Lonkan kipuilu voi johtua useasta asiasta. Jos sinulla on lievää askelvirhettä tai epätasapainoa lonkan alueella, pitkittynyt kuormitus pitkillä lenkeillä saattaa aiheuttaa kipua. Fysioterapeutti osaa kartoittaa lonkan seudun lihastasapainon ja liikkuvuuden, sekä antaa ohjeita, joilla tasapainoa voi korjata.
Lonkkakipua voi ennaltaehkäistä ja hoitaa usealla eri tavalla. Lonkan koukistajia voi venyttää liikkuvuuden parantamiseksi. Minulla itselläni on ollut lonkkaongelmia. Hieman yllättävää kyllä, reipasvauhtiset vedot venyttävät tehokkaasti lonkkaa ja parantavat liikkuvuutta. Tällöin täytyy kuitenkin olla varovainen, ettei lisää kuormitusta liian nopeasti ja aiheuta uusia ongelmia. Alkukesästä lonkkani vaivasi kipuilemalla ison osan päivää. Viimeisen kahden kuukauden maratonharjoittelu vetoineen teki ihmeitä lonkalleni. Tällä hetkellä lonkan kipuilua ei juuri huomaa.
Juoksijan on tärkeää jumpata säännöllisesti esimerkiksi kerran viikossa. Lonkan toiminnan kannalta syvät vatsa- ja selkälihakset ovat tärkeitä. Olin pari vuotta sitten Kihun maratonkoulussa, jossa saimme erinomaiset juoksijalle räätälöidyt jumppaohjeet. Minulla oli tuolloin erilaisia jalkaongelmia. Esimerkiksi polveni eivät kestäneet kunnolla edes kyykkyyn menemistä. Kihun opeilla juoksumääräni lisääntyivät noin 20% ja jalkani parantuivat käytännössä terveiksi. Uskon sen olevan lähinnä jumpan ansiota.
100 km 12 h 10 min (omatoimiulkoilu 6/2010), 60 km 6.27.39 (Vaajakosken maastoultra 2009), 42 km 3.26.19 (Finlandia-maraton 9/2010), 21 km 1.42.36 (Finlandia maratonin jälkimmäinen puolisko 9/2010)