Get Adobe Flash player
+ Vastaa ketjuun
Näyttää tulokset 1 - 12 / 12
    Liittymispäivä
    28.07.2007

Korkea syke lenkin alussa?

Mun syke hipoo "taivaita" nykyään lenkin alussa. Eli ensimmäiset 5 min. lenkistä sykemittari näyttää 180 ja sen yli olevaa sykettä. 5 minuutin juoksun jälkeen syke tasoittuu ja on taas 150-160. Onko tämä ihan normaalia? Huomasin ilmiön HCR:n jälkeen ja helteillä kova alkusyke on kiusannut minua vielä enemmän. Epäilin jo jossain vaiheessa mittarivikaa, mutta ei taida olla Suunnossa mitään vikaa. Anybody?

Liittymispäivä
    02.01.2008
    Viestejä blogissa
    14
    Käy lukemassa tätä http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=14853 ketjua, niin huomaat ettet ole tilanteesi kanssa yksin.

Jos et jaksa käydä kelaamassa läpi, niin kerronpa nyt kuitenkin, kyseessä on 99,99 % varmuudella Suunnon mittarin ominaisuus. Kun sykevyö saa kunnon kontaktin kroppaasi, niin mittari alkaa näyttää oikeaa sykettä.

Homman saattaa saada pelaamaan lenkin alusta alkaen kostuttamalla sykevyön vedellä tai sipaisemalla käsidesiä vyön kontaktipintoihin.
    35-207, Cooper 3320 (1994), 3250 (2010), 1/2 1.36 (2010), mara 3.33 (1994), 3.54 (2009)
    AerK 159 (5,10 min/km), AnaK 181 (4,08 min/km) Max ???

Liittymispäivä
    22.01.2007
    Viestejä blogissa
    114
    Samaa sanon kuin vasenpakki eli 105% varmuudella vika on suunnossa.

kunnon kostutus ja tai uudelleen paritus (edit: jälkeenpäin luettuna voisi luulla vaikka mitä ;=))

nimimerkillä: entinen suunnon käyttäjä ;)
    - suattaa olla -

Liittymispäivä
    28.07.2007
    Kiitos teille! Tämä oli hyvä tieto, iso kivi tippui sydämeltäni!

Liittymispäivä
    17.03.2006
    Viestejä blogissa
    20
    Katsos kekkuli, en tuota vanhaa ketjua ollut noin tarkkaan lukenut. Ihmettelinkin eilen kun ekakertaa vaimon Polarin kanssa lenkillä ja syke ei alussa noussutkaan niin korkeaksi kuin normaalisti Suunnon kanssa. Hassua vuosia luullut että mulla kone lähtee vain käyntiin hieman kierroksilla 8-) No ei mennyt tämäkään päivä hukkaan vaan opin taas yhden uuden asian.
    PB 1/2 1.54.59 Forssa 08, 10km 47.49 Ruisriikki 09

Liittymispäivä
    04.04.2006
    Viestejä blogissa
    67
    Varmin tapa mitata syke on laittaa käsi esim. kaulalle ja ottaa lukema 10 sekunnin ajalta ja kertoa se 6:lla.

Esim. 10 sekunnin tulos on 25 => syke 25*6 = 150

Jos otat lukeman 5 sek ajalta niin kerro lukema 12 ja saat todellisen sykkeen.

Mulla on myös sykkeet näyttäneet matkankin aikana välillä mitä sattuu ja olen varmistanut käsipelillä todellisen sykkeen.
    1/2 1:42:39 (09/2008), Maraton 3:41:41 (09/2009), Cooper 2910 m (08/2007)

Liittymispäivä
    21.05.2008
    Viestejä blogissa
    154
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti cone Katso viesti
    Varmin tapa mitata syke on laittaa käsi esim. kaulalle ja ottaa lukema 10 sekunnin ajalta ja kertoa se 6:lla.

Mulla on myös sykkeet näyttäneet matkankin aikana välillä mitä sattuu ja olen varmistanut käsipelillä todellisen sykkeen.
    Mitä lyhyemmältä ajalta sykkeen mittaa, sitä suurempi virhe tulee yhden lyönnin heitosta laskennassa. Eli siis jos laskee vain 5 sekunnin ajalta, saa sykkeen 12 lyönnin tarkkuudella ja 10 sekunnin ajalta 6 lyönnin tarkkuudella (tai näitäkin suurempia virheitä voi tulla, jos missaa jonkun lyönnin). Siksi pidemmältä ajalta mittaaminen voisi olla tarkempi.

Toisaalta pidemmältä ajalta mitattaessa syketaso todennäköisesti ehtii muuttua (laskea, jos pysähdytään mittaamaan) ja saadaan tuon aikavälin keskisyke. Toisaalta hetkellisen sykkeen mittaaminen ei välttämättä olisi edes mielekästä, koska normaalistikin kai sydämen lyöntitiheydessä on variaatiota ja ollaan kiinnostuneita vain keskisykkeestä jollain aikavälillä.

Sykemittareissa käytetään jonkinlaisia suotimia, joilla poistetaan häiriöitä sykedatasta ja näytöllä näkyvä lukema on liukuva keskiarvo joltakin ajalta. Tietysti, jos anturit eivät toimi kunnolla (niitä ei ole kostutettu), lukema voi olla jotain erikoista.

Ensin pitäisi määritellä se, mikä sitten on se "todellinen" syke (hetkellinen syke vai liukuva keskiarvo; miltä ajalta mitattuna; miten suodatettuna), jotta voitaisiin päätellä, mikä menetelmä on "varmin".
    Maratonisti

Liittymispäivä
    21.04.2006
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti cone Katso viesti

Jos on laskutaito yhtä ruosteessa kuin minulla, niin kannattaa laskea kuuden sekunnin ajan ja lisätä siihen nolla perään.

Liittymispäivä
    22.01.2007
    Viestejä blogissa
    114
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti SamuelS Katso viesti
    Mitä lyhyemmältä ajalta sykkeen mittaa, sitä suurempi virhe tulee yhden lyönnin heitosta laskennassa.".
    Paljon tarkemman tuloksen noin saa kuin suunnolla jonka virhe ensi kilometreillä saattoi olla yli 100 =)

Itte mittaan 15s lenkin päätteeksi silloin tällöin, yleensä pk:n/ palauttavan lopussa.
    - suattaa olla -

Liittymispäivä
    24.03.2007
    Viestejä blogissa
    227
    Yksi keino palauttaa se Suunto ruotuun on yksinkertaisesti pysähtyä muutamaksi sekunniksi, kun vehje alkaa näyttää älyttömiä lukemia. Silloin mittarin näyttämä syke palautuu normaaliksi eikä yleensä enää ala temppuilla, kun juoksu jatkuu.

Liittymispäivä
    13.05.2009
    Mittausvirheitä ja aivan älyttömiä sykkeitä antaa sykepannan kenkkuilu lenkin alussa. Rullautuva ja huonosti kontaktia saava remmi selittää oudot lukemat. Meillä naisilla kun tuo etumus on vähän erimallinen, panta saattaa olla miten sattuu rintaliivien alla.

Liittymispäivä
    19.07.2010
    Mun sykemittari näytti ihan mitä sattuu silloin kun siitä oli paristot lopussa. Tyyliin kävellessä näytti et ois ollu 220 ja ei auttanut vaikka korjasin vyötä.

Polarin sykevyöt ainaskin löystyy käytössä ja pesussa eli jos se vyö on liian löysällä niin kontakti on huonompi. Itselläni on m-kokoinen vyö, joka oli sopiva uutena mutta nyt on pakko tehdä solmuja kun ei meinaa pysyä paikoillaan.

+ Vastaa ketjuun

Viestien säännöt

• Voit avata uusia ketjuja
  • Voit vastata viesteihin