+ Vastaa ketjuun
Näyttää tulokset 1 - 9 / 9
    Liittymispäivä
    21.04.2009

Nilkan hermopinne?

Moro kaikille!

Olen uutena jäsenenä täällä :)

Sattuuko kellään olemaan kokemusta nilkan hermopinteestä ja siitä kuntoutumisesta?

Onko leikkaushoito ainoa vaihtoehto? Jalassa on ulkosivulla tunnottomuutta ja särky on lisääntymään päin :( Alkaa jo lenkkarikin ilkeästi painamaan, täytyy löysyttää ja etsiä hyvää juoksuasentoa jalalle, vaikka tahtia ei muuten vielä haittaa.

Juu, kyllä tiedän, että pitäisi levätä tai vähintäänkin keventää, mutta kesän maratoniin asti haluaisin yrittää sinnitellä. En haluaisi siirtää maratonia ensi vuodelle, kunnosta ei sitten taas terveydentilastani johtuen niin pitkän ajan päähän tiedä ja harmittaisi jos harjoittelu ja tämän hetken kunto menisi hukkaan.

Liittymispäivä
    21.04.2009
    Ei siis kellään...
    - Matka jonka kuljen, on tärkeämpi kuin päämäärä.

Liittymispäivä
    27.03.2009
    Viestejä blogissa
    10
    Moi Hippu!

Mulla on, valitettavasti liikaakin, kokemusta nilkan hermopinteestä :( Mulla hermopinne siis tuli leikkauksen komplikaationa, joten varmaan siksi leikkaus oli siihen ainoa vaihtoehto. Jos sulla pinne johtuu esim. kengän puristuksesta (ulkoinen paine), tuskin leikkaus on ainut vaihtoehto.

Mulla siis leikattiin nivelsiteet nilkasta lokakuussa 2007 ja tämän leikkauksen koplikaationa tuli hermopinne. Pinnealue mustui, kipu oli järkyttävän kovaa 24/7 ja nilkka ei suinkaan ollut tunnoton vaan päinvastoin aivan yliherkkä kosketukselle. Tämä joko tunnottomuus tai yliherkkä tunto on molemmat normaalia hermopinteissä. Jo pelkästään lakanan osuminen pinnealueelle oli tuskaista, puhumattakaan sukista, jalan pesemisestä, housun puntista jne. Mitkään kipulääkkeet eivät auttaneet hermokipuun, paitsi Lyrica, joka sitten ei muuten soveltunut mulle, kun se aiheutti hirveää heitehuimausta.

Hermopinnettä irrotettiin ensin mekaanisesti (tarkoittaa, että leikkauksessa koukulla irrotettiin hermoa irti kudoksista, johon se oli kiinnittynyt), tammikuussa 2008 ja huhtikuussa 2008. Näiden leikkausten välissä hermoa yritettiin irrottaa myös liikunnan avulla. En ole koskaan tehnyt niin kivuliaita lenkkejä hiihtäen, juosten, kävellen ja uiden kuin tämä sessio oli. Nilkasta otettiin välillä myös ENMG (yök), jolla koetettiin paikallistaa pinnettä. Alkusyksystä nilkka magneettikuvattiin, jotta nähtiin pinteen tekemät vaurioalueet. Lokakuussa 2008 hermopinteen alueelle tehtiin vapaa rasvansiirtoleikaus, jolla koetettiin jälleen irrottaa pinnettä. Rasvan tunkeminen pinnealueelle pahensi huomattavasti kipuja, jotka olivat jo siihenkin asti olleet helvetilliset. Syksy 2008 oli todellinen painajainen. Niinpä tammikuussa tänä vuonna hermo katkaistiin ja tuhottiin, joka tarkoittaa sitä, etten enää koskaan tunne mitään sen hermon hermotusalueelta. Mun kohdalla tunnottomaksi meni säären koko ulkosivu, nilkan ulkosyrjä (siis nivelsiteiden ympäristö kokonaisuudessaan), kaksi pienimmäistä varvasta, pieni kaistale jalkapohjaa ja koko jalkapöytä holviin asti. Mutta raastava, lähes puolentoista vuoden pituinen hermokipu loppui.

Kolme viikkoa hermon katkaisusta mulle jouduttiin vielä tekemään yksi leikkaus samaiseen nilkkaan, mutta se ei enää liittynyt hermopinteeseen, vaan tässä leikkauksessa poistettiin alkuperäisessä nivelsideleikkauksessa käytetyt ankkurilangat, jotka aiheuttivat kovaa kipua ja tulehdusta.

Toivottavasti vastauksestani oli jotain apua :O Voit lukea tuosta 'Rasitusmurtuma epäily' -keskustelusta, mitä sitten tämä tunnottomuus voi saada aikaiseksi... Eli hermon tuhoaminen on kyllä vihonviimeinen keino pinteeseen.

Liittymispäivä
    21.04.2009
    No kylläpä on ollut riesaa! Toivottavasti kivut ovat hellittäneet kuitenkin, kipu on todella rassaavaa henkisesti :(

Minulla ei ole tuollaista taustalla, rääkäli sanoi, että kyse on rasitusvammasta. Toisaalta leikkaus voisi tuoda onnistuessaan nopeamman helpotuksen, mutta toisaalta niissäkin on aina omat riskinsä. Tuntuu vain niin turhauttavalle, kun tuollainen riesa nyt tuli. Olisi tarkoituksena kuitenkin kesällä täysmaratonia yrittää ja kuntokin olisi kohdallaan. Toisaalta se ei juoksemista ainakaan vielä estä, paitsi kenkä painaa hermoa ilkeästi ja jonkin verran on särkyä.

Oletko saanut mitään korvauksia leikkauksen seurauksena tulleesta vaivasta? Ystävälläni tuli leikkauksesta pysyvä hermovaurio käteen, mutta sitä ei ole voitu näyttää toteen, siis että se siitä leikkauksesta olisi tullut, joten ketään ei ole saatu siitä vastuuseen - sehän on voinut tulla jo aikaisemmin...

Kiitos vastauksesta! Aurinkoo!

Liittymispäivä
    27.03.2009
    Viestejä blogissa
    10
    Korvaushakemusprosessi potilasvahinkolautakunnassa on vielä kesken, joten en tiedä, korvataanko mitään vai ei. Nilkkaanhan jäi pysyvä haitta, jonka oma vakuutusyhtiö on jo luokitellut omien taulukoiden mukaan. Nuo korvaushakemukset ovat melkoista paperisotaa, varsinkin, kun leikkaavia kirurgeita oli kaksi. Siis kotipaikkakuntani kirurgi teki kolme ensimmäistä leikkausta ja kolme viimeistä tehtiin Hesassa toisen kirurgin toimesta.

Liittymispäivä
    21.04.2009
    Voimia sinulle ja kärsivällisyyttä paperiviidakon ihmeelliseen maailmaan... Älä anna periksi! Ni!

Liittymispäivä
    21.04.2009
    Ei ollutkaan hermopinnettä, nyt epäillään jotain hyvänlaatuista hermokasvainta Nyt sylettää.

Liittymispäivä
    21.04.2009
    Jalan virheasennosta johtuvana Mortonin kipuoireyhtymänä hoidetaan, eikä puukkoa ehkä tarvitakaan; saan tukipohjalliset

Kuinka väljä pitää juoksukengän olla? Itsellä normaalisti kengän numero on 37-37,5 - harvoin 38. Mulla on kahta kokoa juoksukenkää, 38 ja 38,5. Tiedän, että numeron 38 tossut on kyllä liian pienet, juoksen niillä lyhyempiä lenkkejä. Mut pitäiskö olla vielä isommat, jopa 39?

Liittymispäivä
    27.03.2009
    Viestejä blogissa
    10
    Moi Hippu!

Noista jalkineiden kokoasioista en osaa sanoa mitään. Hyvä juttu, ettei puukkoa tarvittu sun vaivaan vaan hoituu pohjallisilla. Mulla jatkuu tuo leikkaussalihommailu. Nilkassa ei ollutkaan rasitusmurtumaa vaan tarsaalikanavaoireyhtymä, joka on leikattava, kun tunneli on kokonaan tukossa ja kivut vaan yltyvät. Nyt siis vuorossa sisäsyrjän hermo. Toivon totisesti, että selviän tämän hermon kohdalla yhdellä leikkauksella. Leikkaus on ensi viikolla, torstaina.

+ Vastaa ketjuun

Viestien säännöt

• Voit avata uusia ketjuja
  • Voit vastata viesteihin