Get Adobe Flash player
+ Vastaa ketjuun
Sivu 1/4 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 17 / 54
  1. #1
    Liittymispäivä
    06.07.2009
    Viestejä
    10

    Smile Ensimmäinen maraton, neuvoja tarvitsen

    Terve kaikille!

    Innostuin juoksemisesta noin 6 kuukautta sitten. Juoksin silloin salille, tein siellä lihas harjoituksia (pääosin ylävartaloa) ja sitten juoksin takaisin kotiin. Välillä juoksin pelkkiä lenkkejä myös. Tosin ei pitkiä, eikä mitenkään suunnitelman mukaan.

    Noin 2 kuukautta sitten aloitin tosissaan miettimään tätä HCM. Ja aloitin juoksemaan viikottain pidemmän lenkin (8-14km) ja välillä näitä lyhyempiä lenkkejä salille ja takaisin. Niissä kertyi noin 30-40 minuutin juoksu yhteensä. Eli hyvällä viikolla juoksin noin 4 lenkkiä viikossa, joista 1 niistä pidempi ja muut lyhyitä.

    Mun kysymys on seuraava: Onko liian aikaista juosta HCM jo nyt 5-6 viikon kuluttua? Pystyn suht hyvin juoksemaan 15km rauhallisesti. Uskon että 20 km myös sujuu, tosin en ole vielä kokeillut. Tavoitteena mulla on nyt, että 15.7 juoksisin noin 20 km lenkin, ja noin 30.7 noin 25-30 km lenkin. Näiden päivämäärien välillä lyhyempiä lenkkejä ja myös kuntosalia ja uintia. Ajatukseni on ollut, että jos nämä 2 päivämäärää onnistuu ilman suurempia ongelmia juoksen maratonin.

    Onko tavoitteeni juosta maratoni näin "kokemattomana" liian aikaista ja epärealistista?

    Kiitos paljon etukäteen vastanneille!

    -Andy

  2. #2
    Liittymispäivä
    17.09.2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestejä
    87
    Oletko katsonut erilaisia maraton läpi -ohjelmia (esim. Sepon ohjelma) ja miettinyt, kuinka omat juoksusi suhteutuvat niiden harjoitusmääriin? Kirjoittamasi perusteella itse aloittaisin mieluummin esim. puolikkaalla kuin täysmatkalla. Maraton voisi olla sitten vaikka ensi vuoden tavoite, jolloin kilometrimääriä ehtisi rauhassa kasvattaa. Tietysti riippuu myös muusta kuntoilutaustasta.

  3. #3
    Liittymispäivä
    21.05.2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestejä
    1,014
    Viestejä blogissa
    154
    Tiedän ihmisiä, jotka ovat hölkänneet maratonin läpi suhteellisen olemattomalla harjoittelulla, vaikkakin jonkinlaisen urheilutaustan omaavina. Mutta se ei liene suositeltavaa, koska eteneminen tulee tuntumaan todella pahalta loppumatkasta ja se ensimmäinen maraton voi siksi jäädä viimeiseksi. Noita yli 25 km lenkkejä ja muutenkin kilometrejä pitäisi saada useampia alle. Tai sitten voit lähteä yrittämään jotain "sankaritekoa" ja miettiä sitten 30 km jälkeen, että mihin tuli ryhdyttyä.
    Maratonisti

  4. #4
    Liittymispäivä
    20.02.2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestejä
    6,214
    Viestejä blogissa
    378
    Samaa mieltä Tappuran kanssa, että kannattaisi ensin kokeilla puolikasta ja lyhyempiäkin matkoja "lappu rinnassa". Maraton vasta sitten vaikka myöhemmin syksyllä tai ensi vuonna! Sen sijaan yli 25 km lenkit eivät mielestäni ole suinkaan välttämättömiä ja jostakin olen aikoinaan lukenut etteivät edes suositeltavia? Sen sijaan voi kokeilla vaikka neljä viisi tuntia kestäviä kävelylenkkejä tai muuta pitkäkestoista suoritusta.
    The Sky is the limit, when your heart is in it.

  5. #5
    Liittymispäivä
    02.06.2009
    Viestejä
    39
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti SamuelS Katso viesti
    Tiedän ihmisiä, jotka ovat hölkänneet maratonin läpi suhteellisen olemattomalla harjoittelulla, vaikkakin jonkinlaisen urheilutaustan omaavina. Mutta se ei liene suositeltavaa, koska eteneminen tulee tuntumaan todella pahalta loppumatkasta ja se ensimmäinen maraton voi siksi jäädä viimeiseksi. Noita yli 25 km lenkkejä ja muutenkin kilometrejä pitäisi saada useampia alle. Tai sitten voit lähteä yrittämään jotain "sankaritekoa" ja miettiä sitten 30 km jälkeen, että mihin tuli ryhdyttyä.
    Nojaah.. Mulla eka maraton meni ihan väärin harjoiteltuna, pisin lenkki oli 20km.. ja muutenkin olin juossut kaikki treenit liian kovalla sykkeellä. Eteneminen puoleenväliin saakka oli hauskaa ja kivaa! Sitten tuli vähän ongelmia, jotka jatkuivatkin sitten loppuun asti. Itse kategorisoin ongelman nestehukaksi, joka sitten johti lihaskramppeihin.. Mutta ei se kyllä viimeiseksi maratoniksi jäänyt! Ilmoittauduin jo ensi vuodelle Tukholmaan ja ostin sykemittarin.. :)

    Suomalainen oppii parhaiten kantapään kautta!
    http://juoksuhullu.blogspot.com

    Tukholman maratoni 09 - 5h5min
    Tavoite: Tukholman maratoni 10 - 4h30min

  6. #6
    Liittymispäivä
    21.05.2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestejä
    1,014
    Viestejä blogissa
    154
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti skylihme Katso viesti
    Sen sijaan yli 25 km lenkit eivät mielestäni ole suinkaan välttämättömiä ja jostakin olen aikoinaan lukenut etteivät edes suositeltavia? Sen sijaan voi kokeilla vaikka neljä viisi tuntia kestäviä kävelylenkkejä tai muuta pitkäkestoista suoritusta.
    Juu. Varmaan riippuu siitä vauhdista, millä juoksee. Jos tuossa 25 km:ssä menee yli 3 h, niin sitten ei ole suositeltava niitä tehdä. Lähestymistapa lienee tosiaan toinen, jos maraton hölkätään ultraustyyliin. Pitkät lenkit voi sitten tosiaan vaikka kävellä. Mutta sitä maratonkestävyyttä on vaikea hankkia, jos ei ole jalkojen päällä riittävää aikaa.
    Maratonisti

  7. #7
    Liittymispäivä
    20.02.2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestejä
    6,214
    Viestejä blogissa
    378
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti SamuelS Katso viesti
    Juu. Varmaan riippuu siitä vauhdista, millä juoksee. Jos tuossa 25 km:ssä menee yli 3 h, niin sitten ei ole suositeltava niitä tehdä. Lähestymistapa lienee tosiaan toinen, jos maraton hölkätään ultraustyyliin. Pitkät lenkit voi sitten tosiaan vaikka kävellä. Mutta sitä maratonkestävyyttä on vaikea hankkia, jos ei ole jalkojen päällä riittävää aikaa.
    Juu ymmärsin kysyjän olevan aloittelija ja aistin, ettei ollut tarkoitus lähteä ensimmäisellä maratonilla metsästämään alle 3 h aikaa, tosin olivat vaan omia päätelmiäni, koska kysyjä ei kertonut esim. ikäänsä tai vauhdeistaan mitään, nämä olisivatkin aika oleellisia tietoja. On aivan eri asia antaa neuvoja hyväkuntoiselle nuorelle miehelle kuin vaikkapa viisikymppiselle perheenäidille. Mutta tuon että yli 25 km lenkit eivät olisi suositeltavia tai välttämättömiä tosiaan muistan lukeneeni joskus - olikohan Juoksijalehdestä, tosin tieto voi olla jo aika vanhahtavaa .

    Tärkeintä on tosiaankin totuttaa jalkansa pitkään suoritukseen ja sen voi tehdä myös vaikkapa kävelemällä pitkän lenkin, joka ajallisesti kestää riittävän kauan. Sen sijaan mielestäni juuri puolimaratoneja juoksemalla voi totuttaa jalkansa ja kroppansa yleensäkin pitkäkestoiseen kisavauhtiin.
    The Sky is the limit, when your heart is in it.

  8. #8
    Liittymispäivä
    21.05.2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestejä
    1,014
    Viestejä blogissa
    154
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti skylihme Katso viesti
    Mutta tuon että yli 25 km lenkit eivät olisi suositeltavia tai välttämättömiä tosiaan muistan lukeneeni joskus - olikohan Juoksijalehdestä, tosin tieto voi olla jo aika vanhahtavaa .
    Muistan nähneeni Juoksija lehdessä ohjelmia, joissa pitkät lenkit ovat 30 km. Tuo lukemasi ohje on varmaan suunnattu ihan aloittelijoille, koska kyllä useimpiin näkemiini (asiantuntijoiden laatimiin) maratonohjelmiin sisältyy 30 km lenkkejä.
    Maratonisti

  9. #9
    Liittymispäivä
    20.02.2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestejä
    6,214
    Viestejä blogissa
    378
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti SamuelS Katso viesti
    Muistan nähneeni Juoksija lehdessä ohjelmia, joissa pitkät lenkit ovat 30 km. Tuo lukemasi ohje on varmaan suunnattu ihan aloittelijoille, koska kyllä useimpiin näkemiini (asiantuntijoiden laatimiin) maratonohjelmiin sisältyy 30 km lenkkejä.
    Ok, sanoinkin että muistikuvani on erittäin hämärä, olen tutkiskellut jotain Juoksijalehden ohjelmia varmaankin viimeksi 90-luvun alussa - eli kuten sanoin, vanhahtavaa tietoa ehkä (mistä tietysti voisi alkaa taas keskustelemaan niistä "maratonaikojen kehityksestä"...(vitsi)).
    The Sky is the limit, when your heart is in it.

  10. #10
    Liittymispäivä
    21.05.2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestejä
    1,014
    Viestejä blogissa
    154
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti skylihme Katso viesti
    Ok, sanoinkin että muistikuvani on erittäin hämärä, olen tutkiskellut jotain Juoksijalehden ohjelmia varmaankin viimeksi 90-luvun alussa - eli kuten sanoin, vanhahtavaa tietoa ehkä (mistä tietysti voisi alkaa taas keskustelemaan niistä "maratonaikojen kehityksestä"...(vitsi)).
    En tiedä, onko tuossa niinkään kyse ohjeen vanhuudesta, koska jo Arthur Lydiardin "juoksun kulta-ajan" ohjelmiin kuului pitempiä lenkkejä. Mistä tullaankin tähän maratonaikojen kehitykseen...
    Maratonisti

  11. #11
    Liittymispäivä
    13.05.2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestejä
    3,680
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti SamuelS Katso viesti
    En tiedä, onko tuossa niinkään kyse ohjeen vanhuudesta, koska jo Arthur Lydiardin "juoksun kulta-ajan" ohjelmiin kuului pitempiä lenkkejä.
    Eikä Artturi ollut ensimmäinen. Kannattaa mainita myös toinen Artturi, legendaarinen Comrades-sankari ja 22 vuotta vuorokaudenjuoksun ME-tulosta (245 km vuonna 1931) hallussaan pitänyt Arhur Newton (1883-1959). Newton juoksi jo 1920-luvulla enimmillään lähes 50 kilometriä päivässä seitsemänä päivänä viikossa.

    Ja ei, en ole todellakaan suosittelemassa kovin pitkiä lenkkejä ainakaan aluksi. Kunto nousee luultavasti vuosikausien ajan lyhyilläkin pitkiksillä oikein hyvin. Kunhan vain juoksun kiehtovasta historiasta muistutin, vaikka tuttuja juttujahan nämä monelle ovat entuudestaan.

    "Pitkät lenkit ovat yliarvostettuja. Ne saattavat vaarantaa terveytesi ja lyhentää elinikääsi."
    - Lääkintöhallitus
    Last edited by Hietsu; 8.7.2009 at 17:12.
    Vältä liikkumattomuutta kuin vaikeaa sairautta ja harjoita biologisen kestävyyden ylläpitoa koko elämäsi ajan. -------- Ernst van Aaken (1910-1984)

  12. #12
    Liittymispäivä
    06.07.2009
    Viestejä
    10
    Kiitos vaan kaikille vastanneille! Mielenkiintosta kesustelua, ja kommenteista on ollut paljon hyötyä.

    Eli selvennän vielä pari asiaa. Olen mies, 23v, jonkun verran aina urheillut, eli suht ok perus kunto. Eli, kuten jo mainitsin, nii jos 15.7 20 km juoksu sujuu suht hyvin, ja 30.7 se 25-30 km myös sujuu nii uskon että se on täysin tehtävissä. Tietenkin ymmärrän, että varsin miellyttävää se todennäköisesti ei ole, tällaisella harjoittelemisella. Painoa on 85 kg.

    Eli näin. Jos teitä kiinnostaa voin kirjoittaa tänne että miten etenen. :) Katsotaan miten miehen käy!

    Kiitos vielä kommenteista!

    Hyvää kesän jatkoa ja hyviä treenejä!

  13. #13
    Liittymispäivä
    06.07.2009
    Viestejä
    10
    Niin ja se vielä unohtui mainita, että juoksen 15 km vajaassa 90 minuutissa, ja tavoite on maratoni läpi, eikä mitään huippu suoritusta! ;)

    Perus kunto lenkit olen nyt viime aikoina yrittänyt juosta tätä "maraton vauhtia", eli sellaista vauhtia mitä arvioin että mä pystyisin mahollisesti juoksemaan se 42 km. Eli uskon että perus asiat on suht hyvällä mallilla. :)

  14. #14
    Liittymispäivä
    21.05.2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestejä
    1,014
    Viestejä blogissa
    154
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Ankku Katso viesti
    Perus kunto lenkit olen nyt viime aikoina yrittänyt juosta tätä "maraton vauhtia", eli sellaista vauhtia mitä arvioin että mä pystyisin mahollisesti juoksemaan se 42 km.
    Onko tuo maratonvauhti sinulla hitaampi vai nopeampi kuin normaalin lenkin vauhti? On todella vaikea arvioida, mitä vauhtia pystyy juoksemaan 42 km, jos ei ole koskaan juossut edes yli 20 km.
    Maratonisti

  15. #15
    Liittymispäivä
    06.07.2009
    Viestejä
    10
    siis se noin 10km/h nii tuntuu itse asiassa aika hiljaiselta, vaikka tiedän että väsyn kuitenkin. Mutta halua olisi juosta kovempaa jopa. Välillä otan sitten aina partin minuutin kävely taukoja jos hengästyy liikaa. Ja sit taas kulkee hyvin. Seuraava pitkä lenkki nii kokeilen miltä tuntuu juosta 20 km, nii tiedän silloin enemmän. :)

    Mutta se 10km/h ei tähän asti ainakaan tunnu hirveän nopeelta ollenkaan, mutta ymmärrän että jos 42 km aikoo juosta, nii alussa pitää kurinalaisesti juosta hiljaa, että jaksaa lopussa myös.

  16. #16
    Liittymispäivä
    06.07.2009
    Viestejä
    10
    Eli tää 10km/h on hitaampi kuin normaali lenkkeily tahti.

  17. #17
    Liittymispäivä
    21.05.2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestejä
    1,014
    Viestejä blogissa
    154
    Lainaa Alkuperäisen viestin lähetti Ankku Katso viesti
    siis se noin 10km/h nii tuntuu itse asiassa aika hiljaiselta, vaikka tiedän että väsyn kuitenkin. Mutta halua olisi juosta kovempaa jopa. Välillä otan sitten aina partin minuutin kävely taukoja jos hengästyy liikaa. Ja sit taas kulkee hyvin. Seuraava pitkä lenkki nii kokeilen miltä tuntuu juosta 20 km, nii tiedän silloin enemmän. :)

    Mutta se 10km/h ei tähän asti ainakaan tunnu hirveän nopeelta ollenkaan, mutta ymmärrän että jos 42 km aikoo juosta, nii alussa pitää kurinalaisesti juosta hiljaa, että jaksaa lopussa myös.
    Maratonvauhdissa ei pitäisi hengästyä. Jos hengästyt, niin et jaksa loppuun asti. Tuolla periaatteella kannattaa lähteä liikenteeseen. Muistan eräällä maratonilla ohittaneeni noin 10 km:n kohdalla hepun, joka puuskutti kuin höyryjyrä. Sinne se jäi radan varteen.

    Jos asiaa yhtään helpottaa, niin minäkin juoksen peruskuntolenkejä lähellä 10 km/h vauhtia. Juoksemalla hitaammin pystyy juoksemaan enemmän. Jos vauhti tuntuu hitaalta, juokse pitemmälle ja useammin. Tässä vaiheessa saat parhaan harjoitusvasteen juoksemalla paljon. Toki välillä (esim. kerran viikossa) voi sitten juosta kovemmankin lenkin.
    Maratonisti

+ Vastaa ketjuun
Sivu 1/4 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen

Viestien säännöt

  • Voit avata uusia ketjuja
  • Voit vastata viesteihin
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Sports 728x90