrointa voi sanoa. Tekisin mahdollisimman monta reeniä hiihtäen, niin kauan kun kelejä piisaa. Säästää jalkoja ja ehkä jopa mieltäkin. Riittää kun kerran viikossa juoksee niin pysyy tuntuma.

  4. #4
    Liittymispäivä
    10.12.2010
    Viestejä
    7
    No Voitte varmaan arvella hiihtotekniikan , kun ekaa talvee hiihdän... Voitelu on onnistunut aina! Mut käsillä teen enemmän töitä....

  5. #5
    Liittymispäivä
    20.10.2005
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestejä
    8,061
    Viestejä blogissa
    266
    Sitte alotat maltilla. Kun homma alkaa sujumaan, voit tehdä rauhallisesti vähän pidempiä lenkkejä suksilla.

  6. #6
    Liittymispäivä
    20.02.2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestejä
    6,210
    Viestejä blogissa
    378
    Sehän on todettu että perinteinen hiihto vastaa paremmin juoksua tai ainakin palvelee paremmin, joten itse pidän sääntönä sellaista että 30 km hiihtelylenkki vastaa n. 15 km juoksulenkkiä. Itselläni tosin syke perinteistä hiihtäessä on jonkinverran matalampi kuin hitaimmassakaan juoksuvauhdissa. Luistellen mennäänkin sitten kovemmilla sykkeillä, mutta tekniikka ei palvele juoksua teknisesti yhtä hyvin.
    The Sky is the limit, when your heart is in it.

  7. #7
    Liittymispäivä
    22.10.2005
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestejä
    350
    Itse:
    Hcm 2004: n. 4h35min
    Tukholma 2005: 3h26min

    Välissä oli juoksua n. 800km ja hiihtoa 2000km (1500v/500p). Moni hoki minulle, ettei juoksukunto kasva hiihtämällä. Olen toista mieltä. Ei siitä hiihdosta haittaakaan tavalliselle kuntoilijalle ole.
    --------------------------------------------------
    pb. Tukholma 2005 3:26:46 - Vuokattihiihto 2008 V60km 3:08:03

  8. #8
    Liittymispäivä
    20.10.2005
    Paikkakunta
    Home, not alone
    Viestejä
    18,741
    Viestejä blogissa
    383
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti artsi1981 Katso viesti
    Ei siitä hiihdosta haittaakaan tavalliselle kuntoilijalle ole.

    Tuskin mitään haittaa, mutta kuten edellä todettu, niin tuplamäärä aikaa menee saman harjoitusvaikutuksen saamiseen. Ja tuo aikahan on tunnetusi melko rajallinen luonnonvara.
    Ei elämästä selviä hengissä edes lenkkikengissä.

  9. #9
    Liittymispäivä
    20.10.2005
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestejä
    8,061
    Viestejä blogissa
    266
    Hiihdolla on hyvä rakentaa pohjia maratonille. Saa jalkoja turhaan kuormittamatta tunteja alle ja vartalon lihaksistokin saa samalla hyvää treeniä.

  10. #10
    Liittymispäivä
    20.02.2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestejä
    6,210
    Viestejä blogissa
    378
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti artsi1981 Katso viesti
    Itse:
    Hcm 2004: n. 4h35min
    Tukholma 2005: 3h26min

    Välissä oli juoksua n. 800km ja hiihtoa 2000km (1500v/500p). Moni hoki minulle, ettei juoksukunto kasva hiihtämällä. Olen toista mieltä. Ei siitä hiihdosta haittaakaan tavalliselle kuntoilijalle ole.
    Tiedän kyllä henkilöitä, jotka talvisin ei juurikaan juokse vaan kaikki lenkit tulee hiihtäen. Mutta niitä tuleekin sitten tyyliin 2000 km. Ja keväällä suoraan suksilta maratonille ja kyllä kulkee. Ainakin ihan samalla talvalla kuin syksyllä juoksukauden jälkimainingeissa. Nää on niitä ikiliikkujia.
    The Sky is the limit, when your heart is in it.

  11. #11
    Liittymispäivä
    02.01.2008
    Viestejä
    634
    Viestejä blogissa
    14
    Peruskestävyyden kannalta ei varmaan ole niin isoa eroa juokseeko vai hiihtääkö. Mutta ainakin omalla kohdallani olen tänä talvena huomannut juoksuvauhtien hidastuneen dramaattisesti, kun tuli varsinkin ennen kovempia pakkasia hiihdettyä enemmän kuin juostua.

    Alkoi kirjaimellisesti v...ttamaan kun tuli tammikuussa ja toisen kerran vielä nyt helmikuussakin maantiekympillä turhan monta minuuttia takkiin viime syksyyn verrattuna. No, osan voi aina laittaa kelin, kenkien ja muutaman kertyneen kilon piikkiin, mutta ei sentään lähes 10% hidastumista. Totuus on se, että juoksutuntuma on aivan kateissa. Shokkihoito on aloitettu, ja aika näyttää miten tässä edetään. Vaikealta tuntuu tällä hetkellä. Yksi kokeilemisen arvoinen keino "hiihtokaudella" voisi olla juosta vain reipasvauhtisia lenkkejä, ja jättää pk-sykkeillä taapertaminen pelkästään ladulle.

    Summa summarum, onhan se hiihtokin ihan kivaa, mutta ensi talvena aion ylläpitää paremmin juoksutuntumaa myös vuodenvaihteen molemmin puolin, ettei kävisi samalla tavalla uudestaan. Tietenkin sillä varauksella että koivet kestää juoksemista. Ikuinen taistelu ylipainoa vastaan on sitten ihan oma juttunsa.
    35-207, Cooper 3320 (1994), 3250 (2010), 1/2 1.36 (2010), mara 3.33 (1994), 3.54 (2009)
    AerK 159 (5,10 min/km), AnaK 181 (4,08 min/km) Max ???

  12. #12
    Liittymispäivä
    20.02.2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestejä
    6,210
    Viestejä blogissa
    378
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Mensonge Katso viesti
    Hiihdolla on hyvä rakentaa pohjia maratonille. Saa jalkoja turhaan kuormittamatta tunteja alle ja vartalon lihaksistokin saa samalla hyvää treeniä.
    Kyllä. Täysin samaa mieltä! Itselläni jäisi kyllä pelkät juoksut tosi vähiin näin talvella ja ihan kesälläkin. On todella harvinaista, että juoksisin 50 tai enemmän viikossa. Mutta hiihtelen kyllä helposti tuplasti ton määrän viikossa. Ja vielä kun ei tule juurikaan tehtyä mtä ylävartalon lihaksiston eteen niin hiihto on mitä parhain tapa saada koko kroppaan vähän ytyä!

    Monelle hiihtoon hieman ylimielisesti suhtautuvalle sanoisin, että kyllä se on todettu monella taholla kuluttavan vaikkapa energiaa todella paljon verrattuna esim. hölkkään, joten ihan maallikkona ja mistään mitään tietämättömänä uskallan luottaa siihen että ei se nyt niin tyhjänpäiväistä touhua ole. Omalla kohdallani se toimii esim. ylipitkiä matkoja ajatellen erittäin hyvänä harrastuksena ja treenimuotona.
    The Sky is the limit, when your heart is in it.

  13. #13
    Liittymispäivä
    22.01.2007
    Paikkakunta
    Nuapurin vieressä
    Viestejä
    14,445
    Viestejä blogissa
    114
    Aloittelijalle on ihan hyvä että saa muutakin liikuntaa kuin juoksua, ja pertsa on parhaimmasta päästä!! Sinuna alottasin ihan 20-30min hiihtolenkistä ja kasvattasin sitä pikkuhiljaa kun paikat tottuu. Ja hiihto on siitä mahtava laji, että kun saa muutaman reenin alle vauhtia tulee roimasti lisää!!
    - suattaa olla -

  14. #14
    Liittymispäivä
    20.02.2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestejä
    6,210
    Viestejä blogissa
    378
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti vasen pakki Katso viesti
    Peruskestävyyden kannalta ei varmaan ole niin isoa eroa juokseeko vai hiihtääkö. Mutta ainakin omalla kohdallani olen tänä talvena huomannut juoksuvauhtien hidastuneen dramaattisesti, kun tuli varsinkin ennen kovempia pakkasia hiihdettyä enemmän kuin juostua.

    Alkoi kirjaimellisesti v...ttamaan kun tuli tammikuussa ja toisen kerran vielä nyt helmikuussakin maantiekympillä turhan monta minuuttia takkiin viime syksyyn verrattuna. No, osan voi aina laittaa kelin, kenkien ja muutaman kertyneen kilon piikkiin, mutta ei sentään lähes 10% hidastumista. Totuus on se, että juoksutuntuma on aivan kateissa. Shokkihoito on aloitettu, ja aika näyttää miten tässä edetään. Vaikealta tuntuu tällä hetkellä. Yksi kokeilemisen arvoinen keino "hiihtokaudella" voisi olla juosta vain reipasvauhtisia lenkkejä, ja jättää pk-sykkeillä taapertaminen pelkästään ladulle.

    Summa summarum, onhan se hiihtokin ihan kivaa, mutta ensi talvena aion ylläpitää paremmin juoksutuntumaa myös vuodenvaihteen molemmin puolin, ettei kävisi samalla tavalla uudestaan. Tietenkin sillä varauksella että koivet kestää juoksemista. Ikuinen taistelu ylipainoa vastaan on sitten ihan oma juttunsa.
    Niinpä. Siis kerran viikossa juoksua riittää varmasti pitämään meillä harrastelijoilla juoksutuntumaa yllä. Täysin ilman juoksua en minäkään uskalla olla jos mielii, että jotenkin se tossu kesällä vielä kulkee. Sen sijaan jos ei mitään muuta tavoitetta ole kuin että saa ja haluaa yleensäkin liikkua niin ei haittaa vaikka hiihtäis koko talven.

    Jos päätyy siihen kerran viikossa juosten lenkki -systeemiin niin tietysti se kannattaa tehdä vähän kovempivauhtisena tai vaikka ihan vetoja tms. Ne pk-lenkithän tulee siinä hiihtäessä. Väkisinkin.
    The Sky is the limit, when your heart is in it.

  15. #15
    Liittymispäivä
    16.05.2006
    Paikkakunta
    Ii
    Viestejä
    385
    Miksi pitää jonkun liikuntamuodon vastata jotakin toista, ajallisesti tai muuten? En tiedä ketjun aloittajan tasoa, mutta ainakin meikäläisen kuntoilijantasolla on sama juokseeko vai hiihtääkö, kunhan suorituksen kesto on riittävä. En oo ikinä reenannu minkään ohjelman mukaan, enkä aio ainakaan ihan heti aloittaa. Parhaat ajat oon tehnyt esim. puolimaralla keväällä heti hiihtokauden jälkeen. Ulkoilusuoritukset on hiihtäen ainakin minulla pitempiä kuin juosten ja näin ollen juoksukuntokin on talven jäljiltä hyvä. Esim. tänään 35km pitkän hiihtotapahtuman läpi hoipertelu oli hyvää reeniä kevään/kesän juoksuja ajatellen.
    Tsemppiä ketjun aloittajalle treenailuihin (ja muillekin), älä ota tätä minun tilitystä henk.kohtaisesti. Mukavahan näitä juttuja on spekuloida, kysellä ja saada lisäinfoa kolleegoilta:) Tämä oli vaan minun mielipide.

  16. #16
    Liittymispäivä
    08.01.2006
    Viestejä
    925
    Viestejä blogissa
    11
    Mitään valmista kaavaa sille, miten hiihto vastaa juoksua, ei voi antaa. Joskus tunnin hiihtoharjoitus esim. rankassa maastossa voi olla rasittavampi kuin tunnin juoksulenkki, ja päinvastoin. Tämä riippuu niin monesta tekijästä: harjoituksen luonne, hiihdossa keli ja tekniikka jne. Sen voin omastakin kokemuksestani vahvistaa, että hiihtäminen talvella kehittää erinomaisen hyvin peruskuntoa myös kesän juoksuja ajatellen. Esimerkiksi arki-iltana ei sen hiihtolenkin tarvitse olla 1-1,5 tuntia pidempi. Viikonloppuna voi sitten hiihdellä pitempäänkin. Ja "pertsa" on juoksemisen tekniikkaa ajatellen se parempi hiihtotyyli.


  17. #17
    Liittymispäivä
    04.08.2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestejä
    23
    Minkä takia esim. tunti 140 sykkeellä hiihtoa ei vastaa tuntia 140 sykkeellä juoksua? Ainakin omasta mielestäni tunti peekoota on tunti peekoota.

+ Vastaa ketjuun
Sivu 1/7 1 2 3 4 5 6 7 ViimeinenViimeinen

Viestien säännöt

  • Voit avata uusia ketjuja
  • Voit vastata viesteihin
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Sports 728x90